در این متن نوشته نشده که این دمو مال ps3 هست. ولی گفته که ما یه شخص خیلی وارد در زمینه کار با ps3 رو استخدام کردیم و در حال حاضر تجربه خیلی عالی ای از ps3 داریم و ما روی همه کنسول ها با قدرت کافی کار خواهیم کرد.
در واقع این بازی برای 4 پلتفورم pc - mac - ps3 - x360 در نظر گرفته شده و این که بگیم برای کدومه کاملا اشتباه هست. البته lead platform این بازی قطعا ps3 نخواهد بود.
ps3 از OPENGL ES 2 استفاده می کنه که نسخه خاصی از همان opengl 2 هست و نکته اینکه ورژن های 2 و 2.1 این api تفاوت های اساسی با هم دارند. به عنوان مثال اینکه opengl 2.1 قابلیت پشتیبانی از shader model 4.0 رو داره.
dx10 که برای من مهم نیست و البته کارمک به دو نکته در مورد dx10 اشاره کرده اولینش اینکه گفته ما فعلا قصد استفاده از vista رو نداریم چون dx10 vista only هستش. بعدش گفته ما کمو کاستی در این opengl فعلا نمی بینیم که بخوایم تغییرش بدیم. کلا همیشه کارمک در کارهاش opengl رو به dx ترجیح می داده.
یه چیز جالبم در مورد rage بگم که البته به این مطالب ربطی نداره. id گفته که نسخه ps3 از یک دیسک blu-ray و نسخه های mac - pc - x360 از 2 تا dvd9 استفاده خواهند کرد که البته گفته تفاوتی نخواهند داشت.
اولا ممنون كه كمي از نكات ديگر سايت را اينجا ترجمه كردي . ولي تمام ترجمه هات مربوط به متن بالايي كه من دادم نميشه . دوما اين كه من تو لينكي كه دادم هيچ مقايسه اي در مورد ورژن open GL شماره 2 و 2/1 نديدم فقط كمي API استفاده شده در PS3 و PC را مقايسه كرده .
بالاخره منم ندونستم منظور شما چيه ميخوايد بگيد كه اين گرافيك كه نمايش داده شده در كنسولها عملي نيست ؟
واينكه شما OPENGL 2/1 را با DX10 مقايسه ميكنيد ولي به نظر همون بايد با پيشرفته ترين نسخه DX9 مقايسه بشه شما يه طوري ميگيد كه اگه جان كارمك اين بازي را روي XP بياره كه مياره اين جلوه ها بصري را نخواهد داشت . اينطوره؟
اين قسمت داره چي ميگه ؟
In fact when we were doing all of the tech demos, we’d bring in the developers and they’d walk over and say, “it’s running on the PS3!” (laughs) They’d sit there and stare at it for a while.
ولي من اين طور معني كردم اين متن بالايي و كمي هم قسمت هاي ديگر اون لينك : البته ممكنه اشتباه كرده باشم .
John Carmack: كار كردن با ps3 سخت ولي ما بهتريم افراد را براي كار كردن با سخت افزار ps3 انتخاب كرديم . ما ميتونيم برخي از بهترين تجربيات را روي ps3 داشته باشيم .
ما وقتيكه روي دموي tech كار ميكرديم ميخواستيم اون را نمايش بديم . اين نمايش روي ps3 انجام ميشه (ميخنده ) و خيره كنان دارند نگاه ميكنند.))
Ps3 در ميان تمام پلتفورم ها بيشترين چالش و بيشترين زحمت را ميخواد . ولي ما به طور كلي با سخت افزار xbox360 خيلي راحت هستيم و كارها خيلي سريع پيش ميره .از لحاظ تئوري ps3 ميتونه بيشترين قدرت را بده و ميتونيم بيشترين قدرت را از اون خارج كنيم اما ps3 سخت افزار زرنگ و باهوشي نداره .در حقيقت تنها چيزي كه ما را خيلي نگران ميكنه مقدار حافظه ي ps3 هست . اينم علتهاش :
Microsoft extracts 32 megs for their system stuff and Sony takes 96. That’s a big deal because the PS3 is already partitioned memory where the 360 is 512 megs of unified and on the PS3 is 256 of video, 256 of memory minus 96 for their system…stuff. Stuff is not the first thing that came to my mind there. (laughs)
جان كارمك ميگه ps3 يك پلتفورم مطلوبي نيست فقط اون براي بازي ساختن خوبه ! ps3 در برخي از نمايش ضعيف عمل ميكنه چرا كه ما هر روز داريم روي سخت افزار همه پلتفورم ها كار ميكنيم ونتيجه را ميبينيم و دوباره ميگه كه مقدار حافظه ps3 بسيار كمه و مشكلاتي بوجود مياره .
The PS3 is not the favorite platform but it’s going to run the game just as good. To some degree there’s going to be some lowest common denominator effect because we’re going to be testing these every day on all of the platforms, and it’s going to be
بعد از جان كارمك سوال پرسيده ميشه كه ايا شما در اين موتور جديد (tech engine )از directx10 استفده كرديد ؟
جان كارمك : نه ما هيچ استفاده نكريديم و هيچ تصميمي و نيازي به ان نداريم ! ما مطمئن نيستيم براي ساختن بازي براي vista يا نه . فقط ميتونم بگم ما از بعضي ويژگي هاي ويستا استفاده مكنيم نه بيشتر .اين وابسته به اين هست كه ما كي و چگونه بازي را انجام بديم ولي اين بازي برمبناي OpenGL شده براي pc و همينطور براي كامپيوترهاي مكينتاش الان .به طور اشكار D3D روي xbox360 . . و api استفده شده در ps3 به طور ميانه قابل مقايسه با Open GLES هست ولي ما بيشتر از اين گفته ها را داريم انجام ميديم .
ما هروقت نياز و واجب ببنيم به صوي directx10 حركت ميكنيم ولي تمام برنامه هاي ما روي Open GL هست . من تمايل ندارم به خواستن اينكه همه چيز را از نوك يه چيز بگيرم
شما به نظر نمياد نمايشي از يك بازي برمبناي directx10 روي ويستا در ces بديد ؟
جان كارمك : مايكروسافت داره كار بزرگي را روي همه اين چيزها انجام ميده . به طور سريح و اشكار من زياد تمايل دارم كه با DX9 كار كنم و اونو روي xbox360 بسازم و اينكه بيشتر با open api و open GL . من چيزي را پنهان نميكنم .