مقایسه ای بین fifa 08 & pes 2008:
سری فیفا یکی از نامدارترین بازی های فوتبال و با سابقه ترین در این زمینه است.آن ها در این شماره سعی کرده اند با شعارهایی همچون در اختیار داشتن لیسانس تیمها و مد ها و استیل بازیکنان و... بر رقیبان خود چیره شوند . اما آیا ما این چیزها را در زمین بازی خواهیم دید یا خیر ؟
و آیا این فقط یک شعار برای ترساندن رقیب اصلی خود pes 2008 است؟
اما در طرف دیگر pes تغییرات کمتری در آرایش همه بازیکنان دارد ولی در عوض بیشتر تلاش آنها بر روی هوش مصنوعی و تقویت حرکات بازیکنان بوده است و این یک امتیاز مثبت برای آنهاست و ما این بهبود حرکات را در سری این بازی در این سالها به وضوح میبینیم.(اگه خودتون فقط چند شماره از این بازی رو بازی کرده باشید شاهد این امر بوده اید.)
حال باید دید کدام یک از این دو خود را در این رقابت سربلند بیرون میکشند.
بهتر اول با pes شروع کنیم:
اونها در طول این مدت بسیار با تجربه و ورزیده شده اند و تغییراتی که در این شماره به وجود آورده اند زیاد نیست:
سبک بازی را به next-gen تغییر داده اند که این تنها کمی بازی را جذاب تر و قشنگ تر میکند اگر چه محصول نهایی خیلی با این چیزی که ما در فیلمها و تریلرها دیده ایم فاصله دارد .اگر شما نسخه xbox 360 سال پیش این بازی را با نسخه ps2 آن مقایسه کنید متوجه این امر میشوید.
با توجه به چیزهایی که دیده ایم ما میتونیم تخمین بزنیم که بازی حدودا 20 درصد نسبت به نسخه سال قبل سریع تر شده که این سرعت را میتوان به حرکت توپ و حرکت بازیکنان و تمام آنچه که در طول بازی در زمین بازی اتفاق می افتد نسبت داد. که این نیز سرعت بازیباز در حرکات را میطلبد و هیجانی که به بازیباز القا میشود را به طور محسوس میتوان دید که بازیباز باید با این سرعت بازی کنار بیاید.
این چیزیست که کونامی آن را مدیون موتور next-gen بازی است و این مطمئنا با بازی که ما آن را درسال 2006 دیدیم فرق میکند.
شوتها بسیار خوب کار شده اند و از گلهای تخیلی و غیر ممکنی که در شماره قبل به ثمر میرسید خبری نیست و این خود یکم بازی را سخت تر میکند و هشداری باری کنامی هست چون بازی که همیشه در آن توازن برقرار بود شاید بالانس آن بر هم بخورد .همانطور که میدانید در این شماره پیراهن بازیکن کشیده میشود و ّازیکنان برای بلوکه کردن توپ خود را به سوی توپ پرت میکنند این امر میتواند شما را از مهارتتان در دفاع دور کند و دفاعی که شما در آن در سری قبل باید برای آن برنامه ریزی میکردید که مبادا گلی دریافت کنید از بین میبرد.
ما انتظار نداریم این بلا گریبان گیر نسخه نهایی بازی باشد یعنی با چیزهایی که گفته شد به نحوی گل زدن غیر ممکن به نظر برسد و این چیزیست که ممکن است توازن بازی را بر هم بزند.
همه میدانید که سازندگان بازی گفته اند که بازی در این شماره کاملا واقعی است و بازی را از حالت عروسکی مانند سال پیش خارج کرده اند و بازی بسیار شگفت انگیز و نرم و روان است.
حتما شما تا حالا فکر کرده اید که ممکن است تمام مدت بازی توپ در بین بازیکنان رد و بدل شود و حتی دروازبان فرصت گرفتن توپ در دست را پیدا نکند و بیشتر حرکات را با پاهای خویش انجام دهد این نشان دهنده کنترل بیشتر شما بر بازی است و اگر یک لحظه توپ از شما دور شود ممکن است باعث آزرده شدن مدافعان شما شود این یک کنترل خوب برای بازی میطلبد و نیاز به استفاده زیاد از turbo button برای کنترل توپ است .
تغییر دیگری که کونامی داده است تغییرات کوچکی در قسمتهایی از زمین بازی است که ریزه کاریهایی در آن انجام شده کخ کونامی قول آن را برای تمام زمین داده بود که در نسخه xbox 360 بازی این وعده عملی نشده بود .حدس ما این است که ناشر ژاپنی این بازی این وعده را قصد دارد در نسخه ps3 عملی کند البته این فقط یک حدس هست .
fifa 08:
این امر شاید گفته fifa مبنی بر اینکه نسخه x360 انها نسبت به نسخه ps3 آنها بهتر است را تحقق بخشد .
فیفا سالهاست گیم پلی pes را تعقیب میکند اما هرگز به آن دست نیافته ولی آنها قصد دارند مفهوم بازی فوتبال را برای بازیهای next-gen زنده کنند و آنها سعی دارند این کار را با کنترل بازی انجام دهند که ما نمونه ای از آن نمایش داده شد که با ترکیب یک کلید با حرکت سمت راست آنالوگ حرکت خشمگینانه بازیکن را در پی داشت که برای بازیکنان قدرتی بسیار کار آمد است.
قول سازندگان این است که حرکاتی برای بازیکنانی خاص تعبیه شده که تا به حال ندیده اید .انیمیشن و فیزیک توپ نیز به خوبی کاره شده و شما وزن توپ را به خوبی احساس میکنید.
همچنین حرکت بازیکنان در طول بازی تغییر میکند .علاوه بر حرکت ظاهری بازیکنان در طول بازی به نشانه اعتراض و ... حرکت فیزیکی بازیکنان به خوبی کار شده به طوری که هر حرکت و جست و خیزی که بازیکن انجام میدهد در هر ثانیه 1000 حرکت جزئی پایه برای آن پردازش میشود .
شاید این حرکتی رو به تکامل باری این بازی باشد .
در مقابل اقدامات pes فیفا ساکت ننشسته و امکان جالبی به نام Be-A-Pro mode که به شما اجازه میدهد به عنوان یک بازیکن خاص در زمین بازی انجام وظیفه کنید برای مثال اگر شما جرارد را که در خط میانی قرار دارد انتخاب کنید شما در نضش آن بازیکن قرار میگیرید و دوربین به صورت داینامیکی شما را به طرف توپ هدایت میکند و اگر شما نقش یک دروازبان را بر عهده بگیرید دوربین به صورت wide-screen end-to-end shot در می آید.
برای دوربین بازی نیز حالتهای خاصی در نظر گرفته شده است که بسیار مفصل است و بعدا اگر وقت شد تو همین تاپیک بیان میکنم ولی برای آگاهی سطحی هم که شده بگم در مواقع خاصی از بازی دوربین به حالت سوم شخص و دوربین فعال با توپ و دوربین jogging بازی gears of war در می آید و بسیاری از حالتهای دیگر که در اینجا نمیگنجد .
شکی بر این نیست که این حالتها یک برگ برنده برای فیفا هست. این حالتها بازی انلاین 11 نفر مقابل 11 نفر را به صورت انلاین ممکن میسازد به طوری که هر نفر در نقش یک بازیکن خاص در زمین بازی کنید یعنی جمعا 22 نفر در بازی انلاین با هم بازی کنند .
اما هر چه قدر فیفا تلاش کند باز هم یک اشکال بزرگ خواهد داشت و آن گیم پلی است.
در آخر موتور fifa نمیتوانست به اندازه موتور pes موفق باشد و موتور pes قابلیت سازگاری با ذهن انسان را دارد و حرکات که ممکن است به ذهن شما برسد تا حدودی پیش بینی میکند ولی موتور fifa کاملا ثابت است و به با کمی فکر کردن میتوان آن را فریب داد .
حرف آخر :
بشتر بازیباز ها میخواهند حالت BE-A-PRO MODE بازی fifa را امتحان کنند و تعداد بسیاری از بازیباز های pes بازی کردن fifa را از سر بگیرند و دوباره شروع به بازی کردن fifa کنند و از طرفی دیگر ممکن است بازیبازیهای fifa نیز به سوی بازی کردن pes روی برگردانند و ممکن است طرفدارهای شدید pes بازی که از fifa متنفرند در مقابل قابلیتهایی که در بازی گنجانده شده برای بازی کردن آن وسوسه شوند و شاید fifa بتواند با بازسازی دوباره موتور بازی به طرز محسوسی از pes جلو بیفتد به هر حال باید منتظر ماند و دید که کدام یک پیروز خواهند شد.
سری فیفا یکی از نامدارترین بازی های فوتبال و با سابقه ترین در این زمینه است.آن ها در این شماره سعی کرده اند با شعارهایی همچون در اختیار داشتن لیسانس تیمها و مد ها و استیل بازیکنان و... بر رقیبان خود چیره شوند . اما آیا ما این چیزها را در زمین بازی خواهیم دید یا خیر ؟
و آیا این فقط یک شعار برای ترساندن رقیب اصلی خود pes 2008 است؟
اما در طرف دیگر pes تغییرات کمتری در آرایش همه بازیکنان دارد ولی در عوض بیشتر تلاش آنها بر روی هوش مصنوعی و تقویت حرکات بازیکنان بوده است و این یک امتیاز مثبت برای آنهاست و ما این بهبود حرکات را در سری این بازی در این سالها به وضوح میبینیم.(اگه خودتون فقط چند شماره از این بازی رو بازی کرده باشید شاهد این امر بوده اید.)
حال باید دید کدام یک از این دو خود را در این رقابت سربلند بیرون میکشند.
بهتر اول با pes شروع کنیم:
اونها در طول این مدت بسیار با تجربه و ورزیده شده اند و تغییراتی که در این شماره به وجود آورده اند زیاد نیست:
سبک بازی را به next-gen تغییر داده اند که این تنها کمی بازی را جذاب تر و قشنگ تر میکند اگر چه محصول نهایی خیلی با این چیزی که ما در فیلمها و تریلرها دیده ایم فاصله دارد .اگر شما نسخه xbox 360 سال پیش این بازی را با نسخه ps2 آن مقایسه کنید متوجه این امر میشوید.
با توجه به چیزهایی که دیده ایم ما میتونیم تخمین بزنیم که بازی حدودا 20 درصد نسبت به نسخه سال قبل سریع تر شده که این سرعت را میتوان به حرکت توپ و حرکت بازیکنان و تمام آنچه که در طول بازی در زمین بازی اتفاق می افتد نسبت داد. که این نیز سرعت بازیباز در حرکات را میطلبد و هیجانی که به بازیباز القا میشود را به طور محسوس میتوان دید که بازیباز باید با این سرعت بازی کنار بیاید.
این چیزیست که کونامی آن را مدیون موتور next-gen بازی است و این مطمئنا با بازی که ما آن را درسال 2006 دیدیم فرق میکند.
شوتها بسیار خوب کار شده اند و از گلهای تخیلی و غیر ممکنی که در شماره قبل به ثمر میرسید خبری نیست و این خود یکم بازی را سخت تر میکند و هشداری باری کنامی هست چون بازی که همیشه در آن توازن برقرار بود شاید بالانس آن بر هم بخورد .همانطور که میدانید در این شماره پیراهن بازیکن کشیده میشود و ّازیکنان برای بلوکه کردن توپ خود را به سوی توپ پرت میکنند این امر میتواند شما را از مهارتتان در دفاع دور کند و دفاعی که شما در آن در سری قبل باید برای آن برنامه ریزی میکردید که مبادا گلی دریافت کنید از بین میبرد.
ما انتظار نداریم این بلا گریبان گیر نسخه نهایی بازی باشد یعنی با چیزهایی که گفته شد به نحوی گل زدن غیر ممکن به نظر برسد و این چیزیست که ممکن است توازن بازی را بر هم بزند.
همه میدانید که سازندگان بازی گفته اند که بازی در این شماره کاملا واقعی است و بازی را از حالت عروسکی مانند سال پیش خارج کرده اند و بازی بسیار شگفت انگیز و نرم و روان است.
حتما شما تا حالا فکر کرده اید که ممکن است تمام مدت بازی توپ در بین بازیکنان رد و بدل شود و حتی دروازبان فرصت گرفتن توپ در دست را پیدا نکند و بیشتر حرکات را با پاهای خویش انجام دهد این نشان دهنده کنترل بیشتر شما بر بازی است و اگر یک لحظه توپ از شما دور شود ممکن است باعث آزرده شدن مدافعان شما شود این یک کنترل خوب برای بازی میطلبد و نیاز به استفاده زیاد از turbo button برای کنترل توپ است .
تغییر دیگری که کونامی داده است تغییرات کوچکی در قسمتهایی از زمین بازی است که ریزه کاریهایی در آن انجام شده کخ کونامی قول آن را برای تمام زمین داده بود که در نسخه xbox 360 بازی این وعده عملی نشده بود .حدس ما این است که ناشر ژاپنی این بازی این وعده را قصد دارد در نسخه ps3 عملی کند البته این فقط یک حدس هست .
fifa 08:
این امر شاید گفته fifa مبنی بر اینکه نسخه x360 انها نسبت به نسخه ps3 آنها بهتر است را تحقق بخشد .
فیفا سالهاست گیم پلی pes را تعقیب میکند اما هرگز به آن دست نیافته ولی آنها قصد دارند مفهوم بازی فوتبال را برای بازیهای next-gen زنده کنند و آنها سعی دارند این کار را با کنترل بازی انجام دهند که ما نمونه ای از آن نمایش داده شد که با ترکیب یک کلید با حرکت سمت راست آنالوگ حرکت خشمگینانه بازیکن را در پی داشت که برای بازیکنان قدرتی بسیار کار آمد است.
قول سازندگان این است که حرکاتی برای بازیکنانی خاص تعبیه شده که تا به حال ندیده اید .انیمیشن و فیزیک توپ نیز به خوبی کاره شده و شما وزن توپ را به خوبی احساس میکنید.
همچنین حرکت بازیکنان در طول بازی تغییر میکند .علاوه بر حرکت ظاهری بازیکنان در طول بازی به نشانه اعتراض و ... حرکت فیزیکی بازیکنان به خوبی کار شده به طوری که هر حرکت و جست و خیزی که بازیکن انجام میدهد در هر ثانیه 1000 حرکت جزئی پایه برای آن پردازش میشود .
شاید این حرکتی رو به تکامل باری این بازی باشد .
در مقابل اقدامات pes فیفا ساکت ننشسته و امکان جالبی به نام Be-A-Pro mode که به شما اجازه میدهد به عنوان یک بازیکن خاص در زمین بازی انجام وظیفه کنید برای مثال اگر شما جرارد را که در خط میانی قرار دارد انتخاب کنید شما در نضش آن بازیکن قرار میگیرید و دوربین به صورت داینامیکی شما را به طرف توپ هدایت میکند و اگر شما نقش یک دروازبان را بر عهده بگیرید دوربین به صورت wide-screen end-to-end shot در می آید.
برای دوربین بازی نیز حالتهای خاصی در نظر گرفته شده است که بسیار مفصل است و بعدا اگر وقت شد تو همین تاپیک بیان میکنم ولی برای آگاهی سطحی هم که شده بگم در مواقع خاصی از بازی دوربین به حالت سوم شخص و دوربین فعال با توپ و دوربین jogging بازی gears of war در می آید و بسیاری از حالتهای دیگر که در اینجا نمیگنجد .
شکی بر این نیست که این حالتها یک برگ برنده برای فیفا هست. این حالتها بازی انلاین 11 نفر مقابل 11 نفر را به صورت انلاین ممکن میسازد به طوری که هر نفر در نقش یک بازیکن خاص در زمین بازی کنید یعنی جمعا 22 نفر در بازی انلاین با هم بازی کنند .
اما هر چه قدر فیفا تلاش کند باز هم یک اشکال بزرگ خواهد داشت و آن گیم پلی است.
در آخر موتور fifa نمیتوانست به اندازه موتور pes موفق باشد و موتور pes قابلیت سازگاری با ذهن انسان را دارد و حرکات که ممکن است به ذهن شما برسد تا حدودی پیش بینی میکند ولی موتور fifa کاملا ثابت است و به با کمی فکر کردن میتوان آن را فریب داد .
حرف آخر :
بشتر بازیباز ها میخواهند حالت BE-A-PRO MODE بازی fifa را امتحان کنند و تعداد بسیاری از بازیباز های pes بازی کردن fifa را از سر بگیرند و دوباره شروع به بازی کردن fifa کنند و از طرفی دیگر ممکن است بازیبازیهای fifa نیز به سوی بازی کردن pes روی برگردانند و ممکن است طرفدارهای شدید pes بازی که از fifa متنفرند در مقابل قابلیتهایی که در بازی گنجانده شده برای بازی کردن آن وسوسه شوند و شاید fifa بتواند با بازسازی دوباره موتور بازی به طرز محسوسی از pes جلو بیفتد به هر حال باید منتظر ماند و دید که کدام یک پیروز خواهند شد.
آخرین ویرایش: