سلام
امیدوارم مورد پسندتون قرار بگیرد
فاینال فانتزی 13 بودن شک یکی از عناوین RPG است که امسال خیلی ها انتظار آن را می کشند . ما چندین بار قبلا این عنوان شایسته Square Enix را مشاهده کرده ایم ولی , معمولا دموها و نمایش هایی که از این بازی در همایش های مختلف پخش شده نسخه مخصوص عرضه در ژاپن بوده که برای طرفداران غربی بازی کمی گنگ و نا مفهوم به نظر میرسید . در نمایشگاه GC سال پیش نسخه ی انگلیسی بازی قرار داشت ولی متاسفانه کسی اجازه بازی کردن آن را نداشت . این کار از سوی Square Enix باعث شد تا بسیاری از علاقه مندان به بازی گریه تلخی کنند , اشک هایی از روی حسرت .
به هر حال دیروز Squqre Enix برای بازی بزرگ خود یک تور اتوبوسی قرار داد . این اتوبوس مشکی رنگ که عکس لایتینگ روی آن کشیده شده است برای چند روز در شهر سان فرانسیسکو چرخ خواهد زد و عموم مردم و همچنین روزنامه نگاران برای اولین بار اجازه امتحان کردن نسخه انگلیسی بازی را خواهند داشت . از طرفی علاقه زیاد من به بازی و از طرف دیگر استفاده از اتوبوس برای مدت طولانی سرآخر من را وادار کرد تا سری به این اتوبوس بزنم و این عنوان عالی را امتحانی کنم . دوست و همکارم Rayan Geddes هم با من در این تور همراه شد , کسی که تمام نگرانیش این بود که در بازی به اندازه انسان ها Chocobo ببیند . در حالی که او باید از نکات مهم نوت برداری می کرد , ولی هیچ چیز قابل توجی در یاداشت های او نمیشد پیدا کرد .
داخل این اتوبوس تلوزیون های مسطح چشم گیری قرار داشت که جلوه خاصی به محیط داده بودند. در آنها تریلرها و دمویی که اخیرا عرضه شده است پخش می شد . نکته جالب این بود که هر دو دستگاه PS3و XBOX 360 قرار داشتند و دمو در هر دو آنها اجرا می شد این خیلی عالی بود چون هر 2 نسخه را می توانستیم به صورت همزمان در حال اجرا ببینیم . همان طور که انتظار هم می رفت نسخه XBOX 360 کمی نسبت به رقیبش ضعیف تر بود ولی باز هم با این وجود عالی طراحی شده بود. کمی از داستان یا بهتر بگویم پیش زمینه بازی در این دمو نشان داده شد . بعد از مدتی خود را وارد مبارزه ای کردم تا بدین وسیله بتوانم سیستم مبارزه بازی را امتحانی کنم . بعد از مدتی حتی اوضاع جدی تر هم شد و مجبور شدم بین منوهای پیچیده بازی جستجوهایی انجام دهم در منو ها می توانین میزان پیشرفت کاراکترتان , تجهیزات و کلاس کاری کاراکتر را مشاهده کنید . به هر حال زمان کوتاهی برای تست بازی داشتیم از طرفی این اولین تجربه مان در امتحان کردن سیستم مبارزاتی پیچیده بازی بود .
کاراکتر هایی که در دمو قابل بازی بودند شخصیت اول بازی لایتینگ ( شاید اغراق آمیز باشه ولی زیبا تر همیشه شده بود ) , فنگ و هوپ بودند . اسنو هم در لیست قرار داشت . کاراکتر ها در مکانی شبیه به عرشه کشتی هوایی مشغول مبارزه با دشمنان بودند . ابرها پس زمینه بازی را پر کرده بودند در حالی که دستگاه های حیرت آوری درست بالا سر کاراکترهای شما حرکت می کردند. تنها دشمنی که ما در این منطقه بهش برخوردیم , Deckdrones ها بودند . موجوداتی لاغر اندام شبیه به انسان بودند که به نظر وظیفه شان حفاظت از کشتی ها بود . البته با دشمنان بزرگتری هم برخورد داشتیم ولی مطمئن نبودم Deckdrones هستند یا انسان هایی با همان زره و تجهیزات . با توجه به اینکه دشمنان در ضرباتشان دقت خاصی داشتند و به راحتی می توانستند یکی از یارانتان را KO کنند , هرچه جلوتر میرفتیم دمو هم سخت تر می شد .
در این نسخه گیمرها در هر لحظه فقط توانایی کنترل یکی از افراد گروهشان را خواهند داشت . دو نفر دیگر توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند ولی با این وجود گیمرها تا حدی می توانند به آنها فرمان دهند . سیستم پیچیده " Paradigm " مشخص می کند که هر کاراکتر در مبارزات چه عملی را باید انجام دهد و همچنین مهارت هایی که در مبارزات اجازه دسترسی به آنها را دارید مشخص می کند . سیستم Paradigm در اصل شامل تعدادی از مسئولیت می باشد . مسئولیت یا وظیفه ها برای طرفداران سری نا آشنا نیستند و کارهایی که این سیستم انجام می دهد بسیار شیبه به نسخه های قبلی FF است . برای مثال , کاراکتری هنگام مبارزات این وظیفه را بر عهده می گیرد که تعادلی در میزان سلامتی اعضای گروه ایجاد کند . درست مانند White Mage دوست داشتنیکه ما همه آن را به خوبی می شناسیم . گیمران می توانند Paradigm ها را تنظیم یا گروه بندی کنند , بنابراین هر یک از Paradigm ها به یکی از اعضای گروه نسبت داده می شود و از آن به بعد باید مسئولیتی که بهشان می سپارید را انجام دهند . هنگام مبارزات گیمران می توانند با زدن دکمه ای باعث فعال شدن قابلیت " Paradigm Shift " شوند که فورا مسئولیت جدید را با مسئولیت پیشین تعویض می کند .
بعد از مدتی متوجه این موضوع شدم که گیمران برای تغییر شرایط مبارزه و تحت کنترل درآوردن آن باید مرتبا در طی مبارزات Paradigm ها را عوض کنند . این موضوع باعث بوجود آمدن استراتژی های جالبی در مبارزات می شود . و از طرفی دیگر , گیمران می توانند مستقیما خود دستورات را به کاراکتر اصلی منتقل کند . یک نوار چند قسمتی بالای نوار فرمان بازی وجود دارد که اگر کاراکترتان حرکت یا ضربه ای نزند شروع به پر شدن می کند . به همین ترتیب در بازی تکنیک های فراوانی وجود دارد که می توانید از آنها هنگام مبارزات استفاده کنید . فقط باید حواستان جمع باشد ضربه ای را که انتخاب می کنید مقدار بیشتر از آنچه که قست های پر نوار است نباشد ( به عبارتی ساده تر تکنیک هایی را انتخاب کنید که به اندازه مورد نیاز آنها قسمت های نوار پر است مثلا یک تکنیک قوی ممکن است 3 خانه بخواهد ولی شما 2 تا بیشتر نداشته باشید ) . زمانی که گیمران حملات خود را انتخاب کردند همه با همدیگر اجرا می شود حال می خواهد جادو یا ضربات با سلاح باشد ( همون مفهوم ضربات ترکیبی را می دهد ) .
مواردی که به آنها اشاره کردم ممکن است تا حد زیادی پیچیده و وحشت آور به نظر برسند حتی ممکن است همچون کابوسی برای شما باشد ولی , یادگیری سیستم مبارزات آن طوری هم که فکر می کنید پیچیده و مشکل نیست . مسلما در ابتدا کمی تحت فشار قرار خواهید گرفت ولی خودم به شخصه بعد از گذراندن تعدادی مبارزه احساس می کردم مبارزات رفته رفته قابل هضم تر و راحت تر می شوند . کلا نبوغم در پیاده سازی استراتژی های عالی مبارزه ای خوب است و این ویژگیم کمک زیادی بهم کرد .
چیزی که حتی بیشتر از سیستم مبارزات برای من جالب بود , منوی اصلی بازی بود که میتوانم به جرات بگویم یکی از زیباترین منو های بازی های کامپیوتری تا به امروز است . مشخص است که Square Enix برای درست کردن چنین منوی چشمگیر و زیبایی مدت زمان زیادی روی طراحی آن تمرکز کرده است . از آنجایی که همه چیز در بازی به آراستگی و با نظم خاصی تشکیل یافته است , زمانی که کاراکتری آیتمی را تعویض می کند به زیباترین وجه ممکن این کار صورت می گیرد و همچنین سیستم Crystarium هم بسیار شگفت انگیز طراحی شده است .
سیستم Crystarium که از طریق آن کاراکترتان Level-up می شود و توانایی هایش را بهبود می بخشد , یکی دیگر از نکات مثبت بازیست . زمانی که لایتینگ را انتخاب می کنید یک رز کریستالی بر روی صفحه ظاهر می شود و از طریق آن Level و دیگر مشخصاتش را مشاهده خواهید کرد . این سیستم یه جورایی شبیه به سیستم Minority Report بود . ولی به حدی پیچیده بود که حقیقتا چیزی از آن دستگیرم نشد بنابراین فورا منو را بستم . این را یه جورایی می توان " Pandora Box " فاینال فانتزی نامید . ولی مطمئن باشید بلاخره این سیستم را یاد خواهم گرفت . اگرچه هنوز هم نسبت به وجود روند خطی در بازی مردد و نا مطمئن هستم ولی , هچنان منتظر به انتها رساندن بازی و سواری گرفتن از Chocobo های متعددی هستم . اگر علاقه مند به تست کردن بازی و همچنین ساکن اطراف یا خود سان فرانسیسکو هستید هرگز این تور را از دست ندید .
پایان
منبع
آخرین ویرایش: