pes 2010 demo impression

nathan mckane

کاربر سایت
Jul 14, 2009
979
نام
عباس
سوالی که برای بسیاری از طرفداران سری pes پیش امده بود این بودکه ایا طبق گفته های کونامی بالاخره این بازی به دوران طلایی خود باز خواهد گشت یا خیر.چندی پیش توانستم دموی نسخه ی 2010 سری بازی محبوبم pes را تهیه کنم و هم اکنون پس از ساعتها بازی می خواهم جواب این سوال را مورد بررسی قرار دهم .

پس از ورود به بازی نشان pes به همراه تاج طراحی شده بروی ان صحبت های کونامی در رابطه با " بازگشت سلطان " را به شما یاداوری می کند . پس از لودینگی کوتاه میتوانید اولین تغییر را در منوی اصلی بازی مشاهده کنید.منوی اصلی بازی کاملا متفاوت از نمونه های پیشین خود طراحی شده . دموی بازی تنها اجازه ی ورود به قست exhibition را میدهد.منوی مربوط به این قسمت اگرچه از نظر بصری بسیار زیباست اما نحوه ی چیدمان گزینه های ان ممکن است مورد طبع همگی قرار نگیرد .بدین صورت که دیگر خبری از صفحات پیاپی نسخه های پیشین بازی برای انتخاب ورزشگاه , تیم و ... نیست و به جای ان شما مجبور هستید به صورت جداگانه وارد هر بخش شده و پس از تنظیم موارد دلخواه دوباره به منوی اصلی بازگشته و دوباره برای تغییر قسمتهای دیگر همین کار ار تکرار کنید . اما محتوای منوها همانند قبل می باشند و تغییر خاصی در این بخش اعمال نشده است.

menu_9.jpg


در دموی بازی 6 تیم بارسلونا لیورپول ایتالیا اسپانیا المان و فرانسه به همراه دو ورزشگاه anfield و villa rea برای انتخاب موجود می باشند. همه ی تیم های بالا لیسانس شده هستند بدین معنی که اسامی بازیکنان وطراحی پیراهن انان دقیقا مشابه واقعیت خواهد می باشد . پس از لودینگی که به طور قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته کوتاهتر شده وارد بازی میشوید . این بار قبل از بازی بازیکنان رامی توان در راهروی ورودی در حال انتظاربرای ورود به زمین بازی مشاهد کرد . از همینجا می توانید به طراحی بی نقص چهره های انها پی ببرید . پس از اغاز بازی اولین موردی که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد طراحی بسیار بهتر زمین و ورزشگاه بازی نسبت به دو شماره ی قبل می باشد . زمین بازی در ورزشگاه های مختلف دیگر یکنواخت نیست و هر ورزشگاه طراحی و هویت مخصوص به خود را دارد . نورپردازی نیز نسبت به قبل بسیار بهتر شده که البته این مورد را میتوان بالاخص در ورزشگاه انفیلد مشاهده کرد. کنتراست چمن وکیفیت بافت های مورد استفاده در پیراهن و چهره ی بازیکنان بسیار بالاتر از گذشته کار شده واگر در نسخه های نسل پیش این بازی تنها از فاصله های دور زیبا به نظر میرسید این بار برای درک گرافیک بازی بایستی تا می توانید دوربین را به بازیکنان نزدیک کنید. چهره ی اکثریت بازیکنان موجود در دمو همانطور که در اسکرین شات های منتشر شده قبل از بازی دیده میشد بسیار نزدیک به چهره ی واقعی انان طراحی شده است .در این میان می توان به طراحی بدون نقص چهره ی مسی اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که کونامی بالاخره در این زمینه قدم بزرگی برداشته است و دیگر نمی توان گرافیک بازی را مورد سرزنش قرار داد.

messi.jpg


انیمیشن های بازیکنان نیز نرم تر از سال پیش به نظر می رسد . اقای seabass خالق این سری در مصاحبه ای گفته بود که بازی امسال چیزی در حدود 300 انیمیش جدید خواهد داشت . اما به سختی می توان انیمیشن های جدید را تشخیص داد . تعدادی از انها را می توان در شادی پس از گل و اعتراض بازیکنان به داور یافت و انیمیشن های مربوط به گیم پلی نیز به سختی تفاوتی در بازی نسبت به سال گذشته ایجاد می کنند . برخی از انها نیز عجولانه در بازی تعبیه شده اند به گونه ای که در باعث لو رفتن توپ می شوند . انیمیشن های جدید مربوط به دریبل از این جمله اند.در صحنه ای ابراهیمویچ در حرکتی اضافی می خواست تا توپ را با پای عقبی خود از میان پای جلویی خود رد کند که توپ چند متر از پای او جدا شد و به دست تیم لیورپول افتاد !(‌ عکس پایین ). شکل رباتیک دویدن بازیکنان نیز همچنان پابرجاست مخصوصا هنگامی که برخلاف جهت دوربن مستقیم به سمت بالا میدوید حتی خنده دار هم به نظر میرسد !و بالاخره به نظر میرسد انیمیشن دوزاره بان ها این بار بیشتر از گذشته است.

ibrahimovic.jpg


قضاوت در مورد سرعت بازی کمی سخت است. از طرفی کونامی response time را کاهش داده و سرعت چرخش بازیکنان نیز کمتر شده اما عملا تغییر سرعت بازی نسبت به قبل محسوس نیست. همچنان بازیکنان به سرعت به این طرف و ان طرف میروند و اگرچه این بار نیاز به پاس کاری بیشتر احساس می شود اما سیستم گیم پلی بازی نیز برای پاس کاری انچنان بهینه نشده است به طوری که پاسها دقیق نیستند و بازیکنان نیز که کنترل درست و حسابی روی کنترل توپ ندارند ان را براحتی از دست می دهند . شاید بهترین بازی pes که اصل ان بر پاسکاری نهاده شده بود نسخه ی پنجم این بازی باشد و کونامی نیز قول داده بود تا سبک بازی را به ان دوران بازگرداند اما متاسفانه چنین چیزی در بازی مشاهده نمیشود .اگرچه برای دروازه بان ها حرکات جدیدی اضافه شده اما همچنان مشکلات مربوط به انها در بازی اعصاب خورد کن است. مخصوصا در دفع توپهای بلندی که به سمت دروازه فرستاده میشود بسیار اسیب پذیر می باشند و به راحتی توپ رو دوضرب دفع و در اختیار تیم حریف قرار میدهند . در تصویر زیر می بینید که والدس دروازه بان بارسا قبل از اینکه تورس توپ را حتی لمس کند دست به شیرجه زده است !من این مشکل را در نسخه ی قبلی بازی نیز به خوبی به یاد دارم و به نظر نمی رسد که کونامی برای رفع ان کاری کرده باشد.

valdes.jpg


نحوه ی ضربه های ایستگاهی نیز بدون تغییر باقی مانده اما در این بین زدن پنالتی دچار یک دگرگونی اساسی شده است. اگر در تمامی نسخه های پیشین از به دست اوردن پنالتی هیجان زده میشدید و ان را مساوی گل می دانستید این بار چندان از گرفتن پنالتی خوشحال نخواهید شد . پنالتی زدن دیگر همانند گذشته تنها به انتخاب جهت و فشار یک دکمه بستگی ندارد بلکه میزان زمانی که شما جهت مورد نظر را فشار میدهید در موفقیت شما در زدن توپ درون چارچوب بسیار حیاتی خواهد بود . اگر کمی بیش از حد جهت را فشار دهید توپ شما با اختلاف به بیرون خواهد رفت و در این رابطه هیچ نشانگری نیز برای تنظیم شدت پنالتی شما وجود ندارد . زاویه دوربین نیز دیگر در پشت بازیکن قرار ندارد و شما مجبور به زدن پنالتی خود از زاویه دوربین بالا هستید . در کل به نظر میرسد برای اولین بار زدن ضربات ایستگاهی اسانتر از پنالتی زدن خواهد بود !

هوش مصنوعی حریف نسبت به قبل بهتر شده است .اگرچه که هنوز به سختی می توانند توپ را به محوطه ی جریمه ی شما نزدیک کنند و با کمی دقت می توانید جلوی این کار انها را بگیرید اما از نظر دفاعی در حالت top player براحتی نمی توانید به گل برسید و بازیکنان مقابل با سماجت بسیار شما را دنبال می کنند و با انجام استراتژي‌ پرسینگ چند نفره برای گرفتن توپ به شما حمله ور میشوند البته در بیشتر مواقه این کار را به صورت مضحکی انجام میدهند بدین صورت که حتی با پنج شش نفر شمار را محاصره می کنند که این خود باعث خالی شدن دفاع تیم مقابل و ایجاد فرصت برای شما میشود . امسال کونامی برای عقب نیافتادن از رقیب خود فیفا سیستم چرخش 360 درجه را در بازی خود به کار گرفته است و شاید این بالاخره دلیلی برای گیمرها برای استفاده از انالوگ به جای d pad شود .به نظر میرسد که طراحی این قابلیت نیز عجولانه صورت گرفته است چرا که استفاده از ان تغییر محسوسی در گیم پلی ایجاد نمی کند و هوش مصنوعی نیز همچنان به صورت قدیمی هشت جهته کنترل میشود. منوی مربوط به تغییر در ترکیب بازی نیز دچار تغییراتی شده است. طراحی ان با گذشته متفاوت است و در این نسخه برای نشان دادن قابلیت های بازیکنان از کارت های گوناگون استفاده شده بدین صورت که هر کارت نشان دهنده ی قابلیتی خاص است و بوسیله ی همین کارت ها میتوان تدافعی یا تهاجمی بودن بازیکن را تنظیم کرد . بخش استراتژي ها و تاکتیک های بازی هم به لطف استفاده از انیمیشن برای گیمرها قابل فهم تر از گذشته شده است.

cards.jpg


صدای تماشاگران در بازی نسبت به گذشته interactive تر به نظر میرسد .به طور مثال اگر شما تیم میزبان هستید و توپ را از حریف در محوطه ی جریمه خود بگیرید انها برای شما دست می زنند.نحوه ی شعار دادن تماشاگران هر شش تیم موجود در دمو با یکدیگر متفاوت است اما تکراری بودن انها پس از مدتی ازاردهنده میشود.

در پایان مقاله نیز باید به این نکته اشاره کنم که دمو اشکالات دیگری نیز داشت . از جمله نداشتن یک سیستم collision detection درست و حسابی که باعث میشود سرو دست و پای بازیکنا دائما به شکل مضحکی در هم فرو رود . همچنین داور نیز بسیاری از تکل های از پشت را خطا نمی گرفت که البته احتمالا این باگ ها در نسخه ی نهائی بازی برطرف خواهد شد.

در پایان این سوال دوباره مطرح می شود که ایا pes 2010 را بایستی " بازگشت پادشاه" خواند ؟ و جواب صرفا خیر می باشد . اینجانب از طرفداران سرسخت این سری بازی از اولین نسخه های ان در ps1 تا به کنون بوده ام که در این مدت تنها یک بار در سال 2004 فیفا را برای اولین بار تجربه کردم که به علت گیم پلی ضعیف ان بازی را برای همیشه کنار گذاشتم . البته من تا به کنون موفق به تجربه ی نسخه ی جدید فیفا در نسل جدید نشده ام و این نظر من نیز تنها در رابطه با نسخه ی نسل قبلی این بازی صدق می کند اما به هرحال pes مدتهاست که راه خود را گم کرده است و دیگر خبری از ان گیم پلی لذت بخش و بدون رقیب نیست . چندی پیش مصاحبه ای از اقای seabass خالق این بازی را با videogamer خواندم که در ان جو مصاحبه بسیار غمگین بود و دائما seabass به جای تبلیغ از بازی خود از کارهایی که می خواسته انجام دهد ولی نتوانسته ابراز تاسف میکرد . حالا پس از تجربه ی دموی بازی می توانم بگویم که دلیل انرا یافته ام: در واقع به نظر میرسد ایده های کونامی برای زیبا نگه داشتن pes دیگر به پایان رسیده است .

review written by nathan mckane
 
آخرین ویرایش:

4039

کاربر سایت
Nov 23, 2008
72
نام
حسین
.در زیر میتونید برداشتهای منو از این دمو که براساس کد حدود 80-90 درصدی بازی ساخته شده ببینید . من نکات مثبتو با رنگ آبی و نکاتمنفیو با قهوه ای نوشتم .


گیم پلی بازی شاید مهمترین بخش بازی باشه بهمینخاطرمن از این قسمت شروع میکنم .

گیم پلی بازی :

- آهنگحرکتی بازی در مجموع آهسته تر شده اما به نظر من هنوز ایده آل نیست باید منتظر نسخه نهایی بازی بمونیم و بعد در این باره نظر بدیم .

- در مجموعبازی درگیرانه تر و اکتیو تر شده و جدال و تلاش برای تصاحب توپ بیشتر شده که به نظرمن از این حیث بازی به واقعیت نزدیک تر شده . این مساله سبب کمتر شدن فضا برای حرکتو مانور دادن بازیکنان شده .علت این مساله پرسینگ شدید بازیکنان حریفه که سبب شده حفظتوپ به مراتب سخت تز از نسخه قبلی بازی بشه اما در بعضی از صحنه ها بازیکنان زیادی جهت فشار به بازیکن صاحب توپ وارد عمل میشند که اصلا واقعی به نظر نمیرسه .


- خوشبختانه توی این نسخه دیگه خبری ازتوی سر توپ زدن نیست اگه یادتون باشه توی نسخه 2009 راحتمیشد از این طریق بازیکنان حریفو دریبل کرد و اونا رو پشت سر گذاشت .

- باز هم خوشبختانه باید گفت سرعت بازیکناننسبت به نسخه قبل به میزان قابل توجهی کمتر شده . توی نسخه قبل با یک بازیکنان سرعتی براحتی تمامبازیکنانو میشد جا گذاشت اما توی این نسخه اینکار براحتی صورت نمیگیره .

- مشکلات داوری هنوز وجود داره و حتی شاید بشه گفت داوری توی این دمو بدتر هم شدهمتاسفانه آدام ( رابط بین کونامی و طرفداران این بازی ) میگه این نقیصه بزرگ در کد 90 درصدیه بازی هم وجود داشته . همچنان مثل نسخه 2009 بندرت پیش میاد که داور آوانتاژبده .


- سیستم پنالتی بهبود پیدا کرده و سخت تر شده آداممیگه هنوز سیستم جدید پنالتی تکمیل نشده حتی توی نسخه 90 درصدی که بازی کرده . همونطوریکه میدونین توی نسخه 2009 پنالتی زدن خیلی راحت بود و اکثر پنالتیها گلمیشد و مواردی هم که گل نمیشد بصورت رندومی طراحی شده بود نه براساس مهارت واشتباهات گیمر .


در ضمن در زمان زدن ضربه پنالتی با تغییر دوربین بازی به حالت برود کست این امکان فراهم میشه که مثل نسخه های قبل گیمراز پشت سر زننده پنالتی رو مشاهده کنه

در ابتدا که من این بازیو شروع کردم یک نکته منو خیلی آزار میداد این مساله RESPONSE TIME یا همون زمان پاسخدهی هستش .منظوراز زمان پاسخ دهی اون فاصله ایه که بین فشار دادن دکمه های دسته بازی ( یا کنترل) و واکنش بازیکن وجود داره .این زمان توی این دمو حدود 2 ثانیه طول میکشه که برایبعضی واکنش ها حقیقتا زمان زیادیه. زمان تاخیر زیاد در پاسخ دهی سبب میشه بعضی از مواقعبازیکن توپو نتونه کنترل کنه و همراه توپ به خارج بره بعضی وقتا مدافعین سر همینموضوع توپو لو میدن که موقعیت خیلی خطرناکی بوجود میاد خیلی وقتا مهاجمین فرصت شوتزدن پیدا نمیکن و ....اما خوشبختانه این مساله رو میشه با تغییر رزولوشن بازی تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید کافیه شما در ستینگ بازی رزولوشن بازیو به حالت 720*1280 تغییر بدید .اما با این کار سرعت کلی بازی هم بیشتر میشه که چندان جالب نیست و بازی از حالت واقعی خودش فاصله میگیره .

البتهاگه نظر منو بخواید باید بگم یک مقدار تاخیر در بعضی از واکنش ها نه همش لازمه مثلاچرخشها , یا زمانیکه توپ از بازیکن فاصله گرفته و خیلی موارد دیگه که توی این شرایط . کمی تاخیر در عکس العمل کاملا طبیعیه

خبر خوشاینکه آدام بعد از پلی تستی که دو هفته پیش از کد 90 درصدی بازی داشته , اشاره کردکه این مشکل در حد زیادی حل شده و تقریبا به حداقل خودش رسیده این جمله دقیقا ترجمهحرف ایشونه . یادمه از قدیم ایشون نسبت به این زمان پاسخدهی شدیدا حساس بود اما بعداز پلی تست , اولین خبرش همین مورد بود و بابت این مساله خیلی خوشحال بود .

یکی دیگهاز غیر واقعی ترین معایب بازی نفس نفس زدن های شدید بازیکنان در نسخه های قبلی بازیبود .این اتفاق زمانی رخ میداد که بازی متوقف بود و بازیکنان منتظر شروع بازی بودناین مساله حقیقتا شکل زشتی به بازی داده بود که کونامی امسال بالاخره بعد از سالهااین نقیصه مهمو برطرف کرد . ( فکر میکنم متوجه شدین چیو میگم)

شوتها:کیفیت شوتها از نظر کنترل زاویه توپ بهتر شده .من از زاویه دوربینی که از روبرو زمینو نشون میدهدهها بار با بازیکنان مختلف واز فواصل مختلف اقدام به شوت زنی کردم ( بخاطر اینکهبتونم فرصت شوت داشته باشم سطح سختی بازیو در پایین ترین حد قرار دادم) نتیجه اینبود که اولا از فواصل بیشتر از 30 متر کمتر بازیکنی میتونه توپو تبدیل به گل کنهدوم اینکه تقریبا میزان فشار دادن جهت برای زاویه دار کردن شوت تاثیر نسبتا مستقیمیدر زاویه توپ داره ( این مساله در نسخه 2009 تاثیر داشت اما نه در این حد ) .اما کات و قوس توپ باز هم مثل نسخه قبل کمتراز میزان طبیعیه .

پاسها :دقت پاسهای معمولیچندان فرقی نکرده و به بازیکن پاس دهنده بستگی دارهاما سرعت بازیکنان در دادن پاسهای متوالی بیشترشدهتقریبا مثل پاسکاری تیمهای بزرگ دنیا میشه با سرعتپاسهایمتوالی داد البته به بازیکن و تعادلی که در لحظه پاس دادن داره هم مربوطمیشه اماکیفیت پاسهای تودر چه بصورت زمینی و یا هوایی پایین اومده واون دقت و کیفیت نسخه 2009 رو نداره , سرعت اینجور پاسها خیلی کم شده و نکته بسیار آزار دهنده این نوع پاسها اینهکه مثل نسخه 2009 و شاید حتی بدتر از اون , بازیکن دریافت کننده این نوع پاسها برایدریافت توپ بسیار منفعل و ضعیف عمل میکنه به این شکل که بجای اینکه برگرده و توپوصاحب بشه با کم کردن سرعتش منتظر میمونه که توپ بهش برسه . این مساله خیلی از مواقعمنجر به لو رفتن و بریدن توپ توسط بازیکنان حریف میشه .این مساله کمو بیش توی نسخه 2009 هم بود اما نه به این فضاحت .البته به نظر من در عالم واقع هم اینجور پاسها بهاون ظرافت و دقتی که توی نسخه 2009 شاهدش بودیم , نیست اما به این اندازه هم بیکیفیت نیست .

سانترها:اگه نظر منو میخواید باید بگم سانترها طبیعیتر شده و تا حدودی از حالت ارکید بودنش فاصله گرفته که نکته مثبتیه .توی نسخه قبلیکمتر کسی جرات میکرد از سانتر برای تغییر جناح بازی استفاده کنه اما در این نسخهدقت سانترها نسبتا بالاتر رفته بطوریکه توی این دمو بیشتر سانترهای قطری که من از زمین خودم برایمهاجمین ارسال میکنم به مقصد میرسه ( البته اینو باید در نظر گرفت که اطرافبازیکن هدف تا حدودی خالی باشه و بازیکنان حریف از اون بازیکن فاصله معقولی داشتهباشند در غیر اینصورت مطمئنا توپ لو خواهد رفت)



توپ: درمجموع نظر من اینه که فیزیک توپ بهتر شده خیلیها انتقاد میکنن که توپ سنگین تر شدهو این طبیعی نیست منم قبول دارم توپ سنگین تر احساس میشه اما در عالم واقع همهمینطوره کسانیکه با توپ فوتبال چمنی بازی کردن میفهمن من چی میگم . علاوه براینهابا گذشت زمان گیمرها کاملا به این توپ عادت میکنن که تاالان به نظر میرسه این مساله کاملا عادی شده باشه .در مجموع اینرسی و حرکات توپ واقعی تر شده و نباید از این مساله گذشت اما در پاره اوقات شاهدیم که توپ شتابی بیشتر از حد نرمال به خودش میگیره که این مساله هم طبیعی نیست . سرعت توپ در سانترها و شوتها بهتر شده کهشاید علتش آهنگ حرکتی کل بازیه که این هم ازاون متاثر شده. اما در زمان ارسال پاسهای تودر عمقی سرعت توپخیلی کم میشه که اصلا طبیعی نیست .

دروازه بان :بطور کلمیشه گفت دروازه ها همون احمق های 2009 هستنتنها تغییراتی که درشون داده شده اینه که در مواقعیکه احساس میکنن میتونن توپو بگیرن یا با پا دفع کنن مثل فیفا 9 از دروازه بیرونمیان ( البته نه به اون فراوانی که در فیفا 09 وجود داره) .بعضی از مواقع پیشمیاد که دروازه بان در خروجشون از دروازه اشتباه میکنه هر چند که این اتفاق کم پیشمیاد .متاسفانه دروازه بانها مثل قبل شوتهای محکمو فقط دفع میکنن که موجب ریباندکردن مهاجمین میشه و یک نکته بدتر اینکه خیلی وقتها شوتها رو بجای اینکه با دستبگیرن یا دفع کنن با پا اونو دفع میکنن . اما در کرنرها نسبتا بهتر از 2009 عمل میکنن و با خروج از دروازه خیلیاز توپا رو میگیرن مگر اینکه فاصله توپ ازشون زیاد باشه .سرعت عکس العمل و جهش های دروازه بان مثل نسخه 2009 در پاره ای اوقاتخیلی زیاد میشه که این هم اصلا طبیعی نیست .

- توی بعضی از صحنه ها شاهد هستیم که اصلا به مساله اینرسی حرکتیبازیکنان توجهی نشده مثلا در زمان استارت زدنهای سرعتی .



کرنرها :نسبت به نسخه 2009 گل کردن کرنرها خیلی سخت تر شدهیا دروازه بان میگیردشون یا مدافعین توپو دفع میکنن .


به نظرمیرسه هوش مصنوعی بازی کمی بهتر شده این مساله رو میشه توی حرکات سیستماتیک وهدفدار بازیکنان دید و واکنش هایی که در بعضی از صحنه ها از خودشون نشون میدن البتهاینو از یاد نبریم که بخشی از این حرکات به برنامه نویسی بازی مربوط میشه که اونونباید با AI اشتباه بگیریم .البته در خیلی از صحنه ها هم پیش میاد که بازیکنانمثل نسخه قبلی اشتباهات فاحشی میکنن که واقعا ناامید کنندست .بعنوان نمونه پرسینگ با چند بازیکن که این مساله سبب خالی شدن بعضی از فضاها میشه .


- ما تویاین نسخه شاهد حرکات , فریبها و دریبلهای جدیدی هستیم .


- آنالوگ راست دسته بازی همچنان برای استفاده از پاس دستی طراحی شده که اصلا جالب نیست وبه نظر من باید حرکات فریب دهنده و دریبلها روی این آنالوگ قراربگیرن.


- تویبعضی از صحنه ها ( البته کم پیش میاد ) و در زمان درگیری برای تصاحب توپ شاهد رد و بدل شدنهای سریع و غیرطبیعی توپ بین بازیکنان هستیم که این مورد هم یک نکته منفی برای این بازی به حسابمیاد .این مساله جزء باگهای بازی به حساب میاد که ممکنه توی نسخه نهایی شاهد اون نباشیم .

- یک نکتهخوب دیگه لودینگ تایم بسیار کم بازیه بطوری که بعد از انتخاب تیمها میشه ظرف چند ثانیه وارد بازی شد .


گرافیک و جنبه های بصری بازی :

- درزمینه طراحی چهره بازیکنان این بازی واقعا کم نظیره و کمتر بازی ورزشی شاهد اینطراحی واقعی و هنرمندانست. این طراحی بسیار خوب چهره بازیکنان حتی به این مساله کمککرده تا از زاویه های دورتر مثل دوربین واید تشخیص بازیکنان راحت تر صورت بگیره . من خودمو مثال میزنم توی نسخه 2009 بازی در زاویه دوربین واید و در حین بازی قادر بودم نهایتا 10 الی 12 بازیکن از 22 بازیکن داخل زمینو تشخیص بدم اما توی ایندمو من به راحتی اکثر بازیکنان داخل زمینو تشخیص بدم که این مساله واقعا منو خیلیخوشحال کرده چون بدون دیدن اسم بازیکنان دررادار یا اضافه کردن اسمشون در بالای سربازیکن میتونم اونا رو بشناسم تا بتونم در موقعیتهای مختلف بازیکن مناسبو برای پاسدادن انتخاب کنم . و همینطور بدونم حریفی که روبروم قرار گرفته کیه .علاوه بر ایناین شباهت زیاد حس واقعی بودن رو خیلی بیشتر القاء میکنه .

- درزمینه طراحی لباس و رنگهای اونها و طراحی چروکهای لباس و همینطور تکسترهایپوستی بدن بازیکنان هم کونامی بسیار موفق عمل کرده بطوریکه ما شاهد ظرافتهایهنرمندانه ای روی پوست بدن بازیکنان هستیم که از اون جمله میشه به قابل مشاهده بودنموی دست بازیکنان و همینطور مویرگهای ریز اونها اشاره کرد .

- ویژگیقرار گرفتن لباس روی شورت ورزشی بازیکنان در این دمو به بازی اضافه شده که نکتهمثبتیهاما متاسفانه این ویژگی از فواصل دورتر مثل دوربین واید قابل تشخیصنیست .


- درزمینه نورپردازی هم شاهد پیشرفتهای بسیار خوبی در بازی هستیم . کونامی امسال باموتور گرافیکی جدید خودش از مرحله نورپردازی استاتیک و ثابت به پردازش نور به شکلداینامیک و پویا قدم برداشته که این مساله باعث چشم نواز شدن جلوه های بصری بازیشده . نتیجه و برآیند این اقدام کونامیو میشه در سایه پردازی واقعی و متغیر اجسام وسایه روشنهای متنوع , پویا و زنده اونها به وضوح مشاهده کرد.اماکونامی این کار رو نتونسته به شکل کاملا بی نقص در بازی انجام بده کما اینکه ماشاهد یکنواختی روشنایی در مناطق مختلف ورزشگاهها هستیم که طبیعی نیست و گاها دربعضی از نقاط روشنایی و شفافیت و همینطور شارپ بودن بیش از حد نور به عینه دیدهمیشه .
در ضمن اخباری به گوش میرسه که در نسخه نهایی شاهد پالیشهایی در گرافیک بازی خواهیم بود که موجب یکنواختی بیشتر نور و رنگ اجسام خواهیم بود .



- چمنبازی به نظر پیشرفت نسبتا خوبی نسبت به چمن موکتی و غیر طبیعیه نسخه 2009داشتههر چند که هنوز ایده آل من نیست و میتونست بهتر از این هم باشه شایدمیک کم من سخت گیرم .

- تماشاگران هم نسبتا بهتر طراحیشدناما به نظر میرسه هنوز دو بعدی هستن من دوربینوبه چپ و راست هدایت کردم و متوجه این مساله شدم .اصلا به توپ بازی که در گردشه نگاهنمیکنن .
- ورزشگاه آنفیلد هم به نظرم بسیار خوب و زیبا طراحی شده .من بی صبرانه منتظر نسخهپایانی بازی و دیدن این ورزشگاه در شب هستم .
- اگهاشتباه نکنم تور دروازه هم عوض شده و مشخصا میله های مهار کننده تور یا همون سندبگها هم از حالتکلاسیک و قدیمی خودش خارج شدن و از مدلهای جدید استفاده شده .
- طراحیبهتر دستکش دروازه بان هم از نکات قابل ذکره اما بازم نمیشه گفت ایده آله .
انمیشن ها :


در مجموعانیمیشن های نسبتا خوب و زیادی به بازی اضافه شده که میشه گفت تا حد نسبتا قابلقبولی بازیو از حالت رباتیک بودن خارج کرده اما این به این معنا نیست که بگیم کلااز این جنبه بازی دچار یک تحول اساسی شده . در مجموع برای سال اولی که کونامی دستبه تغییر و تحول در زمینه اورهال کردن انیمیشن ها و همینطور استفاده از تکنیک موشنکچپر زده میشه نمره قبولیو بهش داد. با تغییراتی که در بخش انیمیشن بازی صورت گرفتهمیشه نرمتر شدن حرکاتو تاحدودی لمس کرد .چند وقت پیش وقتی سیباس گفت 300 انیمیشن جدید به بازی اضافه شده من اون موقع باور نکردم اما الان دارم میبینمحرفش حقیقت داره . این نکته رو هم اضافه کنم که آدام بعد از پلی تست اخیرش گفت کهدر کد 90 درصد انیمیشن های دیگه ای هم به بازی اضافه شده .

- ازنکات بسیار بارز و برجسته سریهای گذشته این بازی ( البته در نسخه های قبل این مسالهوجود داشت اما کمرنگ تر از این نسخه ) و به خصوص در این نسخه که به حد اعلی و نهایتخودش رسیده میشه به تفاوت و گوناگونی در سبک و استایل بازی تیمها اشاره کرد کهمتناظر با همنامشون در عالم بازی میکنن بعنوان نمونه با کمی دقت میشه متوجهپاسکاریهای دقیق و زیاد بازیکنان تیم بارسلونا اشاره کرد و به همین شکل سبک تیمهایدیگه . ویژگی ممتاز دیگه ای که این بازی داره و این بازیو واقعا از فیفا متمایز کرده هویتیهکه کونامی به بازیکنان داده بطوریکه اگر کسی تا حدودی با سبک بازی بازیکنان برجستهدنیای فوتبال آشنا باشه با کمی دقت توی بازی متوجه تشابه سبک بازی یک بازیکن بزرگبا همنامش دراین عالم واقع میشه .
با این کار عملا روح به کالبد خشک یک بازی کامپیوتری دمیده شده که مسلما در سالهای آتی شاهد پیشرفتهای بیشتری در این زمینه خواهیم بود .




- ازویژگیهای مهم و قابل اعتنای دیگه در این بازی میشه به نوآوری جدیدی از کونامی موسومبه GAME PLAN اشاره کرد که این خلاقیت جالب کونامی حال و هوای دیگه ای به بازی دادهو جذابیت بازیو صدچندان کرده به این خاطر که برای گیمر این امکان فراهم شده کهبتونه بیشتر در جریان مدیریت تیمش قرار بگیره . این بخش شامل TEAM STYE و CARD SYSTEM میشه .
من بیشتر از این در این مورد صحبت نمیکنم چون خودش مقوله ای مجزاست که از حوصله بحث خارجه


- درزمینه سن کاتها و همینطور انیمیشن های خوشحالی بعد از گل بازیکنان متاسفانه باز همشاهد تغییرات اساسی در بازی نیستیم و بجز معدود انیمیشن های جدیدی که به بازی اضافهشده شاهد موارد جدیدی نیستیم .


- بعضی از انیمیشن های مسخره دویدن هنوز توی بازیوجود داره .


کنترل 360 درجه :قابلیت جدیدی که از طرف کونامی به بازی اضافهشده . من به دقت این کنترلو بررسی کردم و متوجه شدم کارکتر میتونه در 32 جهت حرکتکنه .البته به دلیل زمان پاسخ دهی زیاد بازی فعلا کمتر میشه ازش استفادهکرد .اما من بازم کم و بیش در بعضی از موقعیتها ازش بهره میبرم .


حذف برخی از مشکلات و باگهای بازی :


- حذفدیوار نامرئی در زمان پرتاب اوت .


- بهحداقل رسیدن تکلها و بطور کل واکنش های اتوماتیک بازیکنان اما هنوز هم کم و بیشواکنش های اتوماتیک دیده میشه که معمولا اکثر این واکنش های خودکار به نفع تیم میشه البته بعضی از گیمرها ترجیح میدن کنترل بازی بطور کامل در اختیار خودشون باشه . اما به نظر میرسه تکل خود بهخود بطور کامل از بازی حذف شده .


توی نسخه 2009 بعد از زدن ضربات شروع مجدد مثل کرنر و... بازیکن فریز میشد اما تویاین دمو این مشکل برطرف شده .



باگها :


هرچند معمولا در نسخه هایبتا و دمو بازیها باگهای زیادی دیده میشه که در نسخه نهایی بخش زیادیشون درست میشناما بخاطر اینکه داریم دمو رو نقد میکنیم پس این موارد رو هم بیان میکنم .


- باگمربوط به پرش انیمیشنها . گهگاهی پرشهایی در حرکات بازیکنان دیده میشه مثل حرکتناگهانی و سریع دست یا پای بازیکنان و مواردی از این دست .



تداخل اعضاء بدن بازیکنانکه شاید بشه گفت منفورترین باگ بازیها همینه که متاسفانه نه در این بازی بلکه دربیشتر بازیهای اکشن کامپیوتری دیده میشه اما توی این بازی من خیلی زیاد این باگومیبینم .که واقعا چهره زشتی به بازی دادهاینو هم بد نیست بگم که آدام گفته توی کد 90درصدیه بازی این باگها کمتر شدن .


- یکیدیگه از باگهایی که البته خیلی کم اتفاق میفته لرزش و تکون خوردنهای شدید و سریعبازیکنانه .



- یک باگ هم موقع پنالتی زدن برام اتفاقافتاد که دروازه بان توپی که میتونست بگیره رو نگرفت و بدون هیچ عکس العملی توپ ازکنار پاش وارد دروازه شد .



مسائل مربوط به صدا وآهنگها :


مطمئنا سلیقه افراد متفاوته.بهنظر من آهنگهای بکار برده شده در منو بازی قشنگ تر از نسخه قبلیه حداقلش اینه کهجدیده و همون قبلیا نیستن .


- اما در مورد صداهای داخل ورزشگاه باید بگم به نظر من سرودها وهمخوانیهای تماشاگران حتی بدتر از نسخه 2009 بازیه , نسخه 2009 هم در این زمینه ضعفداشتاما خبر خوشحال کننده اینه که گیمر میتونه چنتهای موردعلاقشو به بازی اضافه کنه.


- در زمینه عکس العمل تماشاگران نسبت به اتفاقات درون زمین هم نظرم مثبتهو میشه گفت پیشرفت نسبتا خوبی نسبت به پارسال داشته و تا حدودی خاطرات نسخه 6 این بازیو زنده میکنه .


بقیه مسائل :


- طراحیمنوها از نظر من خیلی بهتر و جذاب تر از نسخه قبل صورت گرفته . علاوه بر اینکهجابجا شدن و سوویچ به منوها سریعتر امکان پذیره .


- بالاخره کونامی توی این نسخه یک دستی به سر و روی مسایل جانبی موجود در ورزشگاههاکشید . حس خیلی خوبی به انسان دست میده وقتی میبینه پشت دروازه همه امکانات وجود دارهاز قبیل دروربین فیلمبرداری , میکروفن , دوربین عکسبرداری , بطریهای آب و حتیدروبینهای پایه بلند متحرک ( اینا اسمشون چیه ؟) فیلمبردار , گاردهای ضد شورش وخلاصه همه چی . همشون هم کاملا سه بعدی هستن و حقیقتا خیلی زیبا طراحی شدن من روشونزوم کردم واقعا قشنگن .

- سیستمسخت افزاری موردنیاز این بازی نسبت به نسخه قبل خیلی تفاوت چشم گیر و شگرفی پیدانکرده علاوه براین , این نکته رو هم باید اضافه کنم که این بازی با این گرافیک عالیدرمجموع و در مقایسه با بازیهای مشابه احتیاج به سخت افزار بسیار قوی نداره که نکتهبسیار مثبتی قلمداد میشه .

- یکی از نواقص بازی که البته خیلی کم پیش میاد پایین اومدن فریم ریتبازیه که همونطوریکه گفتم به ندرت پیش میاد شاید هم از سخت افزار من باشه .



- نکته آخر اینکه تور دروازه مثل پارسال لرزش زیادی داره .


 

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
13,072
نام
محمد امین
به نظر من گیم پلی خیلی روانتر شده حداقل میشه گفت از 09 و 08 خیلی بهتر شده.. و بیشتر فن های این بازی رو خوشحال میکنه..

هوش مصنوعی بازیکن ها هم تو برگشت به دفاع و کمک به حمله خیلی بالا رفته ...
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر