سلام
این میشه اولین تاپیکی که من توی این چند سال عضویت در فوروم ها ایجاد می کنم
نمی دونم اصلاً این سبک از بازی در بین دوستان طرفداری داره یا نه؟؟؟
نمی دونم تا حالا از بین شماها کسانی بودن که حاضر باشن ساعتها از وقتشونو صرف یادگیری پرواز با این سری از شبیه ساز ها بکنن یا نه؟؟؟
نمی دونم اصلاً پرواز رو دوست دارین یا نه؟؟؟
اونم در این سطح حرفه ای ...
بهر حال چون تاریخ عرضه ی این بازی نزدیکه (سوم اکتبر همین امسال) این تاپیکو زدم تا یسری اطلاعات در موردش بدم.
اول یکم بریم به عقب ...
الان بیش از 20 و چند ساله که مایکروسافت داره روی سری های متفاوتی از Flight Simulator کار می کنه و روز بروز اونا رو پیشرفته تر و بهتر می کنه ...
subLOGIC Flight Simulators
ارائه ی اولین نسخه ی این بازی برمی گرده به ژانویه ی 1980 که البته مایکروسافت منتشر کننده ی اون نبود بلکه توسط subLOGIC منتشر میشد. این نسخه برای Apple II به بازار اومد و در ماه مارس همون سال برای TRS-80 پورت شد. این سیمولاتور کاملا سیاه و سفید بود و امکانات خیلی محدودی داشت. در حقیقت این نسل اول (First generation) بود و روی 5 تا دیسکت 1/4 اینچی ارائه میشد.
نسل دوم (Second generation) در سال 1983 برای Apple II به بازار اومد و به Flight Simulator 2 مشهور شد. این نسخه تا حدودی از دنیای واقعی (real-world) و مناظر اون بهره می گرفت ولی این دنیای اون شامل مناطق محدودی از ایالات متحده می شد. در سال 1984 این نسخه برای سیستم های Commodore 64 و Atari 800 هم وارد بازار شد.
نسل سوم در سال 1986 برای Amiga و Atari ST و Macintosh وارد بازار شد.
Microsoft Flight Simulators
حدودای سال 81 و 82 میلادی، مایکروسافت تونست جواز پورت کردن شبیه ساز ها به IBM PC رو بگیره.
نهایتاً در نوامبر 1982 اولین نسخه ش رو با نام Microsoft Flight Simulator 1.00 ارائه کرد که شامل یک موتور گرافیکی بهبود یافته به همراه آب و هوا و همچنین زمان متغیر می شد.
جالبه که این سیمولاتور بعنوان برنامه ی benchmark هم استفاده می شد، به این صورت که اگر کامپیوتری می تونست اونو راه بندازه، 100 درصد MS-DOS compatible بود.
در سال 1984 مایکروسافت نسخه ی دوم رو برای کامپیوتر های IBM ارائه کرد. این نسخه قپفرق چندانی با نسخه ی اول نداشت وتنها شامل گرافیک بهبود یافته بود. البته هواپیمای Learjet 25 بهش اضافه شده بود و همچنین مدل کاملی از نقشه ی ایالات متحده رو داشت ولی تعداد فرودگاه هاش هنوز هم محدود بود.
در 1988 نسخه ی سوم ارائه شد که اولاً گرافیک خیلی بهتری داشت، ثانیاً 3 هواپیمای Gates Learjet 25 و Cessna Skylane و Sopwith Camel و یه گلایدر بنام Schweizer رو شامل می شد.
در اواخر 1989 نسخه ی چهارم اومد که تفاوت های چشمگیری نسبت به نسخه ی سوم داشت مثلاً هواپیماهای تصحیح شده، AI traffic و همچنین basic aircraft designer (که به بازیگر اجازه ی انتخاب در پارامتر های شبیه ساز رو می داد) رو شامل می شد. این نسخه هم برای PC و هم برای Macintosh ارائه شد.
اواخر سال 1993 نسخه ی پنجم به بازار اومد که البته در سال 1995 به نسخه ی 5.1 ارتقا پیدا کرد. این نسخه اولین نسخه ای بود که از Photorealistic Textures استفاده می کرد. علاوه بر اون این نسخه در نقشه ی خودش مناطقی از اروپا رو هم شامل می شد.
نکته ی مهمتر استفاده از صداهای دیجیتال و افکت های صوتی بود و همچنین cockpit های متفاوتی رو برای بازیگر فراهم می کرد (نسخه های قبلی فقط cockpit رو از یه نما نشون می دادن)
در اواسط سال 1996 نسخه ی جدید با نام Microsoft Flight Simulator 95 ارائه شد که البته همون نسخه ی 5.1 بود که از MS-DOS برای Windows 95 پورت شده بود که البته گرافیک و FPS بهتر به همراه مناظر و هواپیماهای جدید رو شامل می شد.
اما اوج Flight Simulator از اینجا شروع میشه، جایی که در اواسط سال 1997 کمپانی مایکروسافت نسخه ی جدید با نام Microsoft Flight Simulator 98 رو ارائه کرد. از این نسخه به بعد بود که هلیکوپتر هم به پرنده های این شبیه ساز اضافه شد تا علاقمندان سبک جدیدی از پرواز رو تجربه کنند. البته این نسخه گرافیک مطلوب تری داشت و از صداهای بیشتری استفاده می کرد.
در اواخر قرن بیستم یعنی سال 1999 نسخه ی جدیدی بنام Microsoft Flight Simulator 2000 ارئه شد که برای خودش انقلابی بود. تفاوت عمده با نسخه های قبلی این بود که این نسخه در دو سری برای کاربران معمولی و کاربران حرفه ای که شامل پرنده های بیشتری هم بود ارئه می شد. ولی این نسخه حال تمام طرفداران خوش رو گرفت چون نیاز به یه سیستم High End برای اجرا شدن داشت. ایندفعه این مایکروسافت بود که کیفیت رو به میزان فروش ترجیح داده بود.
گفته می شد که یه پردازنده ی 166 مگاهرتزی برای پردازشش کافی باشه ولی یه پروسسور 500 مگاهرتزی اونم به زور FPS رو به دو رقم می رسوند.
البته این نسخه خیلی طبیعی تر بود و نقشه ی خیلی کاملی (Global) داشت (که شامل بیش از 50 فرودگاه در ایران می شد) و علاوه بر اون از GPS پشتیبانی می کرد.
در اواخر سال 2001 نسخه ی Microsoft Flight Simulator 2002 وارد بازار شد. توی این نسخه بود که برای اولین بار ATC و AI aircraft معرفی شدند و همچنین بازیگر می تونست با برج مراقبت تماس برقرار کنه. علاوه بر اون این نسخه، اولین نسخه ای بود که در بین پرنده های خودش غولی بنام Boeing 747-400 رو داشت.
اواسط 2003 میلادی بودن که آخرین نسخه ی در دسترس این بازی تا به حال، با نام Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight وارد بازار شد. این نسخه هنوز همون نسخه ی نهم (2002) بود ولی با کلی تغییرات اساسی. و علاوه بر اون کلی از پرنده های تاریخی از Wright Flyer (هواپیمای برادران رایت) تا هواپیمای محبوبی مثل Douglas DC-3 رو شامل می شد. همچنین در این نسخه موتور آب و هوا ارتقا داده شده بود که این باعث می شد ابر های سه بعدب کاملی رو ایجاد کنه و همچنین برای اولین بار بارش منطقه ای رو بوجود بیاره. همچنین این موتر به بازیگر اجازه می داد تا وضعیت واقعی هوا رو از طریق اتصال به اینترنت بصورت Real Time دریافت کنه تا بتونه واقعیت بیشتری رو فراهم کنه.
و حالا پس از گذشت بیش از 20 سال از تولد این سری (که میشه اونو قدیمی ترین بازی کامپیوتری در نظر گرفت، البته اگه بشه اونو بازی خطاب کرد) و همچنین گذشت 3 سال از ارائه ی آخرین نسخه، کمپانی مایکروسافت دوباره دست بکار شده و ایندفعه می خواد با دست خیلی پر برگرده.
نتیجه ی اون چیزی نیست جز Microsoft Flight Simulator X
Microsoft Flight Simulator X در حقیقت نسخه ی دهم شبیه ساز مایکروسافته که می خواد در فصل چهارم سال 2006 (گفته شده سوم نوامبر) ارائه بشه.
یه دمو از این نسخه اومده که نشانگر طبیعی بودن بیش از حد این نسخه ست. توی این دمو شاهد سواحلی با شن های براق، درختان سرسبز و آب های شفافه.
یه چند تا عکس از بازی ببینین
توی این دمو Michael Gilbert، مدیر برنامه ی بازی، خیلی روی یه هلیکوپتر زوم کرده و رقص نور رو روی بدنه ی فلزی اون به نمایش می زاره. میشه گفت از این نظر بازی حرف نداره و میشه گفت می تونه یکی از بهترین بازی هایی باشه که تا به امروز از نظر بصری ارائه شدن.
عجیب ترین چیزی که توی این دمو دیده میشه اینه که این آقا بجای اینکه بیاد و با یه joystick پرواز کنه، از یه Xbox 360 controller (که بزودی برای PC بصورت USB ارائه میشه) استفاده می کنه و میگه با اینکه خودش یه joystick user ه ولی این نوع از controller یه چیز دیگه ست (دروغ گو)
شواهد می گن که برای لذت بردن از این نسخه نیاز به یه High End PC هستش که البته من هنوز System Requirement ی براش ندیدم. گفته میشه که از DX 10 هم قراره استفاده کنه ولی با توجه به اینکه در آخر 2006 ارائه میشه ...
بهر حال اون چیزی که از روی عکس ها و دمو میشه گفت اینه که وضوح و دقت به طرز شگرفی افزایش پیدا کرده و همون طوری که در تصاویر بالا هم دیدین از گرافیم بی نظیری بهره می بره (تصور کنین که این بازی نقشه ش تمام کره ی زمین رو در بر میگیره، اون وقت به عظمت موتور گرافیکی ش پی می برین)
در این نسخه از یه ورژن جدید تر از GPS استفاده شده و مثل اینکه واقعی تر هم هستش
همچنین بیش از 24.000 تا فرودگاه رو توی کل دنیا می شناسه که فکر کنم 80-70 تا برا ایران باشه. علاوه بر اون بیش از 24 تا هواپیما از ملخی و پر وزن تا Cargo های مثل سری Boeing رو شامل میشه.
ارئه ی این نسخه هم روی یک حلقه DVD خواهد بود و مثل اینکه از نسخه ی CD هم خبری نیست.
گفته میشه توی برخورد های هواپیما به ساختمون ها و زمین و .. هم قراره یسری تجدید نظر صورت بگیره و Crash واقعی تری داشته باشه و در هنگام برخورد با زمین، بجای منفجر شدن تا کمر نره تو زمین و گیر کنه ... (البته توی برخورد به ساختمون ها بعد از 11 سپتامبر مثل اینکه می خواد تجدید نظر بشه که اشاره نشده چطوری)
این بازی همانند نیاکان خودش توی دسته ی Simulator ها قرار می گیره و درجه ی سختی Hard رو داره و برای یادگیری هم نیاز به ساعت ها تمرین و مطالعه ی Manual ها داره. هم با صفحه کلید و هم با joystick قابل اجراست که مسلماً اجرا با joystick لذت خاص خودشو داره.
سری Flight Simulator رو می تونم به جرئت قدرتمند ترین و دقیق ترین بازیی بدونم که تا به حال ارائه شدن و می شه گفت که توی نسخه های جدیدشون به کوچکتری چیزها توجه می کنن.
از فرود لذت بخش با کمک ILS و یا پیروی دقیق از اصول پرواز، زاویه و ارتفاع صندلی خلبان، انواع Trimming و خیلی خیلی چیزهای دیگه ای که اگه من بخوام لیست کنمشون عمرم جوابگو نخواهد بود.
من به شخصه برای تاریخ ارائه ی این نسخه لحظه شماری می کنم
شما رو نمی دونم ...
این میشه اولین تاپیکی که من توی این چند سال عضویت در فوروم ها ایجاد می کنم
نمی دونم اصلاً این سبک از بازی در بین دوستان طرفداری داره یا نه؟؟؟
نمی دونم تا حالا از بین شماها کسانی بودن که حاضر باشن ساعتها از وقتشونو صرف یادگیری پرواز با این سری از شبیه ساز ها بکنن یا نه؟؟؟
نمی دونم اصلاً پرواز رو دوست دارین یا نه؟؟؟
اونم در این سطح حرفه ای ...
بهر حال چون تاریخ عرضه ی این بازی نزدیکه (سوم اکتبر همین امسال) این تاپیکو زدم تا یسری اطلاعات در موردش بدم.
اول یکم بریم به عقب ...
الان بیش از 20 و چند ساله که مایکروسافت داره روی سری های متفاوتی از Flight Simulator کار می کنه و روز بروز اونا رو پیشرفته تر و بهتر می کنه ...
subLOGIC Flight Simulators
ارائه ی اولین نسخه ی این بازی برمی گرده به ژانویه ی 1980 که البته مایکروسافت منتشر کننده ی اون نبود بلکه توسط subLOGIC منتشر میشد. این نسخه برای Apple II به بازار اومد و در ماه مارس همون سال برای TRS-80 پورت شد. این سیمولاتور کاملا سیاه و سفید بود و امکانات خیلی محدودی داشت. در حقیقت این نسل اول (First generation) بود و روی 5 تا دیسکت 1/4 اینچی ارائه میشد.
نسل دوم (Second generation) در سال 1983 برای Apple II به بازار اومد و به Flight Simulator 2 مشهور شد. این نسخه تا حدودی از دنیای واقعی (real-world) و مناظر اون بهره می گرفت ولی این دنیای اون شامل مناطق محدودی از ایالات متحده می شد. در سال 1984 این نسخه برای سیستم های Commodore 64 و Atari 800 هم وارد بازار شد.
نسل سوم در سال 1986 برای Amiga و Atari ST و Macintosh وارد بازار شد.
Microsoft Flight Simulators
حدودای سال 81 و 82 میلادی، مایکروسافت تونست جواز پورت کردن شبیه ساز ها به IBM PC رو بگیره.
نهایتاً در نوامبر 1982 اولین نسخه ش رو با نام Microsoft Flight Simulator 1.00 ارائه کرد که شامل یک موتور گرافیکی بهبود یافته به همراه آب و هوا و همچنین زمان متغیر می شد.
جالبه که این سیمولاتور بعنوان برنامه ی benchmark هم استفاده می شد، به این صورت که اگر کامپیوتری می تونست اونو راه بندازه، 100 درصد MS-DOS compatible بود.
در سال 1984 مایکروسافت نسخه ی دوم رو برای کامپیوتر های IBM ارائه کرد. این نسخه قپفرق چندانی با نسخه ی اول نداشت وتنها شامل گرافیک بهبود یافته بود. البته هواپیمای Learjet 25 بهش اضافه شده بود و همچنین مدل کاملی از نقشه ی ایالات متحده رو داشت ولی تعداد فرودگاه هاش هنوز هم محدود بود.
در 1988 نسخه ی سوم ارائه شد که اولاً گرافیک خیلی بهتری داشت، ثانیاً 3 هواپیمای Gates Learjet 25 و Cessna Skylane و Sopwith Camel و یه گلایدر بنام Schweizer رو شامل می شد.
در اواخر 1989 نسخه ی چهارم اومد که تفاوت های چشمگیری نسبت به نسخه ی سوم داشت مثلاً هواپیماهای تصحیح شده، AI traffic و همچنین basic aircraft designer (که به بازیگر اجازه ی انتخاب در پارامتر های شبیه ساز رو می داد) رو شامل می شد. این نسخه هم برای PC و هم برای Macintosh ارائه شد.
اواخر سال 1993 نسخه ی پنجم به بازار اومد که البته در سال 1995 به نسخه ی 5.1 ارتقا پیدا کرد. این نسخه اولین نسخه ای بود که از Photorealistic Textures استفاده می کرد. علاوه بر اون این نسخه در نقشه ی خودش مناطقی از اروپا رو هم شامل می شد.
نکته ی مهمتر استفاده از صداهای دیجیتال و افکت های صوتی بود و همچنین cockpit های متفاوتی رو برای بازیگر فراهم می کرد (نسخه های قبلی فقط cockpit رو از یه نما نشون می دادن)
در اواسط سال 1996 نسخه ی جدید با نام Microsoft Flight Simulator 95 ارائه شد که البته همون نسخه ی 5.1 بود که از MS-DOS برای Windows 95 پورت شده بود که البته گرافیک و FPS بهتر به همراه مناظر و هواپیماهای جدید رو شامل می شد.
اما اوج Flight Simulator از اینجا شروع میشه، جایی که در اواسط سال 1997 کمپانی مایکروسافت نسخه ی جدید با نام Microsoft Flight Simulator 98 رو ارائه کرد. از این نسخه به بعد بود که هلیکوپتر هم به پرنده های این شبیه ساز اضافه شد تا علاقمندان سبک جدیدی از پرواز رو تجربه کنند. البته این نسخه گرافیک مطلوب تری داشت و از صداهای بیشتری استفاده می کرد.
در اواخر قرن بیستم یعنی سال 1999 نسخه ی جدیدی بنام Microsoft Flight Simulator 2000 ارئه شد که برای خودش انقلابی بود. تفاوت عمده با نسخه های قبلی این بود که این نسخه در دو سری برای کاربران معمولی و کاربران حرفه ای که شامل پرنده های بیشتری هم بود ارئه می شد. ولی این نسخه حال تمام طرفداران خوش رو گرفت چون نیاز به یه سیستم High End برای اجرا شدن داشت. ایندفعه این مایکروسافت بود که کیفیت رو به میزان فروش ترجیح داده بود.
گفته می شد که یه پردازنده ی 166 مگاهرتزی برای پردازشش کافی باشه ولی یه پروسسور 500 مگاهرتزی اونم به زور FPS رو به دو رقم می رسوند.
البته این نسخه خیلی طبیعی تر بود و نقشه ی خیلی کاملی (Global) داشت (که شامل بیش از 50 فرودگاه در ایران می شد) و علاوه بر اون از GPS پشتیبانی می کرد.
در اواخر سال 2001 نسخه ی Microsoft Flight Simulator 2002 وارد بازار شد. توی این نسخه بود که برای اولین بار ATC و AI aircraft معرفی شدند و همچنین بازیگر می تونست با برج مراقبت تماس برقرار کنه. علاوه بر اون این نسخه، اولین نسخه ای بود که در بین پرنده های خودش غولی بنام Boeing 747-400 رو داشت.
اواسط 2003 میلادی بودن که آخرین نسخه ی در دسترس این بازی تا به حال، با نام Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight وارد بازار شد. این نسخه هنوز همون نسخه ی نهم (2002) بود ولی با کلی تغییرات اساسی. و علاوه بر اون کلی از پرنده های تاریخی از Wright Flyer (هواپیمای برادران رایت) تا هواپیمای محبوبی مثل Douglas DC-3 رو شامل می شد. همچنین در این نسخه موتور آب و هوا ارتقا داده شده بود که این باعث می شد ابر های سه بعدب کاملی رو ایجاد کنه و همچنین برای اولین بار بارش منطقه ای رو بوجود بیاره. همچنین این موتر به بازیگر اجازه می داد تا وضعیت واقعی هوا رو از طریق اتصال به اینترنت بصورت Real Time دریافت کنه تا بتونه واقعیت بیشتری رو فراهم کنه.
و حالا پس از گذشت بیش از 20 سال از تولد این سری (که میشه اونو قدیمی ترین بازی کامپیوتری در نظر گرفت، البته اگه بشه اونو بازی خطاب کرد) و همچنین گذشت 3 سال از ارائه ی آخرین نسخه، کمپانی مایکروسافت دوباره دست بکار شده و ایندفعه می خواد با دست خیلی پر برگرده.
نتیجه ی اون چیزی نیست جز Microsoft Flight Simulator X
Microsoft Flight Simulator X در حقیقت نسخه ی دهم شبیه ساز مایکروسافته که می خواد در فصل چهارم سال 2006 (گفته شده سوم نوامبر) ارائه بشه.
یه دمو از این نسخه اومده که نشانگر طبیعی بودن بیش از حد این نسخه ست. توی این دمو شاهد سواحلی با شن های براق، درختان سرسبز و آب های شفافه.
یه چند تا عکس از بازی ببینین
توی این دمو Michael Gilbert، مدیر برنامه ی بازی، خیلی روی یه هلیکوپتر زوم کرده و رقص نور رو روی بدنه ی فلزی اون به نمایش می زاره. میشه گفت از این نظر بازی حرف نداره و میشه گفت می تونه یکی از بهترین بازی هایی باشه که تا به امروز از نظر بصری ارائه شدن.
عجیب ترین چیزی که توی این دمو دیده میشه اینه که این آقا بجای اینکه بیاد و با یه joystick پرواز کنه، از یه Xbox 360 controller (که بزودی برای PC بصورت USB ارائه میشه) استفاده می کنه و میگه با اینکه خودش یه joystick user ه ولی این نوع از controller یه چیز دیگه ست (دروغ گو)
شواهد می گن که برای لذت بردن از این نسخه نیاز به یه High End PC هستش که البته من هنوز System Requirement ی براش ندیدم. گفته میشه که از DX 10 هم قراره استفاده کنه ولی با توجه به اینکه در آخر 2006 ارائه میشه ...
بهر حال اون چیزی که از روی عکس ها و دمو میشه گفت اینه که وضوح و دقت به طرز شگرفی افزایش پیدا کرده و همون طوری که در تصاویر بالا هم دیدین از گرافیم بی نظیری بهره می بره (تصور کنین که این بازی نقشه ش تمام کره ی زمین رو در بر میگیره، اون وقت به عظمت موتور گرافیکی ش پی می برین)
در این نسخه از یه ورژن جدید تر از GPS استفاده شده و مثل اینکه واقعی تر هم هستش
همچنین بیش از 24.000 تا فرودگاه رو توی کل دنیا می شناسه که فکر کنم 80-70 تا برا ایران باشه. علاوه بر اون بیش از 24 تا هواپیما از ملخی و پر وزن تا Cargo های مثل سری Boeing رو شامل میشه.
ارئه ی این نسخه هم روی یک حلقه DVD خواهد بود و مثل اینکه از نسخه ی CD هم خبری نیست.
گفته میشه توی برخورد های هواپیما به ساختمون ها و زمین و .. هم قراره یسری تجدید نظر صورت بگیره و Crash واقعی تری داشته باشه و در هنگام برخورد با زمین، بجای منفجر شدن تا کمر نره تو زمین و گیر کنه ... (البته توی برخورد به ساختمون ها بعد از 11 سپتامبر مثل اینکه می خواد تجدید نظر بشه که اشاره نشده چطوری)
این بازی همانند نیاکان خودش توی دسته ی Simulator ها قرار می گیره و درجه ی سختی Hard رو داره و برای یادگیری هم نیاز به ساعت ها تمرین و مطالعه ی Manual ها داره. هم با صفحه کلید و هم با joystick قابل اجراست که مسلماً اجرا با joystick لذت خاص خودشو داره.
سری Flight Simulator رو می تونم به جرئت قدرتمند ترین و دقیق ترین بازیی بدونم که تا به حال ارائه شدن و می شه گفت که توی نسخه های جدیدشون به کوچکتری چیزها توجه می کنن.
از فرود لذت بخش با کمک ILS و یا پیروی دقیق از اصول پرواز، زاویه و ارتفاع صندلی خلبان، انواع Trimming و خیلی خیلی چیزهای دیگه ای که اگه من بخوام لیست کنمشون عمرم جوابگو نخواهد بود.
من به شخصه برای تاریخ ارائه ی این نسخه لحظه شماری می کنم
شما رو نمی دونم ...
آخرین ویرایش: