درود ب همه
نام اشنای Halo ولی در غالبی دیگر. Halo Wars محصول جدیدی ست از شرکت پر آوازه Ensemble که به شایستگی کار ساخت عنوان جدید خود را پیش میبرد. در این مدت مصاحبه های با سازندگان Halo Wars انجام شده که پیشنهاد میکنم حتما بخوانید.
نوشته شده توسط دوست عزی بهزاد ( Master_Behi )
جنگ با Covenant در Halo 3 به پایان رسید,ولی استادیوی Ensemble (خالق فرنشایز Age of Empires) قصد دارد به قبل از شروع این اتفاقات با بازی Halo Wars برود.غیر مشابه با هر عنوان دیگری در این سری که کاملا first-person shooters بودند,Halo Wars یک بازی real-time strategy کامل است که اختیار کنترل انواع unit های مختلف را که در دنیای Halo خلق شده اند را به بازیباز می دهد و همچنین چندین unit جدید هم به این دنیا وارد خواهد کرد.
شرکت Ensemble در چند ماه گذشته واقعا در باره این عنوان سکوت اختیار کرده بود.ما فرصتی داریم تا با Graeme Devine صحبت کنیم.طراح اصلی در پروژه Halo Wars.
پروژه ساخت بازی از کجا شروع شد؟آیا Bungie هم در مورد یک بازی RTS در سری Halo نقش داشت؟
ما کار ساخت رو درست 6 ماه قبل از اینکه این موضوع رو به کسی بگیم شروع کردیم و ابتدا روی کنترل بازی کار کردیم,ماکروسافت هم از این ایده خوشش اومد و تیم Bungie هم موافق بود
آیا دلیل خاصی وجود دارد که خط زمانی بازی قبل از نسخه اصلی آغاز می شود؟
ما می خواستیم داستان خودمون رو بگیم.داستان جنگ بین Covenant و Humanity واقعا عظیم است و می توان به آن از جهات مختلف نگریست.دیدی متفاوت از این جنگ با شخصیت های جدید واقعا جالب بود.
آیا شاهد وجود لوکیشن های قابل توجهی که در نسخه های مختلف Halo وجود داشت در Halo wars هم خواهیم بود؟
شما .... را خواهید دید اوه صبر کنید !من هنوز نباید چیزی بگم!!!
چه آزادی عملی در ساخت بخش داستانی بازی دارید؟یا اصلا شما در باید و نباید ها در مضیقه هستید؟
ما به طور کاملا نزدیک با Bungie در حال کار بر روی داستان هستیم.ما در حال اضافه شدن به یک دنیا بزرگ,عظیم و پر جزییات هستیم و چیزی جز احترام به این دنیا در دستور کار ما نیست.
تا چه حد Bungie در این پروژه شرکت داشته؟آیا آنها به طور کامل مجوز داستان و یونیت های جدید و ... را به شما داده اند؟
ما همواره مراحل ساخت بازی را به Bungie نمایش می دادیم و آنها به طور کامل به Ensemble اجازه دادند که هر آنچه را که می خواهد بسازد.بازخورد این همکاری و ارتباط واقعا عالی بود و Bungie هم در کار ساخت ما را یاری می کرد ولی در کل انها اجازه کامل ساخت بازی جدید را به داده اند.
روی هم رفته طرح کنترلی یک بازی RTS روی کنسول موضوع مهمی است.حال شما چطور توازن را بین کنترلی که از بازی های RTS انتظار می رود و در عین حال قابل پذیرش بودن آن و هماهنگی آن با کنسول را انجام داده اید؟
من فکر می کنم این یک کلید است.ما وقتی شروع به ساخت Halo Wars کردیم موس و کیبورد را کنار انداختیم و دوباره فکر کردیم که کنترل یک بازی RTS چطور خواهد بود.ما به طور کامل روی این موضوع کار کردیم و سعی کردیم عمیق ترین کنترل را برای Halo Wars طراحی کنیم و همین طور آن را بهبود ببخشیم.
مدیریت منابع در Halo Wars چگونه است؟آیا ساختار آن شبیه به سری بازی های Age of Empires است,یا از استیل capture-and-hold در بازی Company of Heroes تبعیت می کند؟
نه زیاد به این دو شبیه نیست.ما مخازن را در ویدئوی E3 نمایش دادیم.تمام سعی ما این است که بالانس لازم را در منابع ایجاد کنیم و Ensemble روی این موضوع سخت در حال کار کردن است.
آیا قسمت single-player campaign به صورت ماموریت های خطی طراحی شده اند.یا گیم پلی بازی بر مبنای بازی های جهانی مثل Lord of the Rings: Battle for Middle Earth 2 و Empire at War است؟
یک roller coaster سواری است.شبیه دیگر عنوان های Halo داستان یک بخش مهم در تجربه بازی است و می خواهد داستان جدیدی را از زاویه دید جدیدی بیان کند.من واقعا مشتاق هستم تا عکس العمل مردم را از تجربه بخش campaign ببینم.
چه ویژگی هایی را در بازی قرار دادید تا طرفداران سری Halo را راضی نگه دارید,ولی ممکن باشد برای RTS باز ها جذاب نباشد؟
من فکر می کنم fan ها گروه واقعا هوشمندی هستند,وبه دنبال تجربه ای جدید از سری Halo می گردند.این کار آسونی هست که چند چیز ساده به بازی اضافه کنیم و بگیم :هی این یه Halo جدیده" ولی مطمئنا چیز خوبی از آب در نخواهد آمد.یونیت های ما,حتی اونی که تازه معرفی شده باید با این دنیا مطابقت داشته باشد.ما باید قسمتی از این دنیا باشیم.و برای رسیدن به آن باید خیلی سخت کار کنیم تا داستانی جذاب را روایت کنیم,بازی را قابل لمس بسازیم,بر روی مبارزات تمرکز کنیم و به آن جادی احساسی Halo برسیم.
به نظر می رسد Covenant ها قابل بازی باشند.چه کارهایی برای توازن بین گروه ها انجام شده و چه مقدار از هم متمایز هستند؟
در حال حاضر ما بر روی قسمت campaign کار می کنیم و Covenant ها را ترسناک می سازیم.
چرا شما فکر می کنید که Halo Wars یکی از بزرگترین بازی های سال 2008 خواهد شد؟
ما بر روی کنترل,گیم پلی و داستان به قدری کار کردیم که تا کنون انجام نداده ایم.ما اعتقاد داریم که موفق خواهیم شد حتی وقتی ما کنترلر ها را به شما دادیم و بازی را انجام دادید شما هم معتقد می شوید که یکی از بزرگترین بازی ها را انجام می دهید.
نوشته شده توسط سرور گرامی فرخ عزیز (Gartall )
جالب است كه به گذشته بنگريم و به خاطر بياوريم كه مفهوم اصلي Bungie براي Halo بصورت PC RTS بود.
از همه اقسام jumping ship to console land ، RTC چيزي است كه هرگز با وسايل راحتي موس و كي بورد مشابه نيستند. اين دقيقا دليل اين است كه چرا پسران Age of Empire از عرفهاي قديمي چشم پوشي كردند. و Halo Wars را از اساس براي Xbox 360 ساختند.
چه عقيده ديوانه واري كه آنها اجراي آن را در joypad گرفتند ؟ ما براي اينكه بيشتر بفهميم با Chris Rippy توليد كننده و Graham Devine طراح اصلي در E3 تماس گرفتيم.
با چه نوع كاربراني مراجه شديد كه كه Halo Wars را كه به خوبي در Xbox 360 joypad كار مي كرد را درست كرده ايد؟
Devine : مهمترين چيزي كه كاربر در بازي با آن روبرو مي شود منوي چرخه اي است ، حالتي كه ما چگونه هر چيزي را در بازي انجام مي دهيم. شما واحد خود را در اينجا بنا مي كنيد ، ساختمان خود را در اينجا بنا مي كنيد ، از طرف رهبر خود در همينجا خوانده مي شويد ؛ همه اينها از طريق circle menu امكان پذير است .
شما همچنين با استفاده از d-pad جهت حركت سريع به اطراف نقشه به راحتي مي توانيد استفاده كنيد؛ به پايگاه خود برگرديد، به جنگ خود و به ارتش خود بازگرديد. خيلي مهم است كه شما بتوانيد به سرعت به نقاط مختلف نقشه خود برويد.
آن صدا نويد بخش بود. بنابراين آيا شما فكر مي كنيد كه به مسكلات مواجه شده كنسول RTC رخنه كرده ايد؟
Devine : من فكر مي كنم ما كرده ايم. من فكر مي كنم كه آن مشكل از اين طريق برطرف شده است . اگر شما به اجراي همه RTC در كنسول از Pikmin تا C&C3 و Overlord نگاه كنيد ، بازي هايي كه مستقيما براي كنسول ايجاد شده بهترين كنترل اجرايي را دارند. بازيهايي كه از بازيهاي PC حمل مي شوند يا نسخه PC دارند بايد چند مسير كوتاه پيدا كنيم كه اين براي كنسول خوب نيست.
بنابراين ما تصميم گرفتيم كه بازي خودمان را از اساس بالا براي كنسول طراحي كنيم ، اين چيزي بود كه ما همه به آن فكر مي كرديم . بنابراين من واقعا فكر مي كنم كه اگر شما يكبار كنترل را به دست بگيريد درخواهيد يافت كه آن يك جنبه انقلابي است . ما واقعا به خاطر آن خوشحاليم.
بنابراين هيچ نسخه PC در كار نبود ؟
Rippy : نه . يكي از چيزهايي كه ما در اين بازي مي خواستيم كنسول RTSبود. يكي از چيزهايي كه آن كار را ايجاد كرد اين بود كه ما همه تصورات قبلي خود را در باره PC RTS دور كرديم ، و بر روي آن تمركز كرديم و آن كار را ايجاد كرديم.
هدف نهايي بازي چيست ؟
Devine : نگه داشتن جهان دور و بر تا حادثه Halo1 ( لبخند مي زند ).
ما در يك معماي در هم و برهم قرار گرفته ايم . يك داستان طولاني براي گفتن وجود دارد و ما به آن داستان اضافه مي شويم و در يك معماي درهم و برهم قرار مي گيريم كه شما بايد در باره بازيها و كتابهاي Halo يادبگيريد . اين قسمتي از آن پرده نقش نما است.
داستان چگونه در جنگ Halo گفته مي شود؟ آيا رويهمرفته داستان يك كمان است ؟
Devine : داستان از طريق يك ارائه دهنده قبلي سينمايي گفته مي شود و در لحظات بازي هم مانند اول آن شما همراه با Scarab خواهيد ديد. داستان در سال 2531 و اواخر2531 اتفاق مي افتد.
ما سياره هاي مختلفي را بدست آورده ايم، بنابراين آن بي خطر است كه بگوييم محيط به طور نمايشي به كلي تغيير كرده است.
هيچ برجستگيي از نوجوانان Master Chief به نظر نمي رسد؟
Devine : نه ، اما Spartan ها در بازي هستند.
چگونه Bungie درگير پروژه RTS شد ؟
Devine : خوب دارايي هاي از اساس براي RTS است . ما به طور نزديك با آنها بر روي داستان كار مي كرديم و آنها پيوسته به ما بازخوردهايي مي دادند، اما آنها اجازه دادند كه جمع يك بازي دسته جمعي را ايجاد كند . آن بازي مال ماست.
Rippy : اوه ، آن واقعا يك رابطه سردي بود.
در قسمت multiplayer ، آن چقدر براي بازي مهم است و با چند بازيكن شما ميرويد ؟
Rippy : ما هنوز درست الان تعداد پيكارها را بدست نياورده ايم ، اما ما مطلقا يك multiplayer قوي هيكل را بدست خواهيم آورد.
Devine : انتظار هاي زيادي از Halo2 multiplayer وجود دارد و ما واقعا مي خواهيم در آنجا يك كلاس شهروندي داشته باشيم يكي از روشهاي دلخواه من جهت انجام بازي مد co-op مي باشد، بنابراين شما مي توانيد campaign را در co-op آنلاين خيلي خوب بازي كنيد. من عاشق بازي كردن با يك نفر ديگر در مقابل يك چيز ديگر هستم، بنابر اين co–op بخش بزرگي از تجربه هاي آنلاين خواهد بود.
آيا Halo 3 multiplayer شما را در تنظيم تست beta خود وسوسه مي كند؟
Rippy : هيچ موضوعي براي صحبت هم اكنون وجود ندارد.
c : يك demo خواهد بود كه سفينه قبل از بازي سفينه ها باشد.ما مشتاقيم كه مردم كنترل ها را بفهمند و آنها را ياد بگيرند
اصلا در بازي هيج گردآوري منبعي وجود دارد؟
Devine : اوه بله ، ما حقيقتا به مدل جمع آوري منابع در امروز نگاه نمي كنيم ، اما ما انبارهاي تامين را در پايگاه مي بينيم. ما ميخواهيم اطمينان ايجاد كنيم كه اقتصاد عميق است اما ساده و موثر تر از ان چيزي است كه ما در ديگر بازيهاي RTS مي بينيم.
هنوز استراتژي وجود دارد اما ما از شما مي خواهيم كه به نبردها نگاه كنيد، ما نمي خواهيم كه شما پايگاه خود را مديريت كنيد.ما مي خواهيم كه شما از بيرون نبرد خود و جنبه هاي آن را در بازي مديريت كنيد
درست است . بنابراين آن زيبا به نظر مي رسد ، شما جواز Halo را به دست آورديد و آن بر روي كنسول است. آن كافي نيست ، اما تفاوتهاي اصلي ديگر بين اين بازي و ديگر بازي هاي RTSچيست ؟
Devine : آن يك سوال با ارزش است . متغيرهاي زيادي در RTS وجود دارد ، يك دسته تنومند را با خود ايجاد كرده است . مشكل اصلي كه من هميشه با بازي هاي RTS داشته ام اين است كه من مي خواهم كه شما به نبرد نگاه كنيد ، من نمي خواهم كه شما در پايگاه بازي كنيد و فقط نيروها را براي جنگ در خط مقدم مهيا كنيد.
نبرد در جايي است كه سردترين تاثيرات ويژه در آن است؛ مديريت نبرد ، نگه داشتن جنگ با خونسردي ، قادر بودن جهت انتخاب واحد صحيح و انجام كارهاي درست در نبرد كارهايي است كه من مي خواهم شما انجام دهيد. اسجاد آن بازي به نظر مي رسد كه چالشي براي من بود ، و انجام آن در كنسولي كه فقط يك مورد اضافي بود.
بطور سنتي شما مي خواستيد بگوييد كه بازيكن هاي كنسول واكنش هاي آني بيشتري از بازيكن ها بازيهاي PC را نشان مي دهند ، چيزي كه شما نمي خواستيد واقعا با اقسام RTS مربوط باشد. آيا شما حافظه بازيكن هاي كنسول را در برابر بازيكن ها يPC مخاطب قرار داده ايد؟
Devine : ما درباره خودمان به صورت يك "arcadeRTS " يا "action RTS " فكر مي كنيم . آن بسيار عالي است كه يك اسلحه با آتش فوق العاده داشته باشيم و همه چيز را در ميدان نبرد بكشيم. خيلي خوب است كه يك scarabداشته باشيم كه همه چيز را خراب كند.اگر شما به مراحل بالا رسيديد و آن scarab را بدست آورديد ، اين كار را بكنيد.
آن واقعا برداشت ميشود كه كنسول در پشت بازي احساس مي شود و من فكر مي كنم كه اين يك دستاورد خوبي براي كنسول مي تواند باشد
Rippy : ما از بردن RTS به يك كنسول تحريك شده بوديم . بنابراين خيلي از مردم Xbox دارند و قبلا اصلا اين نوع بازيها را انجام نداده اند ، سپس ما نياز داريم كه مطمئن شويم كه آنها وارد بازي شده و از آن لذت مي برند.
ما عاشق اين گونه بازيها هستيم هر بازي اين گونه ساختارهاي بالاي كششي را در جايي كه شما پايگاه خود را بنا مي كنيد ايجاد مي كند ، سپس شما از پايگاه خارج شده و مي جنگيد، تصميم مي گيريد و شما باعث مي شويد كه اين مسائل اتفاق بيافتد.
آن مايه غرور است كه همه بازيها داراي اين گونه شيوه هانيستند. من احساس مي كنم كه ما در حال ارائه اين نوع بازيهاي به گروه جديدي از مردم هستيم، و آن بسيار مهيج و برانگيزاننده است.
امیدوارم لذت برده باشید
نام اشنای Halo ولی در غالبی دیگر. Halo Wars محصول جدیدی ست از شرکت پر آوازه Ensemble که به شایستگی کار ساخت عنوان جدید خود را پیش میبرد. در این مدت مصاحبه های با سازندگان Halo Wars انجام شده که پیشنهاد میکنم حتما بخوانید.
نوشته شده توسط دوست عزی بهزاد ( Master_Behi )
جنگ با Covenant در Halo 3 به پایان رسید,ولی استادیوی Ensemble (خالق فرنشایز Age of Empires) قصد دارد به قبل از شروع این اتفاقات با بازی Halo Wars برود.غیر مشابه با هر عنوان دیگری در این سری که کاملا first-person shooters بودند,Halo Wars یک بازی real-time strategy کامل است که اختیار کنترل انواع unit های مختلف را که در دنیای Halo خلق شده اند را به بازیباز می دهد و همچنین چندین unit جدید هم به این دنیا وارد خواهد کرد.
شرکت Ensemble در چند ماه گذشته واقعا در باره این عنوان سکوت اختیار کرده بود.ما فرصتی داریم تا با Graeme Devine صحبت کنیم.طراح اصلی در پروژه Halo Wars.
پروژه ساخت بازی از کجا شروع شد؟آیا Bungie هم در مورد یک بازی RTS در سری Halo نقش داشت؟
ما کار ساخت رو درست 6 ماه قبل از اینکه این موضوع رو به کسی بگیم شروع کردیم و ابتدا روی کنترل بازی کار کردیم,ماکروسافت هم از این ایده خوشش اومد و تیم Bungie هم موافق بود
آیا دلیل خاصی وجود دارد که خط زمانی بازی قبل از نسخه اصلی آغاز می شود؟
ما می خواستیم داستان خودمون رو بگیم.داستان جنگ بین Covenant و Humanity واقعا عظیم است و می توان به آن از جهات مختلف نگریست.دیدی متفاوت از این جنگ با شخصیت های جدید واقعا جالب بود.
آیا شاهد وجود لوکیشن های قابل توجهی که در نسخه های مختلف Halo وجود داشت در Halo wars هم خواهیم بود؟
شما .... را خواهید دید اوه صبر کنید !من هنوز نباید چیزی بگم!!!
چه آزادی عملی در ساخت بخش داستانی بازی دارید؟یا اصلا شما در باید و نباید ها در مضیقه هستید؟
ما به طور کاملا نزدیک با Bungie در حال کار بر روی داستان هستیم.ما در حال اضافه شدن به یک دنیا بزرگ,عظیم و پر جزییات هستیم و چیزی جز احترام به این دنیا در دستور کار ما نیست.
تا چه حد Bungie در این پروژه شرکت داشته؟آیا آنها به طور کامل مجوز داستان و یونیت های جدید و ... را به شما داده اند؟
ما همواره مراحل ساخت بازی را به Bungie نمایش می دادیم و آنها به طور کامل به Ensemble اجازه دادند که هر آنچه را که می خواهد بسازد.بازخورد این همکاری و ارتباط واقعا عالی بود و Bungie هم در کار ساخت ما را یاری می کرد ولی در کل انها اجازه کامل ساخت بازی جدید را به داده اند.
روی هم رفته طرح کنترلی یک بازی RTS روی کنسول موضوع مهمی است.حال شما چطور توازن را بین کنترلی که از بازی های RTS انتظار می رود و در عین حال قابل پذیرش بودن آن و هماهنگی آن با کنسول را انجام داده اید؟
من فکر می کنم این یک کلید است.ما وقتی شروع به ساخت Halo Wars کردیم موس و کیبورد را کنار انداختیم و دوباره فکر کردیم که کنترل یک بازی RTS چطور خواهد بود.ما به طور کامل روی این موضوع کار کردیم و سعی کردیم عمیق ترین کنترل را برای Halo Wars طراحی کنیم و همین طور آن را بهبود ببخشیم.
نه زیاد به این دو شبیه نیست.ما مخازن را در ویدئوی E3 نمایش دادیم.تمام سعی ما این است که بالانس لازم را در منابع ایجاد کنیم و Ensemble روی این موضوع سخت در حال کار کردن است.
آیا قسمت single-player campaign به صورت ماموریت های خطی طراحی شده اند.یا گیم پلی بازی بر مبنای بازی های جهانی مثل Lord of the Rings: Battle for Middle Earth 2 و Empire at War است؟
یک roller coaster سواری است.شبیه دیگر عنوان های Halo داستان یک بخش مهم در تجربه بازی است و می خواهد داستان جدیدی را از زاویه دید جدیدی بیان کند.من واقعا مشتاق هستم تا عکس العمل مردم را از تجربه بخش campaign ببینم.
چه ویژگی هایی را در بازی قرار دادید تا طرفداران سری Halo را راضی نگه دارید,ولی ممکن باشد برای RTS باز ها جذاب نباشد؟
من فکر می کنم fan ها گروه واقعا هوشمندی هستند,وبه دنبال تجربه ای جدید از سری Halo می گردند.این کار آسونی هست که چند چیز ساده به بازی اضافه کنیم و بگیم :هی این یه Halo جدیده" ولی مطمئنا چیز خوبی از آب در نخواهد آمد.یونیت های ما,حتی اونی که تازه معرفی شده باید با این دنیا مطابقت داشته باشد.ما باید قسمتی از این دنیا باشیم.و برای رسیدن به آن باید خیلی سخت کار کنیم تا داستانی جذاب را روایت کنیم,بازی را قابل لمس بسازیم,بر روی مبارزات تمرکز کنیم و به آن جادی احساسی Halo برسیم.
به نظر می رسد Covenant ها قابل بازی باشند.چه کارهایی برای توازن بین گروه ها انجام شده و چه مقدار از هم متمایز هستند؟
در حال حاضر ما بر روی قسمت campaign کار می کنیم و Covenant ها را ترسناک می سازیم.
چرا شما فکر می کنید که Halo Wars یکی از بزرگترین بازی های سال 2008 خواهد شد؟
ما بر روی کنترل,گیم پلی و داستان به قدری کار کردیم که تا کنون انجام نداده ایم.ما اعتقاد داریم که موفق خواهیم شد حتی وقتی ما کنترلر ها را به شما دادیم و بازی را انجام دادید شما هم معتقد می شوید که یکی از بزرگترین بازی ها را انجام می دهید.
***** *****
نوشته شده توسط سرور گرامی فرخ عزیز (Gartall )
جالب است كه به گذشته بنگريم و به خاطر بياوريم كه مفهوم اصلي Bungie براي Halo بصورت PC RTS بود.
از همه اقسام jumping ship to console land ، RTC چيزي است كه هرگز با وسايل راحتي موس و كي بورد مشابه نيستند. اين دقيقا دليل اين است كه چرا پسران Age of Empire از عرفهاي قديمي چشم پوشي كردند. و Halo Wars را از اساس براي Xbox 360 ساختند.
چه عقيده ديوانه واري كه آنها اجراي آن را در joypad گرفتند ؟ ما براي اينكه بيشتر بفهميم با Chris Rippy توليد كننده و Graham Devine طراح اصلي در E3 تماس گرفتيم.
با چه نوع كاربراني مراجه شديد كه كه Halo Wars را كه به خوبي در Xbox 360 joypad كار مي كرد را درست كرده ايد؟
Devine : مهمترين چيزي كه كاربر در بازي با آن روبرو مي شود منوي چرخه اي است ، حالتي كه ما چگونه هر چيزي را در بازي انجام مي دهيم. شما واحد خود را در اينجا بنا مي كنيد ، ساختمان خود را در اينجا بنا مي كنيد ، از طرف رهبر خود در همينجا خوانده مي شويد ؛ همه اينها از طريق circle menu امكان پذير است .
شما همچنين با استفاده از d-pad جهت حركت سريع به اطراف نقشه به راحتي مي توانيد استفاده كنيد؛ به پايگاه خود برگرديد، به جنگ خود و به ارتش خود بازگرديد. خيلي مهم است كه شما بتوانيد به سرعت به نقاط مختلف نقشه خود برويد.
آن صدا نويد بخش بود. بنابراين آيا شما فكر مي كنيد كه به مسكلات مواجه شده كنسول RTC رخنه كرده ايد؟
Devine : من فكر مي كنم ما كرده ايم. من فكر مي كنم كه آن مشكل از اين طريق برطرف شده است . اگر شما به اجراي همه RTC در كنسول از Pikmin تا C&C3 و Overlord نگاه كنيد ، بازي هايي كه مستقيما براي كنسول ايجاد شده بهترين كنترل اجرايي را دارند. بازيهايي كه از بازيهاي PC حمل مي شوند يا نسخه PC دارند بايد چند مسير كوتاه پيدا كنيم كه اين براي كنسول خوب نيست.
بنابراين ما تصميم گرفتيم كه بازي خودمان را از اساس بالا براي كنسول طراحي كنيم ، اين چيزي بود كه ما همه به آن فكر مي كرديم . بنابراين من واقعا فكر مي كنم كه اگر شما يكبار كنترل را به دست بگيريد درخواهيد يافت كه آن يك جنبه انقلابي است . ما واقعا به خاطر آن خوشحاليم.
بنابراين هيچ نسخه PC در كار نبود ؟
Rippy : نه . يكي از چيزهايي كه ما در اين بازي مي خواستيم كنسول RTSبود. يكي از چيزهايي كه آن كار را ايجاد كرد اين بود كه ما همه تصورات قبلي خود را در باره PC RTS دور كرديم ، و بر روي آن تمركز كرديم و آن كار را ايجاد كرديم.
هدف نهايي بازي چيست ؟
Devine : نگه داشتن جهان دور و بر تا حادثه Halo1 ( لبخند مي زند ).
ما در يك معماي در هم و برهم قرار گرفته ايم . يك داستان طولاني براي گفتن وجود دارد و ما به آن داستان اضافه مي شويم و در يك معماي درهم و برهم قرار مي گيريم كه شما بايد در باره بازيها و كتابهاي Halo يادبگيريد . اين قسمتي از آن پرده نقش نما است.
داستان چگونه در جنگ Halo گفته مي شود؟ آيا رويهمرفته داستان يك كمان است ؟
Devine : داستان از طريق يك ارائه دهنده قبلي سينمايي گفته مي شود و در لحظات بازي هم مانند اول آن شما همراه با Scarab خواهيد ديد. داستان در سال 2531 و اواخر2531 اتفاق مي افتد.
ما سياره هاي مختلفي را بدست آورده ايم، بنابراين آن بي خطر است كه بگوييم محيط به طور نمايشي به كلي تغيير كرده است.
هيچ برجستگيي از نوجوانان Master Chief به نظر نمي رسد؟
Devine : نه ، اما Spartan ها در بازي هستند.
چگونه Bungie درگير پروژه RTS شد ؟
Devine : خوب دارايي هاي از اساس براي RTS است . ما به طور نزديك با آنها بر روي داستان كار مي كرديم و آنها پيوسته به ما بازخوردهايي مي دادند، اما آنها اجازه دادند كه جمع يك بازي دسته جمعي را ايجاد كند . آن بازي مال ماست.
Rippy : اوه ، آن واقعا يك رابطه سردي بود.
در قسمت multiplayer ، آن چقدر براي بازي مهم است و با چند بازيكن شما ميرويد ؟
Rippy : ما هنوز درست الان تعداد پيكارها را بدست نياورده ايم ، اما ما مطلقا يك multiplayer قوي هيكل را بدست خواهيم آورد.
Devine : انتظار هاي زيادي از Halo2 multiplayer وجود دارد و ما واقعا مي خواهيم در آنجا يك كلاس شهروندي داشته باشيم يكي از روشهاي دلخواه من جهت انجام بازي مد co-op مي باشد، بنابراين شما مي توانيد campaign را در co-op آنلاين خيلي خوب بازي كنيد. من عاشق بازي كردن با يك نفر ديگر در مقابل يك چيز ديگر هستم، بنابر اين co–op بخش بزرگي از تجربه هاي آنلاين خواهد بود.
آيا Halo 3 multiplayer شما را در تنظيم تست beta خود وسوسه مي كند؟
Rippy : هيچ موضوعي براي صحبت هم اكنون وجود ندارد.
c : يك demo خواهد بود كه سفينه قبل از بازي سفينه ها باشد.ما مشتاقيم كه مردم كنترل ها را بفهمند و آنها را ياد بگيرند
اصلا در بازي هيج گردآوري منبعي وجود دارد؟
Devine : اوه بله ، ما حقيقتا به مدل جمع آوري منابع در امروز نگاه نمي كنيم ، اما ما انبارهاي تامين را در پايگاه مي بينيم. ما ميخواهيم اطمينان ايجاد كنيم كه اقتصاد عميق است اما ساده و موثر تر از ان چيزي است كه ما در ديگر بازيهاي RTS مي بينيم.
هنوز استراتژي وجود دارد اما ما از شما مي خواهيم كه به نبردها نگاه كنيد، ما نمي خواهيم كه شما پايگاه خود را مديريت كنيد.ما مي خواهيم كه شما از بيرون نبرد خود و جنبه هاي آن را در بازي مديريت كنيد
درست است . بنابراين آن زيبا به نظر مي رسد ، شما جواز Halo را به دست آورديد و آن بر روي كنسول است. آن كافي نيست ، اما تفاوتهاي اصلي ديگر بين اين بازي و ديگر بازي هاي RTSچيست ؟
Devine : آن يك سوال با ارزش است . متغيرهاي زيادي در RTS وجود دارد ، يك دسته تنومند را با خود ايجاد كرده است . مشكل اصلي كه من هميشه با بازي هاي RTS داشته ام اين است كه من مي خواهم كه شما به نبرد نگاه كنيد ، من نمي خواهم كه شما در پايگاه بازي كنيد و فقط نيروها را براي جنگ در خط مقدم مهيا كنيد.
نبرد در جايي است كه سردترين تاثيرات ويژه در آن است؛ مديريت نبرد ، نگه داشتن جنگ با خونسردي ، قادر بودن جهت انتخاب واحد صحيح و انجام كارهاي درست در نبرد كارهايي است كه من مي خواهم شما انجام دهيد. اسجاد آن بازي به نظر مي رسد كه چالشي براي من بود ، و انجام آن در كنسولي كه فقط يك مورد اضافي بود.
بطور سنتي شما مي خواستيد بگوييد كه بازيكن هاي كنسول واكنش هاي آني بيشتري از بازيكن ها بازيهاي PC را نشان مي دهند ، چيزي كه شما نمي خواستيد واقعا با اقسام RTS مربوط باشد. آيا شما حافظه بازيكن هاي كنسول را در برابر بازيكن ها يPC مخاطب قرار داده ايد؟
Devine : ما درباره خودمان به صورت يك "arcadeRTS " يا "action RTS " فكر مي كنيم . آن بسيار عالي است كه يك اسلحه با آتش فوق العاده داشته باشيم و همه چيز را در ميدان نبرد بكشيم. خيلي خوب است كه يك scarabداشته باشيم كه همه چيز را خراب كند.اگر شما به مراحل بالا رسيديد و آن scarab را بدست آورديد ، اين كار را بكنيد.
آن واقعا برداشت ميشود كه كنسول در پشت بازي احساس مي شود و من فكر مي كنم كه اين يك دستاورد خوبي براي كنسول مي تواند باشد
Rippy : ما از بردن RTS به يك كنسول تحريك شده بوديم . بنابراين خيلي از مردم Xbox دارند و قبلا اصلا اين نوع بازيها را انجام نداده اند ، سپس ما نياز داريم كه مطمئن شويم كه آنها وارد بازي شده و از آن لذت مي برند.
ما عاشق اين گونه بازيها هستيم هر بازي اين گونه ساختارهاي بالاي كششي را در جايي كه شما پايگاه خود را بنا مي كنيد ايجاد مي كند ، سپس شما از پايگاه خارج شده و مي جنگيد، تصميم مي گيريد و شما باعث مي شويد كه اين مسائل اتفاق بيافتد.
آن مايه غرور است كه همه بازيها داراي اين گونه شيوه هانيستند. من احساس مي كنم كه ما در حال ارائه اين نوع بازيهاي به گروه جديدي از مردم هستيم، و آن بسيار مهيج و برانگيزاننده است.
***** *****
امیدوارم لذت برده باشید