مهم‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5

حدود یک سال از عرضه پلی استیشن 5 به بازار می‌گذرد. همه‌گیری جهانی مشکلات بزرگی را در مراحل تولید و توزیع پلی استیشن 5 به‌وجود آورد و از این رو، هنوز هم میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان پا به نسل نهم کنسول‌های خانگی نذاشته‌اند. با این وجود، سونی در یک سال گذشته یکی از بهترین لاین آپ‌های تاریخ خود را برای لانچ کنسول جدیدش تدارک دیده بود. لانچی که با بازی‌هایی مانند Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و ریمیک Demon’s Souls همراه بود و به مرور زمان با دیگر بازی‌های فرست پارتی و ترد پارتی مانند Returnal، Ratchet & Clank: Rift Apart و Deathloop ادامه یافت. اما در کنار تمام این عناوین عرضه شده، فهرست بازی‌های پلی استیشن برای سال آینده و پس از آن نیز قدرتمندتر از همیشه به‌نظر می‌رسد. بنابراین با ما همراه شوید تا با هم به مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین عناوین آینده PS5 نگاهی بی‌اندازیم. توجه داشته باشید که این عناوین، شامل انحصاری‌های کنسولی نیز خواهد بود.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

10. GhostWire: Tokyo

استودیوی سازنده: Tango Gameworks
ناشر: Bethesda Softworks
تاریخ عرضه: بهار 2022
پلتفرم‌ها:
PS5 و PC

بازی GhostWire: Tokyo در حقیقت از تمام عناوینی که در این لیست حضور دارند، زودتر معرفی شده بود. رونمایی این بازی به بیش از دو سال پیش و رویداد E3 2019 باز می‌گردد. شینجی میکامی، بازیساز کهنه‌کار صنعت به عنوان تهیه‌کننده به همراه تیم خود در استودیوی تانگو گیم‌ورکز بر روی پروژه فعالیت می‌کند و نمایش‌های بازی نیز نوید تجربه‌ای خاص را می‌دهند. داستان بازی توکیویی را به‌تصویر می‌کشد که در آن، درصد عظیمی از جمعیت شهر به‌شکل ناگهانی ناپدید شده‌اند. با ناپدید شدن آن‌ها، انواع و اقسام ارواح ترسناک که نامشان را در افسانه‌های محلی ژاپنی شنیده‌اید، اکنون در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند و این شمایید که باید از اتفاقات رخ داده، پرده بردارید.

بازی نمای اول شخص دارد و یک سیستم مبارزه خلاقانه را شامل می‌شود. کارگردان بخش مبارزات بازی که سابقه کار روی سری دووم را در کارنامه خود دارد، به‌طور جالبی سیستم مبارزات GhostWire: Tokyo را به عنوان ترکیبی از کاراته و جادو توصیف کرده است. بازیکن در طول گیم‌پلی، از جادوهای خاصی برای ضربه زدن به دشمن استفاده می‌کند که از طریق حرکات هنرهای رزمی به وجود می‌آیند.

9. Sifu

استودیوی سازنده: Sloclap
ناشر: Sloclap
تاریخ عرضه: 4 اسفند
پلتفرم‌ها:
PS4 ،PS5 و PC

طبیعی است که با ورود به نسل جدید، اکثر نگاه‌ها به سوی بازی‌های AAA با گرافیک‌های واقع‌گرایانه باشد. در این میان عناوین کوچک‌تر اما همچنان قابل احترامی وجود دارند که نباید از آن غافل شد. بازی SIFU یکی از این عناوین است و در هنگام معرفی، به سرعت توجه دوست‌داران هنرهای رزمی را به‌خود جلب کرد و امیدواری‌های زیادی را به وجود آورد.

خالقان Absolver این‌بار به سراغ خلق یک تجربه تماما تک‌نفره رفته‌اند که داستان یک انتقام را روایت می‌کند. بازی بر روی مبارزات تن به تن مبتنی بر کونگ فو تمرکز دارد و بدون شک طرفداران را به یاد سناریوهای فیلم‌های جکی چان می‌اندازد. تعامل بازیکن و دشمنان با محیط، استفاده از سلاح‌های سرد مختلف و قابلیت‌هایی مانند اسلوموشن، مواردی هستند که در نمایش‌های گیم‌پلی بازی دیده می‌شوند. آنچه که تاکنون از بازی دیده‌ایم، پتانسیل زیادی را از خود نشان داده و به‌نظر می‌رسد با یک عنوان اکشن سطح بالا طرف هستیم.

Forspoken. 8

استودیوی سازنده: Luminous Productions
ناشر: Square Enix
تاریخ عرضه: بهار 2022
پلتفرم‌ها: 
PS5 و PC

نام «پراجکت آتیا» را به یاد دارید؟ عنوانی که ابتدا اسکوئر اینکس سال گذشته از آن رونمایی کرد و سپس نامش را به «فوراسپوکن» تغییر داد. بازی Forspoken یک اثر اپن ورلد RPG است که نام‌های بزرگی مانند گری ویتا (نویسنده فیلم Rogue One: A Star Wars Story) و امی هنینگ (خالق مجموعه آنچارتد) بر روی داستان و دنیای آن کار می‌کنند.

داستان بازی ماجرای زن جوانی به‌نام فری (Frey) را دنبال می‌کند که به‌شکل تصادفی از طریق یک پورتال، وارد دنیای اسرارآمیز آتیا (Athia) شده است. در این سرزمین فانتزی، انواع اسپل‌های مختلف در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که می‌توان از آن‌ها برای حمله به دشمنان و یا جای‌گذاری تله‌ها استفاده کرد. اما چیزی که در تریلرهای منتشر شده توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده، جریان حاکم بر بازی و سرعت جابجایی بسیار بالای بازیکن است. شما می‌توانید با استفاده از قدرت‌های ویژه فری، در زمانی کوتاه فاصله‌های طولانی را طی کنید. اینطور به‌نظر می‌رسد، بازی دارای چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای خواهد بود و سازندگان نیز بارها اعلام کرده‌اند که با این IP جدید، به‌دنبال ارائه بهترین گرافیک در یک بازی اپن ورلد تا به امروز هستند.

7. Star Wars: Knights of the Old Republic Remake

استودیوی سازنده: Aspyr Media
ناشر: Lucasfilms Games و Sony Interactive Entertainment
تاریخ عرضه:
نامشخص
پلتفرم‌ها: 
PS5 و PC

معرفی ریمیک بازی Star Wars: Knights of the Old Republic (یا به اختصار KotOR Remake)، یکی از سورپرایزهای بزرگی بود که در رویداد سپتامبر پلی استیشن شاهد آن بودیم. بازی هنوز در مراحل ابتدایی ساخت بوده و تیزر معرفی نیز اطلاعات چندانی را از مقیاس پروژه به ما نمی‌دهد، اما می‌دانیم که تیم سازنده یعنی استودیوی Aspyr Media، قصد دارد تا در حین وفادار ماندن به داستان اصلی و شخصیت‌های آن، بازی را از پایه بازسازی کند.

بازی تحسین‌شده Star Wars: KotOR به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار نقش آفرینی چند دهه اخیر در نظر گرفته می‌شود و بی‌شک بازسازی شدن آن با تکنولوژی‌های جدید، طرفداران بی‌شماری از مجموعه استار وارز را هیجان‌زده می‌کند. خبر خوشحال‌کننده این است که برخی از توسعه‌دهندگان باسابقه‌ای که تجربه کار روی نسخه اوریجینال را دارند، در بازسازی Star Wars: KotOR نیز دخیل هستند و اکنون بازگشته‌اند تا این ریمیک را به اثری بیادماندنی تبدیل کنند.

6. Gran Turismo 7

استودیوی سازنده: Polyphony Digital
ناشر: Sony Interactive Entertainment
تاریخ عرضه:
13 اسفند
پلتفرم‌ها: 
PS5 و PS4

معرفی نسخه جدید سری محبوب گرن توریسمو چیزی بود که دیر یا زود انتظار دیدنش را داشتیم. بازی ابتدا برای سال 2021 برنامه‌ریزی شده بود و اگر همه‌گیری جهانی اتفاق نمی‌افتاد، اکنون احتمالا مشغول تجربه آن بودیم. اما شیوع کووید-19، روند تولید بازی Gran Turismo 7 را نیز کندتر کرد و تاریخ عرضه آن تا اوایل 2022 به تعویق افتاد.

گرن توریسمو 7 اولین نسخه شماره‌داری محسوب می‌شود که از سال 2013 تاکنون معرفی شده و استودیوی پولی‌فونی دیجیتال نیز به‌خوبی از انتظارات بالایی که طرفدران برای آن دارد، آگاه است. چرخه شبانه‌روزی و آب و هوای داینامیک که بخشی از Gran Turismo Sport نبودند، اکنون در شماره 7 بازگشته‌اند و مواردی مانند دقت کنترل‌ها و واکنش ماشین‌ها نسبت به فشردن هر کلید، پیشرفت قابل توجهی را به‌خود دیده‌اند. مدتی پیش تأیید شد که این عنوان شبیه‌ساز، دارای بیش از 400 اتومبیل بوده که به گفته کازونوری یامائوچی، بسیاری از آن‌ها دلرباترین ماشین‌های تاریخ عرصه اتومبیل‌رانی هستند.

Marvel’s Spider-Man 2 .5

استودیوی سازنده: Insomniac Games
ناشر: Sony Interactive Entertainment
تاریخ عرضه:
2023
پلتفرم‌ها: 
PS5

پس از موفقیت عظیم Marvel’s Spider-Man، بدیهی بود که بالاخره در مقطعی از نسل نهم معرفی دنباله بازی را هم ببینیم. طی رویداد بزرگ پلی استیشن در ماه سپتامبر، این رونمایی به وسیله یک تریلر سینمایی جذاب اتفاق افتاد. به‌نظر می‌رسد استودیوی اینسامنیاک گیمز این‌بار قصد دارد تا با بازی Marvel’s Spider-Man 2، یک نیویورک تاریک‌تر را به تصویر بکشد. تیم سازنده وعده داده که در شماره دوم نیز با ادامه ماجراجویی‌های پیتر پارکر و مایلز مورالز، نه‌تنها یک داستان سوپر هیرویی بزرگ را ارائه می‌دهد، بلکه یک داستان گیرا و انسانی را هم روایت می‌کند که به‌شکل عمیقی به شخصیت‌های پشت ماسک می‌پردازد. در تریلر رونمایی اولیه، ونوم به عنوان یکی از ویلن‌های اصلی نمایش داده شده و مطمئنا رویارویی با او، می‌تواند برای طرفداران برخی از بهترین لحظات بازی را رقم بزند.

Marvel’s Wolverine .4

استودیوی سازنده: Insomniac Games
ناشر: Sony Interactive Entertainment
تاریخ عرضه:
نامشخص
پلتفرم‌ها:
PS5

بر خلاف رونمایی اجتناب ناپذیر اسپایدرمن 2، ساخت یک بازی سوپر هیرویی دیگر آن هم توسط اینسامنیاک گیمز چیزی بود که کمتر کسی می‌توانست آن را حدس بزند. طرفداران زیادی وجود دارند که برای سال‌ها در انتظار دیدن یک بازی ویدئویی بزرگ از وولورین هستند و مارول بالاخره به انتظار آن‌ها پاسخ داده است. بازی Marvel’s Wolverine همچنان در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و احتمالا تا مدتی طولانی چیزی از آن نخواهیم شنید؛ اما سابقه درخشان استودیوی اینسامنیاک گیمز و خروجی آن‌ها در سال‌های اخیر باعث شده تا طرفداران از کیفیت آنچه که قرار است تجربه کنند، اطمینان داشته باشند.

تاکنون جزئیات دقیقی از Marvel’s Wolverine اعلام نشده، اما می‌دانیم که این بازی نیز همانند اسپایدرمن، در یک جهان کاملا اوریجینال جریان دارد و همچنین دارای لحنی بزرگسالانه خواهد بود. اینسامنیاک گیمز اعلام کرده که سعی دارد در حین بهره بردن از چنین فرصتی برای ارائه یک برداشت تازه از وولورین، نسبت به ریشه این شخصیت محبوب وفادار باشد.

3. Horizon Forbidden West

استودیوی سازنده: Guerrilla Games
ناشر: Sony Interactive Entertainment
تاریخ عرضه:
29 بهمن
پلتفرم‌ها: 
PS5 و PS4

نسل قبل استودیوی گوریلا گیمز، پس از طی کردن 7 سال طولانی زمان توسعه، عنوانی را به بازار عرضه کرد که به یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های سونی تبدیل شد. یک IP جدید پساآخرالزمانی اپن ورلد با زاویه دید سوم شخص و المان‌های نقش آفرینی، آخرین چیزی بود که انتظار دیدنش را از سوی گوریلا گیمز داشتیم. اما استودیوی هلندی با انتخاب مسیری غیرقابل پیشبینی، دست به خلق مجموعه هورایزن زد و سونی را مجاب کرد که در نسل جدید نیز به‌طور قابل توجهی بر روی این IP سرمایه‌گذاری کند.

بازی Horizon Forbidden West در حین استفاده از فرمول نسخه قبل، از جهات مختلفی نسبت به بازی اول بهتر به‌نظر می‌رسد. قابلیت‌های جدیدی مانند امکان شنا کردن زیر آب و استفاده از یک گلایدر و قلاب، از جمله مواردی هستند که تنوع بیشتری به بازی بخشیده‌اند و جابجایی در محیط را سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر از قبل می‌کنند. جهان پر رمز و راز Horizon Forbidden West تنها کمی از نسخه قبلی بزرگ‌تر است، اما سازندگان تمرکز زیادی را بر روی افزایش تراکم نقشه بازی گذاشته‌اند و کاوش کردن این جهان با چنین جلوه‌های بصری فوق‌العاده، می‌تواند برای طرفداران به لحظات ماندگاری تبدیل شود.

Final Fantasy 16 .2

استودیوی سازنده: Creative Business Unit III
ناشر: Square Enix
تاریخ عرضه:
 نامشخص
پلتفرم‌ها: 
PS5 و PC (انحصاری زمانی)

بر خلاف آنچه که طرفداران مجموعه به آن عادت دارند، بازی Final Fantasy 16 با یک تریلر مهیج 4 دقیقه‌ای رونمایی شد و این‌بار خبری از تیزرهای چند ثانیه‌ای CGI نبود. تک نمایش بازی در رویداد سال گذشته پلی استیشن تنها چیزی است که تاکنون از جدیدترین نسخه شماره‌دار فاینال فانتزی دیده‌ایم. اما در این تریلر می‌توانیم یک نگاه اجمالی به شخصیت‌ها و داستان بازی داشته باشیم و حتی بخش‌های اندگی از مبارزات هیجان‌انگیز آن را نیز ببینیم. به ادعای اسکوئر اینکس، تریلر معرفی بازی کاملا ریل-تایم بوده و تنها قطعه کوچکی از آنچه که در بازی نهایی انتظارمان می‌کشد را به نمایش می‌گذارد.

در حال حاضر اطلاعات گسترده‌ای از فاینال فانتزی 16 در دسترس نیست. نائوکی یوشیدا که به همراه تیم خود فاینال فانتزی 14 را از بدترین روزهایش نجات داد، اکنون هدایت پروژه را بر عهده گرفته و به عنوان تهیه‌کننده بر روی آن مشغول کار است. همچنین وظیفه کارگردانی بازی نیز به هیروشی تاکای سپرده شده که برای مدتی طولانی با این سری همراه بوده و او نیز در ریبوت کردن فاینال فانتزی 14 نقش مهمی داشته است. هنوز صحبتی از تاریخ عرضه تقریبی Final Fantasy 16 به میان نیامده، اما اسکوئر اینکس قصد دارد تا بازی را زمانی نمایش دهد که به انتشار نزدیک باشیم.

God of War: Ragnarok .1

سازنده: Sony Santa Monica
ناشر: Sony Interactive Entertainment
تاریخ عرضه: 2022
پلتفرم‌ها: PS4 و PS5

درست لحظه‌ای که سونی از بازی God of War: Ragnarok رونمایی کرد، این عنوان در صدر لیست مورد انتظارترین آثار عده زیادی از جامعه طرفداری پلی استیشن قرار گرفت. دنباله خدای جنگ هر چند با همان زیربنای آشنای نسخه 2018 ساخته می‌شود، اما استودیوی سانتا مونیکا در نمایش گیم‌پلی بازی نشان داد که به‌دنبال رسیدن به یک تکامل در پیاده‌سازی این فرمول و خلق عنوانی عظیم‌تر نسبت به نسخه قبلی است.

اریک ویلیامز که پیش‌تر بر روی تمامی نسخه‌های سری به عنوان طراح کار کرده، این‌بار جای کوری بارلاگ را گرفته و وظیفه کارگردانی بازی را بر عهده دارد. داستان این نسخه همچنان به روابط انسانی بین کریتوس و آتریوس و کش و قوس بین آن‌ها می‌پردازد که به هر طریقی، پای آن‌ها را به رستاخیز ایزدان، یعنی راگناروک باز می‌کند. نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که God of War: Ragnarok در حقیقت پایانی بر سری افسانه‌های نورس است و داستانی که در نسخه 2018 شروع شده بود، اینجا به پایان می‌رسد. از این رو، طرفداران بی‌صبرانه منتظرند تا حماسی‌ترین نبردهای سری جدید را با «راگناروک» تجربه کنند.

خروج از نسخه موبایل