بازی‌هایی که هیچ وقت برای پلی‌استیشن عرضه نشدند

ویدیوگیم صنعت پیچیده‌ای است که در آن اتفاقات غیرمنتظره به وفور رخ می‌دهند. تغییرات بزرگ و کوچک در روند توسعه بازی‌ها، روبرو شدن با انواع و اقسام مشکلات فنی و مالی و هزاران موارد دیگر برخی از این اتفاقات غیرمنتظره هستند. اما گاهی اوقات چنین مشکلاتی فراتر می‌روند و عنوانی که بر روی کاغذ نشان از موفقیتی بزرگ دارد، کنسل می‌شود و هیچ‌گاه به دست مشتری نمی‌رسد. البته که کنسل شدن بازی‌ها چیزیست که برای این صنعت اجتناب‌ناپذیر است و چه بخواهیم چه نخواهیم، هر از چند گاهی متوقف شدن ساخت عناوین را می‌بینیم. در دو دهه اخیر پروژه‌های زیادی از پلی استیشن نیز به عنوان یکی از پلتفرم هولدرهای صنعت بازی‌های ویدئویی کنسل شده. برخی از آن‌ها ماجرای عجیب و غریبی دارند و برخی دیگر، داستان‌شان مرموز و ناگفته باقی مانده است. به هر حال، امروز قصد داریم که 10 مورد از این بازی‌های کنسل شده تاریخ برند پلی استیشن را با یکدیگر مرور کنیم. با ما همراه شوید.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

10. EyeDentify

بازی «آیدنتیفای» از آن دسته از عناوینی بود که در هنگام معرفی، عده‌ای از مخاطبان بابتش هیجان‌زده می‌شدند و عده‌ای دیگر نمایش آن را تقلبی و گول‌زننده می‌دانستند. EyeDentify برای اولین بار در E3 2005 برای پلی استیشن 3 معرفی شد و به‌نظر می‌رسید که قرار بود از عناوین پرچم‌دار دوربین PS Eye باشد. اما شاید در آن زمان کسی متوجه نبود که این تریلر، در حقیقت اولین و آخرین نمایش بازی خواهد بود. نکته‌ای که در نمایش بازی توجه بسیاری را به‌خود جلب کرد، این بود که بازی قرار بود تا با استفاده از چهره و صدای بازیکن، شما را به درون روایت قصه وارد کند. مواردی مانند دستور صادر کردن به شخصیت‌ها و نقش بستن چهره بازیکن در مانیتورهای دنیای بازی، از ویژگی‌هایی بود که می‌شد در تریلر معرفی دید. اما امروز می‌دانیم این پروژه هم نهایتا یکی از مواردی بود که کار خود را با هدف فروختن لوازم جانبی مختلف به مشتریان آغاز کرده بود، ولی همانند بسیاری از بازی‌های اینچنینی به یک شکست تبدیل شد.

9. Resident Evil PSP

در مقطعی قرار بود که مجموعه Resident Evil یک نسخه انحصاری برای PSP دریافت کند، اما می‌توان گفت این پروژه امروز تقریبا به فراموشی سپرده شده است. بازی در رویداد E3 2009 و تنها با یک تصویر که در بالا می‌بینید، معرفی شده بود. سونی اعلام کرده بود که بازی در سال بعد یعنی 2010 عرضه خواهد شد، در حالی که به گفته کپکام در آن زمان هنوز با به اتمام رسیدن ساخت آن مدت‌ها فاصله داشتیم. بیش از این اطلاعات چندانی از وضعیت این نسخه به اشتراک گذاشته نشد. در خصوص خود بازی نیز گفته شده بود که طراحی Resident Evil PSP از ابتدا برای این کنسول در نظر گرفته شده بود و بازی یک داستان کاملا تازه و اوریجینال را روایت می‌کرد. آیا محدودیت‌های سخت‌افزاری باعث متوقف شدن ساخت بازی شد؟ هیچکس به‌طور دقیق نمی‌داند، اما این یکی از احتمالاتی است که مخاطبان در آن زمان در ذهن داشتند.

8. Thrill Kill

بازی Thrill Kill یکی از عجیب‌ترین موردهای لیست امروز ما محسوب می‌شود؛ چرا که ساخت این عنوان در حقیقت به اتمام رسیده بود و سازندگان قصد داشتند تا آن را در سال 1998 برای پلی استیشن 1 عرضه کنند. اما پس از خریده شدن Westwood Studios و رسیدن حق انتشار بازی به EA، این شرکت تصمیم گرفت تا «ثریل کیل» را هرگز به بازار عرضه نکند. EA اعلام کرده بود که «حاضر نیست چنین بازی خشن احمقانه‌ای را عرضه کند چرا که این امر به تصویر عمومی آن‌ها صدمه خواهد زد.» اما محتویات بازی شامل چه چیزی بود؟ Thrill Kill یک بازی فایتینگ سه بعدی جاه‌طلبانه محسوب می‌شد که در آن، عده‌ای مبارز به جهنم فرستاده شده بودند. تنها راه نجات آن‌ها نیز این بود که برای کسب شانس تناسخ در یک بدن و خروج از جهنم، با یکدیگر به مبارزه بپردازند. همچنین بازی به‌صورت 4 نفره هم اجرا می‌شد. در نهایت، بازی یک عرضه غیررسمی را به‌خود دید اما از دید EA این پروژه به‌طور رسمی کنسل شده بود. البته تلاش‌های سازنده بازی یعنی استودیوی Paradox Development به‌طور کامل بر باد نرفت. آن‌ها از قالب کلی بازی برای ساخت یک عنوان جدید دیگر به نام Wu-Tang: Shaolin Style استفاده کردند که در سال 1999 با همکاری اکتیویژن به عنوان ناشر، عرضه شد.

7. LittleBigPlanet HUB

شاید امروز افراد زیادی این پروژه کنسل شده را به‌یاد نداشته باشند، اما سونی در سال پایانی حیات پلی استیشن 3 از بازی LittleBigPlanet HUB به عنوان یک بازی رایگان رونمایی کرد. این عنوان همانطور که از نامش پیداست، قرار بود که به‌صورت یک هاب برای دنیای لیتل بیگ پلنت عمل کند و شامل تمام مراحل نسخه‌های اول و دوم سری باشد. همچنین سازندگان وعده محتویات تازه‌ای مانند چالش‌های هفتگی و یک مرحله جدید را داده بودند. با اینحال، ابهامات زیادی در مورد این بازی رایگان وجود داشت. برای مثال، هیچ‌گاه تأیید نشد که آیا کاربران امکان تجربه مراحل ساخته شده در بازی‌های LittleBigPlanet و 2 LittleBigPlanet را خواهند داشت یا خیر. در هر صورت، برخی از ویژگی‌های اعلام شده برای لیتل بیگ پلنت هاب (مانند چالش‌های هفتگی) در نهایت به نسخه سوم که در سال 2014 عرضه شد راه پیدا کردند. از این رو بسیاری گمان می‌کنند که ممکن است این پروژه در حقیقت به همان شماره سوم تبدیل شده باشد.

6. BioShock (PS Vita)

کن لوین، خالق افسانه‌ای بایوشاک در کنفرانس E3 2011 سونی حضور داشت و در مورد استفاده BioShock Infinite از PS Move توضیحاتی را ارائه داد. اما در کنار آن، او در پایان ارائه خود به‌طور ناگهانی یک مدل اولیه از کنسول PS Vita را نیز به عموم نشان داد و اعلام کرد که یک نسخه جدید از سری BioShock برای این کنسول دستی نیز منتشر خواهد شد. البته که معرفی این پروژه هیچگاه از این مرحله به جلوتر پیش نرفت. او سال‌ها بعد اعلام کرد که بازی در یک ستینگ قبل از سقوط رپچر جریان داشت. همچنین گیمپلی بازی در سبک نوبتی بود و استایل آن به بازی Final Fantasy Tactics شباهت داشت. او گفته بود تیم سازنده قصد داشت تا بازی‌ای را بسازد که به هیچ عنوان توسط ویتا محدود نشود. نکته مهم اما این بود که سال‌ها بعد مشخص شد که هر چند سونی و 2K در ابتدا بابت خلق چنین پروژه‌ای خوشبین بودند، اما این دو نتوانستند به یک توافق نهایی برسند.

5. Deep Down

بازی Deep Down از جمله عناوینی بود که به همراه کنسول نسل هشتمی سونی معرفی شد. کپکام ناشری است که در تاریخ خود همکاری‌های متعددی را با پلی استیشن داشته، بنابراین ساخت یک بازی انحصاری برای پلی استیشن 4 توسط آن‌ها منطقی و قابل درک به‌نظر می‌رسید. این عنوان نقش آفرینی اکشن ابتدا در سال 2013 همراه با یک تریلر با جلوه‌های بصری خیره‌کننده معرفی شد که مبارزه با یک اژدها را نمایش می‌داد و بی‌شباهت به عناوین دارک سولز نبود. مدت‌ها بعد، متوجه شدیم که Deep Down در حقیقت یک بازی کواپ آنلاین با ویژگی‌های Dungeon crawl بود که سازندگان در نظر داشتند آن را به‌صورت رایگان عرضه کنند. پس از چند نمایش گیمپلی در رویدادهای مختلف، بازی در سکوت خبری فرو رفت. کپکام برای مدتی نام تجاری Deep Down را تمدید کرد و حتی یوشینوری اونو (تهیه‌کننده بازی) نیز طی مصاحبه‌ای در سال 2019 اعلام کرد که کپکام هنوز به‌طور کامل بابت ساخت بازی تسلیم نشده، اما او سال گذشته کپکام را پس از چندین دهه ترک کرد تا اندک امید طرفداران برای احیای پروژه هم از بین برود. اکنون نسل جدید کنسول‌های خانگی آغاز شده و نه‌تنها هنوز خبری از Deep Down نیست، بلکه خوشبین‌ترین طرفداران نیز انتظار دیدن این بازی را ندارند.

4. The Elder Scrolls Travels: Oblivion (PSP)

هنگامی که در سال 2006 اعلام شد بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion به پلی استیشن 3 می‌آید، سونی طی همکاری با بتسدا یک نسخه از این سری محبوب را برای کنسول دستی PSP نیز معرفی کرد. بازی یک اسپین آف کوچک‌تر نسبت به نسخه اصلی بود که در جهان «آبلیوین» جریان داشت اما قرار بود داستان جداگانه خود را روایت کند. البته که به‌خاطر محدودیت‌های سخت‌افزاری PSP قرار نبود که این اسپین آف وسعتی به اندازه بازی اصلی داشته باشد. تاد هاوارد در آن زمان اعلام کرده بود که بازی بجای گشت‌زنی در شهرها، بیشتر بر روی محیط‌های بسته‌تر درون دانجن‌ها تمرکز دارد. اما با این وجود، ظاهرا مشکلات سخت‌افزاری عجیبی مانند عدم لود شدن NPCهای بالای سر پلیر در سایر طبقات محیط، گریبان‌گیر توسعه‌دهندگان شده بود. جالب است بدانید که هدف سازندگان برای تاریخ عرضه، تنها چند ماه پس از معرفی یعنی اوایل 2007 بود اما این بازی هرگز رنگ حیات را به‌خود ندید.

3. Eight Days

شاید امروز هنگام شنیدن نام استودیوی لندن سونی، نام عنوان واقعیت مجازی موفق Blood & Truth برای‌مان تداعی شود. اما این استودیو در روزگاری که عناوین EyeToy و SingStar را توسعه می‌داد، پروژه هیجان‌انگیزی را با نام Eight Days معرفی کرد. استودیوی لندن ابتدا در سال 2005 یک تک دمو را از بازی نمایش داد و پس از آن در E3 2006، با یک نمایش جذاب گیمپلی رسما از این پروژه رونمایی کرد. بازی یک اکشن شوتر سوم شخص بود که بازیکن در آن کنترل یک کارآگاه را در دست می‌گرفت. فرزند او توسط گروهی خلافکار به گروگان گرفته می‌شد و قهرمان قصه به‌دنبال بازپس گیری بود. البته بازی یک شخصیت قابل بازی دوم را نیز شامل می‌شد. مدت‌ها بعد سونی در سال 2008 اعلام کرد که طی یک بررسی داخلی، به این نتیجه رسیده که بجای هزینه بر روی این بازی، ترجیح می‌دهد از منابع خود برای سایر پروژه‌های فرست پارتی خود استفاده کند. شوهی یوشیدا که در آن زمان به‌تازگی به مقام ریاست استودیوهای داخلی پلی استیشن رسیده بود، در مورد کنسل شدن Eight Days اعلام کرد که نبود حالت آنلاین بخشی از دلیل پشت این تصمیم محسوب می‌شد. با این وجود، برای مدتی صحبت‌هایی در مورد استفاده بازی از یک سیستم چرخه شبانه روزی خاص و یک ساعت واقعی از طریق گوگل مپ مطرح بود.

2. Agent

ایجنت احتمالا یکی از اولین نام‌هایی است که بلافاصله پس دیدن موضوع بحث امروز ما، به ذهن شما رسیده. هر چند برای اولین بار در سال 2007 به این پروژه اشاره شد، اما معرفی رسمی بازی Agent را در E3 2009 دیدیم. بازی یک عنوان جاسوسی بود که در دهه 70 میلادی و دوران جنگ سرد جریان داشت. راکستار در نظر داشت تا با مجموعه ایجنت سطح جدیدی را برای صنعت ویدئوگیم تعیین کند و آن را به موفقیتی در حد GTA برساند، اما اوضاع اصلا باب میل این کمپانی عظیم پیش نرفت. از آنجایی که بازی به عنوان یک انحصاری برای پلی استیشن 3 معرفی شده بود، با فرو رفتن راکستار در سکوت خبری بسیاری از رسانه‌ها سعی داشتند تا وضعیت ایجنت را از سونی جویا شوند. سونی در سال 2013 و پس از معرفی کنسول نسل هشتمی خود، اعلام کرد که نمی‌تواند در خصوص پروژه ایجنت صحبت کند و پیش از این نیز گفته شده بود که انحصاری ماندن بازی قطعی نیست. با اینکه راکستار حتی از تمدید کردن نام تجاری بازی نیز دست کشید، اما هیچ‌گاه کنسل شدن ایجنت به‌طور رسمی تأیید نشد. جالب است بدانید که تا همین چند سال پیش با ورود به صفحه رسمی بازی، عبارت «به‌زودی» بر روی آن مشاهده می‌شد.

1. Silent Hills

همکاری هیدئو کوجیما و گیلرمو دل تورو برای ساخت نسخه‌ای جدید از سایلنت هیل، یک ترکیب رویایی به‌نظر می‌رسید که در روزهای معرفی، کمتر کسی می‌توانست سرنوشت تلخ آن را پیشبینی کند. بازی یکی از عجیب‌ترین معرفی‌ها را در میان بازی‌های بزرگ داشت. طرفداران سراسر دنیا با دیدن پایان دموی P.T متوجه شدند که این دمو در حقیقت تیزر قابل بازی یک عنوان جدید از سایلنت هیل بوده و شخصیت اصلی آن، توسط نورمن ریداس معروف اجرا می‌شود. اما همانطور که اکنون همه ما مطلع هستیم، رابطه بین کوجیما و کونامی رفته‌رفته بهم خورد. نتیجه اوج گرفتن این اختلافات، قربانی شدن عنوانی بود که امروز به عنوان یکی از بزرگترین حسرت‌ها و فرصت‌های از دست رفته از آن یاد می‌کنیم. اطلاعات رسمی چندانی از خود پروژه در دسترس نیست، اما دموی چند دقیقه‌ای P.T به‌قدری در انتقال ترس روانی به مخاطب موفق عمل کرد که حتی با وجود حذف شدن دمو از روی فروشگاه PSN، طرفداران هنوز هم آن را از یاد نبرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل