بررسی بازی Soulcalibur V

Soulcalibur را میتوان یکی از بازی‌های موفق فایتینگ دانست. سیستم منحصر بفرد و استفاده از سلاح‌ها برای مبارزات، جزو دلایلی است که این بازی را نسبت به بقیه‌ی بازی های هم سبکش متمایز میکند. اولین شماره از این سری با نام Soul Blade برای کنسول PS1 منتشر شد. سبک خاصش باعث شد تا در همان ابتدا مخاطبین فراوانی پیدا کند. با این حال داستان به همین جا ختم نشد و پس از مدتی دومین شماره از این سری داستانی با نام Soulcalibur برای کنسول جوان مرگ سگا یعنی Dreamcast عرضه شد و همین باعث شد تا Dreamcast با عمر کوتاه خود یک نمره‌ی 20 را در کارنامه‌ی مردود شده‌اش ببیند. بدون هیچ گونه تردیدی Soulcalibur را میتوان جزو شاهکارهای عرصه‌ی فایتینگ نامید. این بازی به نوعی سیستم مباره با سلاح را به تکامل رساند و بخشی از گیمرهایی که به بازی‌هایی نظیر Tekken و Mortal Kombat محدود بودند را به طرف خود جذب کرد. به راحتی میتوان گفت که این بازی در سبک فایتینگ نقش بسزایی داشت و در تکمیل فابتینگ‌های 3 بعدی تاثیر گذار بود. Soulcalibur V نیز ادامه‌ای برای همین شاهکار محسوب میشود. اما گویا در مواردی دچار پسرفت‌هایی شده است.

داستان بازی به 17 سال بعد از حوادث SC IV اشاره دارد. دوباره نبردی بین Siegfried و Nightmare به عنوان دو دارنده‌ی شمشیرهای Soul Edge و Soul Calibur رخ داده است. Siegfried که خود از این شمشیر نفرین شده خاطره‌ی خوشی ندارد؛ میخواهد تا دوباره روح شیطانی Nightmare را که برگرفته از شمشیر Soul Edge است؛ نابود کند. Nightmare کسی است که حامل شمشیر Soul Edge میباشد. شمشیر Soulcalibur نیز به این خاطر این بوجو آمده است تا شمشیر Soul Edge را نابود کند. پس سرنوشت، این 2 نفر را رو در روی هم قرار داده است تا بار دیگر مبارزه‌ای نفس‌گیر داشته باشند. در نبردی که میان این 2 نفر رخ میدهد؛ Nightmare شکست میخورد تا به همین خاطر مدتی شمشیر Soul Edge به خواب فرو رود. اما شمشیر نفرین شده همچنین میزبانی برای خود میطلبد تا تا اراده‌ی وحشتناک خود را بر او غلبه سازد.

این بار بخش داستانی بازی تا حدودی متفاوت تر از گذشته میباشد و در قالب یک داستان خطی روایت میشود. با این حال بخش داستانی کوتاه میباشد و زیر 2 ساعت تمام میشود. شخصیت پردازی در داستان اصلی نسبتا خوب میباشد و در کل شخصیت‌های جالبی را به سری اضافه میکند. کیفیت دیالوگ‌ها بجز چند مورد از کیفیت بالایی بهره میبرد و روایت داستانی به لطف دیالوگ‌های خوب در سطح مطلوبی قرار دارد. داستان بازی روایتی از جوانی به نام Patroklos میباشد که در میان شورش‌های رخ داده، اولین حرکات خود را برای پیدا کردن خواهر گمشده‌ی خود (Pyrrha) آعاز میکند. او هر کسی که از نظرش Malfested باشد؛ (کسی که به نفرین Soul Edge دچار شده است) از سر راه خود برمیدارد زیرا آنها را باعث به خطر افتادن خواهر خود میداند. اما از آن جایی که او اراده‌ی خودش را دست ارباب خود یعنی Graf Dumas سپرده است و بدون هیچ سوالی دستورات او را اجرا میکند؛ در تشخیص گناهکار و بیگناه دچار اشتباه شده است. با این حال Pyrrha از وجود برادرش خبر ندارد و فکر میکند در اصل برادری ندارد. Tira نیز در این سمت داستان Pyrrha را هدایت میکند. گویا سرنوشت دو شمشیر Soulcalibur و Soul Edge به این خواهر و برادر گره خورده است.

از همان لحظات شروع بازی و با وارد شدن به منوی انتخاب کاراکترها، حذف تعدادی از شخصیت‌های قدیمی و جایگزنی آنها با تعدادی شخصیت جدید، باعث تعجب شما خواهد شد. شاید این صحنه تا حدودی برای شما ناخوشایند باشد. اما باید توجه داشت که داستان بازی بعد از 17 سال از تورنمنت SC IV رخ میدهد. به همین دلیل تا حدودی حذف تعدای از شخصیت‌ها منطقی میباشد. با این حال سازندگان این حذفیات را تا حدودی جبران کرده‌اند و سعی کرده‌اند تا با جایگزینی استیل مبارزه‌ی شخصیت‌های قدیمی به شخصیت‌های جدید، تا حدودی این خلاء را پر کنند. به عنوان مثال علی رغم اینکه در این بازی Taki نمیباشد اما شما میتوانید به جای او از Natsu که استیل مبارزه‌ای مشابهی به او دارد استفاده کنید. از طرفی بخش Creation در بازی به شما این امکان را میدهد تا چهره‌ی دلخواه را برای شخصیت خود انتخاب کنید. پس نگران نباشید زیرا شما میتوانید 50 شخصیت مختلف بسازید که قطعا با این فابلیت، خلا شخصیت‌های قدیمی پر خواهد شد.

Soulcalibur V توانایی شخصیت‌ها را در 5 بخش (1-Attack Rate-5 Power-4 Reach-3 Ease of Use-2 Speed) تقسیم کرده است و هریک از کاراکترها بخشی از این توانایی‌ها را دارند. پس باید به هنگام مبارزات بر اساس توانایی‌های شخصیتتان بازی کنید و مثلا با کاراکتری که Ease of Use پایینی دارد دنبال زدن ضربات ترکیبی نباشید. هر شخصیت برای خود سلاح و سبک مبارزه‌ای خاص خود را دارد. برای تعدادی سلاح کوتاه و برای تعدادی سلاح بزرگ در نظر گرفته شده است. همین باعث میشود تا برخی از کاراکترها نزدیک‌زن و برخی دورزن باشند. به علت 3بعدی بودن بازی شما میتوانید با دور زدن حریف به ضربات مستقیم او جاخالی بدهید و در موقع مناسب ضربات خود را وارد کنید. هرچند تنوع ضربات کیفیت مبارزات را بالا میبرد اما از دید کلی، تکنیک‌ها و ضربات در شخصیت‌های قدیمی تغییر چندانی نکرده‌اند و عمده‌ی تفاوت های آنها نسبت به شماره‌ی قبلی در میزان قدرتشان میباشد. با این حال در شخصیت‌های جدید تا حد زیادی تغییرات متععدی مشاهده میشود. Ezio نیز استیل مبارزه‌ای خاص خود را دارد و ضربات مناسبی برایش در نظر گرفته شده است.

همان طور که ذکر شد؛ سیستم مبارزات در این بازی بر پایه‌ی سلاح‌ها استوار است. همانند شماره‌های قبلی برای هر شخصیتی چندین مدل ضربه قرار داده شده است و بر اساس نحوه‌ی وارد کردنشان به 9 قسمت تقسیم میشوند. در بازیA-B-K نقشX-Y-B را بازی میکنند. (مثلا ضربه‌ی AAK همان معادل XXB میباشد) به طوری که ضربات عمودی با A، ضربات افقی با B و ضربات لگد با K شروع میشوند. G نیز که معادل X میباشد؛ نقش دفاع کردن را بر عهده دارد. این قانون در خلال کومبو‌ها نیز پایدار است. به عنوان مثال اگر کومبویی با ضربه‌ی عمودی B شروع شود و با ضربه‌ی A خاتمه یابد؛ ضربه‌ی دوم حالتی افقی خواهد داشت. مجموعه‌ی A+B+G ایجاد ضربات جدیدتری را به نام Edge Attack میکند. این ضربات در واقع ضرباتی قدرتی و یا ضربات مکمل محسوب میشوند که با تاثیرگذاری به سایر ضربات کیفیت آنها را بهبود میبخشد. این تغییر در کیفیت ضربه، مثلا باعث میشود تا حریف شما به بالا پرتاب شود تا زمان مناسبی را برای خلق ضرباتی پیوسته برای شما فراهم سازد. به عبارتی Edge Attack ضرباتی ترکیبی میباشد که با مشارکت در سایر ضربه‌ها، قدرت و میزان تاثیرگذاری آنها را به دشمنان افزایش میدهد. برای استفاده از Edge Attack باید به میزان لازم Soul Gauge داشته باشید. Soul Gauge همان قسمت مدرجی می‌باشد که در کنار نوار سلامتی شما قرار دارد. برای پرکردن این قسمت باید ضربات متعددی را وارد کنید. از طرفی ضربات وارد شده نیز تا باعث پر شدن آن میشود. حتی ضرباتی که به حریف اصابت نمیکند نیز به میزان پر شدن Soul Gauge موثر میباشد. یا این حال این درجه به سختی پر میشود اما در عوض با نرکیب شدن با ضربات، تغییرات قابل قبولی در آنها ایجاد میکند. Brave Edge و Critical Edge هر دو حاصل همین تغییرات میباشند که بخشی از این Soul Gauge را مصرف میکند. Brave Edge همان شکل تغییر یافته‌ی ضربات عادی شما میباشد که با بخشی از Soul Gauge تر کیب شده‌اند. در عوض Critical Edge ضربات اختصاصی هر فرد میباشند که در هر لحظه میتواند مکملی بر کومبوی شما باشد.

سیستم مبارزه‌ای بازی به گونه‌ای است که حتی تا آخرین ثانیه‌های بازی نمیتوان برنده را مشخص کرد. در این بازی با صرف نظر از زمان راند، به 2 روش میتوان به پیروزی رسید. یا با وارد کردن مکرر ضربات و تمام کردن میزان سلامتی حریف و یا از طریق Ring Out کردن او. به عبارتی ممکن است شما 99٪ از میزان HP حریفتان کاسته باشید اما او با یک حرکت سریع شما را Ring Out کند. با این حال تعدادی از Stageهای بازی، قابلیت Ring Out را ندارند و در اصل محدوده‌ی مبارزه‌ای بینهایت دارند. بعلاوه در این مراحل نمیتوان از خاصیت Wall Hit استفاده کرد. Wall Hitها ضرباتی هستند که با نزدیک کردن حریف به دیوار و ضربه زدن به او ایجاد میشود. از آنجایی که حریف در آن منطقه گیر می‌افتد امکان فرار به او سخت میشود و تا حدی مبارزه را باخته میبیند. پس در یک جمع بندی مبارزات در انتهای Stageها بسیار حساس میباشد زیرا که Ring Out و Wall Hit در آنجا رخ میدهد. با این حال برای جلوگیری از وضعیت‌های مشابه باید از Counter Attack استفاده کنید. استفاده از انواع Guardها در بازی نیز کاملا الزامی میباشد.

گرافیک بازی نسبت به شماره‌ی قبلی پیشرفت نسبی دارد. بافت ها بهبود یافته‌اند و طراحی شخصیت‌ها، لباسها و سلاح‌ها بهتر شده اند و اثرات گذر زمان را در چهره‌ی تعدادی از شخصیت‌ها مشاهده میشود. طراحی Ezio نیز به عنوان شخصیت مهمان در بازی بسیار عالی میباشد و همه‌ی طرفداران خودش را راضی میکند. افکت‌های به کار رفته در سلاح‌ها نیز عالی میباشد. طراحی مراحل بازی نیز خوب میباشد و چیدمان محیط نیز با شخصیت‌های بازی مطابقت دارد. بافت‌های به کاربرده شده در محیط تغییر آنچنانی نکرده است و تقریبا همان بافت‌های SC IV میباشد. در کل بخش گرافیکی بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و جزو نقاط قوت بازی محسوب میشود. سرعت لود شدن بازی عالی میباشد و پس از چند ثانیه ی کوتاه مبارزه را آغاز خواهید کرد. انیمیشن های بازی نیز روان میباشند و حتی لباس‌ها و موهای کاراکترها پویا هستند.

متاسفانه بخش اعظمی از بازی حذف شده است و این قضیه فقط به کاراکترها محدود نمیشود. بخش موزه از مهمترین قسمت‌های بخش حذفیات میباشد که در شماره های قبلی گنجینه‌ی ارزشمندی محسوب میشد. دیگر برای شخصیت‌ها هیچ نوشته‌ای وجود ندارد و هیچ پایان داستانی برای آنها در نظر گرفته نشده است. به عبارتی در بازی با داستان واحد روبرو هستیم و دیگر برای هر شخصیت پایان اختصاصی وجود ندارد. شاید تنها بخشی که به عنوان یادگاری از 2 شماره ی پیشین به جا مانده باشد؛ بخش Creation باشد. در این قسمت میتوانید شخصیت دلخواه خود را بر اساس استیل مبارزه‌ای شخصیت‌های موجود بسازید. در طول بازی نیز برای شما لولی در نظر گرفته شده است. با افزایش این لول سلاح‌ها و مراحل جدیدی را برای مبارزه باز میکنید. این سلاح‌ها در لول‌های خیلی بالاتر تغییرات فراوانی در خود میبینند و فقط از لحاظ شکل ظاهری با بقیه متقاوت نمیشوند. خاصیت این سلاح‌ها نیز تغییر میکند و به تبع خاصیتش بخشی از قدرت‌های شما را افزایش و یا کاهش میدهد. مدل‌ها و لباس‌های متونعی نیز در راستای همین Level Up به قسمت Creation اضافه میشود. همه‌ی سلاح‌ها و آیتم‌هایی که بدست می‌آورید در این قسمت ذخیره میشوند و شما میتوانید با استفاده از استعداد خود، از آنها برای ساختن شخصیت‌های متنوعی استفاده کنید. این شخصیت‌ها فقط به Soulcalibur محدود نیستند و در صورت علاقه حتی میتوانید شخصیت‌هایی از سایر بازی‌ها نیز خلق کنید.

در همه‌ی بازی‌های فایتینگ رفتن به لاک دفاعی کار اشتباهی میباشد. این کار اشتباه در Soulcalibur پیامدهای بدتری نسبت به سایر بازیها دارد. در این بازی گرچه به هنگام دفاع کردن، ضربات وارده از میزان سلامتی شما نمی‌کاهد اما در صورت تداوم این دفاع و ادامه‌ی ضربات وارده دفاع شما شکسته میشود و و برای مدت کوتاهی نمیتوانید حرکتی را انجام بدهید. همین زمان کوتاه کافیست تا حریف شما ضربات خودش را بر شما وارد کند و کفه‌ی ترازو را به طرف خود سنگین‌تر کند. از طرفی تعدادی ضربه‌ی unblockable برای هر شخصیت وجود دارد که حالت تدافعی کامل را خطرناک میکند. سرعت ضربات وارده هم به گونه‌ای است که تشخصی مسیر ضربات را مشکل میسازد. پس آن چیزی که در Soulcalibur V مشخص است این است که بیشترین شانس بردمتعلق به کسی میباشد که بتواند از هر طریقی که شده اولین ضربه را وارد کند. سیستم مبارزه‌ای بازی به گونه‌ای است که ممکن است با برخورد اولین ضربه و اتمام کومبو، بیش ار نیمی از میزان سلامتی دشمن کاسته شود. با این حال موقع ترکیب ضربات مشکلاتی نیز وجود دارد. هنگامی که حریف شما بر روی زمین افتاده است به جز یک سری از ضربات خاص هیچ ضربه‌ی دیگری به آنان اصابت نمیکند. یا مسیر ضربات وارده با قسمتی که دفاع می‌گیرید تطابق ندارد. به عنوان مثال ممکن است ضربه‌ای از پایین به طرف بالا زده شود. خوب در چنین شرایطی منطق حکم میکند تا دفاع را از سمت پایین گرفته شود. اما ضربه اصابت میکند و گارد شما را بیهوده میکند. با این حال به دلیل پیشرفت در بخش Edge Attack تا حد زیادی ضربات ترکیبی معنای بهتری یافته‌اند و در طول بازی نسبت به شماره‌های قبل، ضربات ترکیبی بهتری میتوان خلق کرد. ضربات وارده بر لباس‌های شما تاثیرگذار است و ممکن است در طول مبارزه آنها را بشکند.

تا بدین لحظه هرچه در مورد Soulcalibur V خواندید بازی را در حد یک بازی متوسط توصیف کرده است. اما وقتی وارد بخش آنلاین بازی میشویم این بینش تا حد زیادی دچار تغییر میشود. خوشبختانه بخش آنلاین بازی پرداخت خوبی داشته و در آن بخش‌های مختلفی گنجانده شده است. دیگر خبری از اشکالات SC IV نیست و در کل شرایط برای بازی در سطح عالی قرار دارد. بخش آنلاین بازی به 3 قسمت تقسیم میشود. Rank Match که مطابق سایر بازی‌ها با برد یا باخت رتبه‌ی جهانی شما کم یا زیاد میشود. در این بازی رتبه‌های بازیکنان با درجه‌هایی نظیر E1،B3،A2 و … نشان داده میشود. با پیشروی و بردهای مکرر این درجه را افزایش میدهید. از طرفی شما میتوانید با انتخاب قاره‌ی مورد نظر، حریفان خود را از قاره‌های دلخواه انتخاب کنید. قسمت دوم بازی Player Match نام دارد که در واقع همان مکانی است که شما با ایجاد و یا ملحق شدن به Roomهای بازی، با افراد حاضردر آن Room بازی میکنید. در این قسمت علاوه بر انتخاب قاره‌ی مورد نظر، میتوانید زبان گویش Room مربوطه را نیز انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر شما انگلیسی زبان باشید میتوانید با جستجو در قاره‌ی اروپا و قسمت انگلیسی زبان‌ها حریف‌هایی را انتخاب کنید که به زبان انگلیسی تسلط دارند. همین حریف‌های دلخواه باعث جذابیت این بخش میشود. اما بخشی که بیشتر از همه مورد توجه قرار میگیرد قسمت Global Colosseo میباشد. گیمر میتواند بعد از انتخاب قاره‌ی مربوطه، حریف خود را از شهرهای دلخواه خود انتخاب کند. به عنوان مثال وقتی قاره‌ی اروپا را انتخاب میکنید؛ پایتخت‌ها و شهرهای مهم آن نمایان میشود و شما میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. بعد از اینکه شهر مورد نظر خود را انتخاب کردید صفحه‌ای را مشاهده میکنید که در آن کارت‌های زیادی مدام در حال حرکت هستند. هر یک از این کارت‌ها متعلق به یکی از افراد حاضر در این قسمت میباشد. کارت‌ها حاوی خلاصه‌ای از عملکرد آن فرد میباشد. شما هم یکی از همین کارت‌ها را دارید و با جابجایی کارت خود بر روی صفحه، حریفان خود را انتخاب می‌کنید. در وسط صفحه 2 منو را مشاهده میکنید. یکی از این منوها برای انتخاب Random حریفان مورد استفاده قرار میگیرد و دیگری بخش تورنمنت این بخش میباشد. در بخش تورنمنت بازیکنان با ملحق شدن به آنجا میتوانند به صورت دوره‌ای با هم مبارزه کنند. تعداد بردهای هر بازیکن در Leaderbord ثبت میشود. هر تورنمنت به مدت یک هفته برگذار میشود و Leaderbord مربوطه نیز تا 2 هفته نتایج را در خود نشان میدهد. از طرفی در این بخش میتوانید برای خود رقیب انتخاب کنید. این خاصیت باعث میشود تا با انتخاب آنها رکوردهای آنان را مشاهده کرده و در صدد شکستن رکورد‌های آنان برآیید. این کار نیز یکی از جذابیت‌های این بخش محسوب میشود. برای انتخاب رقیب باید به روی کارت فرد مورد نظر رفته او را انتخاب کنید. در مجموع شما میتوانید 3 رقیب برای خود انتخاب کنید.بخش آفلاین بازی نیز مبارات متنوعی را در خود گنجانده است. Arcade، Quick Battle ،VS Battle و Legendary Souls بخش‌هایی هستند که تا مدت‌ها شما را سرگرم میکنند. بخش‌های Arcade وLegendary Souls تقریبا فرمول مشابهی را به پیش میبرند و اساس کار شما تکمیل هر قسمت در قالب 6 مبارزه‌ی از پیش تعیین شده میباشد. VS Battle نیز علاوه بر قابلیت مبارزه‌ی 2 نفری، به شما امکان میدهد تا مبارزاتی با شخصیت‌های دلخواه خود داشته باشد. و در نهایت قالب Quick Battle شما وارد قسمتی میشوید که در آنجا با تعدا زیادی هوش مصنوعی به مبارزه میپردازید. اگر بخواهیم به صورت خلاصه توصیف کنیم؛ باید این قسمت را بخش شبیه‌سازی شده‌ی قسمت آنلاین نام گذاری کنیم. حریفانی از سرتاسر دنیا و با نام‌های متعلق به آن کشور منتظر شما هستند تا با آنان مبارزه کنید. البته همان طور که ذکر شد Quick Battle جزو بخش آفلاین میباشد. پس تمامی حریفان این بخش هوش مصنوعی میباشند. با این حال همه‌ی این شخصیت‌ها رتبه‌بندی شده‌اند و همانند بخش آنلاین از نمادهای E5 الی A1 استفاده میکنند. همانطور که مشخص میباشد رقبایی که A1 میباشند از هوش مصنوعی بالایی بهره میبرند و قطعا شما را به هنگام مبارزه دچار مشکل میسازند. آنها خیلی سریع به نقاط آسیب پذیر شما ضربه وارد میکنند و در کمترین زمان ممکن دفاع شما را میشکنند. بخش Training نیز در بازی وجود دارد تا شما را برای مبارزات آماده‌تر کند.

وقتی به بخش صدا میرسیم تا حدودی زیادی نمره‌ی قبولی به این قسمت میدهیم. روایت بازی به لطف گوینده‌ی جدید بازی با لحنی آرام منتقل میشود. از گوش دادن به موسیقی‌های بازی لذت خواهید برید. این موزیک‌ها از موسیقی متن بخش داستانی گرفته تا موسیقی Stageها رضایت بخش میباشد. صداگذاری شخصیت‌ها نیز خوب میباشد و اغلب دیالوگ‌های بازی توسط Voice Actor خوب بیان میشوند. این قسمت حتی در بخش داستانی هم به خوبی نمایان است و در برخی از صحنه‌ها کیفیت بالای صداپیشه‌ها نتیجه‌ی کار را خوب از آب درآورده ‌است. روایت بازی به لطف صداپیشه‌ها قابل قبول میباشد و همین باعث میشود تا همان بخش داستانی کوتاه لذت بخش باشد. با این حال هر چند دیالوگ‌های بازی از لحاظ محتوا در سطح بالایی قرار دارد؛ اما تعدادی از این دیالوگ‌ها کیفیت کار را پایین می‌آورد. سخنانی که شخصیت ها قبل از شروع مبارزه بیان میکنند هیجان را افزایش میدهد؛ اما در عوض دیالوگ‌های بعد از مبارزه تا حدودی نامعقول میباشد. به عنوان مثال ممکن است در طول یک مبارزه‌ی 3 راندی حریف را Perfect کرده باشید. با این حال کاراکتر بعد از تمام شدن مبارزه از قدرتهای حریف تقدیر میکند. اما در عوض ممکن است مبارزه ای را به سختی تمام کرده بایشد و بعد از مبارزه همان کاراکتر این مبارزه را در بسیار آسان تلقی کند. همین نامتوازن بودن دیالوگ‌ها تا حدی این قسمت را دچار مشکل کرده است. از طرفی چنین دیالوگ‌های نامتوازنی در شخصیت‌پردازی تاثیر میگذارد و ادبیات کاراکتر مورد نظر را مجهول جلوه میدهد.

در یک نگاه کلی Soulcalibur V بازی بزرگی نبود؛ اما همچنان دوست داشتنی میباشد. این بازی پتانسل فراوانی داردکه هنوز جای کار زیادی را در خود میبیند. بازی دارای نواقص و اشکالاتی میباشد که امید است در شماره‌های بعد رفع گردد.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: جزئیات بسیار خوب برای شخصیت‌ها و سلاح‌ها بخش چند نفره‌ی عالی بخش Creation با امکانات زیادنقاط ضعف:حذف برخی از قسمت‌های بازی ضربات تکراری برای شخصیت‌های قدیمی بخش داستانی کوتاه

User Rating: 5 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل