بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts

زیر تیغ

سری معروف Sniper Ghost Warrior معرف اکثر دوستداران عناوین اکشن است اولین بار در سال 2010 برای کنسول های نسل هفتمی و PC  منتشر گردید و بعد از آن نسخه های مختلفی از این عنوان را تا امروز شاهد بودیم که با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده.

در آخرین نسخه ساخته شده توسط استودیوی لهستانی Ci Games از سری Sniper Ghost Warrior با نام Contracts ، گیمر به عنوان یک مزدور قراردادی وظیفه دارد دستوراتی مانند نابودی اشخاصی که قصد ساخت سلاح‌های بیولوژیکی را دارند، جاسوس‌ها ، تروریست‌ها و افراد عالی رتبه اجرا کند. داستان بازی بسیار ساده و سر راست است اما متاسفانه پرداخت شخصیت‌ها چندان جالب نیست و نمیتوان از داستان بازی به عنوان یکی از المان‌های تعیین کننده یاد کرد.

آزادی عمل در گیم پلی

گیم پلی Sniper Ghost Warrior Contracts بر اساس محیط سند باکس (Sandbox) و قرارگیری پایگاه‌های نظامی در نقاط مختلف نقشه بنا شده است. هر مرحله دارای یک مپ سند باکس جداگانه است که شما باید ماموریت‌های خودتان را در آن پیش ببرید . تنوع محیط و آب و هوا بسیار قابل قبول است و تا پایان بازی از این بابت حس تکرار به شما دست نخواهد داد . برای پیش برد ماموریت‌ها گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. برای انجام مراحل می‌توانید به صورت مخفیانه عمل کنید یا با اکشن بیشتر  و با کشتار نیرو‌های نظامی پایگاه کار را به پیش ببرید. اما تمرکز و اساس گیم پلی بازی  بر روی حالت مخفی‌کاری است .

هر چقدر بیشتر به اصول گیم پلی بازی وفادار باشید پاداش بیشتری به دست خواهید آورد. به طور مثال اگر دشمنان را هدشات کنید و دستوراتی که در بخش مراحل فرعی برای شما در نظر گرفته شده است را انجام دهید، پول بیشتری دریافت خواهید کرد که از آن می‌توانید برای خرید سلاح ، گجت‌های جدید و… استفاده کنید. گرفتن دیوارها و عبور از قسمت‌های باریک از جمله قابلیت‌هایی است که به کمک آن می‌توان به پایگاه دشمن نفوذ کرد. حرکت اسلحه‌ها سنگین و کند است و در هنگام شلیک با سلاح‌های مختلف حس بسیار دلچسبی به شما دست خواهد داد . در هنگام انجام ماموریت و حمله به دشمنان وزن سلاح را به خوبی حس خواهید کرد و سازندگان در این بخش وسواس زیادی به خرج داده اند .

افکت های نور و گرافیک بصری بازی چشم نواز است

قابلیت جذاب bullet-cam

یکی ارکان بازی همان طور که از نامش پیداست، شکار دشمنان با شلیک کردن گلوله از یک اسلحه اسنایپر است . شما می‌توانید در نقاط کور دشمن به راحتی کمین کنید و با اسنایپر خودتان مغز یک به یک دشمنان را هدف قرار دهید البته هد شات کردن برخی از آن‌ها به راحتی میسر نیست و با توجه به کلاه خودی که بر سر دارند باید دو الی سه بار به سر آن‌ها شلیک کنید تا کشته شوند. در این بین وزش باد در روش شلیک کردن شما تاثیر گذار است و باید به جهت وزش باد دقت کنید.

یکی از امضاهای این سری که از نسخه اول شاهدش بوده‌ایم قابلیت صحنه آهسته bullet-cam است که در این عنوان هم به خوبی از آن استفاده شده است. زمانی که شما دشمن را با یک شلیک دقیق و زیبا از پای در می‌آورید با مشاهده یک صحنه آهسته جذاب و دیدنی رو به رو خواهید شد.بازی از سیستم آپگرید جامعی بهره میبرد و روند بازی به گونه‌ای است که شما را همواره به آپگرید کردن وسائل و خرید تجهیزات جنگی مانند Drone یا Turret تشویق می‌کند.

بخش آپگرید بازی بسیار وسیع است و انواع و اقسام سلاح ها و گجت ها و بسیار موارد دیگر را میتوانید ارتقا دهید و حتی قطعات جدیدی را خریداری کنید

هوش مصنوعی پر نوسان

در ژانرهای گوناگون بازی‌های ویدیویی هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند گیم پلی بازی را جذاب ، چالش برانگیز و پویا‌تر کند . حال یک هوش مصنوعی پیشرفته در سبک بازی‌های مخفی کاری و تاکتیکال شوتر تاثیرات خودش را بیش از پیش نشان می‌دهد . چه تاثیرات مثبت باشد و چه منفی ! هوش مصنوعی در بازی Sniper Ghost Warrior Contracts چیزی مابین این دو است . نه با یک هوش مصنوعی پیشرفته طرف هستیم و نه با یک هوش مصنوعی کاملا ضعیف .

حتی در آخرین درجه سختی این بازی وقتی به دشمنان نزدیک می‌شوید در مواجه با شما کمی گیج می‌شوند و با تاخیر واکنش نشان میدهند و شما به راحتی می‌توانید آن ها را از پای در بیاورید. حتی زمانی که از دست دشمنان فرار می‌کنید بعد از مدتی شما را فراموش می‌کنند و دست از تعقیب بر‌می‌دارند. به بیان ساده به راحتی می‌توانید در یک پایگاه نظامی مخفی شوید که این مورد نقطه ضعف بزرگی است. تک تیر اندازهای دشمن به راحتی و با یک گلوله شما را از پای در میاورند و نوع رفتار حرکتی و مخفی شدن آن‌ها بسیار خوب طراحی شده است.

گرافیک در زیر تیغ

استدیوی CI برای ساخت بازی از موتور گرافیکی قدرتمند Cry Engine که در عین حال پیچیده است بهره گرفته. موتوری که شاید بتوان گفت فقط و فقط خود سازنده اصلی یعنی Crytek توانایی استفاده کاملا بهینه از آن را دارد . استودیوی CI هم از توانایی های این موتور گرافیکی قدرتمند در به رخ کشیدن گرافیک فنی و بصری بازی به خوبی استفاده کرده است . انواع و اقسام افکت‌های نور پردازی در بازی به کار برده شده و کیفیت شیدر‌ها و بافت‌های محیط در حد قابل قبولی است.

ضریب Anisotropic در بازی بسیار بالا است و از Anti-aliasing هم استفاده بهینه ای شده است . دود، مه، برف و باران و محیط های مختلف بسیار زیبا و پر جزئیات طراحی شده‌اند. البته از وجود بافت‌های کم کیفیت اجسام در بعضی از مواقع نمی‌توان گذشت اما کیفیت دید و بافت ها در نما‌های دور بازی (draw distance) با توجه به سند باکس بودن این عنوان قابل قبول است.

تکه تکه شدن بدن دشمنان در بازی بسیار زیبا کار شده است

فرم ریت بازی بر روی 30 قفل شده است. این میزان برای یک بازی تاکتیکال شوتر کند به خودی خود بد نیست اما مشکل کار نوسان بیش از حد آن است. در صحنه‌هایی از بازی افت فرم به کمتر از 30 می‌رسد که باعث به وجود آمدن مشکلاتی میگردد . گرافیک بازی در بخش بصری نمره بسیار خوبی دریافت می‌کند اما در بخش فنی شاهد مشکلاتی همانند نوسان فرم ریت بازی هستیم . بازی دچار باگ ها و مشکلاتی هم است . به طور مثال در هنگام انتخاب و دیدن مراحل بر روی نقشه دستورات اعمال نمی‌شد که با تمام شدن مرحله و رفتن به مرحله بعد این مشکل برطرف شد!

نبود تعادل در طراحی انیمیشن ها

کیفیت انیمیش‌های کاراکتر اصلی و دشمنان هم دچار نوساناتی است. گاهی اوقات انیمیشن‌هایی با کیفیت میبینم و گاهی بی‌کیفیت . به طور مثال برای باز کردن در اتاق‌ها و پایگاه‌ها انیمیشن خاصی مشاهده نمی‌شود! اما انیمیشن‌های مربوط به حمل اسلحه ، تحرک اسلحه ، دویدن و گرفتن دیوارها قابل قبول طراحی شده‌اند . انیمیشن‌های مربوط به دشمنان مانند دویدن و کشته شدن قابل قبول بوده و استاندارد است .

کیفیت بافت ها در محیط های خارجی قابل قبول است

صدا گذاری Contracts به نسبت قابل قبول ساخته شده اما یا این حال از مشکلاتی رنج می‌برد. صدا‌گذاری در محیط‌های باز بسیار عالی و با دقت انجام شده. از صدای وزش باد و به حرکت درآوردن اجسام تا صدای خش خش برگ درختان و حرکت بر روی برف گوش‌نواز است. اما صداگذاری در محیط‌های بسته آن چنان که باید و شاید از کیفیت بالایی برخوردار نیست. گاهی در محیط‌های بسته باگ‌هایی در صدا پدیدار میشود . به طور مثال وقتی در محیط بسته ای بودم به یک صدای وزش باد پخش شد که این مشکل به یک باره برطرف شد! صدا گذاری شلیک گلوله‌ها ، صدای تفنگ‌ها و انفجارها و همین طور افتادن پوکه فشنگ‌‎ها بر روی زمین به زیبایی هر چه تمام تر کار شده است.

سخن پایانی

 Sniper Ghost Warrior Contracts عنوانی پرنوسان است. هیچ حد وسطی این بازی ندارد ! زمان‌هایی چنان غرق در بازی میشوید و لذت میبرید و با خود میگویید خدای من ، چه بازی با کیفیت و خوش ساختی و اوقاتی هم چنان بازی افول می‌کند و کیفیت خود را از دست می‌دهد که واقعا دوست دارید بازی را کنار بگذارید و دیگر ادامه ندهید.

امتیاز بازی‌سنتر - 6.5

6.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:  آزادی عمل گیم پلی بازی گرافیک بصری ریتم کند بازی بخش وسیع آپگرید جو و اتمسفری گیرانقاط ضعف:  نا متعادل و پر نوسان بودن بازی در بسیاری از بخش ها هوش مصنوعی پر نوسان نبود ثبات در فرم ریت داستان بازی باگ‌ها در بخش گرافیک فنیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.2 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل