نقد و بررسی The Mooseman

هر ساله در کنار عناوین بزرگ و AAA شاهد تعدادی بازی مستقل هستیم که توسط یک نفر و یا تیم‌های بسیار کوچک ساخته می‌شوند و در میان این دسته عناوین، بازی‌های خاص و فوق العاده‌ای مانند «Papers, Please» و «Stanley Parable» را شاهد هستیم که به‌ خاطر ایده‌های جدید و جالب خود از سوی بازیکنان و منتقدین به شدت تحسین می‌شوند. «The Mooseman» نیز یکی از همین عناوین است. این عنوان توسط یک تیم روسی به نام «Morteshka» ساخته شده و تجربه بسیار لذت بخشی را برای بازیکن به یادگار می‌گذارد.

The Mooseman روایت‌گر داستانی اسرار آمیز است که توسط یک راوی در طول بازی بازگو می‌شود. در توصیف داستان بازی آمده است؛ جهان در گذشته خیلی دور به دست خدایی به نام Yen ساخته شد. در عمق تاریک اقیانوس، دنیای زیرین پدید آمد. دنیایی که اقامت‌گاه ارواح مرده است. دنیای میانه نیز ساخته شد تا انسان‌ها در آن ساکن شوند و در آخر دنیای زبرین به‌ وجود آمد تا خدایان باستانی در آن مستقر شوند. در بازی کنترل شخصیتی را بر عهده دارید که می‌تواند آنچه از نظر انسان فانی پنهان است را مشاهده کند و به همین دلیل در طی بازی به هر یک از لایه‌های این جهان پای می‌گذارید و گشت و گذار در آن‌ها را تجربه خواهید کرد. البته این تجربه برخلاف آن‌چه به نظر می‌رسد زیاد هم طولانی نیست و بزرگ‌ترین ضعف این داستان زیبا در همین‌جا است. بازی بیش از حد کوتاه است و برای تمام کردن آن تقریبا به یک ساعت زمان نیاز دارید. در واقع زمانی که غرق در بازی شده‌اید و درحال لذت بردن از داستان و اتمسفر گیرای آن هستید ناگهان متوجه می‌شوید بازی به اتمام رسیده.

The Mooseman عنوانی در سبک دو بعدی ماجراجویی است که پازل‌های مختلفی را در خود جای داده است و برای انجام آن‌ها باید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. به‌ طور کلی بازی دارای گیم‌پلی نسبتا ساده‌ای است اما با پیشرفت در داستان قابلیت‌های جدیدتری آزاد خواهند شد. برای مثال در بخش‌هایی از داستان امکان شکار با تیرکمان و پرواز کردن بر پشت پرنده‌ای غول پیکر وجود دارد. هم‌چنین پازل‌های مختلفی در بازی وجود دارند که برخی از آن‌ها ساده و برخی چالش برانگیز هستند. یکی از مواردی که پازل‌های موجود در این عنوان را از دیگر عناوین هم سبک خود متمایز کرده، قابلیت مشاهده ارواح است. از همان ابتدای بازی این توانایی را دارید که بین دو جهان جابه‌جا شوید و این قابلیت در حل پازل‌ها به شما کمک خواهد کرد. در ابتدا استفاده از این قابلیت به کار های ساده‌ای مانند تکان دادن تکه سنگ یا چوبی که در دنیای ارواح جابه‌جا می‌شوند خلاصه می‌شود اما با پیش‌روی و رویارویی با باس‌ فایت‌ها باید سرعت عمل بالاتری در حل پازل‌های پیچیده‌تر داشته باشید تا بتوانید قبل از کشته شدن، آن‌ها را به اتمام برسانید. از دیگر قابلیت‌های گیم‌پلی که با پیش‌روی در بازی به دست می‌آورید، نوری است که شما را از حملات مختلف مصون نگه می‌دارد. این نور پس از هر ضربه خاموش می‌شود و باید دوباره آن‌را روشن کنید که با این قابلیت می‌توانید در برابر برخی حملات ارواح از خود محافظت کنید. همچنین تعدادی جمع‌کردنی در بازی وجود دارد که درکنار افزودن ارزش تکرار به بازی، درمورد داستان آن مقداری توضیحات ارائه می‌دهند و درحالی که تعداد زیادی از آن‌ها به راحتی پیدا می‌شوند، برای پیدا کردن برخی از آن‌ها باید مقداری وقت بگذارید و پازل‌های چالش برانگیزی را برای دست یافتن به آن‌ها پشت سر بگذارید.

از دید بصری، بازی The Mooseman مانند عناوینی همچون «Limbo» و «Inside» گرافیک دو بعدی و ساده اما به شدت چشم نوازی را داراست. هر کدام از دنیا‌های درون بازی فضاسازی و رنگ‌بندی مخصوص به خود را دارند که باعث شده این تجربه کوتاه بیش از پیش لذت بخش شود. دنیای زیرین همان‌طور که از آن انتظار می‌رود، دارای رنگ بندی تیره و تاریک است و موجوداتی را در آن مشاهده خواهید کرد که تا حدودی ترسناک و دلهره‌آور هستند. دیگر دنیاهای بازی نیز موجودات و اتمسفر خاص خود را دارند و به طور کلی بازی به هیچ‌وجه حس تکراری شدن و یا یک‌نواختی به بازیکن القا نمی‌کند. بخش صداگذاری هم برای عنوانی که توسط یک تیم بسیار کوچک ساخته شده قابل قبول است، گرچه شخصیت اصلی صداگذاری نشده، اما بخش‌هایی از داستان به زبان روسی روایت می‌شوند که دارای زیرنویس هستند. موسیقی بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و به خوبی با محیط‌های مختلف هماهنگ است. در واقع می‌توان گفت تیم سازنده بیشتر از حد انتظار در بخش موسیقی عمل کرده‌ و از قطعات مناسبی در بازی استفاده کرده‌ است.

در نهایت اگر به عناوین دو بعدی‌ مانند Limbo و Inside که گیم‌پلی ساده، اتمسفر تاریک و داستان زیبایی دارند علاقه دارید تجربه The Mooseman را به شما توصیه می‌کنیم. گذشته از کوتاه بودن بیش از حد بازی و برخی پازل‌های بسیار ساده، The Mooseman به عنوان یک بازی که تنها هفت دلار قیمت دارد، می‌تواند به خوبی شما را سرگرم کند و تجربه خوبی از خود به جای بگذارد.

نقد و بررسی بازی The Mooseman بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: اتمسفر خاص و زیباداستان اسرار آمیز و سرگرم کنندهنقاط ضعف:کوتاه بودن بازیبرخی پازل‌ها بیش از حد ساده هستند

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل