بررسی بازی Resident Evil 3

برای مشاهده نقد و بررسی ویدویی بازی Resident Evil 3 در یوتوب کلیک کنید

سال ۲۰۱۹ میلادی بود که کپکام با انتشار نسخه ریمیک عنوان Resident Evil 2 این عنوان را یک‌ بار دیگر احیا کرد. عنوانی که علی رغم وفاداری به نسخه اصلی، تغییرات گسترده و پایه‌ای را هم به وجود آورده بود که هم با استاندارد های امروزه صنعت ویدیو گیم همخوانی داشت و هم سعی کرده بود تا از مکانیزم‌های موفق و قابل استفاده شماره دوم بهره ببرد. فراموش نکنیم در عناوین ریمیک و حتی ریمستر به صورت کلی با دو گروه از طرفداران طرف هستیم. گروهی که خواستار حفظ ساختار کلی نسخه اصلی هستند و گروه دیگری هم که دوست دارند عنوان اصلی با توجه به گذر زمان پیشرفت و تغییر کند.  موفقیت شماره دوم باعث شد تا کار برای ریمیک نسخه سوم هم هموار شود و حالا با فاصله یک سال از عرضه ریمیک نسخه دوم، شاهد عرضه نسخه ریمیک Resident Evil 3 هستیم. نسخه‌ای که از آن انتظار می‌رفت تا همانند ریمیک شماره دوم موفق عمل کند و حال در ادامه متن خواهیم دید که آیا کپکام باز هم موفق شده تا در زمینه بازسازی یکی دیگر از عناوین محبوب خود موفق عمل کند یا نتیجه یک شکست بوده‌است در ادامه با نقد و بررسی بازی Residenr Evil 3 با ما همراه باشید.

وقایع شماره سوم، ۲۴ ساعت قبل از شماره دوم RE اتفاق می‌افتد. شهر راکون یا بگویم راکون سیتی به تازگی با هجوم زامبی ها بر اثر گسترس ویروس T همراه شده و حال ما کنترل جیل ولنتاین و ماجراجویی برای فرار از شهر و البته مقابله با نمسیس را به دست خواهیم گرفت. اگر به یاد داشته باشید، شماره سوم با فاصله زمانی تنها یک سال نسبت به شماره دوم عرضه شد و آن زمان از لحاظ داستانی نه پیچیدگی شماره دوم را داشت و نه حتی به اندازه شماره دوم گسترده بود. همین عوامل تا حدودی باعث شده تا دست و پا کپکام برای خلق یک داستان مهیج بسته باشد. به این دلیل با گذشت ۲۰ سال از عرضه شماره سوم، دیگر این عنوان نمی‌تواند همانند آن زمان داستانی غنی و کامل را ارائه دهد. به همین منظور کپکام به شدت سعی کرده‌ تا روی شخصیت پردازی قهرمانان داخل بازی تمرکز کند. ما در این شماره خیلی بیشتر با شخصیت جیل ولنتاین و علایق و زندگی شخصی او آشنا و ارتباط برقرار خواهیم کرد. حتی شروع بازی هم از دید اول شخص و در رویای جیل به صورت اول شخص به وقوع می‌پیوندد تا مخاطب را بیشتر از هر زمان دیگری با این شخصیت پیوند دهد. بقیه شخصیت‌ها هم دچار تغییرات بنیادی و فراوانی گشته‌اند و بیشتر در خدمت ساخت و پرداخت شخصیت جیل قرار می‌گیرند. شخصیت کارلوس یکی از آن‌ها است که حال  ظاهرش به کل عوض شده و این‌بار روابط او و جیل شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته و بیشتر از گذشته باور پذیر است. حتی مراحلی هم با کنترل کارلوس در بازی قرار داده شده که تنها هدفشان کامل کردن داستان و شخصیت جیل است. در این نسخه کات سین‌ها و دیالوگ ها هم افزایش یافته‌اند، اما در نهایت باز هم به همان ضعف ۲۰ سال قبل بر خواهیم خورد. با پایان بازی همچنان این حس وجود دارد که بازی نتوانسته هیچ قدمی در تکامل داستان کلی سری بردارد و همچنان سوالات فراوانی را بدون پاسخ می‌گذارد. درست همان ضعف‌هایی که در نسخه اصلی هم وجود داشت. البته در طول مراحل توضیحات مفیدی در خصوص وضعیت مردم راکون سیتی و یا نحوه به وجود آمدن نمسیس و فجایعی که رخ داده، بازگو می‌شود اما این موارد به صورت کلی کافی نیستند.

در حالی که دو شماره اول RE تمرکز بیشتری بر روی بخش Survival و ترس داشتند و کمتر بازیکن را درگیر مبارزات می‌کردند، شماره سوم مسیر متفاوتی را انتخاب کرده بود که در آن بیشتر بازیکن را درگیر مبارزات بازی می‌کرد. کپکام در نسخه ریمیک شماره دوم سعی کرده بود تا تعادل بیشتری را بین بخش مبارزات و پازل‌‌ها و ترس برقرار کند. به همین صورت نه بخش اکشن و مبارزات بیش از حد نیاز در طول بازی وجود داشت و نه پازل‌ها اذیت می‌کردند. هر چند در شماره دوم هم با عنوانی نسبتا اکشن در اواخر بازی همراه بودیم. با این تفاسیر انتظار داشتم ریمیک شماره سوم هم مسیر ریمیک شماره دوم را انتخاب کند. مسیری که به نظر می‌رسد کمک شایانی به موفقیت ریمیک شماره سوم می‌کرد. با این حال کپکام از آن روند صرف نظر کرده و سعی کرده‌است تا همان روند اصلی شماره سوم به اینجا منتقل شود. بدین صورت با یک عنوان به شدت اکشن طرف خواهیم بود. همانند ریمیک شماره دوم، این بار هم از دوربین روی شانه استفاده شده‌است. عنوانی که تا دلتان بخواهد مهمات، بسته‌های سلامتی و زامبی و موجودات دیگر در مسیرتان قرار می‌دهد و شما را هم تشویق به شرکت در مبارزات می‌کند. همان طور که در بالا گفتم شخصیت کارلوس هم در این ریمیک قابل بازی است و در دو مرحله‌ای که کنترل او را در دست خواهیم گرفت این بار اکشن به شدت بیشتر می‌شود و حتی در یکی از مراحل، بازی از شما می‌خواد با ده‌ها زامبی مبارزه کنید و همانند بخش زامبی سری Black Ops در مقابل موج بی‌پایان زامبی‌ها زنده بمانید. در طرف دیگر کمبود معما و پازل به شدت در نسخه ریمیک به چشم می‌خورد. در حالی که نسخه اصلی از پازل‌های نسبتا کاملی برخوردار بود، حال کپکام از استفاده از آن‌ها خودداری کرده و به جز چند مورد پازل بسیار آسان، دیگر خبری از معما و پازل در طول مراحل نمی‌شود.

گان‌پلی و سرعت بازی‌ها در خدمت بخش اکشن قرار گرفته و با عنوانی بسیار سریع‌تر نسبت به شماره دوم طرف هستیم. حال جیل می‌تواند در مقابل زامبی‌ها ازقابلیت dodge کردن استفاده کند و بدین صورت در کسری از ثانیه از مهلکه جان سالم به در برده و به ماجراجویی خودش ادامه دهد. در کنار این موارد مثل همیشه شاهد وجود اسلحه‌های مختلفی هستیم که همچنان استفاده و پیدا کردن آن‌ها لذت بخش است. از شات‌گان معروف جیل گرفته تا کلت مگنومش همچنان جذاب و استفاده از آن‌ها برای کشتن زامبی ها رضایتمند است. قطعا بخش اکشن نیازمند دشمنانی است که بتوانند روند آن‌ را هم سخت و چالش برانگیز نگه‌دارند. در کنار زامبی‌های کلاسیک و سگ‌های معروف سری، شاهد حضور دیگر موجودات مانند عنکبوت‌ها، Gamma و گونه‌های جدیدی از دشمنان هم هستیم، اما در این بین تعداد زیادی از دشمنانی که در شماره سوم حضور داشتند، در این جا نقشی ندارند. به عنوان مثال خبری از کلاغ‌های زامبی و کرم های زیر زمینی نیست. البته این حذفیات تنها محدود به دشمنان نمی‌شود و تعدادی از محیط‌های بازی همانند پارک و برج ساعت هم در نسخه ریمیک وجود ندارند و تنها در قالب متن‌ها و دیالوگ‌ها به آن‌ها اشاره می‌شود. کپکام سعی کرده‌است تا در قالب مراحل مربوط به کارلوس این کمبود ها را جبران کند، اما در این کار موفق نبوده‌است. البته باید خاطر نشان شوم که یکی از مراحل مربوط به کارلوس در اداره پلیس راکون اتفاق می‌افتد. همان محیطی که در ریمیک شماره دوم هم از آن استفاده شده بود. البته این جا دیگر خبری از معما ها و Mr.X نیست و تنها کارلوس و رگبارش در این جا حضور دارند. شماره سوم برای سیستم سیو مراحل، از مکانیزمی استفاده می‌کرد که در آن مجبور بودیم تا از ماشین تایپ برای سیو بازی استفاده کنیم. ماشین تایپی که برای هر سیو نیاز به جوهر داشت و جوهر آن هم محدود بود. با این که این مکانیزم منسوخ شده و خوشبختانه در نسخه ریمیک هم فقط ماشین تایپ وجود دارد و نیازی به جوهر نیست، اما نکته آزار دهنده تعداد بسیار زیاد این ماشین‌های تایپ برای سیو کردن بازی است. تقریبا به فاصله هر پنج دقیقه در بازی می‌توان یک Safehouse و ماشین تایپ پیدا کرد. موضوعی که باز هم بیشتر باعث آسان شدن نسخه ریمیک شده‌است.

 در کنار شخصیت جیل ولنتاین به عنوان قهرمان شماره سوم، شخصیت ضد قهرمان این شماره را می‌توان یکی از ترسناکترین و در عین حال جذابترین ضد قهرمان‌های سری و یا حتی تاریخ نام برد. شخصیت «نمسیس» که با ظاهر ترسناک و رعبانگیزش میزبان جیل ولنتاین در طول سفرش در راکون سیتی بود. با ساخت نسخه ریمیک و تغییرات مثبت اعمال شده در خصوص شخصیت Mr.X به شدت منتظر آن بودم که با نمسیس نسخه ریمیک رو به رو شوم. نمسیسی که قبل از عرضه بازی نوید شخصیتی هولناک تر نسبت به گذشته و حتی نسبت به Mr.X را می‌داد، اما بعد از عرضه بازی باید بگویم نمسیس ناامید کننده است. بر خلاف حضور Mr.X که به صورت اتفاقی و غیر منتظره بود، حضور نمسیس در اکثر مراحل اسکریپت شده و قابل پیش‌بینی است. حتی نقش پررنگ او هم بیشتر مربوط به ست پیس ها و مراحلی می‌شود که فقط باید یک مسیر از پیش تایین شده را از دست او فرار کنید. وضعیت وقتی وخیم‌تر می‌شود که نمسیس از اواسط اثر تنها به عنوان باس فایت ظاهر می‌شود و حتی دیگر خبری هم از مراحل فرار نیست. در حالی که به ما گفته شده بود هوش مصنوعی او همانند یک موجود فرا زمینی عمل خواهد کرد، اما عملا با موجودی احمق و مزاحم طرف هستیم که خاطرات خوش نسخه اصلی را هم از بین می‌برد. نمسیس به هیچ عنوان موفق نشده همانند نسخه بازسازی شده Mr.X عمل کند و حضورش بسیار ناامید کننده و ضعیف است. همان طور که گفتم در این شماره پازلی هم وجود ندارد که بخواهیم به حل کردن آن‌ و ترس از حضور ناگهانی نمسیس فکر کنیم. حضور پر پرنگ نمسیس تنها مربوط به همان یک ساعت ابتدایی بازی و همان مرحله‌ای می‌شود که در دمو بازی هم وجود داشت و باور کنید دیگر خبری از او در مراحل مختلف نمی‌شود. همان طور که گفتم نمسیس در قالب غول آخر در بازی حضور دارد و در عمل او تنها غول بازی است که در طول بازی جهش پیدا کرده و در فاز های مختلف با او رو به رو می‌شویم. مبارزاتی که انتظار می‌رفت خیلی ما را درگیر کنند، اما در عمل به دلیل وفور مهمات، بیشتر حس می‌شود که ترس و وحشت بر پیکره نمسیس نفوذ می‌کند تا ما که باید او را نابود کنیم.

اگر با تمام موارد بالا کنار آمده‌اید باید بگویم یک مورد دیگر هنوز باقی مانده‌است. تیر خلاص را کپکام زمانی به پیکر ما می‌زند که بازی تنها کمتر از ۶ ساعت به پایان رسیده و نبرد پایانی هم اصلا و ابدا رضایت بخش نیست. با توجه به حذفیاتی که صورت گرفته، مهماتی که به فراوانی یافت می‌شوند و روند اکشن نسخه ریمیک باید گفت با عنوان به شدت آسانی طرف هستیم که به سرعت هم تمام می‌شود و حتی بر خلاف شماره دوم، ارزش تکرار هم ندارد. البته برای جبران این کمبود بخش آنلاینی برای بازی در نظر گرفته شده که آن هم با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کند. بخواهم ساده بگویم، سری RE هیچ وقت در بخش آنلاین موفق نبود و دو عنوان Resident Evil: Operation Raccoon City و Umbrella Corps عناوینی هستند که این ادعا را ثابت می‌کنند. همراه با نسخه ریمیک، عنوانی منتشر شده که Resident Evil: Resistance نام دارد و در عمل حتی با خرید شماره سوم، شما دو بازی دریافت می‌کنید. یک نسخه ریمیک و یکی هم همین Resistance. در این بخش آنلاین که شباهت فراوانی هم به ایده فیلم «اره» دارد، شما می‌توانید در نقش بازماندگان و یا مغز متفکر قرار بگیرید. بازماندگان همان طور که از نامشان مشخص است باید از مهلکه جان سالم به در ببرند. در آن سمت مغز متفکر وظیفه قرار دادن زامبی و تله‌های مختلف را در جلو روی بازماندگان بر عهده دارد تا از فرار آن‌ها جلوگیری کند. پنج دقیقه زمان به مغز متفکر و چهار بازمانده داده می‌شود تا اهداف خود را عملی سازند. هر چند هنوز به دلیل عرضه نشدن نسخه اصلی شانس زیادی نداشتم تا این بخش را بررسی کنم، اما در فرصت پیش‌ آمده باید بگویم حداقل وضعیت این بخش نسبت به تجربه‌های قبلی کپکام بهتر است، اما همچنان پتانسیل آن را ندارد که مدت زیادی شما را سرگرم کند. البته باید خاطر نشان شوم که این بخش فاقد سرور های آنلاین خواهد بود و به همین صورت شاهد لگ و تاخیر فراوانی برای تجربه آن‌ بودم. حال باید دید با عرضه رسمی بازی وضعیت این بخش به چه صورت خواهد شد.

موتور توانمند کپکام با نام  Reach for the Moon که به خوبی در عناوین مختلف این شرکت خوش درخشیده، یک بار دیگر در نسخه ریمیک کیفیت بالای این موتور گرافیکی را به نمایش در می‌آورد. از طراحی با جزئیات مراحل مربوط به شهر راکون گرفته، تا مراحل بیمارستان و آزمایشگاه همه از جزئیات فراوان و طراحی فوق‌العاده‌ای برخودار هستند. مراحلی که بیست سال قبل و در زمان کنسول PlayStation  آن ها را به صورت دوربین ثابت تجربه کرده بودیم، حالا به لطف پیشرفت تکنولوژی رنگ و بوی جدیدی را به خود گرفته‌اند و این بار قادر خواهیم بود تا همان مراحل را با یک عینک جدید مشاهده کنیم و البته لذت ببریم. مدل استفاده شده برای شخصیت‌های بازی هم فوق‌العاده با جزیئات از اب در آمده‌اند. شخصیت جیل حالا به شدت بیشتر به یک انسان نزدیک شده و ترس، شادی و غم به خوبی در چهره اون نقش می‌بندد. مهندسان کپکام به خوبی توانسته اند از تمام پتانسیل موجود در موتور RE برای خلق شخصیت‌های نسخه ریمیک استفاده کنند. دشمنان و نمسیس هم وضعیت مشابه‌ای دارند. هر چند طراحی شخصیت نمسیس به صورت کامل تغییر کرده، اما همچنان جذاب و با کیفیت است. حالا به خوبی جهش ژنتیکی او هم باعث تغییرات بنیادی و قابل توجه‌ای در او می‌شود که به لطف تکنولوژی استفاده شده برای این عنوان قابل تقدیر است. همان طور که در نقد نسخه ریمیک شماره دوم گفته بودم: « زامبی‌ها، حالا دارای چندین لایه پوست، گوشت و اعضا داخلی هستند. به این صورت با هر تیری که شما روانه آن‌ها می‌کنید با توجه به فاصله و قدرت اسلحه، شاهد از هم پاشیدن اعضای داخلی این موجودات و سرازیر شدن خون در محیط هستیم.» موردی که در خصوص ریمیک شماره سوم هم صدق می‌کند. در بحث بعد تکنیکی هم بازی هیچ کمبودی ندارد و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه در تمام موارد ثابت است.

یکی از موارد حیاتی در خلق اتمسفر و محیط ترسناک، افکت های صدا هستند. همانند بخش بصری، در بخش صدا هم کار کپکام قابل تقدیر است. هر چند نمسیس حضور کوتاهی در بازی دارد، اما همچنان نعره بلند او و استفاده کلمه S.T.A.R ترس بر اندام هر موجود زنده‌ای می‌اندازد. موزیک بازی هم کلام در خدمت ریتم مراحل قرار دارد. اگر وارد Safehouse ها شوید، همان موزیک بیست سال قبل به گوش می‌رسد. موزیکی که همچنان مانند آب قندی در مقابل حضور نمسیس عمل می‌کند. البته نه این نمسیس نسخه ریمیک، منظورم همان نمسیس نسخه اصلی است. با تغییر روند بازی به بخش اکشن، موزیک هم تغییر کرده و تند می‌شود. موزیک‌هایی که اکثر آن‌ها از نسخه اصلی در این جا حضور دارند و گروهی هم برای این شماره بازسازی شده‌اند. صداپیشگان شخصیت‌های اثر هم تغییر کرده‌اند و همانند نسخه قبل این یک تغییر مناسب و قابل قبول است. صداپیشگان جدید باعث ایجاد عمق بیشتر در شخصیت‌های بازی و شکل گیری این شخصیت‌ها گشته‌اند.

نتیجه‌گیری:

نسخه ریمیک شماره سوم، قبل از آن که بخواهد بد باشد، ناامید کننده است. شاید دلیل اصلی آن سطح توقع بسیار بالای ما بعد از تجربه ریمیک نسخه دوم باشد. ریمیک شماره سوم به شدت سعی کرده تا یک عنوان اکشن باشد و این هم به ضرر بازی تمام شده‌است. هر چند شاید بگویید این بازگشت به ریشه‌ها است و شماره اصلی هم اکشن بود، اما نباید فراموش کنیم که آن دوران گذشته و در حال وارد شدن به نسل نهم کنسول‌ها هستیم. کپکام به خوبی در نسخه ریمیک شماره دوم این موضوع را متوجه شده بود و موفق شد تعادل مناسبی را در بخش مبارزات و معما ها به ارمغان آورد، اما نسخه سوم این گونه نیست و دوز اکشن بیش از حد زیاد و معما کم است. حضور شخصیت نمسیس هم بسیار ناامید کننده و محدود بوده و به هیچ عنوان آن ابهت گذشته خود را ندارد. به پایان رساندن نسخه ریمیک تنها شش ساعت به طول می‌انجامد و وجود بخش آنلاین هم نتوانسته این ضعف را جبران کند. بخش‌های حذف شده از بازی در کنار موارد دیگر باعث ارائه محصولی شده که قابل قبول نیست و با قیمت کنونی فعلا باید برای تجربه آن‌ صبر کرد.

امتیاز بازی‌سنتر - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: شخصیت سازی و شکل گیری روابط شخصیت‌های جیل و کارلوسبخش بصری و صداگذاری فوق‌العاده بازیگان پلی و شوتینگ مناسب و جذابنقاط ضعف: حضور کوتاه، ناامید کننده و اسکریپ شده نمسیسبه شدت آسانیک عنوان اکشن محور و عاری از معماحذفیات مراحل و دمشنان نسبت به نسخه اصلیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 3.46 ( 24 votes)
خروج از نسخه موبایل