بررسی بازی Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

نوبتی هم که باشد اینبار نوبت دوستان قدیمی ما، یعنی Ratchet و Clank است تا به جای مهاجمین عجیب و غریب زمین، با ماجراهای دلنشین خود گرمابخش خانه‌های طرافداران کنسول PS3 شوند. بله بار دیگر جادوگران نقاش Insomniac گرد یکدیگر جمع آمده‌اند تا برای مدت کوتاهی هم که شده دست از سر کایمراهای مظلوم و بخت برگشته(!) برداشته و به داستان این دو شخصیت محبوب و مفقود(!) در آخرین قسمت از سه گانه خود، یعنی Ratchet & Clank Future: A Crack in Time، پایان دهند.

CiT درست از نقطه‌ای که Quest for Booty به پایان رسید، آغاز می‌شود. قهرمان ما رچت که به دنبال یار همیشگی خود کلنک، که در شماره نخست سه گانه توسط موجودات مرموزی به نام Zoni ربوده شد، است پی‌ می‌برد همه این ماجرا‌ها زیر سر دکتر دیوانه و بی‌نهایت دست و پا چلفتی به نام Nefarious، که برای اولین بار در Up Your Arsenal به حضور طرفداران معرفی شد، است!. حال وظیفه شماست که با کمک ژنرال Alister Azimuth، که یکی از دوستان پدر رچت است، به دنبال کلنک گشته و توطئه‌های احمقانه نفاریوس را بار دیگر خنثی کنید.

اگر چه سری R&C همیشه از داستانی ساده و در عین حال بسیار لذت بخش و شیرین بهره می‌برد اما اینبار Insomniac پا را فراتر از حد معمول گذاشته و با بازی با زمان و ساعت بزرگ دست به خلق داستانی غنی و پرپیچش زده است که بدون شک تا مدت‌ها در ذهن گیمرها باقی خواهد ماند. البته اگر داستان دو شماره قبلی را فراموش کرده‌اید به هیچ وجه جای نگرانی نیست، چرا که Insomniac در یک حرکت هوشمندانه داستان و ماجراهای اتفاق افتاده در دو عنوان قبل را، که برای پی بردن به داستان CiT لازم است بدانید، به صورت مرتب گرد هم آورده و در هنگام نصب بازی همانند یک تیزر کوتاه برای گیمرها به نمایش خواهد گذاشت.

با شروع بازی و البته تمام شدن تعریف‌های مبالقه آمیز کاپیتان Qwark بی‌عرضه و پخمه از کارهایی که اصولا هیچ کدامشان را انجام نداده است(!) کنترل بازی در دستان شما قرار خواهد گرفت. در CiT برخلاف تمام عنوان‌های قبلی (البته به غیر از QfB) بازی تنها با رچت آغاز شده و دیگر خبری از کلنک و همکاری‌های این دو دوست نخواهد بود (البته به غیر از مرحله آخر بازی که این دویار همیشگی به یکدبگر خواهند رسید) و بازی به همکاری رچت و ژنرال آزیموث بسنده خواهد کرد. البته با توجه به روایت مجزای داستان از دید رچت و کلنک، تا زمانی که این دو دوست و همکاری قدیمی به یکدیگر برسند بعضی از مراحل نیز به کلنک تعلق خواهد داشت که هم خبر بسیار خوبی برای دوست داران این ربات کوچک است و هم تنوع خوبی برای گیم‌پلی بازی.

قبل از بررسی گیم‌پلی CiT باید به این نکته توجه کرد که CiT اساسا قصد ایجاد تغییرات اساسی در گیم‌پلی بازی نداشته و بیشتر با کمک افزودن المان‌هایی جدید قصد کامل کردن گیم‌پلی محکم و لذت بخش Tools of Destruction را دارد، از این رو هرچند کمی گیم‌پلی بازی رو به تکرار و کلیشه گذاشته است اما آن چنان هم نمی‌توان از آن به صرف اینکه تنوع زیادی نسبت به عنوان‌های قبلی ندارد ایراد گرفت.

CiT گیمرها را در دنیایی بی‌نهایت سرگرم کننده و جذاب که ترکیبی از سبک‌ها و المان‌های مختلف است رها کرده و اجازه لذت بردن را به آن‌ها می‌دهد. خوشبختانه اینبار نیز سازندگان تاکید فراوانی بر ایجاد تعادل میان المان‌های پلتفرمر و گیم‌پلی به اصطلاح Gunplay و ترکیب آن دو با بخش‌های پازل و معمایی داشته‌اند که باعث شده‌است CiT از این حیث گوی سبقت را از ToD و حتی Going Commandos نیز برباید. CiT سرشار از ماموریت‌های جانبی، مراحل معمایی کوچک و بزرگ، آیتم و جوایز ریز و درشت است که در سرتاسر بازی به خوبی پخش شده‌اند. گیم‌پلی سریع و خشن که در عرض چند ثانیه زمین را به جای خون پر از چرخ دنده خواهد کرد(!)، مراحل پلتفرمر متعدد به همراه پازل‌های رنگارنگ از CiT معجونی ساخته است که بدون شک به مضاق تمامی گیمرها و با هر سلیقه‌ای خوش خواهد آمد.

رچت که تمام کهکشان را به همراه آچار همه کاره‌اش می‌پیماید بار دیگر می‌تواند با ضرباتش دشمنانش را تبدیل به چرخ‌دنده کرده(!)، با نیروی مغناطیسیش اشیا و اجسام را به خود جذب کرده و یا از گدجت‌های متنوع که به تدریج در طول بازی در اختیارش قرار خواهد گرفت پرواز و یا از دیوار راست بالا رود!. اما لذت اصلی بازی‌های سری R&C استفاده از سلاح‌های متنوع و خلاقانه آن است که واقعا در کمتر عنوانی نظیر آن را خواهید یافت. خیالتان راحت، بازی نیز از این حیث هیچ کم و کاستی نداشته و رچت را مجهز به یک انبار تا خرخره مجهز و پر از سلاح‌های گوناگون روانه میدان مبارزات می‌کند.

هر چند اکثر سلاح‌های موجود در بازی تکراری از سلاح‌های شماره‌های قبلی مجموعه است اما این بدان معنی نیست که در بازی هیچ سلاح جدیدی نخواهید دید!. سازندگان بار دیگر دست به خلق سلاح‌های عجیب و متنوعی زده‌اند که هر چند به خلاقیت سلاح‌های ToD نظیر بمب دیسکو ساز و یا تفنگ پنگوئن کن(!) نیستند اما در مبارزات بسیار کارآمد و خوش دست بوده و به پروسه تبدیل اشیا و یا هرگونه جنبنده‌ای به چرخ دنده و پیچ و مهره، توسط گیمر‌ها سرعت خواهند بخشید!. با خرید هرکدام از مهمات جدید در یک حرکت هوشمندانه با یک نمایش کوتاه کارتونی فوقالعاده زیبا و دلنشین نحوه کارکرد و کارآیی سلاح جدید به گیمرها نشان داده خواهد شد که علاوه‌بر جذابیت خود به گیمرها اجازه میدهد با مهمات بازی بیشتر آشنا شوند.

همانند گذشته هر کدام از سلاح‌ها قابلیت ارتقا و Level Up کردن را دارا بوده و شما با رساندن آن‌ها به آخرین درجه معنی واقعی لذت بردن از مبارزات را خواهید فهمید!. تقریبا تمامی سلاح‌ها با رسیدن به آخرین درجه خود تغییر شکل داده و به فرم مخرب‌تری تبدیل خواهند شد، اما اگر باز‌هم از شکل ظاهری و یا قدرت تخریبی آن‌ها راضی نیستید می‌توانید خودتان دست به کار شده و به صورت دستی آن‌ها را ویرایش و به فرم و حتی رنگ دلخواه خود درآورید!. تمامی سلاح‌ها، مهمات و زره‌های رچت از فروشنده‌های خوش انصاف(!) قدیمی قابل خرید هستند و شما می‌توانید آن‌ها را با امتیاز‌ها و چرخ دنده‌هایی که در طول مراحل جمع کرده‌اید، تعویض کنید. متاسفانه CiT کماکان برای تعویض مهمات از همان رابط کاربری گذشته استفاده می‌کند که هرچند قابل ویرایش است اما کارایی لازم را نداشته و سرعت مبارزات را اندکی کند می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مثبت CiT سرعت و اکشن بسیار بالای آن به واسطه افزایش دشمنان است، به طوری که در تمام طول مراحل به شما اجازه نفس کشیدن هم نخواهد داد!. اما سازندگان به همینجا بسنده نکرده و با افزودن قابلیتی جدید که شبیه به نیترو در بازی‌های Racing است به رچت اجازه می‌دهد مسیرهای طولانی مراحل را با سرعت بیش‌تری طی کند.

همانطور که گفته شد باز هم کلنک مراحل مخصوص به خود را دارا است که بدون شک یکی از بهترین و البته سخت‌ترین قسمت‌های بازی است. اگر ToD را تجربه کرده باشید حتما به یاد دارید که مراحل مخصوص کلنک تنها به یافتن زانی‌ها خلاصه می‌شد اما اینبار کلنک نگهبان ساعت بزرگ (ساعتی خیالی که زمان کهکشان را کنترل می‌کند) است و به همراه دوست پخمه خود زیگموند قصد فرار از دست دکتر نفاریوس را دارد. در یک تقسیم بندی کلی مراحل مربوط به رچت تاکید بر اکشن سریع و تخریب و مراحل مربوط به کلنک تاکید بر روی حل معماهای پیچیده و سازندگی دارد!.

اصولا در بازی‌های سری R&C با نابودی هر وسیله‌ای به شما مقداری چرخ‌دنده و پیچ و مهره تعلق خواهد گرفت اما اینبار کلنک مجهز به عصایی جادوییست که با یک ضربه کوچک می‌توان هر جسم شکسته‌ای را تعمیر و جیب شما را پر از پیچ و مهره کند!. همچنین کلنک در طول بازی قدرت‌های دیگری نیز بدست خواهد آورد که در طول مراحل تمرینی و کوتاه بی‌نهایت زیبا که در ذهنش اتفاق می‌افتد به گیمرها توضیح داده خواهد شد. اولین ویژگی قابلیت تعمیر اجسام و بازگرداندن شلیک دشمنان توسط عصای جادویی کلنک است. اما قابلیت اصلی و ویژه کلنک کند کردن زمان و کار با ساعت بزرگ است که تمامی معماهای پیچیده مربوط به کلنک بر مبنای آن طراحی شده است. نحوه کارکرد این سیستم بدیت شکل است که کلنک می‌تواند با قرار گرفتن بر روی پنل‌هایی خاص تا سقف 1 دقیقه تمامی حرکات خو را ضبط و دوباره آن‌ها را تماشا کند.

اگر چه همیشه گیم‌پلی سری R&C بسیار ساده و بدون پیچیدگی طراحی می‌شود تا همه گیمرها بتوانند به یک اندازه از آن لذت برند اما CiT حرفه‌ای‌ها و مخاطبین با تجربه‌تر خود را فراموش نکرده و کماکان امتیازات ویژه‌ای برای آن‌ها تدارک دیده است. این جوایز، که تحت نام Skill Point در بازی حضور دارند، اصولا بعد از اتمام مراحل بدون کشته شدن، نابودی چند دشمن به طور همزمان و یا مسایلی از این قبیل به گیمر‌ها تعلق خواهد گرفت. شما می‌توانید از طریق شبکه PSN میزان SP های دریافتیتان را به دیگر گیمر‌ها و دوستانتان نشان داده و مهارت خود در مبارزات را به رخ آن‌ها بکشید!.

خوشبختانه سازندگان به درخواست طرفداران مجموعه گوش داده و با حل یکی از بزرگترین معزلات عناوین قبلی مجموعه، مراحل و محیط‌های وسیع‌ و گسترده را جایگزین مراحل بسیار خطی ToD و QfB کرده‌اند. این مراحل وسیع که سرشار از آیتم‌های مخفی و جوایز ظاهرا پایان ناپذیر و البته زانی است که به همراه مراحل جانبی متنوعی که در جای جای آن قرار گرفته است بدون شک تا ساعت‌ها شما را سرگرم و مشغول گشت و گدار در خود خواهد کرد. اگر با گشتن در محیط یک سیاره تقریبا کامل نیز روحیه ماجراجویی شما ارضا نخواهد شد می‌توانید سوار صفینه مخصوص رچت شده و در عرض چند ثانیه ماجراجویی‌های خود را در سیاره‌ای دیگر در آنسوی کهکشان ادامه دهید.

بله، سفرهای کهکشانی و مبارزات صفینه‌ای نیز که یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر سری R&C است در بهترین شکل خود به CiT راه‌ یافته‌اند. اگر چه این سفرهای کهکشانی و مبارزات میان آن‌ها کماکان به صورت دو بعدی طراحی شده‌اند اما شما می‌توانید در هنگام انجام آن‌ها در ماه‌های کوچکی که در فضا معلق هستند فرود آمده و با حل کردن معماهای آن‌ها به جوایز بسیار کارآمد و ویژه آن‌ها دست رسی پیدا کنید. این مراحل اضافی که غالبا در بین مراحل اصلی جای گرفته‌‌اند (و البته به شدت یاد آور Super Mario Galaxy هستند!) به قدری جذاب و سرگرم کننده از کار درآمده‌اند که ممکن است گاهی با پایان بردن یک مرحله، به جای آغاز مرحله اصلی بعدی تا ساعت‌ها به انجام آن‌ها بپردازید!. با جمع آوری زانی‌هایی که درون مراحل و مخصوصا این ماه‌ها پنهان شده و از دست شما فرار می‌کنند می‌توانید صفینه رچت را ارتقا و به سلاح‌ها و قابلیت‌های جدید مجهز کنید.

گرافیک این عنوان تقریبا نسخه بهبود یافته ToD، که نزدیک به دو سال پیش منتشر شد، است و تفاوت چندانی با آن اثر ندارد. البته گرافیک ToD به قدری خوب و زیبا بود که بعد از گذشت چندین ماه کماکان تازه و شاداب به نظر برسد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که مراحل موجود در این بازی چیزی در حدود 20 درصد بزرگ‌تر از ToD و تقریبا Open-World است، اما با این وجود گرافیک بازی اندکی نیز بهبود یافته است. ترافیک شهری و محیطی نیز نسبت به عنوان‌های قبلی افزایش یافته و دیگر شاهد محیط‌های خالی از جمعیت نخواهید بود. وسعت دید (Draw Distance) بسیار بالا به همراه نورپردازی پویا (HDR) به محیط‌های وسیع بازی جذابیت خاصی بخشیده‌ و به همراه ترافیک شهری شلوغ خود حس گشت و گذار در متروپل و یا سیاره زنده و پویا را به خوبی گیمرها منتقل خواهند کرد.

یکی از معدود مشکلات گرافیکی بازی که در بعضی مواقع توی ذوق می‌زند وجود دیوار‌های نامریی است که مانع از پریدن رچت به قسمت‌های دیگر می‌شود. متاسفانه کماکان زیزنویس‌های بازی بر روی تلویزیون‌های قدیمی ناخوانا و محو است و اگر شما از یک پخش کننده HD استفاده نمی‌کنید با این مشکل به شدت دست به گریبان خواهید بود. به نظر می‌رسد سازندگان برای سادگی کار هیچ گاه قصد رفع این ایراد بسیار جزیی را نخواهند داشت!. فیزیک بازی هرچند بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت کماکان مشکلات کوچک متعددی (که مخصوصا در هنگام پرواز بیشتر توی ذوق خواهند زد) دارد اما در کل بسیار خوب و قابل قبول کار شده است. متاسفانه علارغم کیفیت بالای کار، بازی هیچ‌گاه فیزیک قدرتمند خود را در گیم‌پلی دخیل نکرده و آن همه زیبایی تقریبا بی‌استفاده خواهد ماند.

اما نکته اصلی گرافیک بازی که آن را برجسته و بی‌بدیل می‌سازد طراحی هنری فوقالعاده و رنگ آمیزی جادویی آن است که بدون اغراق در هیچ بازی نظیر آن را مشاهده نخواهید کرد! (مخصوصا مراحل آموزی کلنک که از طراحی بی‌نظیری بحره می‌برند). هرچند Ratchet & Clank Future: A Crack in Time کماکان یکی از رقیبان درجه یک محصولات شرکت Pixar بوده و از لحاظ بصری با آن‌ها قابل مقایسه است اما استایلی گرافیکی بازی بسیار تکراریست و نکته جدیدی که آن را از ToD و حتی QfB متمایز کند، ندارد. انیمیشن های به کار گرفته شده برای رچت و کلنک در بازی نیز یکی از بهترین‌هاست که علاوه‌بر برطرف کردن ایرادات جزیی ToD با فرم اغراق آمیز خود به انتقال حس طنز دیالوگ‌های آن کمک شایانی می‌کنند.

صداگذاری و دوبله Ratchet & Clank Future: A Crack in Time نیز کماکان یکی از بهترین قسمت‌های بازیست که واقعا شنیدنی و جذاب کار شده است. اگر شما نیز همانند نگارنده از طرفداران موسیقی‌های کلاسیک باشید بدون شک با شنیدن سمفونی شماره 5 بتهون که با گیتار الکتریک نواخته می‌شود به وجد خواهید آمد!. خوشبختانه باز‌ هم دوبلورهای قدیمی مجموعه بازگشته‌اند تا به همراه دیالوگ‌های فوقالعاده خنده‌دار آن برای چند ثانیه هم که شده است لبخند را به لبان اخموترین گیمرها بنشانند. صدا گذاری محیطی مخصوصا صدای سلاح‌ها نیز در حد دوبله آن قوی و حرفه‌ای کار شده و حس قدرت و جنس مهمات را به خوبی به شما منتقل خواهند کرد.

در مجموع Ratchet & Clank Future: A Crack in Time عنوانی واقعا دوست داشتنی و جذاب است که به خوبی ادامه دهنده گام محکمی ‌است که Tools of Destruction در ابتدای این نسل برداشت. بازی جزو معدود آثاری است که به زیبایی المان‌های چند سبک مختلف را با یکدیگر جمع کرده و در نهایت معجونی تقریبا کامل و بی کم و کاست که برای طرفداران هر کدام از آن‌ها جذاب خواهد بود، در مقابل گیمرها قرار می‌دهد. شاید در نگاه اول این عنوان کمی تکراری و مشابه عنوان‌های قبلی به نظر برسد اما مطمئن باشید در دل این عنوان به ظاهر تکراری عنوانی بی‌نهایت جذاب نهفته است که می‌تواند تا مدت‌ها طرفداران سری R&C، سبک پلتفرمر، سبک شوتر و … را به خود جذب کند!.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: گیم پلی بی نهایت مفرحترکیب بسیار مناسب المان های سبک های مختلفجوایز متنوع و تمام نشدنی!اسلحه و مهمات متنوعسفرهای بین ستاره اینقاط ضعف:مشکلات جزئی دوربیناندک باگ های آزار دهنده

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل