بررسی بازی MarZ: Tactical Base Defense

چند وقتی می‌شود که بازار عناوین استراتژی روی پلتفرم کامپیوتر از رکود خود بیرون آمده و دوباره درحال رشد روز افزون است. در این بین، بازی‌سازان مستقل با ساخت و توسعه آثار مختلف در این ژانر و عرضه‌ی آن‌ها چه به صورت کامل و چه در حالت Early Access، سعی در ورود به این عرصه و رقابت با یک‌دیگر دارند. از میان تمامی این عناوین، بازی MarZ: Tactical Base Defense که پیش‌تر با عنوان MarZ Rising شناخته می‌شد را می‌توان اثری تلقی کرد که با تلفیق ویژگی‌های دو ژانر فوق‌العاده محبوب، سعی در ایجاد تجربه‌ای خاص دارد که در بررسی بازی‌سنتر از عملکرد این محصول مطلع خواهیم شد.

MarZ: Tactical Base Defense یا به اختصار MTBD، دارای حالت تک‌نفره‌ی کمپین یا به عبارتی دیگر یک خط داستانی ویژه است. سازمان فضایی International Space Station Aura که از آن به طور مختصر با عنوان ISSA یاد می‌شود، قصد آباد سازی کره مریخ را دارد و در این بین، تعداد زیادی از فضانوردان را برای مهیا ساختن شرایط به این سیاره می‌فرستد. اما طی حوادثی نامعلوم (که با پیش‌روی در مراحل به صورت ذره ذره برای شما آشکار می‌شوند) ارتباط سازمان با تمامی افراد گروه اعزام شده از دست می‌رود و حال وظیفه پیگیری وضعیت تیم‌های مفقود الاثر برعهده‌ی گروهی کوچکی به رهبری بازیکن است. وظیفه گروه این است تا از وقایع پیش آمده سر درآورده و درصورتی که اعضای تیم قبلی را پیدا کرد، آن‌ها را با خود به زمین بازگرداند. همچنین در کنار تمامی موارد فوق، این تیم کوچک باید به استخراج منابع و کشف آثار بیگانگان نیز بپردازد.

در حالت کلی، با یک بخش داستانی ساده طرف هستیم که خود را بیش از اندازه جدی می‌گیرد. سادگی این داستان به شکلی است که تمامی پیچش‌ها و موقعیت‌های حساس آن کاملاً قابل پیش‌بینی هستند. در طول روایت، تعدادی شخصیت مطرح می‌شود که بازیکن به سختی می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند و از آن‌جایی که پرداخت آن‌ها کاملاً ضعیف و سطحی انجام شده، حتی سپردن نام این افراد به ذهن نیز امری دشوار به نظر می‌رسد. همچنین برای روایت موضوع ماموریت‌ها، از ساده ترین روش ممکن استفاده شده است. انتظار میان‌ پرده‌های پر زرق و برق آثاری همچون Starcraft را نداشته باشید چرا که توضیحات هر مرحله از طریق یک Audio Log ده ثانیه‌ای روایت می‌شود تا درکنار جلوگیری از اتلاف وقت شما، موضوع اساسی ماموریت نیز در سریع‌ترین حالت ممکن‌ انتقال یابد.

در بخش گیم‌پلی، این عنوان عناصر رایج ژانر استراتژی همچون مدیریت منابع و ساخت و ساز بناهای مهم را با ویژگی‌های آثار موجود در سبک Tower Defense تلفیق نموده. ویژگی‌هایی همچون ساخت برجک‌های دفاعی گوناگون، ارتقا و بنا نهادن آن‌ها در نقاط استراتژیک، در کنار افزودن چند المان سروایول. بنابر این در بسیاری از موارد با استفاده از چنین فرمولی، موفق به غرق نمودن بازیکن در فضای علمی تخیلی و چالش برانگیز دنیای مرموز خود می‌شود اما این اعمال هزینه‌هایی را برای MTBD به همراه داشته است. در مجموع حدود 20 ماموریت برای Campaign طراحی شده است و همان‌طور که حدس زد می‌زنید، کل خط داستانی را می‌توان ظرف 4 الی 5 ساعت به اتمام رساند که متاسفانه مدت زمان بسیار کمی برای تجربه همچین اثری محسوب می‌شود. درحالی که هرکدام از این مراحل دارای چالش‌های فرعی هستند که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت، رفته رفته درجه‌ی سختی هرکدام نیز افزایش می‌یابد تا مهارت و توانایی‌های شما مورد آزمایش قرار بگیرد.

در ابتدا، تعداد محدودی ساختمان موجود است که کاربردی کاملاً متصل و وابسته دارند. به طور مثال، بدون ژنراتور برق نمی‌توانید به معادن استخراج دسترسی پیدا کنید و بدون داشتن معدن، توانایی ساخت امکانات دفاعی را از دست می‌دهید و در نتیجه، در کسری از ثانیه محکوم به شکست خواهید شد. متاسفانه در مقایسه با سایر عناوین هم سبک، یعنی آثاری همچون They Are Billions، تعداد بناهایی که می‌توانید بسازید از تنوع کمی رنج می‌برند اما همانند اثر یاد شده، قابلیت ارتقای سطح هر کدام را به صورت جداگانه دارید و با آپگرید آن‌ها به آخرین سطح، معمولاً درهای تازه‌ای را برای درخواست نیرو و یا مهارت‌های ویژه باز می‌کنید. تک تک سربازان خودی به نحوی طراحی شده‌اند تا شما مجبور به اهمیت دادن به جان آن‌ها باشید. اگر این افراد به صورت انفرادی موفق به از پا در آوردن تعداد مشخصی از دشمنان شوند، با ترفیع درجه روبه‌رو خواهند شد که نه تنها روی ظاهر آن‌ها تاثیرگذار است، بلکه تغییراتی روی قدرت و مهارت‌های آنان نیز ایجاد می‌کند. اما همان‌طور که در ابتدای این بخش به آن اشاره داشتیم، هر مرحله دارای چالش و حتی قابلیت انتخاب درجه‌ی سختی است. به طور کلی 3 هدف فرعی وجود دارد که باید در طول مرحله انجام بدهید. این اهداف عمدتاً تکراری بوده و محدود به جمع آوری آیتم‌های درون نقشه، جلوگیری از افت سلامتی ساختمان‌ها و کشته شدن سربازان می‌شود.

در صورت انجام این اعمال، به شما Perkهایی تعلق می‌گیرد تا از آن‌ها در طول مراحل استفاده کنید. این Perkها می‌توانند موجب جلوگیری از یک شکست حتمی در اثنای یک درگیری سخت شوند. به طور مثال با استفاده از پرکی که منجر به اسپان کارگران تا حدود 50% سریع‌تر می‌شود، می‌توانید ماشین‌گان‌های بیشتری را در منطقه نصب کنید تا جلوی زامبی‌ها و سایر خطرهای محیط گرفته شود. اما صحبت از محیط شد و بد نیست بدانید که علاوه بر دشمنان، خود محیط نیز می‌تواند به عنوان خطر ایفای نقش کند. به طور مثال با تخریب زمین‌ها امکان از دست دادن تعدادی از نیرو‌های خود را دارید. بنابر این همیشه باید مراقب دوروبر خود باشید. در کنار بخش کمپین، مدهای Skirmish و Marsform نیز وجود دارند. در Skirmish که در واقع همان Custom Match است، می‌توان به تمامی نقشه‌های بخش داستانی دسترسی پیدا کرد و یا در مناطق مخصوص این قسمت به تجربه بازی پرداخت. اما مهم‌ترین مورد به همان «مارس فرم» مرتبط می‌شود. این قسمت که در اصل همان Map Editor است، به شما امکان ساخت نقشه‌ و حتی آپلود آن به Workshop شبکه استیم را می‌دهد. بدین ترتیب، با وجود پشتیبانی کامیونیتی از این اثر، با محتوای بیشتری طرف خواهیم بود.

از نظر بصری، MTBD یکی از عناوین زیبای استراتژی به حساب می‌آید. درحالی که خبری از چرخه پویای آب و هوا و شبانه روز در این اثر نیست اما به واسطه نورپردازی قدرتمند و ثابتی که در تمامی مراحل به کار گرفته شده، با تصاویری زنده و محیط‌هایی جذاب طرف هستیم. مدل‌ ساختمان‌ها، طراحی سطوح، محیط‌ها و دشمنان از تنوع کافی برخوردار بوده و در این بخش، با مشکل خاصی طرف نیستیم. در مجموع حدود 14 مدل مختلف برای دشمنان در نظر گرفته شده که برای همچین عنوانی نکته قوت محسوب می‌شود. متاسفانه از لحاظ فنی، وضعیت بازی چندان تعریفی نبوده و درست هنگامی که می‌خواهید از تجربه‌ی این عنوان لذت ببرید، ایرادات عجیب گریبان شمارا خواهند گرفت!

تکسچرها در بالاترین تنظیمات ممکن در فواصل نزدیک فاقد کیفیت مطلوب هستند و حتی دشمنانی که پیش‌تر از تنوع آن‌ها تعریف کردیم نیز فاقد جزئیات و بافت‌های با کیفیت هستند. اما مشکل حاد مربوط به افت فریم‌های پیاپی، باگ‌های شدید که معمولاً منجربه کرش کردن و بسته شدن بازی می‌شوند و تنظیماتی که در برخی از موارد، شاید تاثیری روی عملکرد نداشته باشد مربوط می‌شود. موسیقی‌ها در عین جذابیت، تقریبا از نظر حس و حال مشابه هم بوده و از تنوع کمی نیز بهره می‌برند. صداگذاری شخصیت‌های بخش داستانی بی روح و ساده است و متاسفانه هیچ حسی از صحبت‌های این افراد به شما منتقل نخواهد شد. گاهی اوقات صوت دچار باگ می‌شود که باعث بی اطلاعی شما از حمله دشمن به منابع و … خواهد شد.

در نهایت می‌توان گفت MTBD یک عنوان استراتژی ساده و کم محتواست که با قیمت فعلی 20 دلار دارای ارزش خرید بسیار پایینی است. با توجه به امکانات کم و پشتیبانی ضعیف سازنده در وضعیت فعلی، این اثر نمی‌تواند شما را برای پرداخت چنین مبلغی متقاعد کند. اما درصورتی که این عنوان را بتوان با قیمتی پایین‌تر تهیه نمود، می‌توان از ویژگی‌های جالبی همچون کمپین، گرافیک جذاب و نقشه‌های ساخته شده به دست طرفداران لذت برد. در غیر این صورت، این اثر تجربه تازه‌ای به ژانری که در آن قرار دارد اضافه نمی‌کند.

امتیاز بازی‌سنتر - 6.5

6.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: گیم‌پلی جذاب طراحی هنری زیبا سه حالت متفاوت برای تجربه بازینقاط ضعف: گرافیک فنی ضعیف صداگذاری متوسط موسیقی‌های کم کم عمق بودن بخش ساخت و سازاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بررسی شده است

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل