بررسی بازی Rollerdrome

بازی‌هایی با هدف قرار دادن ورزش اسکیت این روز‌ها در بازار بسیار کمیاب هستند. تعداد کمی از بازی‌ها از این ورزش به عنوان هدف اصلی خود استفاده کرده و این روزها مانند قدیم نیز شاهد عرضه شد عناوین مختلف Tony Hawk نیستیم. Rollerdrome اثری است که توسط استودیو Roll7 سازنده سری OlliOlli ساخته شده که توانایی خود در استفاده از اسکیت را ثابت کرده. اینبار Rollerdrome گیمر را در نقش کارا حسن قرار می‌دهد که در مسابقات خونین در آینده‌ای نزدیک شرکت خواهد کرد. این بازی ترکیب متفاوتی از ورزش اسکیت و اکشن را به گیمر ارائه می‌کند که در نوع خود منحصر به فرد است اما آیا ترکیب اشاره شده می‌تواند نظر گیمرها را به خود جلب کند؟

داستان بازی در سال 2030 رخ می‌دهد، جایی که کارا حسن به عنوان یک شرکت کننده در مسابقه‌ای عجیب شرکت خواهد کرد. در این مسابقات، شرکت کننده در یک زمین مسابقه اسکیت قرار گرفته اما هدف اصلی مبارزه با دشمنان تا دندان مسلح خواهد بود. در بهترین حالت می‌توان گفت که Rollerdrome ترکیبی از بازی‌های Tony Hawk و Doom Eternal است. در حالی که گیمر باید به فکر اسکیت کردن در محیط‌های مختلف باشد، در عین حال باید با تعداد زیادی از دشمن‌ها نیز مبارزه کند. در ابتدا گیمر با مراحل تمرینی بازی را شروع می‌کند. منطق اصلی بازی انجام حرکات نمایشی اسکیت و سپس از بین بردن دشمنان است. در حالی که گیمر می‌تواند اسلحه‌های مختلفی را با خود حمل کند، برای دستیابی به مهمات گیمر باید حرکات نمایشی انجام دهد. بدین ترتیب این دو وجهه مختلف از بازی که در واقع دو ژانر متفاوت هستند، به یکدیگر گره خواهند خورد. در هسته اصلی گیم پلی، گیمر با حرکت در زمین باید حرکات نمایش انجام داده، از گلوله‌های دشمن فرار کرده و سپس به اشکال مختلف آنها را از پای در بیاورد. در حین انجام حرکات نمایشی، بازی به شکل صحنه آهسته پیگیری می‌شود تا گیمر بتواند با کنترل بیشتری به تیراندازی بپردازد. با پیشروی در مراحل، مدل‌های مختلف از دشمن‌ها در مقابل گیمر قرار می‌گیرند. بعضی از آنها صرفا سلاح سرد در دست داشته، دیگران از سلاح راه دور استفاده کرده، تعدادی نیز از راکت بهره برده و برخی دیگر نیز دارای سپر هستند.

 مبارزه کردن با پیشرفت در مراحل و در عین حال مدیریت مهمات با استفاده از حرکات نمایشی سریعا به آشوبی بی نظیر تبدیل می‌شود. چیزی که شاید مشابه آن را جدیدا در عنوانی مثل Doom Eternal تجربه کرده باشید. به صورت کلی باید گفت که گیم‌پلی با توجه به پیچیدگی ظاهری، ساختار بسیار خوب و قابل درکی دارد. برای راحتی کار، گیمر در حین اسکیت کردن و پرش‌های مختلف نمی‌تواند کنترل را از دست داده و به زمین بخورد. بدین ترتیب دیگر نگرانی در این زمینه وجود نداشته و تمرکز بیشتری روی ترکیب اسکیت و اکشن وجود دارد. با پیشرفت در بازی و رسیدن به مراحل پایانی، آشوب در گیم‌پلی به شدت افزایش پیدا می‌کند. مدیریت اسکیت و مبارزه با چندین نوع مختلف دشمن که هر کدام نیاز به استراتژی مخصوص برای از بین بردن دارد، سختی بازی را به شکل قابل توجهی افزایش داده و در سمت مقابل از لذت آن می‌کاهد. به عنوان مثال گیمر باید در حین مدیریت مهمات خود و برنامه ریزی برای حمله به یک دشمن که از سپر استفاده می‌کند، همزمان از دست چندین اسناپیر در میان مین‌های مختلف روی زمین فرار کند در حالی که تعدادی دیگر از دشمن‌ها در حال تلپورت کردن به مکان‌های مختلف و حمله هستند. البته تیم سازنده برای مقابله با این درجه سختی، ویژگی‌های مختلفی را در بازی مانند مهمات نامحدود، زمان صحنه آهسته نامحدود و … را در بازی گنجانده‌اند اما بعد از استفاده از آنها نمی‌توانید امتیاز خود را در جدول رده بندی آنلاین پست کنید. برای به پایان رساندن مراحل Rollerdrome تنها به چند ساعت نیاز خواهید داشت. البته این میزان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. هر مرحله شامل چالش‌های مختلفی است که اگر گیمر دنبال ثبت رکورد نباشد، اهمیت چندانی نخواهند داشت. در این بین نیز نبود بخش ‌چند نفره آنلاین یک فرصت از دست رفته است. به نظر می‌رسد که تیم سازنده می‌توانست بخش ‌چند نفره آنلاین بسیار جذابی را برای Rollerdrome طراحی کند اما آنها صرفا به جدول ثبت امتیازات به صورت آنلاین بسنده کردند.

تجربه مثبتی که در بخش‌های ابتدایی گیم‌پلی ارائه شده در قسمت بصری نیز تکرار می‌شود. در حالی که شاید Rollerdrome از لحاظ فنی با بازی‌های قدرتمند توان مبارزه را نداشته باشد اما ساختار هنری آن بسیار جذاب به نظر می‌رسد. تیم سازنده از ساختار سل شید گرافیکی بازی OlliOlli در ساخت دنیای Rollerdrome نیز استفاده کرده اما حالا به نظر می‌رسد که این بازی بسیار شبیه به کتاب‌های کامیک است. در حالی که شاید دنیای بازی دارای پالت رنگی بسیار متنوعی نیست اما حس و حال خوبی را به گیمر منتقل می‌کند. طراحی کاراکتر اصلی و اسلحه‌ها نیز به خوبی انجام شده. طراحی مدل دشمن‌ها نیز دارای جزئیات خوبی است و بدون نیاز به نزدیک شدن زیاد به آنها می‌توانید تشخیص دهید که با کدام یک از دشمن‌ها طرف هستید. طراحی نقشه‌های مختلف نیز به خوبی انجام شده و گیمر می‌تواند به راحتی در محیط حرکت کرده، به انجام حرکات نمایشی مشغول شده و مبارزات را پیش ببرد. در کنار بخش گرافیکی، تیم سازنده از موسیقی متن خوبی استفاده کرده. این موسیقی هماهنگی بسیار خوبی با گیم‌پلی، محیط نقشه‌ها و اتمسفر کلی بازی دارد. صداگذاری سلاح‌ها نیز به خوبی انجام شده است.

در نهایت باید گفت که Rollerdrome یک تجربه منحصر به فرد است. اثری که توانسته دو ژانر متفاوت را به یکدیگر به خوبی ادغام کرده و در انتها نیز سرگرم کننده باشد. گیم‌پلی روان، گرافیک هنری جذاب و چالش‌های مختلف از ویژگی‌های اصلی این بازی هستند. البته درجه افزایش درجه سختی در نیمه پایانی بازی و عدم حضور بخش ‌چند نفره آنلاین از بزرگترین مشکلات این اثر هستند.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: گرافیک هنری جذاب با استفاده از ساختار سل شیدموسیقی متن هماهنگ با گیم‌پلی و اتمسفر بازیمبارزات نفس‌گیرادغام مناسب اسکیت سواری و تیراندازی نقاط ضعف: افزایش درجه سختی در مراحل پایانیعدم ارائه بخش ‌چند نفره آنلاینکوتاه بودناین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است

User Rating: 3.8 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل