بررسی بازی OlliOlli World

یکی از خوبی‌های عناوین ورزشی در این است که همیشه این امکان وجود دارد که با تزریق کمی خلاقیت و تغییر قسمتی از نکاتی که در بازی‌های ورزشی وجود دارد، اثر نهایی را با یک کیفیت قابل قبول و یا حتی خیلی خوب روانه بازار کنند. فرقی نمی‌کند چه سبکی از ورزش باشد، ذات ورزش چه در دنیای واقعی و چه در عالم بازی‌های ویدئویی این چنین است که سرگرم بودن و جذاب بودن خودش را حتی با کوچک‌ترین تغییراتی حفظ می‌کند و مخاطب را سرگرم می‌کند. جدیدترین عنوان تیم Roll7 دقیقا چنین ویژگی‌هایی دارد، جذاب و سرگرم کننده! برای بررسی بازی OlliOlli World با بازی‌سنتر همراه باشید.

اگر به عناوین ورزشی و البته اسکیت‌سواری علاقه‌مند باشید حتما نام بازی OlliOlli به گوشتان خورده است. جدیدترین نسخه از این سری یا به عبارتی سومین قسمت از این بازی ورزشی با نام OlliOlli World به تازگی توسط تیم Roll7 ساخته و منتشر شده است که توانسته است با ارائه یک گیم‌پلی جذاب و هیجان‌انگیز لحظات سرگرم‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به این سبک از بازی‌ها ایجاد کند.

OlliOlli World یک عنوان اسکیت‌بازی/سکوبازی، ورزشی از زویه دید دوبعدی با پس زمینه سه‌بعدی است. اولین قسمت از این مجموعه با نام OlliOlli در سال 2013 منتشر شد و تیم سازنده بعد از انتشار نسخه دوم و حال در در نسخه سوم تمام تجربیات خودشان را از مجموعه نکات مثبت و منفی که از نسخه‌های قبلی دریافت کرده بودند را گردآوری کرده و اثر نهایی یعنی OlliOlli World به یک بازی بسیار خوب تبدیل شده است. همان‌طور که اشاره کردیم OlliOlli World یک عنوان پلتفورمر است که ما به عنوان یک اسکیت‌باز وارد دنیایی می‌شویم که در آن قرار است با پشت سرگذاشتن موانع پیش رو به عنوان قهرمان اسکیت‌بازان دنیا انتخاب شویم.

شاید وجود یک داستان برای یک بازی در چنین سبکی غیرعادی به نظر برسد اما تیم سازنده در OlliOlli World یک داستان ساده و البته جذاب را ارائه داد‌اند که انگیزه خاصی را سوای اسکیت‌بازی نیز به مخاطب منتقل می‌کند. داستان ما در سرزمینی به نام Radlandia رخ می‌دهد. سال‌ها قبل 5 خدای اسکیت‌سواری این قلمرو را ساخته‌اند و هر کدام به یک منطقه از این 5 قلمرو حکومت می‌کنند. تنها راه ارتباطی میان آنها و انسان‌های عادی جادوگربزرگ Skate Wizard است که این‌بار ایشان در حال بازنشستگی است و از این رو به دنبال یک جانشین برای خود است که چه بسا درب‌های 5قلمرو باز شده و انسان‌ها، به‌خصوص اسکیت‌بازها آمده‌اند تا با فتح 5قلمرو به عنوان جانشین جادوگر بزرگ بر تخت سلطنت تکیه بدهند. شاید توصیفاتی که من در بابا این داستان انجام دادم خیلی حماسی به نظر برسد اما داستان بازی چنین حالت زیبا و لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

جالب‌ترین موضوع در روایت داستاین وجود تیم‌همراه که به عنوان اعضای خانواده نیز در کنار شما شناخته می‌شود از دیگر قسمت‌های لذت بخش بازی است. چند شخصیت فرعی در کل طول بازی که حکم اعضای خانواده شما را دارند، مخاطب را همراهی کرده و در کنار حمایت‌هایی که انجام می‌دهند بار بخش آموزشی بازی را نیز بر عهده دارند. از ابتدای بازی و قبل از شروع اولین منطقه (که ساده‌ترین منطقه حساب می‌شود) شخصیت‌های فرعی به نوبت با یکی کم و زیاد شدن در طول مناطق، آموزش‌های لازم به اضافه روحیه دادن به شخصیت اصلی را در دستور کار خود دارند. هر کدام شکل و قیافه بامزه خودشان را دارند که با توجه به زبان به‌خصوصی که دارند؛ بازی سعی کرده در ساده‌ترین شکل ممکن نکات لازم بازی را از زبان آنها به مخاطب منتقل کند.

همه این‌ها یک طرف قضیه اما شروع و انجام مسابقات و بازی در سمت دیگر بازی قرار دارد. تیم سازنده نکات منفی قسمت قبل را برطرف کردند و تقریبا می‌توان گفت در اثر نهایی چیزی جز تزریق هیچان و لذت وجود ندارد. چالش اصلی بازی در داشتن دقت خلاصه می‌شود. ما به عنوان اسکیت‌باز باید همیشه و هر لحظه دقت لازم و صدرصدی خودمان را داشته باشیم چه بسا که سرعت و موانع و البته مسیر‌های مختلفی که در طول بازی پیش‌روی ما قرار می‌گیرند با کوچک‌ترین بی‌دقتی موجب شکستمان خواهد شد. شاید در برخی مراحل این شکست به دفعات زیادی شکل بگیرد اما جذابیت کار به قدری بالاست که تبدیل به شکستی شیرین شده است. نمی‌توان از هیجان بازی ایراد گرفت اما متاسفانه بازی در بخش‌هایی نه ایراد بلکه کم کاری کرده است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

همان‌طور که اشاره کردیم بازی در 5قلمرو انجام می‌شود که متاسفانه تقریبا 3 قلمرو ابتدایی بازی چالش آنچنان سختی را پیش روی مخاطب قرار نمی‌دهند و خیلی ساده یا به قول خودمان آسان جلو می‌رود. بخش اعظمی از قلمرو ابتدایی بازی به آموزش ابتدایی انجام می‌پذیرد که این سیسم تا آخر ادامه پیدا می‌کند و خیلی جالب میشد که اکثر مسیر این آموزش در همان مراحل ابتدایی انجام می‌گرفت. البته این موضوع به خودی خود در بازی به چشم نمی‌آید، اما در نهایت چیزی از آسان بودن مراحل ابتدایی یا قلمرو های اول بازی کم نمی‌کند. برعکس در طرف مقابل یعنی در قسمت شخصی‌سازی بازی سنگ تمام گذاشته است.

چیزی که در ابتدای بازی ما را شگفت‌زده خواهد کرد، وجود بخش بزرگی از آیتم‌های شخصی‌سازی است. بازی از همان ابتدا تا آخر آنچنان وسایل و امکانات شخصی‌سازی متنوعی در سطوح‌ها و رنگ‌های مختلف در اختیار شما می‌گذارد که از دیدن و استفاده کردن و لذت بردن از آنها لبریز خواهید شد. این در حالی است که بازی در طول صفحات بارگذاری سعی می‌کند تا مدل‌های مختلف شخصی‌سازی شده توسط بازیکنان مختلف دنیا را به شما نشان دهد و این نشان می‌دهد که توجه ویژه‌ای روی این زمینه انجام شده است.

با توجه به کوچک بودن تیم سازنده بازی از نظر گرافیکی به‌خصوص در بعد گرافیک بصری در جایگاه مناسبی قرار دارد. مدل‌های کارتونی و رنگ‌بندی‌های زیبا به همراه مدل‌های دوست‌داشتنی از شخصیت‌های مختلف که هر کدام در یک عصر و زمان مختلف نشان داده می‌شوند واقعا جذاب و دیدنی کار شده‌اند. استفاده از استخوان ماموت برای درست کردن اسکیت در زمان عصر ماموت‌ها نیز از دیگر جنبه‌های بامزه بازی است. ولی در طرف مقابل بسیار عجیب است که با وجود چنین آرت استایلی، بازی از نظر فنی در بعضی از جاها افت فریم دارد. خوشبختانه این افت فریم در هنگام بازی به چشم نمی‌آید اما در مواقعی که شخصیت‌ها در حال گفتگو هستند به خوبی به چشم می‌آید که برای یک بازی در چنین سبکی تا حدودی غیرقابل قبول است.

به همان اندازه که بخش شخصی‌سازی گسترده است، بازی مجموعه‌ی آهنگ‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد که جذابیت بازی از نکته نظر شنیداری را افزایش می‌دهد. توجه به افکت‌های صدا در طول بازی و البته زبان خاصی که در بازی وجود دارد از نکات مثبت بازی OlliOlli World است.در قسمت چند نفره، بخش کوچکی نیز به عنوان مسابقات لیگ قرار داده شده که با وجود جذابیت این بخش اما تیم سازنده می‌توانست قابلیت‌های زیاد و متنوعی را قرار بدهند که تا حدودی کم‌کاری در این قسمت دیده می‌شود. بخش چند نفره‌بازی مختص به لیگ و کسب امتیاز در مسیر‌های مختلف و افزایش رنک اختصاص پیدا کرده است.

نتیجه گیری :

عنوان OlliOlli World دقیقا همان چیزی است که به عنوان یک اثر سرگرم کننده به دنبال آن هستیم. اعتیادآور و جذاب از نظر گیم‌پلی، زیبا و دیدنی از نظر بصری و البته بخش شخصی‌سازی گسترده که این قابلیت را به بازی داده است تا ما ساعت‌ها با این بازی سرگرم شده و لذت ببریم.

امتیاز بازی‌سنتر - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: بخش شخصی‌سازی گسترده گیم‌پلی جذاب و اعتیادآور گرافیک بصری زیبا و دیدنی موسیقی و افکت‌های صوتی به یادماندنینقاط ضعف: آسان بودن مناطق ابتدایی اندک موارد افت فریماین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است

User Rating: 4.85 ( 2 votes)
خروج از نسخه موبایل