بررسی بازی EA Sports FC 24

اُرکستر ناهمگون الکترونیک آرتز

بدون شک قطع رابطه EA با «سازمان بین المللی فیفا» یکی از خبرهای عجیب و در عین حال غافلگیر کننده صنعت گیم بود و  در نهایت همکاری تجاری مابین «سازمان بین المللی فیفا» با کمپانی Electronic Arts پس از 30 سال به پایان رسید. حالا این ناشر، فصل جدیدی را همزمان با تغییر نام تجاری جدید خود به نام EA Sports FC 24 آغاز کرده است. سوال اینجاست که آیا EA موفق شده با بازی جدیدش از زیر سایه سنگین نام فیفا خارج شود ؟

مُجوز ها غنی در بخش باشگاهی، ناقص در بخش ملی !

در EA Sports FC 24 بیش از 19000 بازیکن، 700 تیم ، 100 استادیوم و 30 لیگ حضور دارند و  قطع همکاری تجاری مابین فیفا و کمپانی EA در نحوه انتشار محتوا و لایسنس ها هیچ خِلل و خدشه ای وارد نکرده است. همین طور تعداد تیم های ملی مردان به عدد 30 و زنان به عدد 15 می‌رسد. در بخش تیم های ملی مردان، دو موضوع نا امید کننده است. نخست اینکه تعداد تیم‌های ملی کشورهای آفریقایی کم است و دو اینکه برزیل در EA FC 24 حضور ندارد. دلیل این امر این است که EA FC 24 مجوز رسمی برای استفاده از تیم ملی برزیل را ندارد و حضور نیافتن برزیل در این بازی یک حذف بزرگ و نا امید کننده است که باعث شده تیم های ملی در بخش مردان ناقص به نظر برسد.

Hypermotion V در EA Sports FC 24

فناوری Hypermotion V» ادامه دهنده راهی‌ است که شروع کار آن از نسخه FIFA 22 با نام HyperMotion 1 کلید خورد. بر خلاف هایپر موشن ا و 2 که برای ضبط حرکت روی 22 بازیکن سنسور حرکتی نصب شده بود، در HyperMotionV تمام حرکات بر اساس آرشیو گسترده‌ ای از فیلم‌های ویدیویی الگوبرداری شده است. همین تسهیل کار در ضبط حرکت و رفتار بازیکنان باعث شده توسعه دهندگان در مجموع از «1200 استایل دویدن بازیکنان» استفاده کنند تا طرفداران بتوانند از استایل منحصر به فرد حرکت بازیکنان برتر فوتبال را در یک بازی ویدیویی تجربه کنند. همچنین بیش از 11000 انیمیشن به بازی اضافه شده که تقریبا دو برابر سال گذشته است.

اما پاشنه آشیل EA Sports FC 24 طراحی انیمیشن‌های پا به توپ و چرخش های بدنی بازیکنان است. ضعفی که بلای جان این سری شده و بخش بزرگی از این انیمیشن های حاضر در بازی را شکل می‌دهد. در طراحی چنین انیمیشن هایی، کیفیت انیمیشن و فیزیک در کم ترین الویت و زمان پاسخ گویی سریع در بالاترین سطح از اولویت هستند. بر این اساس  یک باره می‌بینید که حرکات پا به توپ و چرخش های بدنی آن‌ها بسیار سریع، غیر واقعی و در سطحی بسیار نازل جلوه می کند و همین موضوع به پیکره کلی بازی چه در بخش فنی و چه در بخش بصری آسیب های جدی وارد کرده است.

مشکلات لیز خوردن و کاشت پا ( Foot-Planting )

در بخش گیم پلی ، فرو رفتن توپ در پا و مشکل  کاشت پا ( Foot-Planting ) که منجر به لیز خوردن بازیکنان در زمین می شود، تبدیل به یک مشکل ریشه ای، زننده و فاجعه بار برای این سری شده و متاسفانه وقتی این مشکلات نمایان می شوند، گیم پلی بازی را با مشکلات بسیاری همراه می‌کند. در دیگر قسمت‌ ها مثل انیمیشن‌ های دروازه بان ها، شوت، پاس، اسلاید تکل‌ ها، استند تکل ها، ریباند، ضربات سر، برخوردهای فیزیکی، دویدن و بسیار موارد دیگر با تلفیقی از انیمیشن‌های با کیفیت، متوسط و حتی ضعیف روبرو خواهید شد و ضعف های ساختاری همانند تداخل مغناطیسی ( Magnetic interference ) – Height tracking و کالیبراسیون ضعیف ( که منجر به اشکالات عمیق در یکچارگی انیمیشن ها می شود ) در سیستم انیمیشن سازی Xsens مشاهده می شود.

PlayStyles و تاثیر گذاری عمیق آن در هسته گیم پلی بازی

ویژگی جدیدی که در EA Sports FC 24 بسیاری از کاستی های بازی را پوشش می دهد، PlayStyles نام دارد. این فناوری از قدرت هایی که با نمره مهارتی ( ability ) به بازیکنان تعمیم داده می شود، عمیق تر از قبل جلوه می‌کند تا باعث شود توانایی‌ ها و مهارت های شخصی درون زمین بازیکنان را منحصر به فرد باشد. در مجموع 34 توانایی PlayStyles که در شش دسته تقسیم شده اند: «پاس، شوت، کتترل توپ، دفاع، فیزیکی و دروازه بان» اضافه شده و توانسته تفاوت مهارتی عمیق بازیکنان را بیش از پیش نسبت به سال های گذشته آشکار تر و تاثیر گذار تر نشان دهد. به طور مثال تفاوت فنی و بصری پلی استایل پلاس Long Ball Pass مانند تونی کروس و جاشوا کیمیچ، با دیگر بازیکنانی  که از داشتن چنین توانایی برخودار نیستند را می توانید به خوبی در بازی لمس کنید. به لطف ویژگی پلی استایل در EA Sports FC 24 بازیکنانی مانند Kevin De Bruyne که توانایی ارسال پاس های INCISIVE PASS را دارند، کاربردی تر از گذشته خود را نشان داده و همین طور کارایی بازیکنان فیزیکی، تنومد، تکل زن، توپ گیر، و بازیکنانی از این دست نسبت به سال های قبل عمیق تر و تاثیر گذار تر از قبل شده است.

موتور گرافیکی همان Frostbite Engine است

همان طور که انتظار می رفت، هیچ تغییر موتور گرافیکی همزمان با تغییر نام این سری صورت نگرفته و تیم توسعه دهنده فیفا از ورژن به روز شده موتور گرافیکی  Frostbite Engine استفاده کرده. با این حال دو فناوری جدید به نام های سیستم اسکلت بندی Sapien و موتور فیزیک یکپارچه GPU Cloth به موتور گرافیکی Frostbite Engine اضافه شده اند. حضور فناوری اسکلت بندی کاملا جدید به گفته سازندگان ظاهر و حرکت بازیکنان را با مدل‌ های بدنی واقعی آنها طراحی کرده و تاثیرات مثبت آن روی گیم‌پلی را به وضوح می‌توان در حرکت بازیکن‌ها دید. با این وجود هنوز طراحی مدلینگ بدنی بازیکنان دارای مشکلات جسته و گریخته ای است و در تراز یک بازی نسل نهمی قرار نمی‌گیرد. دومین فناوری GPU Cloth است که مربوط به محاسبات سنگین فیزیک پارچه به صورت Real Time می شود و باعث شده در نسخه امسال پیراهن و شورت ورزشی بازیکنان طبیعی تر حرکت کرده و واکنشی واقع گرایانه تری از خود به جا بگذارد.

عدم ثبات و ارائه یک گیم پلی پرنوسان !

در همین ابتدا باید تاکید کنم، سرعت گیم پلی در EA Sports FC 24 به شکل پیش فرض، پر نوسان است. این شاید بهترین تعبیری باشد که می توان برای سرعت گیم پلی بازی به کار برد. شما به یک باره میبینید که در یک مسابقه، سرعت گیم پلی بازی کند و در مسابقه ای دیگر سرعت بازی به شدت سریع می شود و این عدم ثبات و تغییر آهنگ ناهمگون در سرعت گیم پلی چه در بخش آفلاین و چه در بخش آنلاین قابل مشاهده است.  وقتی سرعت گیم پلی بازی به صورتی افراطی سریع می شود، اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر روند مکانیزم های فنی و هسته گیم پلی بازی دارد.

بازی نسبت به دو نسل گذشته به سمت و سوی یک بازی آرکید و رقابتی سوق داده شده و عناصر شبیه ساز در بازی کم رنگ تر از گذشته شده‌اند. در نسخه امسال تفاوت های وزن و اینرسی بازیکنان را نسبت به نسخه پیشین بهتر حس می کنید. اِستند تکل‌ها، دوئل‌های هوایی، اسلاید تکل‌ها و نبرد های فیزیکی با بهبود ها و پیشرفت های خوبی روبرو بوده و در صورت استفاده درست در هنگام دفاع کردن، کاربرد مناسبی را از خود نمایش می‌دهند. مکانیزم ها و سیستم های دفاع کردن به صورت تیمی پر نوسان است و مدافعان شما گاهی در مارک کردن حریف ضعف از خود نشان داده و حس می کنید هیچ اختیاری در دفاع کردن ندارید. مشکل دفاع تیمی مدت هاست گریبانگیر این سری شده است و همچنان در این نسخه به وضوح دیده می‌شود.

پیشرفت های کم در جلوه های بصری

جلوه های بصری EA Sports FC 24 نسبت به سال گذشته پیشرفت های در خور توجهی نکرده و در خوش بینانه ترین حالت فقط با بهبود های اندکی همراه بوده. از نمای گیم پلی، نسبت به نسل گذشته، تغییرات گرافیک بصری و فنی بسیار نا چیز است. همین طور کیفیت، شکل و فرم چمن در سطح خوبی قرار نداشته و نمی‌توانند تصویر واقعی از این بخش را در ذهن بازسازی کنند. چمن از نمای گیم پلی شبیه به یک موکت با پالت رنگی کارتونی اشباع شده دیده می شود و هیچ حس برجستگی و عمقی را حس نمی‌کنید. حتی از دید بازتاب نور از سطح چمن‌ها هم شاهد وضعیت خوبی نیستیم و مشکلات نسخه‌های پیشین در این بازی تکرار شده‌اند.

با وجود تمام ضعف‌های گرافیکی در نمای دوربین گیم‌پلی، از زوایای نزدیک‌تر جلوه های بصری وضعیت بهتری دارند و بافت پوست بازیکنان، شیدر های روی پوست، نور افکن های زیبا ورزشگاه که از این نما بازتاب خوبی بر روی سطح محیط دارند و بسیار موارد دیگر باعث شده‌اند که گرافیک بصری و فنی بازی در این بخش قابل قبول و تماشایی باشد. همین طور در هوای بارانی اثر قطرات باران بر روی توپ و چمن و افکت های باران از نمای کات-سین ها پیشرفت های خوبی به خود دیده است و شایان ذکر است اشاره کنم، GPU Cloth از نمای گیم پلی خاموش است و فقط در پرزنتیشن ها و کات-سین ها کار می کند.

حذف شوک آور پرزنتیشن ها و لاین_آپ های طولانی

در EA Sports FC 24 شاهد استفاده از نماهای نزدیک در بسیاری از بخش‌های بازی همچون بین دو نیمه و پایان مسابقه هستیم و حس غوطه وری بهتر و لذت بخش تری را برای شما به ارمغان می آورد؛ اما اتفاقی شوکه کننده و باور نکردنی رخ داده و تیم توسعه دهنده تمامی پرزنتیشن ها و لاین-آپ های قبل مسابقه ( pre match lineup ) را حذف کرده و به جای آن از ویژگی جدیدی به نام Dynamic Match Intros اضافه کرده که داستان کوتاه سینمایی متناسب با هر مسابقه، لیگ و جام هایی که در آن بازی می شود را به صورت ارائه‌های بسیار کوتاه به نمایش می گذارد.

با این تصمیم عجیب و غریب تیم توسعه دهنده، عملا حس غوطه وری که سری فیفا همیشه در آن زبان و زد خاص و عام بود را مُختل کرده و ضربه جیران ناپذیری به این بخش وارد کرده است و نکته جالب این است که در نسخه پلی استیشن 4 این بازی پرزنتیشن ها و لاین-آپ های طولانی حذف نشده است. همین طور باید اشاره کنم Guy Mowbray و Sue Smith به عنوان مفسران جدید در EA Sports FC 24 معرفی شدند و فقط در قسمت kick off در دسترس هستند.

ویژگی جدید چشم انداز تاکتیکی در کریر مُد

در EA Sports FC 24 دو ویژگی جدید مکانیزم تمرینی جدید و چشم انداز تاکتیکی در بخش Manager Career اضافه شده است. تیم توسعه دهنده سعی کرده برخی از سیستم هایی را که در چند سال گذشته جوابگو نبوده را حذف کند و شما اکنون نیازی به تمرین دستی یک روز در میان ندارید و مکانیزم های تمرینی بازیکنان، شخصی سازی تر و کاربردی تر شده است.

مدیران اکنون تیم خود را با انتخاب یک چشم انداز تاکتیکی آغاز می کنند، یک فلسفه فوتبال که دقیقا تصمیم می گیرد تیم شما چگونه بازی کند؛ یک رویکرد تاکتیکی فراگیر مانند Tiki-Taka، Gegenpressing و Park the Bus و غیره. موضوعی که از اندک‌ نکات جدید این بخش به شمار می‌رود.

تجربه همزمان زنان و مردان در یک مسابقه فوتبال در Ultimate Team

اولین قابلیت مهم این بخش، Team Evolutions نام دارد؛ این یک سیستم جدید است که اجازه می‌دهد تا بازیکن خریداری شده را تقویت کنید و قدرت آنها را افزایش دهید و شما می توانید هر بار یک بازیکن انتخاب کرده و سپس یک سری چالش‌های مربوط به او مانند گل‌ زنی با شوت از راه دور و ارسال پاس گل انجام بدهید و در نهایت خواهید دید که قدرت بازیکن افزایش می‌یابد. در ادامه باید به تلفیق فوتبال مردان و زنان اشاره کرد که باعث و بانی حواشی بسیاری شده؛ پنج لیگ فوتبال زنان از جمله: انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا و آمریکا به Ultimate Team در EA Sports FC 24 اضافه شده‌اند. این یعنی شما هنگام خرید پک کارت، بازیکنان زن را هم دریافت خواهید کرد و می‌توانید تیم خود را با حضور آنها بسازید.

میانگین قدرت مهارتی بازیکنان زن با بازیکنان مرد دقیقا یکی است و این سیاستی انتقاد آمیز است که از سوی تیم سازنده در بازی اعمال شده. روی هم رفته باید اشاره کرد Ultimate Team یک مد فانتزیست که برای طیف وسیعی از گیمر ها در سر تا سر جهان طراحی شده و تلفیق فوتبال مردان و زنان باعث شده این مد بیش از پیش نسبت به سال های گذشته عامیانه پسند تر شود و اگر کسی به دنبال یک مد شبیه ساز و واقع گرایانه است، Ultimate Team چیزی جز نا امیدی برای آن ها در بر نخواهد داشت.

سخن پایانی

توسعه ناپایدار در EA Sports FC 24 و سر در گمی در طراحی گیم پلی بازی، تداعی کننده یک اُرکستر ناهمگون است و توجه افراطی به گیمر های مبتدی به از هم گسیختگی در طراحی گیم پلی بازی منجر شده است. هسته گیم پلی بازی نسبت به سال های گذشته به سمت و سوی یک بازی آرکید سوق داده شده و عناصر یک فوتبال شبیه ساز کم رنگ تر از گذشته حس می شود. فناوری پیشرفته هایپر موشن، بر روی خشتی کج بنا شده و ضعف های بنیادین در بخش موتور گرافیکی، موتور فیزیک فرسوده و کد های قدیمی و منسوخ شده باقی مانده از نسل های گذشته، دلایل اصلی هستند که این سری نیاز به یک بازسازی اساسی داشته باشد؛ که البته با توجه به سیاست های کلان کمپانی Electronic Arts در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد. جدیدترین فوتبال ساخته شده توسط EA Sports، از دید کلی طراحی تغییر چندانی نسبت به گذشته نداشته و شاید همین موضوع بزرگ‌ترین مشکلی باشد که EA Sports FC 24 از آن رنج می‌برد.

امتیاز بازی‌سنتر - 5

5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: PlayStyles و تاثیر گذاری عمیق آن در هسته گیم پلی بازی ویژگی True Flight Ball Physics باعث بهبود روند حرکتی توپ در زمین شده تعداد بسیار بالای انیمیشن هانقاط ضعف: عدم ثبات و ارائه یک گیم پلی پرنوسان نوسات سرعت، لطمه شدیدی به هسته گیم پلی بازی وارد کرده است انیمیشن های پا به توپ یک فاجعه به تمام معناست به دلیل کالیبراسیون ضعیف، یکپارچگی انیمیشن ها دارای مشکلات متعددی است لیز خوردن بازیکنان در زمین و مشکلات Foot-Planting حذف شوک آور پرزنتیشن ها و لاین آپ های طولانی جلوه های بصری از نمای گیم پلی در حد و اندازه های یک بازی نسل نهمی نیست تجربه همزمان مردان و زنان در یک مسابقه فوتبال در مُد التیمیت تیم جلوه های بصری نسبت به نسخه پیشین تغییر چندانی نکردهاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است

User Rating: 3.14 ( 9 votes)
خروج از نسخه موبایل