بررسی بازی Crash Team Rumble

کرش بندیکوت همراه با ظهور عصر سه بعدی بازی‌ها متولد شد و توانست دل بسیاری از گیمرها را در سراسر دنیا به دست آورد. استودیو Naughty Dog به عنوان خالق این مجموعه، تا آن زمان شهرت زیادی نداشت اما کرش بندیکوت نه تنها سازندگانش را به گیمرها شناساند، بلکه به عنوان یک نماد برای کنسول پلی‌استیشن شناخته شد. این در حالی بود که نینتندو شخصیت محبوبی به اسم ماریو داشت و سگا هم با سونیک به اوج شهرت رسیده بود. کرش بندیکوت و ماجراجویی‌هایش باعث شد تا این فرنچایز گسترش پیدا کند که نتیجه آن آثاری مانند، Crash Bash و Crash Team Racing بود. با این حال این موجود دوست داشتنی راه پر فراز و نشیبی را طی کرد و در نهایت شرکت اکتیویژن امتیاز ساخت و نشر آثار مرتبط به آن را تصاحب کرد. عرضه نسخه‌های ریمستر شده و البته دنباله جدید، باعث شده تا این شرکت سراغ ژانری برود که برای کرش کاملا جدید به حساب می‌آید. بازی Crash Team Rumble به عنوان تازه‌ترین اثر از این فرنچایز به تازگی منتشر شده و حالا می‌خواهیم تا آن را از زوایای مختلف بررسی کنیم. برخلاف بازی‌های قبلی، Crash Team Rumble دارای گیم‌پلی و اهداف بسیار متفاوتی است. شاید عجیب به نظر برسد اما کرش در مسیر جدید خود به خوبی حرکت می‌کند با این حال عدم وجود محتواهای متنوع، آن را از تبدیل شدن به یک محصول درجه یک باز می‌دارد.

Crash Team Rumble یک بازی چند نفره 4v4 است که بازیکنان باید برای جمع کردن هرچه سریع تر 2000 میوه Wumpa و رساندن آن به پلتفرم‌های مشخص شده در نقشه کوچک بازی با حریف رقابت کنند. Wumpa همان میوه‌های سیب/انبه معروف سری بازی‌های کرش است که می‌توانید آن‌ها را در همه نسخه‌های این مجموعه پیدا و جمع آوری کنید. بازی بر پایه رقابت چند نفره و آنلاین طراحی شده است و شما نمی‌توانید آن را به شکل آفلاین و یا آفلاین چند نفره (Couch Co-op) بازی کنید.
هر بازیکن می‌تواند تعداد محدودی (حداکثر 130 عدد) Wumpa با خود حمل کند و آن را به پلتفرم‌های ویژه جمع آوری و ذخیره برساند بنابراین هر بازیکن باید چندین بار این کار را انجام دهد تا بر تیم مقابل پیروز شود. این بازی کاراکترهای مختلفی را از دنیای کرش در اختیار شما می‌گذارد که هرکدام مهارت‌ها و قابلیت‌های مختص به خود را دارند. از این توانایی‌ها می‌توان برای برای چیدن استراتژی مناسب با تیم، دفاع از Wumpaها، مقابله با تیم حریف و یا تصاحب نقاط مختلف نقشه برای کمک به هم تیمی‌های خود استفاده کرد.
شخصیت‌ها در این بازی به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

مهاجم (Scorers)

مدافع (Blockers)

پشتیبان (Boosters)

نام‌های این دسته بندی‌ به خودی خود گویای همه چیز است. بازیکنان مهاجم باید تا جایی که می‌توانند میوه‌های Wumpa جمع آوری کنند و آنها را برای برنده شدن در پلتفرم‌های مشخص ذخیره کنند. از طرف دیگر مدافعان باید مانع از مهاجمان تیم مقابل در دزدیده شدن و جمع آوری Wumpaهای خود شوند. در آخر پشتیبان‌ها باید مدافعان و مهاجمان تیم خود را تقویت کنند.
بازی با یک قهرمان از هر کلاس شروع می‌شود؛ Crash به عناون مهاجم، Dingodile به عنوان مدافع و Coco به عنوان پشتیبان. اگر بازیکنان بخواهند شخصیت‌های دیگر را آزاد کنند، باید بج‌های مخصوص به همان کلاس را جمع آوری و برای آزاد کردن شخصیت‌های جدید خرج کنند. برای مثال اگر می‎‌خواهید با Neo Cortex بازی کنید که سومین شخصیت قفل کلاس پشتیبان است، باید ۵ تا بج با شخصیت Coco به دست آورید تا شخصیت دوم کلاس پشتیبان آزاد شود و سپس ۵ تا ۱۰ بج دیگر برای باز کردن Neo Cortex نیاز دارید.


چند پلتفرم در نقشه بازی گنجانده شده است که می‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید و اگر آن‌ها را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه در اختیار خود بگیرید، می‌توانید Wumpaهای خود را به میزان بالاتری ذخیره کنید. به عنوان مثال اگر پلتفرمی را تصرف کنید، می‌توانید ۳۰ تا Wumpa را با ضریب‌های دو و سه عدد ذخیره کنید و به برد تیمتان نزدیک‌تر شوید.در کنار Wumpa، آیتم دیگری برای جمع آوری در نقشه گذاشته شده که شبیه به یک کلید آبی رنگ است. با جمع آوری پنج کلید، می‌توانید قدرت خاصی را که مخصوص هر نقشه است، باز کنید. برای مثال، در نقشه بیگانه یا همان Alien Planet، سفینه فضایی بیگانه احضار می‌شود و در نقشه جنگل، می‌توان قارچ‌های سمی را به عنوان یک برگ برنده به بازی آورد. توجه داشته باشید که این قابلیت‌ها برای هر نقشه متفاوت است و در واقع نقشه‌ها امضای مخصوص به خود را دارند.

بازی نقشه‌های زیادی برای تجربه کردن در اختیار شما نمی‌گذارد. در حاضر کمتر از ۱۰ نقشه در دسترس است و از طرفی، هر نوبت از بازی بیش از ۱۰ دقیقه به طول نمی‌انجامد زیرا نقشه‌ها نسبتا کوچک هستند و Wumpa خیلی سریع در اختیار شما قرار می‌گیرند. اگر یک مقدار سریع عمل کنید، ذخیره ۲۰۰۰ تا Wumpa می‌تواند در همان پنج دقیقه آغازین انجام شود و بازی به اتمام برسد. پس از اتمام هر دست، بازی بر اساس دستاوردهایی که کسب کرده‌اید، به شما پاداش می‌دهد و از این طریق، می‌توانید آیتم‌های تزئینی مختلف را برای شخصیت خود آزاد کنید. این آیتم‌ها شامل کلاه، دستکش، چکمه و غیره هستند که نقشی در گیم‌پلی ندارند ولی به شخصی سازی کاراکتر شما کمک می‌کنند. متاسفانه سیستم پیدا کردن بازی در Crash Team Rumble Match شرایط خوبی ندارد. به عنوان تجربه شخصی چند بار در مقابل بازیکنانی با لول‌های بالاتر قرار گرفتم که درصد پیروزی را برای من و یارانم به صفر می‌رساند.

کرش تیم رامبل سی دلار قیمت گذاری شده که این عدد کمتر از نصف قیمت یک بازی AAA  هفتاد دلاری محسوب می‌شود. با وجود این قیمت گذاری، بازی همچنان احساس خالی بودن به شما می‌دهد و پس از چند دور بازی کردن، تکراری بودن هدف بازی را احساس می‌کنید، به شکلی که خود را در حال تکرار کردن یک استراتژی می‌یابید. برای مثال می‌توانید بازیکنان تیم مقابل را ببینید که کاری انجام نمی‌دهند و تنها منتظر تحویل دهنده‌های Wumpa شما می‌مانند تا از این کار جلوگیری کنند و این تمام استراتژی آن‌ها است که باعث می‌شود بازی، سرگرم کننده بودن خود را از دست بدهد.

اگر یک بازیکن به هر دلیلی در میانه مسابقه خارج شود، بازی هیچ بازیکن دیگری را جایگزین نمی‌کند و گاهی اوقات ممکن است یک بازیکن خود را به تنهایی در مقابل یک تیم کامل چهار نفره بیابد.
پیش‌بینی این‌که کرش تیم رامبل تا چه زمانی می‌تواند بازیکنان خود را حفظ کند، سخت به نظر می‌رسد. این عنوان پتانسیل بالایی را برای تبدیل شدن به یک تجربه سرگرم کننده دارد اما هم اکنون صرف حداقل سی دلار برای خرید بازی، بدون توجه به بتل پس‌های آینده و سایر خریدهای درون برنامه‌ای معرفی شده، آن هم به امید پیوستن بازیکنان بیشتر به بازی در آینده زیاد درست به نظر نمی‌رسد.

امتیاز بازی‌سنتر - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: اگر یکی از طرفداران کرش بندیکوت باشید و یا حتی هیچ گونه آشنایی با این سری نداشته باشید، این بازی برای مدت کوتاهی سرگرم کننده استوجود موسیقی‌های نوستالژیک سری کرش بندیکوتسیستم شخصی سازی خوبهر شخصیت استراتژی و مکانیک متفاوتی را به بازی ارائه می دهدیادگیری مکانیک‌های بازی بسیار آسان آستنقاط ضعف: سیستم Match Making پر از ایراد بازی که میزان برد و یا رنک بازیکن را معیار قرار نمی‌دهدبرخی از نقشه‌های بازی، کوچک و به هم ریخته هستندوجود نداشتن حالت تجربه آفلاینسیستم پیشرفت و بالا رفتن لول طاقت فرسا استاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است

User Rating: 3.8 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل