بررسی بازی Formula 1 2019

فصل جدید مسابقات رسمی فرمول یک مدتی است که آغاز شده است و مطابق رسم چند سال اخیر، شرکت محبوب Codemasters، استثنایی قائل نشده و باز هم شاهد نسخه‌ای جدید از سری بازی شبیه سازی Formula 1 هستیم. نسخه‌ای که قرار است علاوه بر حفظ نکات خوب شماره قبل، ایرادات آن را برطرف کرده و چندین بخش جدید نیز به آن اضافه کند. حالا با بازی‌سنتر همراه شوید تا ببینیم آیا این نسخه جدید با توجه به تغییراتش نسبت به عنوان قبلی خود آیا توانسته سطح سری را بالاتر ببرد یا اینکه یک بازی سالانه دیگر برای رفع جای خالی آن در سال جدید است.

جدیدترین و مورد انتظارترین تغییر این نسخه نسبت به شماره‌های قبلی سری، اضافه شدن مسابقات و ماشین‌های Formula 2 به بخش داستانی بازی و بخش تک نفره آن است. اینبار در بخش داستانی و یا بقولی Career شما باید کار خود را از Formula 2 شروع کنید و سعی کنید برای پیدا کردن جایگاهی در مسابقات Formula 1 و تیم‌های بزرگ برای خودتان اسم و رسمی بسازید. مطمئنا انتظارات در این مورد بخصوص در بخش داستانی به شدت بالا رفته بود اما بنظر می‌رسد تیم سازنده بازی ارزش زیادی برای این مورد قائل نشده‌اند و صرفا از این فرصت استفاده کرده‌اند تا بازیکنان جدید با بازی آشنا شوند و به نحوی بخش آموزشی بازی باشد، زیرا نهایتا شما در این بخش از داستان شخصیت ساختگی خودتان، دو مسابقه نصف و نیمه و یک مسابقه کامل می‌دهید و دیگر خبری از Formula 2 در بازی نمی‌شود. مطمئنا به خودتان می‌گویید که اسم این بازی Formula 1 است و نه F2 اما این مورد را در نظر بگیرید که بازی بهتر می‌توانست از این پتانسیل نهفته استفاده کند و یک بخش کامل را برای آن در نظر می‌گرفت تا بازیکن با توجه به عملکردش در این مسابقات، قراردادهای متفاوتی از تیم‌های کوچک و بزرگ Formula 1 دریافت کند که عمق بخش Career را بسیار بالاتر می‌برد. پتانسیلی که بنظر می‌آید کامل از دست رفته است و شما پس از آن سه مسابقه، به سرعت قراردادهایی از تمام تیم‌های حال حاضر در Formula 1 دریافت می‌کنید و از آنجا که راننده‌ای تازه کار هستید پیشنهادها متفاوت خواهد بود.

بعنوان مثال تیم‌های Mercedes Benz و Ferrari که تیم‌هایی بزرگ در مسابقات به شمار می‌روند کمترین ارزش را، از نظر نکات مثبت قرارداد، برای شما قائل می‌شوند و توقعاتشان نیز از عملکرد شما در مسابقات رسمی و تمرینات بسیار بالاست، حال شما می‌توانید کار خود را با تیم‌های کوچکتر و همچنین ماشین‌های ضعیف‌تر شروع کنید و پس از موفقیتتان در آنجا، تیم‌های بزرگ خودشان برایتان قرارداد ارسال می‌کنند تا به تیم آن‌ها بپیوندید با این تفاوت که حال آن‌ها با توجه به موفقیت‌های قبلی شما در مسابقات، ارزش بیشتری قائل خواهند شد و بخش‌های کمکی زیادی در مسابقات برای شما تدارک می‌بینند، به شخصه برای من که از کودکی با موفقیت‌های تیم فراری بزرگ شدم و قهرمانی متداول مایکل شوماخر بزرگ را شاهد بودم، انتخاب تیمی غیر از آن بسیار سخت بود، با اینکه قرارداد پیشنهادی آن‌ها فرقی با ترکمنچای برای یک تازه کار نداشت. همچنین از همان ابتدای بازی سیستمی کارما مانند به شما معرفی می‌شود که در طول مصاحبه‌های بعد از مسابقات شما باید از بین 3 دیالوگ که یکی شما را فردی رقابت طلب و خودپسند (Showman) و یکی شما را فردی تیمی و با اخلاق (Sportsman) و دیگری نیز یک دیالوگ با خصوصیات دو بخش نشان می‌دهد، انتخاب کنید. ایرادی که از همان ابتدا خودش را شما نشان می‌دهد اینست که عملا اکثر تیم‌های مهم و با ارزش بازی، شما را یا فردی Sportsman یا Showman می‌خواهند و اینجاست که مشخص نیست هدف سازنده از گذاشتن این گزینه سوم چه بوده است.

همچنین دیگر سیستم جالب بخش داستانی، بخش رقیب یا Rival است که بازی سعی می‌کند از همان ابتدا شما را با آن و یا آن‌ها آشنا کند. Devon Butler و Lukas Webber رقیب‌های اصلی شخصیت شما در طول داستان خواهند بود، دو شخصیت ساختگی که نمایانگر همان دو حالت کارمای انتخاب دیالوگ‌های بازی است. Devon Butler نقش فردی Showman را ایفا می‌کند و Lukas Webber نیز قرار است نماینده حزب Sportsman باشد. مطمئنا همین سیستم کوچک نیز با وجود تمام مشکلات و سطحی بودنش، برای یک بازی ورزشی و رانندگی کافی که نه، زیاد هم است.

دیگر بخش‌های اصلی بازی مسابقات شامل همان مسابقات جدید F2 است که شما می‌توانید با هر راننده مورد علاقه خود در این سازمان پا به مسابقات بگذارید و یک فصل کامل را تجربه کنیدکه برای طرفداران آن بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود و تنوعی جدید به بازی و بخش‌های آن برای سرگرم شدن می‌دهد. اما فراموش نشود که این بخش شامل ماشین‌های فصل 2018 و مسابقات 2018 می‌شود. Time Trial و دیگر بخش‌های نام آشنای سری نیز در این بازی وجود دارند. بخش آنلاین نیز که شما را با یک ماشین خود ساخته بازی همراهی می‌کند، وجود دارد که متاسفانه در زمان نوشتن این مقاله و بدلیل عرضه نشدن رسمی بازی، بازیکنان در آن وجود نداشتند یا بسیار کم بودند و نتوانستم تجربه کامل و کافی از این بخش داشته باشم. هرچند موفق به انجام چندین مسابقه شدم که برای قضاوت درباره  این بخش اصلا کافی نیست و باید با وجود تمام بازیکنان بررسی شود. ماشین‌های کلاسیک و خاطره انگیز نیز در این نسخه وجود خواهند داشتند و حال که بحث ماشین‌های خاطره انگیز شد، لازم است که بگویم شما می‌توانید در این بازی در نقش دو راننده بزرگ تاریخ این مسابقات یعنی Ayrton Senna و Alain Prost در بزرگترین رقابشتان در سال 1990 شرکت کنید. شاید بزرگترین نکته منفی در این رابطه این باشد که این بخش هیچ فرقی با همان بخش نام آشنای Invitational Events ندارد و که برای این دو راننده و داستان رقابتشان، خیلی سطحی است.

اما بخشی که استدیو Codemasters هیچوقت در آن بازیگن را ناامید نخواهد کرد و بدون شک بخش گیم پلی است، نکته‌ای که از همان ابتدای این پاراگراف باید اشاره کنم و بسیار مهم است، این بازی در این بخش بهشت هواداران قدیمی و سرسخت آن است و تمام تلاشش را کرده که برای آن‌ها بهترین و کامل‌ترین تجربه ممکن باشد و از نظر من نیز کاملا موفق بوده، هرچه باشد سری Formula 1 همیشه یک سری شبیه ساز بی چون و چرا بوده اما شاید بزرگترین تلاش آن‌ها سازگار کردن بازی برای افراد تازه کار و کسانی که علاقه‌ای به چالش‌های سخت ندارند باشد.

در هسته اصلی گیم پلی و نکات کمک دهنده آن، بازی کاملا دست شما را برای هر نوع از درجه سختی و کنترل ماشین کاملا باز گذاشته است و شما می‌توانید با توجه به سابقه‌ خود و حتی بازی‌های مسابقه‌ای دیگر، درجه سختی مناسب را انتخاب کنید، از میزان کمک در پیچ‌ها گرفته تا ترمز گرفتن مناسب و راهنمای مسیر و دیگر موارد، حرفه‌ای‌های سری و آن‌هایی که طالب چالش هستند، مطمئنا تمامی این موارد را خاموش می‌کنند و هرچند که انجام بازی و کنترل ماشین‌های قدرتمند آن در بالاترین درجه سختی و بیشترین میزان شبیه سازی بدون فرمان و تجهیزات کامل آن، عملی تقریبا غیرممکن است، از آن لذت خواهند برد. اما یک بخش از بازی است که بدلیل ارائه نه چندان کافی آن فقط برای بازیکنان سابق سری مناسب است و آن هم بخش‌های شخصی سازی ماشین و تیونینگ است. همچنین در بخش Career نیز توضیحات کافی و لازم برای افراد تازه کار، ارائه نمی‌شود که در نتیجه برای آن‌ها، جزییات بازی و مسابقات بسیار پیچیده و نامفهوم خواهد بود. عملا برای درک بخش‌های جزیی و نکات ریز کوچک که مطمئنا لذت تجربه بازی و مسابقات آن را دوچندان می‌کند هیچ راهنمایی وجود ندارد مگر اینکه از قدیم با بازی همراه بوده باشید و یا سطح اطلاعات شما در مورد مسابقات F1 در حد یک راننده واقعی آن باشد، حسی که بازی مطمئنا با درک تمامی آن‌ها به شما خواهد داد و عملا شما را تبدیل به یک راننده F1 می‌کند. مسابقاتی که شما صرفا یک راننده نیست و مدیریت و برنامه ریزی و مهندسی حرف و اول و آخر را در آن می‌زند. مطمئنا کمبود یک بخش آموزشی کامل که از سیر تا پیاز بازی را به شما آموزش دهد، بسیار احساس می‌شود.

دیگر بخشی که سازندگان قول دادند بسیار به آن توجه کنند، گرافیک و کیفیت بصری نسخه 2019 است. بصورت کلی و اگر آن را در مقام مقایسه با دیگر عنوان‌های بزرگ این ژانر یعنی سری بازی‌های Forza Motorsport و Gran Turismo قرار ندهیم، بازی F1 2019 شما را در این بخش ناامید نخواهد کرد و از آنجایی که این بازی یک عنوان مولتی پلتفرم است و حمایت سازندگان کنسول و بودجه آن‌ها را در اختیار ندارد و همچنین برخلاف رقبای خود عنوانی سالانه است و جای برای کار دقیق و طولانی مدت برای آن وجود ندارد، شما را ناامید نخواهد کرد اما با این وجود جا برای پیشرفت بیشتر وجود دارد، بخصوص که به اواخر این نسل از کنسول‌ها نزدیک شده‌ایم و توقعات نسبت به اوایل نسل بسیار بالا رفته است ولی آخرین نسخه سری Formula 1 تفاوت بزرگ و آنچنانی نسبت به نسخه‌های قدیمی خود نکرده است و بعضی از ایرادات هنوز هم پابرجا هستند، بعنوان مثال لبه‌های اشیا و ماشین‌ها و محیط در بازی هنوز هم شدیدا دندانه دار هستند و کاملا مشخص است که بازی از مشکل Anti Aliasing ضرر کرده است.

دیگر نکته قابل توجه، جزییات ماشین‌هاست که می‌توانست بهتر و بیشتر باشد. فیزیک بازی از طرفی بسیار خوب و مناسب است اما برخوردهای فیزیکی حالا به دلایل مختلف از جمله لایسنسینگ (شرکت‌های خودرو سازی به طرز عجیبی علاقه ندارند ماشین‌های خود را در بازی‌های ویدیویی تخریب شده ببینند و در قراردادهایشان با ناشرین و استدیوهای بازی نبود این بخش را ذکر می‌کنند) و دیگر دلایل، حس تصادفات که بخش عظیمی از مسابقات F1 است را به شما نمی‌دهد و سنگین‌ترین و بدترین تصادفات به کنده شدن و جدا شدن تایرها از ماشین‌ ختم می‌شود. با این وجود بازی از تخریب پذیری کامل اجزای داخل ماشین بهره می‌برد از دمای موتور و ترمزها گرفته تا تایرها و … .

در منوی بازی از موسیقی خاصی استفاده نشده و چیز قابل اشاره‌ای شنیده نمی‌شود اما از طرفی بخش صداگذاری بازی چه برای شخصیت‌های بازی و چه ماشین‌ها و چه گزارشگران بی نقص و عالی کار شده است.

در کل همانطور که در بالاتر اشاره کردم، بازی F1 2019، بازی فرصت‌ها و پتانسیل‌های بزرگ از دست رفته است که اگر به نحو بهتری از داشته‌هایش استفاده می‌کرد، می‌توانست تبدیل به بهترین بازی تاریخ مسابقات F1 شود و برای سال‌ها در ذهن و کنسول‌هایمان ماندگار شود اما با این وجود هنوز هم بسیار با ارزش است و از آنجایی که رقیب و نمونه مشابهی برای آن وجود ندارد، از دست دادن آن برای طرفداران ژانر مسابقه‌ای ضرر بسیار بزرگی است. مطمئنا بازی در انجام هدفش که قرار دادن شما در صندلی یک راننده واقعی این مسابقات هیجان انگیز است به بهترین شکل ممکن عمل کرده و تا به امروز، بهترین و کامل‌ترین نسخه این سری است.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: یک تجربه کامل مسابقات فرمول یک تنوع مناسب بخش‌های بازی گیم‌پلی مناسب افراد حرفه‌ای و تازه کارنقاط ضعف: گرافیک پولیش نشده بخش‌های اعظمی از بازی و شخصی سازی ماشین‌ها برای افراد نا آشنای سری بسیار پیچیده و گنگ است استفاده نکردن کامل بازی از پتانسیل‌هایشاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.55 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل