بررسی بازی Fall Guys: Ultimate Knockout

از زمانی که ژانر بسیار محبوب بتل‌رویال با بازی PUBG بطور رسمی شروع به کار کرد فقط سه سال می‌گذرد و از آن زمان بازی‌های دیگری مشابه آن‌ مثل Fortnite یا  Call of Duty: Warzone ساخته شده که همگی یک نوع سبک خاص را دنبال می‌کنند. در این بازی‌ها همیشه نزدیک به 100 بازیکن با چتر نجات در یک منطقه فرود می‌آیند، خود را برای دفاع در برابر سایر رقبا  با سلاح‌های مختلف مجهز می‌کنند و بعد بشکل منفرد یا تیمی با هم مبارزه می‌کنند تا زمانی که تنها یک نفر یا یک تیم باقی بماند. در یک نگاه اجمالی شما تفاوت زیادی را در فرمول کلی این بازی‌ها نمیبیند اما بازی Fall Guys: Ultimate Knockout متفاوت از همه‌ی بازی های بتل‌رویالی است که شما تاکنون تجربه کرده‌اید. در این بازی نه خبری از شلیک اسلحه است،  نه انفجار نارنجک و نه از خشونت با اینحال این بازی با ضاهر ساده‌ و محیط بسیار رنگارنگ خود موفق شده فضایی سرگرم‌کننده‌ و نو را به طرفداران این ژانر ارائه کند.

بازی Fall Guys به نوعی الهام گرفته از شوهای تلویزیونی مثل قلعه تاکِشی و وایپ اوت است که در هر دور از آن ژلی‌بین‌های رنگارنگ در لباس‌هایی عجیب و غریب خود مثل گرگ، جغد و دایناسور و … در یک مسابقه‌ی شاد و خنده دار برای اول شدن با هم رقابت می‌کنند . هر مسابقه‌ی کامل مخلوطی از بازی‌های کوچک با چالش‌های مختلف است که طی هر دور از آن تعدادی از بازیکنان حذف می‌شوند. این بازی‌ها دارای تم‌ها و اشکال مختلفی هستند. از مسابقه‎های دو که موانع مستقیمی را در جلو شما قرار می‌دهد گرفته تا مسابقه‌های تیمی که در آن بازیکنان با عجله در حال جمع کردن تخم‌های طلایی به درون سبد تیم خود می‌باشند. فرمول بازی کوچک Fall Guys  به آسانی قابل فهم است و به شما اجازه می‌دهد در یک مسیر به شکل دسته‌ای بپرید، شیرجه بزنید و چیزی را با به آسانی با دست‌تان بگیرید یا به رقبای خود بچسبید و آنها را از رسیدن به خط پایان بازدارید . این گیم‌پلی سرگرم‌کننده در ترکیب با حرکات خنده‌دار ژلی‌بین‌ها و موزیک متن شاد بازی لذت آن را دوچندان می‌کند.

با اینکه Fall Guys در ابتدا بازی آسانی به نظر می‌رسد اما در دورهای آخر به یک بازی شدیداً رقابتی و پر استرس تبدیل می‌شود. دور اول این بازی با 60 بازیکن شروع بازیکن می‌شود که از بین ‌آنها فقط 30 ژلی‌بین به خط پایان می‌رسند. دور بعدی به شکل تصادفی بین 24 مینی‌گیم (Mini-Game) مختلف انتخاب می‌شود که خود به چهار دسته مسابقه‌ای ، بقا ، تیمی و مرحله نهایی تقسیم می‎شوند. در هر دور بازیکنان بیشتری حذف خواهند شد تا دور آخر، که فقط چند نفر از بازیکنان باقی می‌مانند و بین این چند نفر تنها یک برنده وجود خواهد داشت.

Fall Guys: Ultimate Knockout_20200805203144

مینی‌گیم‌های مختلفی در این بازی وجود دارد اما معمول‌ترین آن‌ها مینی‌گیم‌های دو با موانع مختلف هستند. بعضی اوقات ممکن است شما چندین بار در این مسابقات شرکت داده می‌شوید. در طول این مسیر‌ها شما با موانع مختلف و متنوعی روبه‌رو می‌شوید. مثل سطح شیب‌دار در مینی‌گیم هیت پارید (Hit Parade) که با مایعی لغزنده پوشیده شده‌‌ و شما باید به هر طریق که می‌توانید از آن بالا بروید یا تیغه‌های فن بزرگ در مینی‌گیم ورلی‌گیگ (The Whrilygig) که شما را مثل توپ فوتبال به عقب، کناره‌ی مسیر یا حتی جلو پرتاب می‌کنند یا در مینی‌گیم فروت شوت (Fruit Chute) که میوه‌هایی عظیم الجثه از بالا به پایین مسیر سرازیر می‌شوند و شما را به همراه بقیه رقبایتان به سادگی به گوشه‌ای پرتاب می‌کنند. مانند دیگر بازی‌های پلتفرمینگ شما باید همیشه در این دور از مسابقات آمادگی لازم را برای پرش و جا‌خالی دادن به موقع داشته باشید.

در هر دور از این مسابقات ممکن است چند مسیر مختلف برای رسیدن به خط پایان وجود داشته باشد برای مثال در مینی‌گیم هیت پارید سقوط از مسیر اصلی به معنای پایان کار نیست.  همچنین فراموش نکنید که اولویت شما در دور‌های اول مسابقات رسیدن به خط پایان است، نه اول شدن، شما می‌توانید با موج جمعیت همراه شوید و تنها بازیکنان دیگر را دنبال کنید مثل مینی‌گیم دوردش (Door Dash) که بازیکنان سراسیمه به سمت پایین مسیر می‌دوند تا از میان درهایی که بعضی از آنها با ضربه باز می‌شوند بگذرند در حالیکه بقیه‌ی درها همچنان بسته هستند. هجوم همزمان تمام بازیکنان به سمت درها صحنه‌ای مضحک را به وجود می‌آورد که دیدن آن خالی از لطف نیست مخصوصا وقتی حریفان خود را می‌بینید که محکم با صورت به دیوار آجری برخورد می‌کنند.

بازی Fall Guys بیشتر اوقات با مینی‌گیم‌های دو شروع می‌شود که راه خوبی برای نصف کردن جمعیت بازیکنان و حذف رقیبان در شروع بازی است. احتمال دارد شما در اولین امتحان حذف شوید اما بعد از چندین بار تلاش و آشنایی با موانع مسیر می‌توانید جزو نفرات خوش‌شانسی باشید که به خط پایان می‌رسند.

قسمت‌های هیجان انگیز بازی بیشتر مربوط به مراحل انفرادی و مینی‌گیم‌های بقا است که رقابت در آن‌ها سنگین‌تر است مثل مینی‌گیم رول اَوت جایی که همه‌ی ژلی‌بین‌ها بر روی یک پلتفرم در حال چرخش استوانه‌ای شکل ایستاده‌اند و برای اینکه از روی پلتفرم به پایین پرت نشوند مجبور به حرکت و هل دادن یکدیگر می‌شوند، تلاش بازیکنان برای سقوط نکردن تا آخرین لحظه دیدنی است.

 در بقیه‌ مراحل بازیکنان به چندین تیم تقسیم می‌شوند که برای رسیدن به یک هدف مشخص با هم رقابت می‌کنند. بازی‌های تیمی بهترین فرصت برای خراب‌کاری و مخلوطی از مهارت و شانس هستند. بر خلاف مینی‌گیم‌های دیگر در بازی Fall Guys که شما را تنها به دویدن در کنار دیگر بازیکنان و سبقت از آنان ترغیب می‌کند، شما در این مدهای تیمی می‌توانید با گرفتن رقبای خود باعث اخلال در پیشرفت آنها در مسیر مسابقه و رسیدن به اهدافشان ‌شوید.

بدی این بازی‌های تیمی این است که اگر شما با دوستان خود در بازی همراه نشوید با گروهی از غریبه‌ها هم تیم خواهید شد که قادر به گفتگو با هیچ‌کدام از آن‌ها نیستید. حتی اگر مهارت و عملکرد خوبی در بازی  داشته باشید امکان دارد بازهم از دور مسابقه حذف خواهید شد به این دلیل که اعضای تیم شما که از قبل بصورت تصادفی انتخاب شده‌اند تازه‌کارند و هماهنگی لازم را با هم ندارند.

برای مثال در مینی‌گیم اِگ اِسکِرَمبِل (Egg Scramble) تیم‌ها بر سر دسته‌ای از تخم مرغ‌ها در مرکز نقشه می‌جنگند و سعی می‌کنند تا تا جایی که می‌توانند سبد تیم خود را پر کنند و وقتی تخم مرغ‌ها تمام شدند به سبد تیم حریف حمله می‌کنند. ولی اگر تیم شما تازه‌کار باشد و در شروع بازی بد عمل کند، هر چقدر هم که شما تلاش کنید در آخر کار بازنده خواهید بود. این امر باعث می‌شود که بازی در این قسمت هیجان لازم را نداشته باشد.

بهترین مدل بازی تیمی را شاید بتوان به مینی‌گیم راک-اند-رول (Rock ‘n’ roll) نسبت داد که در آن تعادل و کار تیمی بهتر دیده می‌شود دارد. در این مینی‌گیم تیم‌ شما باید یک توپ غول‌پیکر را زودتر از بقیه تا خط پایان هل ‌دهد، همنیطور در این دور می‌توانید سد راه حریفان خود شوید و از پیشروی تیم رقیب جلوگیری کنید. بعضی از مینی‌گیم‌ها از بقیه متمایزند ، برای نمونه مسابقه  هگزگان (Hex-A-Gone) یکی از بهترین طراحی‌ها را بین مینی‌گیم‌ها در این بازی دارد که به بازیکنان آزادی عمل می‌دهد تا با استفاده از هوش و مهارت خود، محیط بازی را دستکاری کنند و با حذف سکوهای شش ضلعی در زیر پای حریفان، شرایط بازی را به نفع خود تمام کنند.

 مدل دیگر از این مینی‌گیم‌ها پازل پرفکت مچ است (Perfect Match) که شما در آن باید بر روی سکوهایی چهار گوش بایستید. هر کدام از این سکوها تصویر یک میوه را نشان می‌دهند که باید با تصویر نمایش داده شده در نمایشگر بازی منطبق باشند، در غیر اینصورت سقوط خواهید کرد. هنوز از تخته امتیازات در بازی خبری نیست ولی بعد از پایان هر مسابقه، بازی بر اساس امتیازهای که شما به دست آورده‌اید با ارز درون بازی که کودوس نام دارد به شما پاداش می‌دهد. هر چقدر عملکرد شما در بازی خوب باشد و در مسابقه‌های بیشتری برنده شوید کودوس بیشتری دریافت خواهید کرد و اگر بتوانید در تمام دورهای مسابقه برنده شوید می‌توانید ارزشمندترین جایزه بازی که یک تاجی طلایی است را تصاحب کنید.

بازی Fall Guys همچنین دارای یک فروشگاه درون بازی و یک سیستم مایکروترنزاکشن است ولی خوشبختانه پیشرفت لول بازیکنان به اندازه کافی سرعت دارد که آنها را از پرداخت هزینه‌های اضافی درون بازی معاف کند. شما می‌توانید از کودوس‌ها برای خرید لباس‌های بامزه و رنگارنگ و دیگر آیتم‌های درون بازی استفاده کنید.

با اینکه بازی هنوز در مد‌های تیمی نیاز به کار و رشد بیشتری دارد اما اتمسفر و فضای آن چنان پر انرژی و شادی‌بخش است که اگر از بدشانسی‌تان بخاطر چند هم‌تیمی‌ تازه‌کار و ناشی از دور بازی حذف شوید طعم شکست برای شما زیاد تلخ نخواهد بود حتی در مرحله نهایی بازی که رقابت بسیار جدی است، باختن حس بدی را به شما القا نمیکند.

بازی Fall Guys را می‌توان یک کمدی خنده‌دار به کارگردانی استودیوی میدیاتونیک توصیف کرد که در آن بازیکنان نقش ژلی‌بین‌های احمق اما دوست‌داشتنی را بازی می‌کنند و در تمام مدت این نکته مهم را به ما یادآوری می‌کنند که هدف اصلی در یک بازی بیش از اینکه برنده شدن در مسابقه باشد تجربه‌ی اوقاتی خوش در کنار دوستان و خانواده است.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:  طرح ایده‌ای نو و تازه در ژانر بازی‌های بتل‌ رویال  موزیک متن زیبا و پر انرژی  اتمسفری شاد و زنده سرشار از لحظه‌های کمدی‌وار و خنده‌دار  مینی‌گیم‌های متنوع با پلتفرمینگ‌های پرچالش و جذابنقاط ضعف:   مکانیک گیم‌پلی در مینی‌گیم‌های تیمی ضعیف و بیش از حد وابسته به شانس استاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: 4.73 ( 2 votes)
خروج از نسخه موبایل