Rage Preview

Rage Preview,Rage Preview,

Rage عنوانیست که حالتی آخر الزمانی دارد. دانشمندان به برخورد ستارکی با سطح زمین در آینده ای نه چندان دور پی می برند. آنها فورا این موضوع را به دولتمردان گزارش می دهند و از آنها می خواهند به هر نحوی که شده از وقوع این فاجعه جلوگیری کنند؛ فاجعه ای که می تواند باعث منقرض شدن نسل انسان ها شود. ماحصل این بحث ها و گفتگوها استارت پروژه ای به نام Eden بود. در حقیقت این پروژه چیزی به جز مجهز کردن افراد به محفظه ای ایمن و مستحکم نبود. این محفظه ویژه توانایی مقاومت در برابر صدمات ناشی از برخورد ستارک به سطح زمین را دارا بود. هدفی که دولتمردان در این پروژه به دنبالش بودند این بود: بعد از ایجاد فاجعه و نابودی زمین ، مردم از پناهگاهایشان بیرون آیند و مجددا تمدن باشکوه انسان ها را بازسازی کنند! بلاخره این پروژه عملی شد و حتی زمین هم مورد هجوم ستارک قرار گرفت ولی این محفظه ها به درستی عمل نکردند و اکثریت انسان ها نابود شدند. آنچکه بعد از حادثه مردم به دنبالش بودند بازسازی تمدن انسان ها نبود بلکه همجا را هرج و مرج فرا گرفته بود و هر کس برای بقا و منفعت خودش دست به هر کاری که فکرش را بکنید میزد. شخصیت اول بازی یکی از بازماندگان خوش شانس این فاجعه است. حال او به دنیایی پا گذاشته است که قطعا لحظات شیرین و آرام را برای او رقم نخواهد زد و حتی گاهی اوقات موجب می شود تا آرزوی مرگ راحت و بدون زجر را داشته باشد. حال زمان آن رسیده است تا خود را برای نبرد با موجودات آشنای دیروز و غریبه امروز آماده کنید.

حتما تا به اینجا متوجه شباهت های بازی با Fallout شده اید. در بین افراد و بازیکنان نظراتی به گوش می رسد که بازی شباهت های فراوانی به Fallout و Borderlands دارد ولی حقیقت امر چیز دیگریست. هر دو عنوان ذکر شده سبک نقش آفرینی دارند ولی Rage، اول شخصی خشن می باشد که بر استفاده از ماشین ها و اسلحه ها تاکید فراوانی دارد. عمده شباهت Rage با عناوین مذکور در پس زمینه آخرالزمانی آنها می باشد. حال به بررسی محیط و تاثیر آن بر روی گیم پلی بازی می پردازیم. بازی دارای محیطی بسیار بزرگی می باشد که بیشتر آن را مناطق متروکه و دشت ها فرا گرفته است. آن چیزی سازندگان بر آن تاکید فراوانی داشتند خشونت و بی رحمی بی حد و حصر این محیط پهناور می باشد. بازماندگان انسان ها به طور پراکنده و به صورت قبیله ای به زندگی خود ادامه می دهند و نهایت تلاششان را می کنند تا مامن شکننده خود را حفظ و حتی تقویت کنند. حال این سوال پیش می آید که چرا انسان ها باید تا این حد نسبت به پناهگاه های خود حساس باشند؟ جواب این سوال بسیار ساده است؛ به هزار و یک دلیل! در این محیط پهناور موجوداتی زندگی می کنند که برخی از آنها روزی انسان های شرافتمندی بودند ولی اکنون دیگر آثاری از آن انسانیت در آنها دیده نمی شود و آنچکه نمایان هست تنها خوی حیوانیشان می باشد که به حد اعلا خود رسیده است. از طرفی دیگر راهزنان و دزدان در بین مسیر ها حضور دارند و با سد کردن راه افراد، اموالشان را دزدیده و سپس به طرز وحشیانه ای آنها را سربه نیست می کنند. حیوانات گرسنه سرگردان ، طبیعت بی رحم منطقه ، تعرض قبیله ها به یک دیگر ، موجودات گرسنه عظیم الجسته و … تنها شماری از تحدیداتی هستند که متوجه حضور شما می باشند.

سازندگان بازی طی مصاحبه هایی که داشته اند بارها متذکر شده اند که دوست ندارند با وجود دنیایی عظیمی که خلق کرده اند بازیکنان را محدود به استفاده از یک منطقه خاص کنند. البته آن ها قصد دارند بازیکنان بیشتر روی خط داستانی تمرکز داشته باشند ولی تجربه ماموریت های جانبی هم برای آنها امکان پذیر باشد. مثلا می توانید بعد از انجام ماموریت های اصلی به گشت و گذار ، صحبت کردن با NPC ها و انجام ماموریت های جانبی بپردازید. آنها برای توصیف روند گیم پلی این جمله را اظهار کردند : " ساختاری باز و آزاد ولی مستقیم و متمرکز ". در مثالی مفهومی و نه چندان دقیق شاید بتوان به Mafia 2 اشاره کرد که در عین باز بودن، سازندگانش دوست دارند تمام امکانات در اختیار داستان بازی باشند و از این مسیر خارج نشوند.

اکثر ذهنیت ها در باره id Software این است که آنها گرافیک را در محوریت ویژگی های عناوینشان قرار می دهند اما بازیکنانی که شاهکارهای این شرکت را تجربه کرده اند می دانند که گیم پلی از نظر سازندگان دقیقا هم تراز و گاه مهمتر از گرافیک بوده است. Rage هم از این قاعده مستثنی نیست. بازی کاملا سریع و هیجانی به نظر می رسد. قابلیتی که در القا این حس نقش موثری داشته است ، هوش مصنوعی کارآمد بازی می باشد. بازیکنان سطحی نگر اخیرا آنقدر روی مسائل بی اهمیت بحث کرده اند که از این ویژگی ممتاز غافل شده اند. در نمایشی که بازی چندی پیش داشت صحنه ای مشاهده شده که تحسین همگان را برانگیخت. هنگامی که دشمنان به طرف بازیکن حمله می کردند عده ای از آنها با تغییر مسیر و حتی پرش و بالا رفتن از سطوح در صدد گیج کردن بازیکن بودند. در مواردی می توانید شاهد تاب خوردن دشنان بر بالای سرتان باشید که گاهی اوقات ممکن است متوجه حضورشان نشوید و شما را غافل گیر کنند. قالب و ساختار هوش مصنوعی بازی عالی به نظر می رسد ولی هنوز سازندگان باید باگ های عجیب و غریب آن را برطرف کنند که با وجود زمان زیادی که تا انتشار باقیست این امر عملی به نظر می رسد.بازی در مناطق مختلفی جریان خواهد داشت. در این عنوان تنها انتظار شن و صخره ها را نداشته باشید. دهانه های آتش فشان، منطقه ای بسیار شبیه به Bryce Canyon در Utah به نام Red Cliff، صخره هایی با اشکال عجیب و غریب، تشکیلات زیرزمینی، بستر های خشک شده دریاچه ها و … مناطقی هستند که بازی در آنها جریان خواهد داشت. همچنین می توانید انتظار اسلحه های متنوعی را داشته باشید. اسلحه های سبک، اسلحه های سنگین، سلاح های سرد و مواد منفجره گروه های اصلی آنها می باشند که هریک زیر مجموعه های کامل خاص خودشان را دارند. سیستم سلامتی جالب به نظر می رسد. پیش از استقرار افراد در محفظه های مخصوصشان به آنها ماده ای به نام NanoTrites تزریق می شود که به سیستم دفاعی آنها اجازه می دهد تا خود به خود شروع به ترمیم بافت های صدمه دیده کند یا حتی برای یک مرتبه شانس حیات مجدد را به آن ها می دهد.

حال قصد دارم تا به تشریح ماموریتی که اکثر بازدیدکنندگان در نمایشگاه E3 امسال تجربه کردند بپردازم. بر خلاف تصور اکثر افراد که در این انتظار بودند تا مسئولین id Software آنها را در دنیای پهناور بازی رها کنند ولی اینگونه نشد و آنها بازدیدکنندگان را به گشت و گذار در تشکیلات مرموزی زیرزمینی دنیای Rage دعوت کردند. اولین بخش دمو مربوط به بخش رانندگی میشد. ماشین ها در بازی بسیار فرسوده و غیر استاندارد هستند. آنها از اتصال میله ها و موتور های ماشین های اسقاطی درست شده اند. بازیکنان می توانند به این ماشین ها رنگ و لعاب بیشتری بدهند و آن را مجهز تر کنند. به عنوان مثال می توانید مسلسل هایی بر روی آن کار بگذارید که بسیار کار آمد می باشند. بعد از مدتی رانندگی کردن به شهری به نام Wellspring می رسید. شهری که مهم ترین مرکز بازی به شمار می آید و افراد زیادی در آن سکونت دارند. پیدا کردن آب در سطح این سرزمین بزرگ بسیار دشوار است ولی Wellspring تنها مکانیست که ساکنینش از کمبود آب رنج نمی برند البته اوضاع این شهر هم بهتر از ماشین ها به نظر نمی رسد چون تماما با اتصال میله ها و خرت و پرت ها ساخته شده است. در اکثر ماموریت ها باید از نقه A به نقطه B عزیمت کنید که می توانید این کار را با پای پیاده هم انجام دهید ولی مسلما کسی این همه وقت نمی گذارد تا این مسیر را پیاده طی کند. اینجاست که لزوم وجود وسایل نقلیه به همگان ثابت می شود. البته طبق توضیح سازندگان، Rage در درجه اول FPSی ناب است و قسمت های رانندگی تنها به منظور مرتفع تر کردن این بخش می باشند. این عنوان در بخش تیراندازی حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی از نظر بخش ماشین سواری عنوانی معمولی می باشد.

ماموریت در تاسیسات تصفیه آب آغاز شد. هدف ماموریت بسیار ساده بود نابودی تمام متجاوزینی که قصد مسموم کردن آب و تصرف تصفیه خانه را داشتند. این موجودات عجیب و غریب به Ghost ها معروف بودند. ماموریت بسیار سرراست بود ولی تجهیزاتی که در اختیار بازیکنان قرار می گیرد باعث هیجانی و سرگرم کننده تر شدن آن می شود. جدای از اسلحه های گرم مانند مسلسل ها و تپانچه ها، تجهیزات جالب دیگری هم وجود دارند. خنجر دور برد یکی از آنهاست که می توان با یک نشانه گیری دقیق سر دشمنان را از تنشان جدا کرد البته یک بار مصرف می باشند یا اینکه بمب هایی را در ماشینی تعبیه کرد و سپس آن را به دل دشمنانتان رها کنیم. جالب ترین این قابلیت های تورنتی شبیه به عنکبوت بود که می توانست به آرامی خود را به دشمنان برساند و آنها را یکی یکی از پای درآورد. اسلحه الکتریکی هم وجود داشت که با استفاده از آن می توان دشمنانی که در گودال های آب قرار گرفته اند را از غافل گیر کرده و از پای درآورد. این موارد ذکر شده بازی را از حالت خطی بودن تقریبا خارج می کند و این شانس را به بازیکنان می دهد تا تصمیم بگیرند بازی را به صورت مخفی کارانه دنبال کنند یا اینکه به صورت مستقیم با دشمنان رو به رو شوند. اگر هر یک از تجهیزات آسیب ببیند و غیرقابل استفاده شوند می توان قسمت های سالم آن را جدا کرد و در بازار ها به فروش رساند.

بعد از اتمام ماموریت منطقه ای جدید از بازی به نمایش درآمد که به آن Dam Facility می گفتند. تخصص ساکنین این منطقه ساخت ماشین ها می باشد پس در صورت از دست دادن وسیله نقلیه می توان از این مکان یکی دیگر تهیه کنید. البته متاسفانه اینجا محل استقرار گروهی از قاتلان روانی نیز می باشد که همه آنها دارای خالکوبی یک شکل هستند. در آخر منطقه ای به نام Dead City به نمایش درآمد که با دو منطقه قبلی کاملا متفاوت بود. این منطقه روزگاری دارای جلال و شکوهی بوده و یکی از شهر های مدرن محسوب میشده. حال آنچه از آن باقی مانده آسمان خراش های فروریخته و جاده های تخریب شده می باشد. در این شهر موجوداتی وجود دارند که واقعا عضیم الجسته و خشن هستند و در حالی که یکی از آنها با نعره و فریاد به سمت شخصیت بازی حمله کرد ناگهان دمو به پایان رسید.

حال به بررسی گرافیک بازی می پردازیم. در ابتدا باید عرض کنم که به هیچ عنوان به مقایسه ای دست نخواهم زد و تنها کیفیت خود بازی را مورد بررسی قرار خواهم داد. بازی دارای گرافیکی واقعی گرایانه نمی باشد و بیشتر به سمت هنری بودن سوق پیدا کرده است. جزییات NPC ها شگفت انگیز است و این مورد نه تنها در مورد NPC ها بلکه در مورد محیط هم صادق است. نورپردازی هم در سطح بالایی قرار دارد. بگذارید از یک مثال استفاده کنم. اکثر ما با محیط های غم افزا و بی روح مکان های بسته به خصوص تاسیسات زیرزمینی آشنا هستیم. Rage گویا در نمایش خود بسیار عالی عملکرده زیرا اغلب کارشناس ها و بازدیدکنندگان نورپردازی در همین محیط های غم افزا معروف دنیای بازی های کامپیوتری را بسیار عالی و زیبا دانسته اند. اتمسفر بازی هم خوب کار شده است. حال بگذارید تکنولوژی Mega Texture  را بیشتر شرح دهم. با استفاده از این تکنولوژی می توانید به جای قرار دادن تک تک تکسچر ها در کنار هم و اعمال آنها، Texture های بزرگی را قرار دهید که اگر بخواهیم آنها را به روش تک تک تجزیه کنیم شاید ده ها تکسچر شوند. این تکسچر های بزرگ حجم کمی دارند و پردازش آن ها راحت تر می باشد. همین علت می توان تعداد زیادی از آن ها را به کار برد که در نتیجه کیفیت بافت ها و جزییات محیط بسیار بیشتر می شود. به همین دلیل بازیکنان تصور می کنند به بطور نامحدود می توان Texture اضافه کرد. به عنوان مثال میزان تکسچر ها و جزییات بدن NPC ها به حدی است که می توان حتی انقباض ماهیچه های آنها را تشخیص داد. نکته جالب دیگر  اجرا شدن بازی در 60 فریم بر ثانیه می باشد. قبلا شاهد چنین فریم ریتی در بازی ها بوده ایم ولی وجود بازی با این میزان وسعت و جزییات و همچنین اجرا شدن بر روی سخت افزار محدود کنسول ها بی نظیر یا حداقل کم نظیر بوده است. این جمله بدین مفهوم نمی باشد که Rage بهترین گرافیک را دارا می باشد بلکه منظور این است که تا به حال هیچ بازی به این مهم دست پیدا نکرده است. انیمیشن های بازی هم عالی کار شده و اکثر سایت ها عکس العمل دشمنان نسبت به اصابت گلوله ها را تحسین کرده اند. انفجارها دارای کیفیت چندان خوبی نیستند و از فیزیک بازی هم چندان رونمایی نشده است ولی سازندگان قول فیزیکی عالی را داده اند.

به هر حال Rage بعد از مدت ها در حال پدیدار شدن می باشد و در پشت صحنه این پروژه طاقت فرسا کسانی جز کارکنان استدویو نام آشنا و متبحر id Software و پدر سبک FPS-جان کارمک-حضور نداشته است. تا انتشار بازی زمان بسیاری مانده است و بازی دارای نواقصی نیز می باشد که امیدواریم هرچه زود تر حل شوند. آنچکه مشخص می باشد این است که Rage تمامی زمینه ها برای تبدیل شدن به اثری موفق را دارا می باشد. حال تنها می ماند id Software و دست هنرمند کارکنانش تا بلکه بتوانند مجددا عنوانی تاثیر گذار را خلق کنند. این بازی در سال 2011 برای PS3 , 360 , PC منتشر می شود.

پایان

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل