معرفی بازی Binary Domain

Man vs Machine

عصر ماشین و تکنولوژی و جنگ نهایی بشر و ربات های پیشرفته داستان جدید نیست و بارها و بارها نمونه آن در عناوین مختلف دیده ایم و با آن به شکل کامل آشنایی داریم. کار جدیده استدیوی Yakuza قرار است ما را دوباره به این حال و هوا ببرد و داستان دیگری را در این دنیای فانتزی برای مخاطبین خود تعریف کند. Binary Domain یک squad-based third-person shooter است که با مایه های RPG که درون خود دارد سعی دارد مخاطبین این ژانر محبوب را با ویژگی های جدیدی در این ژانر آشنا کند.

کار قبلی این تیم بازی Yakuza است که بیشتر برای گیمرهای ژاپنی تهیه و ساخته شده بود و حتی اکثر شماره های آن راه به بازار های غربی پیدا نکرد. برای همین آن ها تصمیم گرفتند که سراغ عنوان جدید بروند که بیشتر با ذائقه مخاطبین غربی همخوانی داشته باشد و افراد بیشتری را به طرف خود جذب کند. بهمین منظور Toshihiro Nagoshi کارگردان تیم یاکوزا  دست به تاسیس استدیویی جدید با نام Ryu ga Gotoku زد و بهمراه تعدادی از افراد کلیدی تیم یاکوزا اولین پروژه تیم یعنی Binary Domain  کلید خورد.  Nagoshi درباره نحوه ساخت بازی  می گوید: “در بخش طراحی و انتخاب سبک هنری ما از یک Style غربی استفاده کرده ایم. بازی کنندگان غربی در حین انجام بازی این احساس را خواهند داشت که در حال بازی کردن یک عنوان غربی هستند و از آن طرف ژاپنی ها به دلیل اینکه حوادث بازی در ژاپن رخ می دهد با مکان های آشنای زیادی مواجه خواهند شد و آنها نیز از این طریق می توانند با بازی ارتباط برقرار کنند”. Masayoshi Kikuchi مدیر ارشد تیم سازنده دلیل تغییر جهت تیم را اینگونه بیان می کند: “ما این ژانر را انتخاب کردیم چرا که ما همیشه درگیر ساخت یاکوزا بوده ایم بازیی که مخصوص مخاطب ژاپنی بوده است ولی این بار یکی از اهدافی که در ذهن داشتیم این بود مخاطب عمومی تری را با عنوان جدید مورد هدف قرار دهیم”

سال 2080 ، شهر توکیو، ژاپن. دو قطب اصلی تکنولوژی رباتیک، کمپانی آمریکایی Bergin و رقیب ژاپنی آن Amada پیمانی بسته اند که که بوسیله آن هر گونه فعالیتی در مورد ساخت ربات های انسان نما متوقف کنند. در پی حادثه ای در مقابل درب ورودی شرکت Bergin یکی از این ربات های انسان نما هویت واقعی خود را نشان میدهد و معلوم می شود شرکت Amada هنوز هم در حال ساخت این ربات ها هستند که به نام Hollow Children شناخته می شوند. آنها علاوه بر AI فوق العاده و شباهت بیش از اندازه شان به انسان ها، خود را نیز جزیی از انسان های می دانند و با ویژگی های خود قدرت تشخیص انسان از ربات را دشوار کرده اند و مرز بین این دو را در هم شکسته اند. شما نقش Dan Marshall را در بازی ایفا می کنید مامور دفتر بین المللی تکنولوژی رباتیک که بهمراه تیم خود درصدد پیدا کردن عامل ساخت Hollow Children در شرکت Amada است. با نگاه به سری یاکوزا می توان انتظار یک داستان جذاب و گیرا را از Binary Domain داشت. Nagoshi هم این قول را به گیمر ها داده است که به غیر از کات سین های بازی در بین اکشن و بحبوحه جنگ لحظات دراماتیک زیبایی خلق خواهد کرد که باعث می شود بازی یکی از عناوین برجسته در قسمت داستانی در این ژانر مطرح شود. اخیرا تریلری هم با نام Bigger than you think منتشر شده است که تا حدود زیادی این ادعا را تثبیت می کند.

به محض شروع بازی متوجه شباهت بازی با بقیه شوتر های امروزی خواهید شد. قسمت سنگر گیری و تیراندازی بازی به مانند GeoW عمل می کند و شما می توانید بین سنگر ها مکان خود را تغییر دهید و از روی آن ها بپرید و در پشت سنگر بدون نشانه گیری تیراندازی کنید و یا به شکل Run & Gun در حال حرکت ربات ها را نشانه بگیرید. اسلحه های سبک و سنگین اتوماتیک تخیلی که شامل انواع  Assault ،Pistol  و Shotgun ،Sniper rifle و Machine gun می شود لیست کاملی از اسلحه ها را پیش روی شما قرار می دهد که هر کدام Recoil خاص خود را دارند که تجربه شلیک کردن با هر یک را متنوع و لذت بخش می کند. برای از بین بردن ربات های باید نقطه ضعف آن ها را پیدا کرده و به آن قسمت شلیک کنید و یا در وهله اول یکی از قسمت های بدن آن را از بین ببرید تا بعد از مستاصل کردن فرصتی برای نشانه گیری به شکل دقیق پیدا کنید . این قابلیت باعث خلق لحظات جالبی می شود لحظاتی که شاید سلاخی کردن نکرومورف هایDead Space توسط آیزک را برای شما تداعی کند. مثلا با شلیک کردن به پاها ربات بر روی زمین خیز می خورد و به طرف شما می آید و یا با از بین بردن سر آن ناخواسته به هم تیمی های خود شلیک می کند.
یکی از قابیلیت هایی که بازی را از بقیه شوتر های این ژانر متفاوت جلوه می دهد Consequence System است که بوسیله آن تغییرات جالبی در گیم پلی بازی ایجاد می شود. همان طور که در اول متن به آن اشاره کردیم بازی یک squad-based third-person shooter است و به همین دلیل شما می توانید به هم تیمی های خود از طریق کنترلر و یا هدست دستور دهید که شما را پوشش دهند و یا به محل مورد نظر بروند. نحوه اعمال دستورات شما بستگی به میزان اعتماد آن شخص به شما دارد به این شکل که اعمال شما در طول بازی بر مقدار اعتماد هم تیمی های شما تاثیر مستقیم می گذارد و نحوه تصمیم گیری شما در مواقع حساس و نوع دستورات شما در میدان جنگ میزان اعتماد آن ها را تشکیل می دهد. حتی نوع برخورد شما با یکی از هم تیمی هایتان ممکن است باعث حسادت و یا ناراحتی یکی دیگر از افراد تیم شود و در نتیجه به درستی به دستورات شما پاسخ ندهد. بیش از 100 جمله مختلف برای دستورات تاکتیکی و یا ابراز احساسات بازی کننده توسط کلمات عامیانه و عاطفی مانند دوستت دارم ، از جلو چشمم دور شو و … در بازی به 6 زبان مختلف تعریف شده است که بازی کننده می تواند از طریق هدست از آنها استفاده کند و تیم خود را به شکل واقعی رهبری کند . Consequence System علاوه بر گیم پلی بر روی داستان کلی بازی نیز تاثیر بسزایی می گذارد و احتمالا قسمت درامی که Nagoshi از آن صحبت می کند در داخل همین سیستم شکل می گیرد. نا گفته نماند که این سیستم نیز شباهت های زیادی به سیستم ترس و اعتماد در بازی The thing دارد که در سال 2002 بر روی کنسول های نسل قبل منتشر شد و به خاطر همین سیستم مورد تحسین بسیاری از سایت ها قرار گرفت.

از لحاظ گرافیکی Binary Domain یکی از زیباترین بازی هایی است که قرار است در سال 2012 منتشر شود. جزییات بالای صورت و مدل کراکتر های به مانند یاکوزا به سینمایی تر شدن بازی کمک بسزایی کرده است. درصد تخزیپ پذیزی محیط و به خصوص ربات ها بسیار عالی است و سنگر ها پس از مدتی از بین می روند و همیشه نمی توانید به یک مکان تکیه کنید. شلیک کردن و ترکاندن سر ربات ها توسط شاتگان و دیدن تکه پاره های فلزی بدن ربات یکی از صحنه هایی است که مطمئنا رضایت اکشن دوستان را بهمراه خواهد آورد و لحظات جذابی را برای گیمرها رقم می زند. ظاهر کاراکتر اصلی بازی چندان شباهتی به قهرمانان ایکونیک بازی های غربی ندارد و بیش از حد تکراری و کلیشه ای طراحی شده و با انتخاب صدای پیشه نه چندان جالب نسخه انگلیسی بازی نمی توان انتظار داشت که مارشال مدت مدیدی در ذهن گیمرهای غربی و طرفداران این مدل بازی ها باقی بماند.

با نگاه به مشخصات بازی می توان گفت که Binary Domain عنوان در خورد توجهی است که می تواند تنوع خوبی در بین شوتر های غربی ایجاد کند و با حضور دو فرد کلیدی سگا یعنی Nagoshi خالق یاکوزا و Kikuchi کسی که در ساخت عنوانی مثل Vanquish حضور موثر داشته است می توان سرنوشت این شوتر ژاپنی را به Vanquish نزدیک تر دید تا عناوین ناموفقی مثل Quantum Theory . قسمت Consequence System یکی از ویژگی های بارز این بازی به حساب می آید که باید در نسخه نهایی دید که این تاثیرات چقدر عمیق است و تا چه مقدار مسیر داستانی بازی را دستخوش تغییر و تحول می کند. بازی در28 فبریه 2012 بر روی دو کنسول X360 و PS3 منتشر خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل