پیشنمایش Medal of Honor

پیشنمایش Medal of Honor,پیشنمایش Medal of Honor,

بحث ما سیاه یا سفید بودن این جنگ نیست بلکه حقیقت، تلخ بودن آن است. اگر سری MoH را تجربه کرده باشید حتما متوجه شده اید که این مجموعه همواره بر مستند بودن وقایع بازی حساسیت داشته و همچنین در طول خط داستانی حس واقعی بودن اتفاقات را به بازیکنان القا می کند. بدین منظور بنده سعی کردم تا با جمع آوری اطلاعاتی هر چند اندک شما دوستان را با دشمنی که قرار است با آن مبارزه کنید بیشتر آشنا کنم. اواسط دهه 90 میلادی اوج جنگ های داخلی افغانستان بود. هر یک از قدرت طلبان با وعده های پوچ و تهی مردمانی که در فقر و بدبختی زندگی می کردند را گرد هم می آوردند و به مبارزه با دولت مرکزی می پرداختند. تاریخ ثابت کرده است که هیچ جنگی به اندازه جنگ های داخلی دردناک و مهلک نبوده است. در اواخر سال 1994 میلادی همان طور که این درگیری ها ادامه داشت و خون گرم کودکان، زنان و افراد بی گناه روی دشت های افغانستان به سردی هر چه تمام تر ریخته میشد، در شهر قندهار مبارزاتی چریکی به وقوع پیوست که در آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت. در واقع این مبارزات اولین تحرکات گروه تروریستی طالبان محسوب میشد. چندین سرکرده این گروه جنایتکار ملیت سعودی داشتند و با تزریق عقاید منحرف وهابیت بین پیروان متعصبشان شعله درگیری ها را افروخته تر از پیش کردند. پدر اسامه بن لادن که مخالف دولت عربستان سعودی بود با تجهیز و حمایت های بی اندازه از این گروه کم کم افکار شیطانیش را در راستای تحقق یافتن می دید. نهایتا در سال 1996 طالبان توانست حکومت را بر دست گیرد و سپس تعداد کثیری از دولت مردان را کشتند. آنها خود را به ظاهر مسلمان واقعی می دانستند ولی زیر این ماسک فریبنده چیزی جز ذاتی اهریمنی دیده نمیشد. آنها تمام ماموران و نمایندگان کشور های خارجی را اخراج کردند و در نهایت انزوای بین المللی به کار خود ادامه می دادند ولی باید به این نکته هم اشاره کنم که تنها سه کشور سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی آن را به رسمیت شناختند.

در طی این سالها کشور های مختلف چندین بار درخواست مذاکره دادند ولی هر بار این درخواست ها به علت اعتقادات منحرف و تندرویانه طالبان رد میشد. وضع به همین صورت بود تا اینکه پس از وقایع 11 سپتامبر آمریکا اعلام کرد که طالبان باید در بازداشت اسامه بن لادن با آنها همکاری کند و او را تحویل دهند. سران طالبان که شکل گیری خود را مدیون خاندان بن لادن می دانستند از این کار سر باز زدند و علیه آمریکا جبهه گیری کردند. این شد که در سال 2001 آمریکا حملات گسترده خود را به افغانستان آغاز کرد. پس از درگیر های سفت و سخت و جنگ های چریکی طالبان نابود شد و دولت موقت افغانستان روی کار آمد. طی این سال ها جنایت های فجیع بسیاری به دست این گروه تروریستی صورت گرفت و مطمئنا خاطرات تلخ آن هرگز فراموش نخواهد شد. البته این پایان کار نبود زیرا این سازمان مجددا در سال 2004 شکل گرفت و تا به امروز هم دست از فعالیت های تروریستی خود بر نداشته است.

حال با پیش زمینه ذهنی که راجع به دشمنان بازی بدست آوردید درک حقیقت بازی برایتان راحت تر خواهد بود. جنگ افغانستان بی شک جنگ بی رحمانه ای بود. بازی دارای درجه بندی M می باشد؛ پس مطمئن باشید با وجود سابقه MoH و چنین درجه سنی وقایع ناخوشایند و ناراحت کننده ای را مشاهده خواهید کرد. برای مثال می توان به اولین تریلر بازی اشاره کرد که افراد طالبان برای کشتن شما با بی رحمی هر چه بیشتر بمبی را درون فردی جا سازی کرده بودند. سازندگان بازی پیش از این اظهار کرده بودند که مسائل سیاسی بر روی کار آنها هیچ تاثیری نداشته و تنها قصد دارند تا سرباز بودن و مشکلات آن را هر چه شفاف تر به معرض نمایش بگذارند. بدین منظور سازندگان بازی از چند تن از افرادی که به شخصه در این جنگ حضور داشتند کمک گرفته اند تا ضمن احترام گذاشتن به سربازان اتفاقات جنگ را به بهترین نحو ممکن طراحی کنند. روایت جنگ از هر زاویه ای ناخوشایند است. در بازی هم این موارد رعایت شده است. گاه امکان دارد در اثر فشارهای روانی شاهد درگیری های لفظی میان کاراکتر ها باشید، گاه ممکن است سربازی را ببینید که در اثر وحشت فراوان ناخواسته خود را در تیرس قرار داده و کشته می شود و همچنین گاه در اثر خطای دید فرد بی گناهی را نشانه روید و هنگامی که خونش به آرامی زمین را سرخ رنگ می کند مدام با خود این صحنه تلخ را مرور کنید.

قسمت گیم پلی بازی دچار تغییرات ریز و درشتی زیادی شده است. همان طور که می دانید ماهیت جنگ های مدرن سریع بودن آنها می باشد که در MoH هم این استاندارد در نظر گرفته شده است. تسریع گیم پلی بازی باعث شده تا هیجان هنگام انجام  آن افزایش یابد بنابراین کشش بیشتری را در بازیکنان به وجود می آورد. تا کنون دو  تیم عملیاتی که در بازی وجود دارند نشان داده شده است که شامل تیم های عملیاتی "Tier 1" و "Big Military" می باشند. از بخش های قابل توجهی که اخیرا مشاهده شده می توان به حضور وسایل نقلیه متعدد اشاره کرد. در نسخه های قبل به ندرت شاهد چنین ویژگی بودیم ولی گویا این خصیصه در این نسخه حضور پرنگی در بخش گیم پلی بازی دارد. سازندگان بازی قول داده اند تا کنترل وسایل را هر چه راحتتر و لذت بخش تر طراحی کنند. بازی دارای مراحل متنوعی می باشد. قرار گیری در نقش تک تیر انداز، نفوذ مخفیانه به پایگاه دشمن، هجوم دست جمعی و درگیری های سنگین، قرار گیری در نقش خلبان، پیشبرد بازی به صورت مخفیانه در دل شب و … تنها تعدادی از موارد برای اثبات این ادعا می باشند. در بازی لحظات مهیج وفور دیده می شود؛ حتی باید مواظب گوسفند چران ها هم باشید زیرا هر لحظه امکان دارد از زیر لباس خود مسلسل اتوماتیکی را به طرفتان نشانه گیرند که حتی مشابه آن را در خواب هم  ندیده باشید! به طور کلی بازی از نظر گیم پلی خواسته یا ناخواسته شباهت های فراوانی به رقیب خود-Call of Duty- دارد که از نظر بنده به هیچ وجه ضعف محسوب نمی شود زیرا این فرمول پیش از این بازخوردهای مثبتی را به همراه داشته و حال با ادغام ویژگی های منحصر به فرد MoH چه بسا لذت بخش تر از پیش شود.

متاسفانه یکی از مواردی که جزییات چندانی از آن منتشر نشده است خط داستانی بازی می باشد. وقایع بازی در سال 2001 جریان دارد. مدت زیادی نیست که از واقعه 11 سپتامبر می گذرد و اوضاع امور داخلی آمریکا آشفته است. مقامات پس از مدتی بحث و گفتگو تصمیم می گیرند تا ارتش خود را آماده و آنها را به نواحی مختلف افغانستان اعزام کنند اما پس از گذشت چند ماه متوجه می شوند که گویا یک جای کار ایراد دارد. سربازان آمریکایی با تجهیزات و اطلاعات دقیقی وارد میادین نبرد می شدند ولی آمار تلفات بسیار بیشتر از آن چیزی بود که مقامات پیش بینی کرده بودند. در اینجاست که متوجه می شوند به جای جنگ های تاکتیکی می بایست جنگ های چریکی را در دستور کار قرار دهند. بازیکنان در نقش افراد دو گروه مذکور قرار می گیرند و به پیش برد بازی خواهند پرداخت. البته شایان به ذکر است که بخش عمده از بازی روی گروه Tier 1 تمرکز دارد. با توجه به اطلاعات اندکی که از این بخش در دسترس می باشد قضاوت راجع به آن را به بعد از عرضه بازی موکول می کنیم.

 یکی دیگر از جنبه های قابل بحث بازی گرافیک آن می باشد. این عنوان با استفاده از Unreal Engine 3 ساخته شده است. طبق گفته سازندگان گویا تغییرات بسیاری روی این موتور صورت گرفته است. با نگاه به تریلرها و دموها به راحتی متوجه می شوید که گرافیک بازی در سطح بالایی قرار دارد. تکسچر های محیط بسیار زیبا طراحی شده اند و با نگاه به صخره ها، کاراکترها و ساختمان ها متوجه این موضوع می شوید. همان طور که می دانید دیگر خبری از لوکیشن های تکراری و بسته جنگ جهانی نخواهد بود بلکه محیط ها باز تر و بزرگتر خواهند بود با این وجود گرافیک بازی از ترقی خوبی برخوردار بوده است. اکثر مدت بازی در بیابان ها و صحرا های افغانستان جریان دارد ولی در تصاویر بازی محیط های برفی هم مشاهده شده است. پیش بینی می شود محیط های مختلف دیگری نیز وجود داشته باشد.  نور پردازی زیبا کار شده است و هنگام غروب آفتاب حس تنهایی را به خوبی القا می کند . در واقع می توان گفت نورپردازی به طور شایسته در خدمت اتمسفر بوده است. انیمیشن ها خوب طراحی شده اند ولی هنوز جای کار دارند و امیدواریم این بخش نیز مرتفع شود. تخریب پذیری بازی هم با دقت فراونی طراحی شده است. قسمت زیادی از تغییرات موتور بازی به علت ارتقا دادن بخش تخریب پذیری صورت گرفته است. به طور کل گرافیک بازی نمره قابل قبولی می گیرد ولی مطمئنا در ایده آل ترین حالت نمی باشد.

حال به بررسی  بخش صدا گذاری خواهیم پرداخت. حقیقتا این بخش یکی از قویترین بخش های بازی خواهد بود. همان طور که قبلا نیز اشاره کرده بودم تیم سازنده نسبت به واقع گرایانه بودن بازی بسیار حساس هستند و این ویژگی در راس اولویت های کاری آنها قرار دارد. یکی از قسمت هایی که می تواند آنها را در تحقق این هدف یاری کند همین بخش صداگذاری می باشد. صداگذاری تمام اسلحه ها برگرفته از نمونه واقعی آنها می باشد. صدا گذاری وسایل نقلیه هم به همین صورت است. یکی از موارد جالبی که خواندم بدین شرح بود که برای صدا گذاری بخش هدایت هلی کوپتر تمامی صداهایی که بین خلبان و کمکش ضبط شده در دنیای واقعی، و در حالت مشابه صورت گرفته است! به بیانی ساده تر  به طور حقیقی خلبان و کمکش در ارتفاع با هم صحبت کرده اند تا دقیقا صداگذاری آنها بر مبنای استرس حالت پرواز ضبط شود. موزیک های بازی هم توسط رامین جوادی آهنگ ساز توانای ایرانی ساخته شده است. برای اینکه کیفیت کار ایشان را بیشتر بشناسید می توان به کارنامه موفقش رجوع کرد. ساخت آهنگ های سریال محبوب Prison Break , فیلم های Clash of Titans و Iron Man و همچنین حضور به عنوان دستیار آهنگ ساز در چندین فیلم مطرح هالیوودی از جمله کارهای ایشان می باشند. همه و همه این ها حکایت از آن دارند که عیب و نقصی در این بخش وجود نخواهد داشت.

یکی از اتفاقات نادر دنیای بازی های کامپیوتری در بخش چندنفره این بازی صورت گرفته است. این بخش توسط استدیو Dice و با استفاده از موتور قدرتمند Frostbite ساخته می شود! همان طور که احتمالا دقت کرده اید سازندگان بخش تک نفره و چندنفره هرکدام جمله ای مشابه ای را به زبان آورده اند. " هر یک از ما بخشی که درش تخصص داریم را انجام می دهیم". این جمله پاسخی کوتاه از سوی سازندگان به سوال های متعددی بود که در مورد نحوه تعامل و حیطه وظایف هر یک از استدیوهای Dice و EA Los  Angeles مکررا پرسیده میشد. کسانی که نسخه بتای بخش چند نفره را تجربه کرده اند گویا از کیفیت آن راضی نبوده اند در حالی که تصور میشد با توجه به کارنامه موفق Dice در این زمینه این بخش به یکی از نقاط قوت بازی تبدیل شود. مسئولان EA قول داده اند که از سرورهای dedicate استفاده کنند و در صورت تحقق این امر می توان آن را خبری خوش برای طرفداران بخش آنلاین قلمداد کرد. با توجه به تجربه اخیر بازدیدکنندگان از این بخش گویا سازندگان تا حدودی مشکلات را برطرف ساخته اند و تا حد امکان بازخوردهای طرفداران را به کار بسته اند.

در مجموع می توان گفت این عنوان می تواند شروعی تازه برای این فرنچایز محبوب باشد. تا بدین جا نکات مثبت بسیاری مشاهده شده است و باعث شده تا طرفداران این مجموعه با امید بسیار چشم به راه این بازی باشند. بازی دارای ضعف های زیادی نمی باشد ولی همان نکات مثبتش در سطح عالی قرار ندارند و می توان به اکثر بخش ها نمره بسیار خوب را داد. پس با این احتساب انتظار یک عنوان "عالی" را نداشته باشید ولی قطعا "بسیار خوب" هم چندان از این ایده آل به دور نیست. بازی در تاریخ 12 اکتبر برای سه پلتفرم PC , PS3 و Xbox 360 عرضه خواهد شد.

پایان

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل