پیشنمایش Dragon Age II

پیشنمایش Dragon Age II,پیشنمایش Dragon Age II,

Dragon Age : Origins بی شک یکی از عناوین خوش ساخت و موفق سال گذشته بود. بازی در نمایشگاه E3 2004 با وعده اینکه جایگزینی شایسته برای 2 عنوان بزرگ Baldur’s Gate و Never Winter Nights خواهد بود رو نمایی شد. در آن زمان تب نقش آفرینی های کلاسیک بسیار داغ بود و این رونمایی چراغ امید را در دل بازیکنان Old School روشن کرده بود. این عنوان یکی از پروژه های طولانی Bioware محسوب می شود زیرا ساخت آن نزدیک به 5 سال  به طول انجامید. از دلایل طولانی شدن این پروژه می توان به قرار دادهای Bioware با مایکروسافت، تغییر گرایش مخاطبان به سمت نقش آفرینی های ترکیبی و عنوان عظیم Mass Effect اشاره کرد. پس از کش و قوس های فراوان سرآخر بازی در November سال گذشته بر روی 360 ، PS3 و PC عرضه شد. در ابتدا قرار بود تنها بر روی PC عرضه شود ولی با تغییر سیاست شرکت بر روی 2 کنسول نام برده نیز عرضه گشت. همان طور که قبلا ذکر کردم این بازی با وعده اینکه احیا کننده نقش آفرینی های کلاسیک باشد معرفی شد ولی خبر کنسولیزه شدن بازی مانند ریختن آب سردی بر تن طرفداران آن بود زیرا باعث به تعویق افتادن تاریخ عرضه و- از نظر بسیاری- باعث تغییر سبک و سیاق بازی و فاصله گرفتن از عناوین کلاسیک میشد . بر خلاف تصورات، بازتاب های مثبتی را از سوی منتقدان شاهد بودیم. کسب امتیازات بالا و تحسین همگان باز هم ثابت کرد که Bioware به شایستگی لقب "سکان دار سبک نقش آفرینی" را یدک می کشد. بازی نه تنها از چهار چوب عناوین کلاسیک خارج نشده بود بلکه به کنسول بازان نیز این فرصت را داد تا این سبک را به بهترین حالت تجربه کنند.از همان ابتدا با پسوندی به مفهوم " ریشه ها " مشخص بود که Bioware روی این IP حساب بازکرده است و برای آن نقشه ها دارد.

بعد از عرضه Origins شرکت به شدت بر روی توسعه Mass Effect 2 مشغول شد و دیگر هیچ خبری از این عنوان شایسته به گوش نرسید تا اینکه، مدتی پیش Bioware به طور رسمی ادامه آن را معرفی کرد. Bioware قول داده است تا ضعف های نسخه قبلی را برطرف سازد و عنوان با کیفیت تری را عرضه کند. در ادامه به تغییرات ریز و درشتی که بازدید کنندگان از بازی مشاهده کرده اند خواهیم پرداخت.

نسخه اول بازی در سرزمین Ferelden جریان داشت؛ سرزمینی آرام و زیبا به همراه جنگل های انبوه و کوهستان های مرتفع اما، با وجود تمام این زیبایی ها در اعماق این سرزمین و در غارها و تونل هایش موجوداتی زندگی می کنند که هر چند صد سال یکبار دنیای آرام ساکنینش را به جهنم تبدیل می کنند. این موجودات که Darkspawn نام دارند توسط ابلیسی بزرگ که در جسم اژدهایی نفوذ کرده است رهبری می شوند. همان طور که ذکر کردم هجوم Darkspawn ها هر چند صد سال یکبار روی می دهد و به این اتفاق Blight گفته می شود. از اولین دوره این حملات حذب افسانه ای به نام Gray Warden ها در برابر این تهدیدات ایستادگی و از مردم بی دفاع مراقبت کرده اند. نسخه اول از جایی شروع می شود که Ferelden  خود را برای رویارویی با پنجمین Blight آماده می کند. شخصیت اول بازی که جنسیت، کلاس، چهره اش و … توسط بازیکنان تعیین می شود بعد از کش و قوس های فراوان به عضویت حذب Grey Warden ها در می آید. او ماموریت پیدا می کند تا تمام پادشان را صرف نظر از نژادشان گردهم آورد و آنها را متقاعد کند تا در مبارزه علیه Darkspawn ها او را یاری کنند. بعد از تحقق این امر و متحد ساختن پادشاهان جنگ عظیمی برپا می شود که در انتها برای نابودی همیشگی Archdemon – رهبر Darkspawn ها – تعدادی گزینه در برابر شما قرار می گیرد که با اتخاذ هر یک پایانی متفاوت را مشاهده می کنید.

حال به توضیح تغییراتی که در نسخه 2 بازی صورت گرفته است می پردازیم. اولین نکته ای که Mike Laidlaw – طراح ارشد بازی – به آن اشاره کرد تغییر در نحوه بازگو کردن داستان آن می باشد. Bioware برای حماسی تر کردن فضا و اتمسفر از روش " نقل داستان درون داستانی دیگر " استفاده کرده است. احتمالا مفهوم این عبارت برایتان گنگ می باشد. در بیانی ساده تر می توان گفت که یک راوی داستانی را برای دیگران می خواند و داستانی که او نقل می کند درست همان روند بازی می باشد. از گذشته تا به کنون یکی از شاخص ترین ویژگی های شرکت Bioware داستان های زیبای عناوینشان بوده است و Dragon Age II  هم از این قاعده مستثنی نیست به همین علت، تیم سازنده تصمیم گرفته است تا در بازی کاراکتری ثابت را قرار دهند که مسلما این تصمیم به قوی تر و مرتفع تر کردن شخصیت پردازی و داستان بازی کمک خواهد کرد – درست مانند فرمانده شپرد از بازی Mass Effect 2 . وقایع این نسخه 10 سال قبل از نسخه اول روی می دهد. شخصیت اصلی بازی Hawke نام دارد؛ قهرمانی شجاع  که دلاوری هایش او را تبدیل به قهرمان عصرش کرده است. اکثر زمان بازی بر روی Hawke تمرکز دارد ولی گهگاهی داستان قطع می شود و راوی و کسانی که مشتاقانه در حال گوش فرا دادن به قصه هستند را نشان می دهد. بازیکنان مانند بازی Mass Effect توانایی انتخاب کلاس و جنسیت و بسیاری دیگر از مسائل را دارند پس بازیکنانی که به این قسمت علاقه دارند نگران نباشند زیرا این قسمت کامل تر از گذشته وجود خواهد داشت. متاسفانه اطلاعات بیشتری از این قسمت فاش نشده است.

یکی از بخش هایی که در نسخه اول بازی به خوبی ساخته و پرداخته نشده بود قسمت بصری آن بود. نسخه اول، گرافیکی متوسط رو به بالا داشت و  همچین ضعفی برای عنوانی با این سطح پتانسیل چندان جالب نبود. بنابر نظر بازدیدکنندگان گویا بازی در این قسمت بهینه تر شده است هرچند به نظر تغییرات آنگونه که انتظار می رفته است نبوده. سطوح واضح تر ، افزایش جزییات کاراکترها و وهم آلود تر شدن محیط بازی از مواردی می باشد که بازدیدکنندگان به آن اشاره کرده اند. یکی دیگر از موارد قابل ذکر در بخش گرافیک بهتر شدن افکت پخش شدن خون و تکه تکه شده اعضای بدن دشمنان می باشد. 

حال به بررسی بخش مبارزات می پردازیم. قسمتی که در نمایشگاه Comic-Con به معرض نمایش در آمد Hawke به همراه ساحری به نام Bethany را نشان می داد که در زیر آسمانی سرخ رنگ و در میان دشتی وحشتناک توسط Darkspawn ها و Ogre ای عظیم الجسته محاصره شده بودند. با شروع مبارزه Hawke ضرباتی را به دشمنان وارد ساخت و بدون درد سر آنها را از بین می برد. کنترل نسخه 360 بازی که به نمایش درآمد تفاوتی با نسخه قبل نداشت و همچنان می توانید با نگه داشتن Trigger های راست و چپ صفحه را فریز کنید و از منوی باز شده با انتخاب استراتژی و قابلیت های مناسب مبارزات را به نفع خود پیش ببرید. نکاتی که در مبارزات به چشم می خورد نرم تر شدن انیمیشن کاراکتران و افزایش حجم خون در آن بود. زمانی که Laidlaw کنترل Bethany را بر دست گرفت آنچکه به نظر می رسید این بود که گویا کنترل ساحره ها تاکتیکی تر شده است. تعدادی از ورد ها به معرض نمایش در آمد ولی آنچکه بیش از بقیه جلب توجه می کرد وردی بود که تا شعاع معینی گلوله های آتشین را از بالا بر سر دشمنان روانه می کرد. Laidlaw اشاره کرد که در این تلاش هستند تا صحنه های متحیر کننده ای را در این کلاس به وجود آورند و برای اثبات حرفش نحوه از بین بردن Ogre را توسط Bethany نشان داد که بسیار جالب بود. او ابتدا Ogre را در بین آسمان و زمین معلق کرد و سپس نیروهای تاریکی او را احاطه کردند و ناگهان به یکباره منفجر شد و تقریبا چیزی از آن باقی نماند. در مجموع کنترل بازی چندان متفاوت نسبت به نسخه قبلی خود نیست فقط کمی نرم تر و سریعتر ( که آن هم به دلیل زود شارژ شدن قدرت ها و جادوهای کاراکتران بود که حدس زده میشه به علت آسان بودن دمو برای نمایش در نمایشگاه بوده و در نسخه نهایی اینگونه نخواهد بود ) می باشد.

همان طور که مبارزات نشان داده میشد تعدادی دیالوگ بین کاراکتران رد و بدل شد که در همان لحظه ابتدایی متوجه تغییر مهم و مثبت دیگر بازی شدم. کاراکتر اصلی اینبار دارای صداگذاری می باشد و این کمک شایانی به بازی می کند. Laidlaw در میان سخنان خودش اشاره کرد که شخصیت نسخه اول بازی با وجود اینکه درگیر یکی از بزرگترین نبردهای طول تاریخ بود و سرنوشت بسیاری به او بستگی داشت نهایت ابراز احساساتش خم کردن ابرو و یکسری دیگر از انیمیشن های ابتدایی بود که این چندان جالب نبود. همه شما با سیستم دیالوگ معروف شاخه ای Bioware آشنایی دارید و باز هم در این نسخه می توانید آن را تجربه کنید. Hawke هم مانند فرمانده شپرد توانایی تحریک کردن، انگیزه دادن، تمسخر کردن و متقاعد کردن NPC های بازی را دارد. در یکی از موارد Hawke می توانست مسئولیت از بین بردن گروهی از Darkspawn ها را به ساحره ها بسپارد یا اینکه خود وارد عمل میشد و به تنهایی آنها را نابود می کرد.

در نهایت می توان گفت که نمایش کوتاهی از بازی پخش شد و اظهار نظر راجع به آن بسیار زود است. جدای از کم یا زیاد بودن، تغییراتی که مشاهده شد همگی در جهت بهبود بازی می باشد. طبق آنچکه مشاهده و شنیده شده گویا قرار است این نقش آفرینی زیبا به عنوانی با کیفیت تر تبدیل شود. Dragon Age II در ماه مارچ سال آینده بر روی Xbox 360 , PS3 و PC عرضه خواهد شد. با توجه به زمان نسبتا طولانی تا عرضه و تیم شایسته که به شدت بر روی آن کار می کند بی شک با عنوانی کم نظیر رو به رو خواهیم شد.

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل