بازگشت پادشاه اما نه با تمامی یاران

بازگشت پادشاه اما نه با تمامی یاران,بازگشت پادشاه اما نه با تمامی یاران,

بار دیگر به فصل پاییز نزدیک می‌شویم. هرگاه نام این فصل رو می‌شنویم بی اختیار به یاد شروع مدارس خواهیم افتاد اما برای ما گیمرها این فصل خبری دیگر می‌آورد و آن، خبر از انتشار انبوهی از بازی‌های معروف و محبوب است. بازی‌های زیادی در سبک‌های متفاوت عرضه می‌شوند که در میان آن‌ها یک اسطوره در سبک Sport وجود دارد. این عنوان متاسفانه سال‌هایی است که دچار افول شده و از دوران اوج خود به دورمانده است. این بار پادشاه مقتدر از گذشته بازگشته است اما متاسفانه نه با تمامی یاران خود. پادشاه فوتبال‌ها در نسل قبل عنوانی نیست جزPro Evolution Soccer که بار دیگر به نزد ما آمده است.

بررسی خود را از ابتدای دمو و با وارد شدن به منوی اصلی آغاز می‌کنیم. با وارد شدن به صفحه اصلی شاهد یک منوی افقی هستیم که در آن تنها دو بخش قابل دسترس می‌باشد. یکی از قسمت‌ها مربوط به Kick-off و رقابت بین دو تیم Barcelona و Bayern Munich است. بخش دوم به Copa Santander Libertadores اختصاص دارد که در آن دو تیم Internacional و Chivas Guadalajara با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. پس از انتخاب هر تیم مانند همیشه به منوی پایانی هدایت خواهید شد. در این منو شاهد بخش‌های مختلفی برای تغییر لباس، اعمال تنظیمات مختلف، مشخص کردن سیستم و تاکتیک‌های تیم خود و در نهیات شروع بازی خواهید بود. مهمترین بخش که باید در مورد آن توضیحاتی را ارائه کردGame Plan نام دارد که دچار دگرگونی بسیاری نسبت به سال‌ها گذشته شده است.

Game plan بارزترین تغییر در این نسخه می‌باشد که واقعا عالی کار شده و امکانات گذشته به صورت بهبود یافته در سیستمی جدید به کار رفته‌اند و در کنار آن‌ها بخش‌های جدیدی نیز اضافه شده است که به تمامی آن‌ها اشاره خواهیم کرد. دو رکن اساسی این قسمت سیستم تکنیک و سیستم زمان بندی نام دارند. در سیستم زمان بندی کاری که می‌توانید انجام دهید تقسیم بندی زمان‌های بازی و اختصاص دادن تاکتیک‌های متفاوت در هر زمان از بازی است. به عنوان مثال در یک بازی 10 دقیقه را به حفظ توپ در زمین خود و نیمه زمین اختصاص می‌دهید پس از آن 15 دقیقه دیگر را به حفظ توپ در محوطه جریمه حریف خواهید پرداخت باقی نیمه را تیم به صورت کاملا هجومی و به اصطلاح All Out Attack قرار می‌دهید. یا می‌توانید در هنگامی که عقب افتاده‌اید از دو سیستم ارسال توپ‌های بلند و نفوذ از گوشه‌ها به طور همزمان استفاده کنید. این سیستم واقعا فوق العاده طراحی شده است و کار با آن بسیار راحت و آسان می‌باشد.

در سیستم تکنیک که بازی را مانند گذشته به دوران Arcade بودن خود نزدیک می‌کنید؛ بازیکن توانایی انجام حرکات تکنیکی را به دست خواهد آورد. سیستم این بخش بستگی زیادی به درک خود شما از فوتبال دارد زیرا تکنیک‌هایی که به صورت متوالی قرار می‌دهید باید با یک دیگر هم‌خوانی داشته باشد. حرکات پیش فرض بسیار زیاد و متنوع هستند. اگر بخواهیم به مثالی در راستای هم‌خوانی داشتن حرکات اشاره کنیم می توان گفت در بازی بعد از زدن دریبل زیدانی هیچ وقت بازیکن توپ را به عقب نمی‌کشد بلکه باید رو به جلو حرکت کند و در صورت برخورد با مدافعی دیگر با پا عوض کردن او را گیج و دریبل بزند پس باید دقت زیادی به خرج دهید و تکنیک‌ها را به درستی انتخاب کنید تا قابل استفاده باشند. در بازی 16 تکنیک را می‌توانید اجرا کنید که با تکان دادن آنالوگ سمت راست امکان‌پذیر می‌شود و در هر جهت 4 حرکت را قرار می‌دهید. مابقی قسمت‌های بخش Game Plan مانند گذشته است که می‌توان به انتخاب بازیکنان برای ضربات ایستگاهی، سیستم بازی، تاکتیک‌های پیش فرض، ذخیره کردن اطلاعات و تعویض کردن اشاره کرده که البته بخش تعویض و Edit این نسخه بسیار بهبود یافته است و به راحتی و با سرعت بالایی می‌توانید تمامی کار‌های گذشته را انجام دهید.

بخش گرافیک از نظر ما ضعیف‌ترین قسمت این دمو می‌باشد. این روند را می‌توانید از جزییات بازیکنان گرفته تا استادیوم‌هایی که در این دمو قرار داده‌اند مشاهده کنید. اولین نکته تغییر نکردن ورود بازیکنان و تیم‌ها به داخل زمین است که کمی ناخوشایند به نظر می‌رسد. پس از آن ظاهر بازیکنان باید پرداخت. چهره بازیکنان با اینکه تا حدودی واقعی به نظر می‌رسد اما مانند گذشته به یک نقطه خیره هستند. آن‌ها شبیه  به تابلوی عکسی هستند که دارای قاب و حاشیه نیست و تنها چهره شخص را بر روی صورت آن بازیکن قرار داده‌اند. البته باید به این نکته که طراحی لباس بازیکنان زیبا شده است و تیم‌هایی که دارای مجوز حضور نیز هستند با لباس و اسپانسر اصلی خود قرار دارند نیز اشاره کرد. مشکلی بعدی استادیوم‌های بازی است که واقعا طراحی ضعیفی نسبت به بازی‌های موجود دیگر دارند. در نسخه دمو استادیوم konami که وجود خارجی ندارد مانند هر سال قرار داشت که به عنوان ورزشگاه بایرن مونیخ مورد استفاده قرار گرفت. واقعا جای تاسف دارد که استادیوم تیم‌های حاضر در CL را برای این نسخه نساخته‌اند. آخرین توضیح گرافیکی ما به بخش انیمیشن‌های جدید باز می‌گردد که تا حدودی باعث بهبود یافتن این بخش شده‌است. شادی‌های پس از گل، اعتراض به رای داور، انیمیشن فوق العاده زیبا افتادن بازیکن بعد از تکل زدن که واقعا عالی کار شده است و آیتم‌هایی از این دست همگی دچار تغییرات جدید و رو به جلویی شده‌اند.

از تمامی این سخنان که بگذریم به اصلی‌ترین بخش یک فوتبال خواهیم رسید که همان گیم‌پلی است. به عقیده ما برای نظر دادن در مورد گیم پلی باید بازی‌ها را روی سخت‌ترین درجه که در این سری Top Player است قرار داد تا دید بهتری نسبت به تمامی بخش‌ها داشته باشیم. در ابتدا باید از نحوه جدید شروع بازی تجلیل کنیم که دوربین جالبی را دارا می‌باشد. در بحث گیم پلی از آخرین بازیکن یک تیم سخن می‌گوییم. دروازبان‌ها در این نسخه فوق العاده شده‌اند. به راحتی گل نمی‌خورند زوایای دروازه را به خوبی پوشش می‌دهند و عکس العمل‌های سریعی را از خود نشان می‌دهند. البته باید این نکته را گفت که گاهی اوقات گل‌ها نسبتا بدی را از پشت محوطه جریمه دریافت می‌کنند. یک خط جلوتر می‌رویم و به دفاع برخورد می‌کنیم. مدافعان به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند اما گاهی اوقات حرکت دادن آن‌ها برای رسیدن به توپی که بدون صاحب و در بین مدافع و مهاجم است، سخت می‌شود و از کنار توپ عبور می‌کنید و مهاجم هم با توپ از کنار شما که موقعیت گلی را در اختیار او قرار خواهید داد.

خط بعدی هافبک می‌باشد. این گروه از بازیکنان عالی طراحی شده‌اند. به کمک آن‌ها و مهارت خود شما می‌توانید به هر بازیکنی که قصد آن را دارید پاس ارسال کنید. گاهی اوقات پاس‌های چیپ پشت مدافعانی را ارسال می‌کنید که دقیقا احساس تماشای یک بازی واقعی به شما دست خواهد داد. البته باید به پاس‌هایی که می‌دهید دقت کنید زیرا بسته به قدرت و فاصله ای که توپ را ارسال می‌کنید می‌توانید گرفتن توپ برای یار مقابل را سخت کنید. نکته جالب در سیستم پاس دادن به نمایش در آمدن دایره‌ای در زیر بازیکنان می‌باشد که طراحی زیبایی را دارد. در مورد ضربات ایستگاهی که معمولا بر عهده این خط است باید اشاره کنیم که استیل ضربه زدن بازیکنان به توپ در هنگام کرنر واقعا عالی و واقعی طراحی شده یا هنگام زدن ضربات ایستگاهی فرم برخورد پا با توپ بسیار زیبا و دلنشین کار شده است. خط سرنوشت‌ساز، خط مهاجمین هستند. این بازیکنان به خوبی خود را در موقعیت‌ها قرار می‌دهند. برای گل کردن توپ‌ها باید دقت بسیار زیادی را در قدرت انتخابی و جهت مورد نظر اعمال کنید. به عقیده ما گل زدن در این نسخه سخت‌تر شده است. البته در مورد مهاجمینی که هوش مصنوعی آن‌ها رو کنترل می‌کند واقعا قضیه بدتر هم می‌شود. آن‌ها به سختی گل می‌زنند و توپ‌هایی که هر شخصی قادر به گل کردن آن‌ها هست را خراب می‌کنند و از این رو هوش مصنوعی در این قسمت واقعا ضعیف عمل کرده و از جذابیت بازی کم می‌کند.

داور در جریان بازی نقش اساسی را ایفا می‌کند به نحوی که قضاوت او می‌تواند بازیکن را ترقیب به ادامه بازی کند و یا او را از انجام آن دور کند. در این دمو شاهد اشتباهات داوری بوده‌ایم که البته چند مورد آن به گرفتن اوت یا کرنر اشتباه باز می‌گردد. این مشکل آن قدر به چشم نمی‌آید که مشکل آفساید گرفتن گاهی اوقات شما را عصبانی می‌کند. این نقص از زمانی که من به یاد دارم در سری PES وجود داشته است. زمانی که یک بازیکن توپ را برای بازیکن دیگری می‌فرستد، اگر توپ از جلوی بازیکنی که در آفساید بوده است عبور کند و به نفر سوم که در آفساید نبود است برسد داور آفساید می‌گیرد و این مشکل اساسی در این بخش است. مشکلات دیگری که در زمینه‌گیم پلی این دمو مشاهده شده است نحوه فاجعه‌بار پنالتی زدن، وجود نداشتن انیمیشن جهت مشاهده تعویض بازیکنان دو تیم، راحت بودن ضربات ایستگاهی به نحوی که با بازیکن دوم به سادگی می‌توان گل زد و یا به بازیکن اصلی پاس بدهید و او گل بزند؛ و در نهایت عدم امکان استفاده از شروع مجدد سریع می‌باشد که در تمامی ساعاتی بازی ما تنها یک بار این اتفاق برای تیم مقابل افتاد.

بخش صداگذاری دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشد. البته در مورد این قسمت نمی‌توان به صورت کامل سخن گفت زیرا در نسخه تهیه شده بازی‌ها فاقد گزارشگر هستند، همین کمبود در دمو از جذابیت کار کم کرده است، اما به طور قطع این نقیصه در نسخه نهایی برطرف خواهد شد. نقطه قوت بخش صداگذاری‌ها تماشاچیان هستند که واقعا به هر بازی هیجان مضاعفی تزریق می‌کنند. در هنگام از دست دادن توپ در موقعیت‌های حساس ابراز نارضایتی می‌کنند و هنگامی که توپ به تیرک دروازه برخورد می‌کند آهی می‌کشند که واقعا شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. نقطه ضعف این بخش صدای برخورد توپ به تیرک است که صدایی شبیه به برخورد توپ به تور را در ذهن شما تدایی می‌کند. البته صدای مربیان که از بیرون زمین نیز به گوش می‌رسد جالب است اما متاسفانه زبان آن‌ها نامفهوم هست و تا جایی ما متوجه شدیم زبان آن‌ها انگلیسی نبود. در مجموع این بخش در نسخه نهایی به عقیده ما نمره خوبی را خواهد گرفت که البته بستگی زیادی به نحوه گزارش بازی‌ها دارد.

در پایان جمع بندی که می‌توان کرد این است که بازی نسبت به سال‌های گذشته کیفیت بهتری را پیدا کرده و دارای ارزش بیشتری است؛ اما نمی‌توان اشکالاتی که همچنان در آن پا برجا است را نادیده گرفت زیرا تمامی این ویژگی‌ها باعث به وجود آمدن یک بازی در کلاس بالا می‌شوند. این نکته را نیز باید یادآور شویم که اگر مایل به دانلود این دمو هستید باید یک هفته صبر کنید و سپس این دمو را به حجم 1682 مگ از شبکه‌های Live و PSN و Steam دانلود کنید. اگر در دانلود کردن آن شک دارید ما می‌توانیم به شما توصیه کنیم، در صورتی که یکی از طرفداران قدیمی این سری هستید و خواهان فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته می‌باشید دانلود کردن این دمو خالی از لطف نیست؛ اما اگر علاقه‌ای به سری جدید PES ندارید و از امکانات Arcade در کنار شبیه‌سازی تقریبی این نسخه راضی نیستید بهتر است که دمویی به این حجم را دانلود نکنید. در آخر نیز باید بگوییم که تمامی مطالب گفته شده بر اساس دموی این بازی می‌باشد و دلیل بر نهایی بودن آن در نسخه پایانی نیست و مشکلات یاد شده می‌تواند بهبود یابد؛ زیرا این بازی در تاریخ 8 اکتبر منتشر خواهد شد و فرصت برای اعمال تغییرهای جزئی وجود خواهد داشت.

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل