هر آن چه برای ترسیدن نیاز دارید!

هر آن چه برای ترسیدن نیاز دارید!,هر آن چه برای ترسیدن نیاز دارید!,

برای تو، تا آن سر کهکشان ها هم می روم!
باید قبول داشته باشیم در عین حالی که داستان نسخه ی اول، داستان جدید و متفاوتی بود، اما داستانی فوق العاده ای هم نبود، و پیچیدگی لازم را نداشت. آیزک، تنها فردی مطیع از دستورات مافوق هایش بود که هیچ گونه رابطه ای با پیرامون خود نداشت. در فضای مرده دیدم که پس از رفتن آیزک و همکاران اش به ایستگاه ایشیمورا، آن هابا حقیقتی دردناک مبنی بر آلوده شدن خدمه ایشیمورا به ویروسی مرگبار که تمامی آن ها را به موجوداتی خون خوار تبدیل کرده بود، مواجه شدند. پس از چندین و چند ساعت درگیری آیزک موفق به فرار با یک شاتل فضایی از ایشیمورا شد و در صحنه ی پایانی بازی دیدم که ناگهان موجودی به آیزک حمله می برد و پس از آمدن صدایی که ما را به متوجه مرگ او می کند آیزک، بازی تمام می شود. حال پس از گذشت ۲ سال از عرضه ی فضای مرده، در اولین دموی به نمایش در آمده از فضای مرده ۲، متوجه شدیم آن موجودی که در صحنه ی پایانی به آیزک حمله ور شد، همان نامزد سابق آیزک بوده که تا پیش از آن فکر می کردیم خودکشی کرده است. نمایش بخشی از روند ضبط موشن کپچر بازی در نمایشگاه Comic-Con امسال درستی این موضوع را ثابت کرد و همچنین سازندگان نیز تایید کردند که این بخش، یکی از مراحل بازی است، اما آیزک در این مرحله به وسیله ی کلیدزنی می تواند خود را از مرگ نجات دهد. داستان فضای مرده ۲ سه سال پس از اتفاقات نسخه ی اول آغاز می شود. این بار شاهد حضور آیزک در کلان شهری به نام Sprawl، واقع شده یکی از قمرهای زحل به نام تایتان هستیم. به گفته ی سازندگان داستان پیچیده تر از قبل شده، هدف آیزک در فضای مرده ۲ بر خلاف نسخه ی اول، فرار از مخمصه (در این جا فرار از شهر اسپراول) نیست، بلکه این بار وی به جای فرار این بار، با استفاده از تجریبات اش به دنبال یافتن ده ها سوال بی پاسخ به دل نکرومورف ها می زند و به خطرناک ترین مکان ها می رود.

بازگشت آقای مهندس!
مثل این که دست و پنجه نرم کردن با هزاران نکرومورف در ایشیمورا، آیزک را در امر نکرومورف کشی(!)به فردی با تجربه ی بسیار تبدیل کرده است .این بار حرکات آیزک سریع تر و بهتر از قبل شده و همچنین سلاح هایی که او برای نبرد از آن ها استفاده می کند بسیار متنوع و پیشرفته تر از قبل است شده،به علاوه دیگر می توانید از قابلیت تله کنسیس (جابه جایی اشیا به کمک نیروی ذهن) در نبردها استفاده کنید، به این ترتیب که قادر خواهید بود از دست و پای نکرومورف ها علیه خودشان استفاده کنید و آن ها را به وسیله ی دست های شمشیری شان به در و دیوار میخکوب کنید. از اسلحه های جدید هم می توان به اسلحه ی نیزه انداز (Javelin Gun) و منفجر کننده (Detonator) اشاره کرد. با استفاده از اولی می توانید دشمنان تان را بدون هدر دادن فشنگ هایتان یک راست آن ها را به دیوار میخکوب کنید تا عملا از شر آن ها به آسان ترین شکل راحت شوید، و همان طور که از نام دومی یعنی منفجر کننده می شود به کاربر آن پی برد، به وسیله ی این اسلحه ی می توانید مین هایی به طرف زمین شلیک کنید، این مین ها نکرومورف های اطراف اش را تا ترکیدن اش بی حرکت نگه می دارد و به این ترتیب می توانید با یک تیر چندین نشان را قطعه قطعه کنید! شاید در اولین برخورد با سلاح های تازه آن ها بی استفاده و ضعیف به نظر بیایند، اما دستگاه های ارتقا سلاح که جایی نرفته (!)، به وسیله ی پولی که از کشتن نکرومورف ها یا فروختن، فشنگ ها و… به دست می آورید می توانید تمام اسلحه های خودتان را ارتقا دهید و تیرهای مختلف و قابلیت های جدیدی را برای آن ها خریداری کنید، تا به یکی از موثر ترین اسلحه ها علیه نکرومورف ها تبدیل شود. البته از آن جا که صرفه جویی در هدر دادن تیرها در این بازی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، شما باید تا آن جایی که می شود از عوامل محیط برای کشتن تعداد زیادی از دشمنان استفاده کنید، مثلا می توانید با شلیک کردن گلوله های برقی یا انداختن کابل های برق به زمین برای نکرومورف ها تله بگذارید و منتظر آن ها بمانید تا به محض این که در موقعیت مشخص قرار گرفتند با کشیدن ماشه ای، از تماشای جزغاله شدن آن ها در پرتو های زیبای آبی و سفید لذت ببرید! این تنها یک نمونه از کارهایی بود که می توانید با آن هم در مصرف گلوله های نازنین تان(!) صرفه جویی کنید و هم در یک آن واحد، تعداد زیادی از نکرومورف ها را از بین ببرید. استفاده از چنین روش هایی به میزان خلاقیت تان شما بستگی دارد. قطعا کسی که به وسیله ی چنین روش هایی در کشتن نکرومورف ها گلوله های بیشتری را نگه دارد، پیروز این نبرد نامتعادل خواهد بود، در غیر این صورت این تنها شما هستید که باید صابون تکه تکه شدن به چند قطعه گوشت بی مصرف را به تن تان بمالید! البته این امر به شناخت شما از نکرومورف ها نیز بستگی دارد زیرا هر کدام از آن ها را باید به روشی متمایز از دیگران از بین برد. بعضی ها را با متلاشی کردن سر، و بعضی دیگر را با قطع کردن شاخک هایشان از بین برد و در این میان هستند دشمنانی که با هیچ کدام از این روش ها از بین نمی روند و تنها راه خلاص شدن از شرشان آتش زدن آن هاست. با این همه سلاح و روش های جدید برای از بین بردن نکرومورف های طبیعتا شاهد گونه های جدیدی از نکرومورف ها نیز می باشیم.

در فضای مرده ۲ علاوه بر وجود تمامی دشمنان سابق در شماره ی اول، باید خودتان را برای مقابله با دشمنان جدید آماده کنید. برای مثال می توان به "پیوکر"ها و "اسپیتر"ها اشاره کرد. همان گونه که از نام پیوکر به معنی استفراغ می شود نحوی حمله ی آن ها را حدس زد، آن ها به محض دیدن تان بر روی شما استفراغ می کنند و اگر دیر بجنبید فقط در چند لحظه جان تان را از دست می دهید. بهترین راه برای از بین بردن پیوکرها این است که به محض دیدن، آن ها را به به وسیله ی تیزه انداز میخکوب کنید یا ابتدا سرشان را متلاشی کنید و سپس از آن ها را به وسیله ی شلیک چند گلوله از بین ببرید. اسپیتر های بدون سر نیز با دست های شمشیر مانندشان یکی از خطرناک ترین دشمنان درون بازی محسوب می شوند و بهترین راه از بین بردن شان قطع کردن دستان آن هاست. علاوه بر این ها بسیاری از موجودات سابق نیز قدتمند تر و خطرناک تر شده اند، "پک"ها، همان موجودات نوزاد مانندی که در دسته های دو-سه نفری به شما حمله می کردند و با سرعت عمل بسیار و جیغ های گوش خراش شان یکی از رعب آور ترین موجودات شماره اول بودند در فضای مرده ۲ با پرش های بلندتر و هجوم با دسته های ۱۰ نفری که حسابی برای شما دردسر ساز می شوند برگشته اند و که اگر باهوش نباشید به بدترین نحو آیزک بیچاره را به کشتن خواهید داد. همچنین موقعیت های جاذبه ی صفر نیز دچار تحولاتی شده، دیگر برای حرکت در آن محدود به جا به جایی از از نقطه ای به نقطه ای دیگر نیستید، بلکه این بار می توانید با استفاده از جت پک هایی که در پشت پوتین های آیزک نصب شده آزادانه در محیط های بدون جاذبه حرکت کنید و در جهات مختلف در فضا جا به جا شوید و در همین حال نیز می توانید به پیرامون تان تیر اندازی کنید، همچنین معماهای بیشتری با توجه به محیط های بدون جاذبه و فعال و غیر فعال کردن آن حل می شود. علاوه بر این ها معماهای جدیدی به معماهای شماره ی اول افزوده شده و بخش بیشتری از گیم پلی بازی را به خود اختصاص داده اند که از آن ها می توان به هک، استفاده از اسلحه ها در حل معماها و … اشاره کرد. به طور مثال در مرحله ای بازی برای بازگشت انرژی به شهر اسپراول به یک فضا می روید تا به وسیله ی صفحه های بازتاب کننده، با جذب نیروی خوشید و هدایت آن به منطقه ای، انرژی را به شهر برگردانید، پس از اتمام کار نیز برای بازگشت به اسپروال از با استفاده از روشی که بازی آن ها "پرش هیلویی" می نامد، در پرتاب کننده ای می نشینید و مشابه "خدای جنگ ۳" باید برای رسیدن به شهر در مقابل موانع و اشیا معلق در فضا جاخالی دهید. همچنین سازندگان در این شماره سعی کرده اند بسیاری از مشکلات نسخه ی اول نظیر لزوم نشانه گیری هنگام تعویض خشاب اسلحه یا شکستن اشیا غیر قابل دسترس را برطرف کنند و علاوه بر این آن طور که سازندگان می گویند کنترل آیزک نسب به قبل بسیار بهتر و روان تر شده است.همچنین مراحل کلید زنی و تعداد غولآخر های بازی افزایش یافته است. یکی دیگر از تغییرات نیز سخنگو شدن آیزک در این شماره است که باعث می شود مخاطب رابطه ی بهتری با او برقرار کند.

با هم زندگی کنید، تنهایی بمیرید
از بزرگترین تغییرات در فضای مرده ۲ می توان به اضافه شدن حالت چند نفره ی آنلاین اشاره کرد. به گفته ی سازندگان حالت چند نفره ای را که در فضای مرده ۲ تجربه می کنید تا به حال در هیچ بازی دیگری ندیده اید، و این بخش یکی از مهم ترین بخش هایی است که استودیوی Visceral Games به صورت شبانه روزی بر روی آن کار می کند. همچنین در جواب به کسانی که معتقدند با وجود چندین نفر در این حالت ترسی برای بازی کنندگان وجود ندارد، می گویند "ما به هیچ عنوان عنصر ترس، که هسته ی اصلی بازی را تشکیل می هد را فدای حالت ها و قابلیت های جدید نمی کنیم و به وجود ترس در حالت چند نفره، چیزی بود که ما ساعت ها روی آن فکر کرده ایم و به هیچ وجه این گونه نیست که ترس در آن وجود نداشته باشد، در این حالت شما در هیچ گوشه ای از محیط از چنگال دشمنان تان در امان نیستید و به محض این که از هم گروهی هایتان فاصله بگیرید. مرگ تنها چیزی است که هر لحظه به شما نزدیک و نزدیک تر می شود." در این قسمت می توانید از بین دو گروه نیروهای امنیتی اسپراول (انسان ها) و نکرومورف های یکی را انتخاب کنید. در نقش یک عضو گروه امنیتی، تفاوت چندانی با بازی کردن در نقش آیزک در بخش داستانی ندارد. آنها از اسلحه های مشابهی استفاده می کنند و با صرف نظر از قابلیت تله کنسیس از تمامی قابلیت های آیزک برخوردارند. همچنین با کشتن نکرومورف های و پیروزی در مراحل امتیازهایی به دست می آورید که می توانید آن ها را صرف ارتقا و خرید سلاح یا لباس تان کنید. اما در طرف دیگر در گروه نکرومورف های همه چیز متفاوت است، در این گروه باید از بین چهار گونه از نکرومورف ها که شامل: پک، اسپیتر،لارکر و پیوکر می شوند، یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این نکرومورف های قابلیت ها و حرکات مخصوص به خود را دارد که به وسیله ی امتیازهایی که با بازی کردن در این گروه به دست می آورید می توانید آن ها را ارتقا دهید. در تمامی حالت های چند نفره نیروهای تعداد بازی کنندگان در نقش امنیتی اسپراول از چهار نفر تجاوز نمی کند اما در گروه مقابل،ها، چهار نکرومورف از هر چهار گونه ی آن ها وجود دارد، به عبارتی در به ازای هر یک عضو نیروهای امنیت چهار نکرومورف از چهار گونه ی متفاوت وجود دارد. یکی از مراحل بخش چند نفره "مین های تایتان" نام دارد که در آن هدف گروه ی امنیتی پیدا کردن سه قطعه گم شده از یک بمب را پیدا کرده و در زمان معین آن ها را به نقطه ی مرکزی بازگردانید و پس از این که آن را کار گذاشتید از منطقه خارج شوید و بمب را منفجر کنید. البته این کار به این آسانی ها هم نیست، شخصی که قطعات بمب را حمل می کند آهسته تر از معمول راه می رود و همین ضعف باعث می شود که او به خوراکی مناسب برای نکرومورف ها تبدیل شود. در ابن مواقع هم تیمی هایتان برای پیروزی باید شما را در مقابل نکرومورف ها پوشش دهند. به طور کلی با تک روی چه در گروه انسان ها و چه در گروه نکرومورف های کار از جایی پیش نمی برید و همین همکاری تیمی است که حالت چند نفره ی این بازی را از دیگران متمایز کرده است. در این بخش ۵ نقشه ی مجزا از بخش داستانی وجود دارد، اما بی ارتباط با آن ها نیستند و تمامی حالت های چند نفره در این نقشه ها واقع می شوند.

سکوت، این اصلا نشانه ی خوبی نیست!
فضای مرده با این که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد اما از خیلی از بازی هایی که امسال هم منتشر شدند از لحاظ گرافیک بهتر بود، کیفیت بافت ها، نورپرداری و طراحی محیط و … ، همگی عالی کار شده بودند. حال پس از دو سال از عرضه ی اولین عنوان سری فضای مرده، سازندگان قول گرافیکی بسیار بهتر و پیشرفته تر نسبت به قبل را داده اند. Steve Papoutsis کارگردان سری فضای مرده می گوید، در این شماره روی نورپردازی (که یکی از مهم ترین عناصر در القای ترس در این بازی می باشد)، مدل شخصیت ها و مراحل با دقت و زمان بیشتری کار شده، و به خصوص روی طراحی مراحل تاکید دارد که در این شماره سعی شده شما با محیط اطرافتان تعامل بیشتری داشته باشید، و اشیا بیشتری نسبت به قبل قابلیت تخریب پذیری دارند که از تمامی آن ها می توانید در جهت کشتن دشمنان تان استفاده کنید. و همچنین ادعا کرده که فضای مرده ۲ از لحاظ گرافیکی و جلوه های بصری می تواند با عنوان بزرگی مانند Uncharted برابری کند. برخلاف نسخه ی اول که دارای محیطی سرد و تاریک همراه با رنگ های تیره و خاکستری بود در فضای مرده ۲ با توجه کلا شهر اسپراول شاهد محیط های شهری و رنگ های متنوع تر با سبک معماری گاتیک خواهیم بود.

جدای از داستان، گیم پلی و گرافیک، صداگزاری مهم ترین عامل رعب آور در فضای مرده بود، پس قطعا تیم سازندگان و آهنگ سازان باید دقت بسیار زیادی در ساخت و صداگزاری آن در بازی به خرج دهند. فضای مرده ۲ جز بازی هایی بود که در بزرگترین نمایشگاه بازی های رایانه ای امسال یعنی E3 به نمایش گذاشته شد و جوایز بسیاری نظیر بهترین بازی ایکس باکس ۳۶۰، بهترین بازی اکشن ادونچر، بهترین بازی نمایش داده شده در نمایشگاه و … را دریافت کرد. به علاوه محصولات بسیاری نظیر، مانند کتاب مصور، انیمیشن، کوله پشتی آیزک، نسخه ی مخصوص پلی استیشن ۳ همراه با نسخه ی بهینه شده بازی Extarctions با حسگر حرکتی موو که پیش از این برای Wii منتشر شده بود، نسخه ی آیفون، آی پاد و موبایل فضای مرده و … برای عرضه در هنگام یا پیش از عرضه ی بازی در نظر گرفته شده اند. همچنین در تازه ترین خبر از فضای مرده ۲، سازندگان عرضه دموی قابل بازی این عنوان را در 21 دسامبر (۳۰ آذر) تایید کرده اند. فضای مرده ۲ چند هفته ی دیگر در تاریخ ۲۵ ژانویه ی ۲۰۱۱(۵ بهمن)، برای Xbox360 ،PS3 و PC عرضه می شود.

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل