تعقیب تا بی نهایت

تعقیب تا بی نهایت,تعقیب تا بی نهایت,

 

تعقیب تا بی نهایت در طول دوره ای که سری بازی های Need For Speed مهمان خانه هایمان بوده با نگرش های مختلفی از سوی این سری رو به رو شده ایم، اغلب این نگرش ها به دلیل تغییر سازنده بازیهاست که در هر نسخه نسبت به نسخه پیشین پیشرفت هایی در المان های مختلف بازی می دهند؛ هرچند گاهی اوقات برخی تغییرات باعث می شود تا Need For Speed از دوران شکوفایی خود که چندین سال پیش در آن قرار داشت دور شود. عرضه عناوین ضعیف بعد از Most Wanted باعث شد تا طرفداران سبک racing بخصوص طرفداران Need For Speed از روند تغییرات بازی ناخرسند شوند، این تغییرات تا عرضه عناوینی همانند The Run ادامه پیدا کرد. روند پیشرفت و نتیجه گیری از تغییرات، اکنون بعد ازThe Run شروع شده است زیرا نقد ها حاکی از موفقیت آمیز بودن تغییرات بوده، در طول این پروسه نقش سازندگان بازی امری غیر قابل انکار بوده و است. Criterion از جمله سازندگانی است که در کارنامه کاری خود نام عناوینی را به یدک می کشد که در زمینه های مختلف جز بهترین ها بوده اند. در کارنامه کاری این سازنده نام عناوین موفق این نسل همانند Burnout Paradise و Need For Speed Hot Pursuit بیشتر از دیگر عناوین خود نمایی می کنند. همان طور که در دیگر ساخته های Criterion مشاهده کرده ایم المان های خاصی در گیم پلی عناوین این سازنده، به کار گرفته می شود، حال در این بازی نیز بنا به اطلاعاتی که از سازندگان در اختیار منابع مختلف قرار گرفته است شاهد المان های آشنای این سازنده خواهیم بود با این تفاوت که پیشرفت و تغییرات زیادی در المان های پیشین داده شده است. به طور مثال Drifting بازی نسبت به گذشته تغییر کرده است و کنترل اتومبیل ها کمی به حال و هوای نسخه های پیشین Need For Speed نزدیک تر شده است. یکی از نکاتی که از همان معرفی بازی بدان توجه خاصی شده است محیط پیرامون بازیباز است که جو خاصی برای وی ایجاد می کند. طبق گفته سازندگان محیط بازی یک محیط جهان آزاد (Open World) است که باعث می شود آزادی عمل زیادی برای بازیباز ها در نظر گرفته شود، این آزادی عمل باعث ایجاد جو خاصی در بازی می شود که حس قدرت و قهرمان مطلق بودن را در بازیباز به وجود می آورد، حال سازندگان از این فرآیند به سود خود استفاده می کنند و این جو حاکم را به نحوی برنامه ریزی و سازماندهی می کنند تا عمق بیشتری به بازی بدهند. گرفتن NOS و کسب امتیاز به روش های مختلف در بازی امکان پذیر شده است. امتیاز مخصوصی بر اساس عملکردی که بازیباز در طول مسابقه از خود نشان داده است به وی اختصاص داده می شود که این عامل در پیشرفت وی در لیست سیاه بازی تاثیر مستقیم دارد. هر چه در بازی علمکرد هیجان انگیز تری داشته باشید امتیاز بیشتری کسب می کنید که این امتیازات، در به دست آوردن آیتم های مختلف کاربرد خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که در صورت پیروزی در هر مسابقه مقداری آیتم از پیش تعیین شده به بازیباز اختصاص داده می شود که امکان آزاد سازی اتومبیل ها و خرید آنها به وی داده می شود.

 

 

خاطرات فراموش نمی شوند …. 2005 سالی بود که اولین نسخه از سری بازی Need For Speed با پسوند Most Wanted ( MW ) بر روی پلتفرم ها منتشر شد و موفقیت خوبی برای سازنده و ناشر بازی به ارمغان آورد. المان هایی که درMost Wanted مورد استفاده قرار گرفته بود را به طور گسترده تری بر رویNeed For Speed :Hot PurSuit مشاهده کردیم، البته از المان های این بازی درBurnout Paradise هم استفاده شده بود. لازم به ذکر است که این المان ها بر اساس سبک و سیاق بازی تغییرات کرده اند تا هماهنگی خوبی بین بازی و محیط پیرامون آنها وجود داشته باشد، در کل می توان اینگونه گفت که المان هایMost Wanted بر روی Burnout Paradise پیاده سازی شد، تغییرات بر روی این المان ها اعمال شده و سپس نسخه پیشرفته آن بر رویHot Pursuit به نمایش گذاشته شد تا به بهترین عملکرد ممکن برسد. این بازی را نمی توان به طور دقیق ادامه ای بر Most Wanted سالهای دور دانست زیرا تغییراتی که در بازی اعمال شده جدا از بازی اصلی است. همچنین سازندگان بازی ادامه دار بودن بازی قبلی و اینکه نسخه جدید به نحوی ادامه یا حتا Reboot بازی قبلی باشد را رد کرده اند. به خاطر همین عملکرد Matt Webster مسئول فرآیند تولید بازی اینگونه در مورد بازی می گوید که: "ما تلاش می کنیم بهتر از گذشته باشیم". طبق نمایش ها و اطلاعاتی که تاکنون از بخش گیم پلی منتشر شده است، این بازی به طور Open World طراحی شده و محدودیت خاصی در بازی برای بازیباز وجود ندارد، البته محدودیت های خاصی در بازی وجود خواهد داشت که بازیباز را مجبور به دقت عمل در روند مسابقات می کند. به طور مثال بسته شدن محیط های ( بخصوص مسیر های فرعی ) در طول ماموریت و مسابقات باعث می شود تا آزادی عملی که انتظار می رود محدودتر شود. Handling تا به اینجای کار بسیار خوب و قابل تحسین به نمایش گذاشته شده است، مسابقات بسیار هیجانی و پر برخورد هستند و هیجانی که از یک عنوان racing خیابانی انتظار می رود را برآورده می کند. Checkpoint های مختلفی برای بازی در نظر گرفته شده است، این سیستم در مکان ها و شرایط مختلف بازیباز را از تکرار های بی حد و حصر نجات می دهد، اگر بازی BurnOut Paradise که توسط Criterion ساخته شده بود را امتحان کرده باشید، حتما" با سیستم ذخیره بازی مذکور آشنا هستید این سیستم با کمی تغییرات دوباره در این عنوان خودنمایی خواهد کرد.

 

 

اصول، عاریه ای از دیگران …. در MW 2012 ویژگی های مختلف و متنوعی برای متعجب کردن و صد البته تحت تاثیر قرار دادن بازیبازها وجود دارد. یکی از مواردی که مورد استقبال بازیباز ها در خلال نمایش های بازی قرار گرفتAutolog بازی است که در نسخه پیشین از سری بازی های NFS یعنی HP به نمایش گذاشته شده بود. همان طور که در نمایش های بازی این سیستم مورد استقبال قرار گرفت در بازی مذکور هم استقبال خوبی از این سیستم شد که زمینه حضور آن را در Most Wanted 2012 ایجاد کرد. در کنار سیستمAutolog مسیر های مختلف و متنوع بازی که مناطق مختلفی از شهر را به نمایش می گذارد از دوربین های پیشرفته که به Speed Camera شهرت دارند پوشانده شده اند تا هر آنچه که بازیباز با اتومبیل خود انجام می دهد قابل ثبت و باز بینی باشد! در یکی از تریلر های بازی که در نمایشگاه E3 2012 به نمایش گذاشته شد، شاهد این امر بودیم که با بیشتر شدن سرعت خودرو ها، در صورت برخورد اتومبیل ها با یکدیگر دوربین های مختلف این لحظات را از جهات مختلف ثبت می کنند تا بازیباز از تماشای دوباره آنها لذت ببرد و صد البته امکان Share کردن ویدئو های گرفته شده توسط بازیباز هم وجود دارد که لذت این روند را بیشتر می کند. نکته ای که در بخش سرعت مهم و حیاتی خواهد بود گرفتن Set Point است که با بیشتر شدن سرعت و مانورهای مختلف امکان کسب کردن آنها فراهم می شود. اگر بخواهیم MW 2012 را به صورت خیلی ساده و قابل فهم توصیف کنیم بهترین شکل ممکن، نمایش پلیس و تعقیب و گریز بین نیرو های امنیتی و رانندگانی است که مسابقات قانونی با شکل و شمایل تمسخر آمیز را ترک کرده و خود را درون مسابقاتی انداخته اند که مرگ و زندگی را به چالش می کشاند، فرگشتی که به سمت دنیایی دیگر گرایش پیدا کرده است. یکی از نکات منفی MW 2012 عدم وجود داستان و شخصیت پردازی (تا بدین لحظه) به آن شکلی که در HP دیده بودیم است. در این بازی به درجه بندی رانندگان توجه خاصی می شود و هر بازیباز سعی در رسیدن به مقام اول برای رسیدن به امتیاز های بیشتر دارد تا به وسیله امتیاز های خود به عنوان بهترین و سر دمدار رانندگان در MW 2012 شناخته شود، همان طور که می دانید در بازی لیست سیاهی وجود دارد که رانندگان مختلف در جایگاه های مختلف برای خود دست و پا کرده اند که بازیباز ها در طول پروسه بازی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به مقام اول در این بازی دست پیدا کنند. با این وجود هنوز مشخص نشده است عدم وجود داستان تاثیر خاصی بر روند مسابقات می گذارد یا نه؟ ولی چیزی که مسلم است وجود راز هایی در پس هر مسابقه برای بازیباز هاست. در E3 امسال جزئیات زیادی از بازی فاش نشد ولی طبق شایعاتی که در منابع مختلف منتشر شده است احتمال می رود که جزئیات مختلفی از بازی در نمایشگاه های آتی منتشر شود که پرده از راز های بازی بردارد. از شایعات می توان به وجود داستان در بازی اشاره کنیم، البته این داستان به شکلی که در HP دیده ایم نخواهد بود ولی بهانه خوبی برای ادامه بازی برای افرادی که داستان برای آنها اولویت دارد (همانند نگارنده) خواهد بود. البته تاکنون دلیلی دال بر وجود داستان در بازی دیده نشده است.

 

 

مسیر ها را خواهید ساخت …. در اغلب بازی هایی که سبک آنها رانندگی و درون مایه آن تعقیب و گریز است بخش مربوط به فرار و مسیر های مختلف برای این امر بسیار اهمیت دارد. این بازی هم مسیر های متنوع و مختلفی برای فرار از دست پلیس ها در خود پنهان کرده است. البته لازم به ذکر است که در طول مسابقات امکان استفاده از میانبر های متنوع وجود دارد که چالش بازی را بیشتر می کند. گفته شد که فرار از دست پلیس های عصبانی نیاز به مسیر های انحارفی بسیار دارد این بخش در MW 2012 به شکلی بسیار گسترده خودنمایی خواهد کرد. بگذارید برایتان مثالی بزنم; در تریلری که مربوط به E3 2012 بود و بخش فرار و گریز از دست اتومبیل های پلیس ها را به نمایش می گذاشت شاهد این امر بودیم که بعد از پایان مسابقه که با گذر آخرین اتومبیل توسط سیستم HUD بازی اعلام شد مسابقه ای دیگر آغاز شد ولی این مسابقه به جای اتومبیل های تیونینگ شده با رانندگان غیر قانونی! اتومبیل های Cops (پلیس ها) را دربر می گرفت، در روند فرار از دست Cops بازیباز با مسیر های مختلف سعی در به اتمام رساندن این روند دارد (بازیباز از مسیر های فرعی زیادی استفاده می کند) ولی هر چه این تعقیب و گریز بیشتر به طول می انجامد امتیاز هایی که درجه بازیباز را در بخش مربوط به پلیس ها افزایش می دهد بیشتر می شود، این روند و Level Up شدن باعث بیشتر و صد البته گسترده تر شدن نیرو های پلیس می شود که روند فرار را برای بازیباز بسیار سخت تر می کند، البته مسیر های انحرافی تا حدودی باعث کم تر شدن تنش بین بازیباز با پلیس ها می شود. در نسخه های پیشین بخصوص HP زمانی که پلیس ها بازیکن را احاطه می کردند بعد از گذشت مدت زمانی که بازیباز توان مانور دادن را از دست می داد مسابقه به پایان می رسید ولی این روند در MW 2012 بدین شکل انجام می شود که هنگام فرار نواری به رنگ های سبز و قرمز برای مشخص کردن وضعیت بازیباز نمایان می شود، هر چه میزان رنگ سبز بیشتر باشد وضعیت شما بهتر است. در صورتی که وضعیت قرمز به آخرین حد خود برسد دوباره مدت زمان خاصی برای فرار از موقعیت سکون ( زمانی که پلیس ها گیمر را احاطه و او را از حرکت بازدارند) در نظر گرفته می شود که باید در طول این موقعیت از این حالت خارج شده و دوباره مسیر جدیدی برای فرار پیدا کند، در غیر این صورت بازی به پایان خود می رسد و گیمر به دستان قانون سپرده می شود، این روند با کسر امتیاز خاتمه میابد.

 

 

روند رو به رشد… MW 2012 برای خود دارای ماد های مالتی پلیر متنوع و جالبی است، از Free Roam Driving تا Race Event که شما را با چالش های مختلف رو به رو می کنند، همگی زیبایی را به ارمغان خواهند آورد. البته برای کسانی که بازی را در این بخش انجام می دهد چندین ویژگی مختلف در نظر گرفته شده تا طرفداران به انجام بازی در حالت مولتی پلیر مشتاق تر شوند. به طور مثال امکان شخصی سازی اتومبیل ها در بخش آنلاین وجود دارد که خود نوعی اشتیاق را بیشتر می کند، همانند Shooter Perk System که در بازی های مختلف شاهد آن هستیم. در حقیقت این قابلیت برای بهبود شرایط گیمر ها است تا با شرایط پیشرفته بازی که از کمبود، شروع و به غنا ختم می شود هماهنگ شوند. Criterion که ساخت بازی های مختلف و متنوعی را بر عهده داشته از روند و سعود Most Wanted که در سال 2005 عرضه شده بود به خوبی آگاه هست و این امر را در مصاحبه هایی که از سوی خبرگذاری های مختلف با سران سازنده بازی انجام شده بیان کرده است، ولی در نظراتی که از سوی افراد مختلف مطرح شده آنها اینگونه نظر خود را در مورد بازی بیان کرده اند که:" ما از موفقیت و پیشرفت هایی که MW 2005 به دست آورده است آگاه هستیم، از فروش بازی گرفته تا امتیاز های بالایی که توسط وب سایت های تحلیل بازی بهMW داده شده است، هر آنچه که در بازی های ساخته شده توسط ما دیده اید به نوعی شروع یک روند پیشرفته با کسب تجربه است که در مراحل به ثمر رسیدن می باشد، ما سعی می کنیم تمام آنچه که در بازی های قبلی خود به نمایش گذاشته ایم با پیشرفت های بسیاری برای شما به ارمغان آوریم ولی همینجا با کمال اطمینان بیان می کنیم که ما در صدد بهبود و پیشرفت بازی هستیم و آن را به بهترین شکل ممکن عرضه خواهیم کرد، پس تنها کاری که می توانید انجام دهید کمک و یاری رسانی به ما با استفاده از کامنت ها و نظرات خود در وب سایت رسمی بازی است که ما را در روند ساخت بازی یاری خواهد کرد".

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل