پاسخ به پرتکرارترین و مهم‌ترین سوالات کاربران درباره سیستم عامل هارمونی هواوی

هارمونی نام جدیدترین سیستم‌عامل دنیای موبایل است که به صورت اختصاصی توسط شرکت هواوی توسعه داده شده و قرار است اهدافی بسیار فراتر از یک سیستم‌عامل صرف برای گوشی‌های هوشمند را دنبال کند. با وجود این هدف بلند، سوالات بسیاری در مورد این سیستم‌عامل در ذهن کاربران نقش بسته که در این مطلب تلاش می‌کنیم به مهمترین آنها پاسخ دهیم.

سیستم‌عامل هارمونی پروژه‌ای با عمری بیش از 5 سال است که ماه گذشته برای اولین برای، جهت استفاده عمومی توسط هواوی عرضه شد. این سیستم‌عامل که در حال حاضر در نسخه 2.0 خود قرار دارد می‌تواند تحقق بخش ایده بزرگی باشد که یکپارچگی در دستگاه‌‎های مختلف هوشمند را برای اولین بار دنبال می‌کند.

هارمونی چیست و با چه هدفی خلق شده است؟

به بیان ساده هارمونی، سیستم‌عاملی با هسته‌ای متفاوت از کلیه سیستم‌عامل‌های موبایلی (از جمله اندروید و iOS) است که تا به امروز دیده‌ایم. اما این متفاوت بودن در ذات و بن‌مایه اولیه دلیل آن نمی‌شود که کاربر با ظاهری متفاوت در دستگاه خود روبرو شود. به عنوان مثال، ممکن است ظاهر رابط کاربری یک گوشی دارای سیستم‌عامل هارمونی با ظاهر یک گوشی با سیستم‌عامل اندروید تفاوت اندک و نه چندان ملموس داشته باشد.

هواوی تلاش نموده تا با توسعه یک سیستم‌عامل جامع، بستری را فراهم کند که کلیه دستگاه‌های هوشمند دارای نمایشگر بتوانند به صورت بدون واسطه و بدون نیاز به مترجم، با هم ارتباط برقرار کنند.

این برقراری ارتباط مزایای بسیاری دارد که شاید مهمترین آنها برای کاربر، جامعیت و یکپارچگی نرم‌افزاری باشد. در واقع هنگامی که یک توسعه دهنده برنامه‌ای را برای سیستم‌عامل هارمونی بسازد، می‌توان از آن برنامه روی گوشی، تلویزیون، ساعت هوشمند و کلیه دستگاه‌های دیگری که سیستم‌عامل هارمونی روی آنها نصب شده، استفاده کرد.

بستری امن، با زبانی واحد که ویژگی‌های پرارزشی مانند عملکرد روان و بهینه را ارائه می‌کند، آن هدفی است هارمونی دنبال نموده و می‌تواند دنیای چیزها، ابزارها و دستگاه‌های هوشمند را برای همیشه دگرگون کند.

هارمونی قرار است استفاده بهینه‌تری از سخت‌افزار دستگاه داشته باشد. در واقع هواوی تلاش نموده تا با استفاده حداقلی از منابع، شرایطی را فراهم کند که یک دستگاه (مثلاً گوشی هوشمند) با سخت‌افزار ضعیف‌تر نیز بتواند به راحتی از هارمونی استفاده کند و نیازی به بروزرسانی دائمی و هر ساله دستگاه‌ها نباشد.

شرکت هواوی پس از مراسم معرفی نسخه 2.0 هارمونی لیستی بلندبالا از گوشی‌های خود که می‌توانند به سیستم‌عامل هارمونی بروز شد و از آن استفاده کنند منتشر کرد. اما آیا این بروزرسانی برای دستگاه فایده‌ای نیز دارد و می‌تواند تجربه کاربری بهتری را رقم بزند؟

با وجود این توضیحات همچنان سوالات مهمی در مورد سیستم‌عامل هارمونی وجود دارد که در ادامه تلاش می‌کنیم به مهمترین آنها پاسخ دهیم.

چه قابلیت‌های جدیدی با بروزرسانی گوشی به HarmonyOS 2.0 ارائه می‌شوند؟

سیستم عامل هارمونی برخی قابلیت‌های اختصاصی را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند می‌گذارند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

خروج از نسخه موبایل