استاندارد H.266 عرضه شد

more efficiency in video codec formats

شرکت Fraunhofer HHI به طور رسمی استاندارد H.266 یا Versatile Video Coding که به اختصار VVC خوانده می‌شود را عرضه کرد. این استاندارد یک فرمت فشرده‌سازی ویدیو است که نسبت به H. 265 نسخه قبلی این استاندارد تا 50 درصد بازدهی بهتری از خود نشان می‌دهد که به معنای این است که می‌توانید حجم ویدیوهای خود را بدون کاهش کیفیت به نصف برسانید.

آقای بنجامین براس رییس بخش توسعه این استاندارد، از تلاش سه ساله این شرکت برای توسعه این استاندارد و فرصت های جدیدی مانند ویدیوهای پانوراما 360 درجه با رزولوشن بالا و ترویج رزولوشن 8K در آینده  سخن می‌گوید. شاید بتوان گفت عرضه این استاندارد برای صنعت استریمینگ بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا با ثابت ماندن حجم اطلاعات ارسالی می‌توان تصاویر با کیفیت بهتر و رزولوشن بالاتر به مصرف‌کننده ارسال کرد. در متنی که این شرکت منتشر کرده است از همکاری این شرکت با اینتل، مایکروسافت و سونی برای تولید چیپ‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند سخن به میان آمده است.

البته زمان زیادی تا فراگیر شدن سخت‌افزار و نرم‌افزارهای سازگار با این استاندارد باقی مانده است و باید به انتظار نشست که رقابت بین این استاندارد و فرمت‌های فشرده‌سازی دیگر مانند AV1 ساخت شرکت Alliance for Open Media که متن‌ باز و رایگان است به چه صورت خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل