Phil Spencer :داشتن یک بازی Halo در زمان عرضه X1 به معنی کنسل شدن Halo 4 بود
سری بازی های Halo از معروف ترین و پر طرفدار ترین عناوین انحصاری شرکت مایکروسافت هستند که انتشار شماره های مختلف آن روی X-Box 360 باعث افزایش محبوبیت این دستگاه بین بازیکنان شد. برای دستگاه X-Box One، کنسول جدید مایکروسافت نیز در E3 2013 یک بازی جدید از این سری معرفی شد که البته بعدا مشخص شد که جزو عناوین Luanch این دستگاه نیست و در تاریخ نامعلومی عرضه خواهد شد.
حال آقای Phil Spencer، رئیس Microsoft Studios در مصاحبه ای با Kotaku گفته که برای آماده شدن یک شماره از این سری در زمان عرضه دستگاه X1، استودیو 343 مجبور بود Halo 4 را کنسل کند.
او گفته: "یک یا دو سال پیش ما این بحث را داشتیم که آیا باید Halo 4 را کنسل کنیم و یک بازی Halo برای زمان عرضه X1 آماده کنیم؟ اما من متعهد بودم که Halo 4 را همان سال عرضه کنیم و همچنین ممکن نبود که استودیو 343 بتواند در عرض یک سال یک بازی کامل و عالی درست کند. به همین دلیل شرایط اینگونه شد و من از تصمیم خود راضی هستم."
او در ادامه در دفاع از پروسه ساخت طولانی بازی های این سری گفت: "بر خلاف بعضی عنوان های دیگر، ما یک تیم 1000 نفره یا چند استودیو نداریم که روی یک بازی کار کنند. برای Halo ما استودیو 343 را داریم و آنها هم در کار خود دقیق و سخت گیر هستند [و به همین دلیل ساخت بای های این سری چند سال طول می کشد]. هر چه باشد آنها استودیویی هستند که Halo می سازد."
"ساخت یک بازی کامل در حد Halo 4 یا 5، باید حداقل از دو یا سه سال پیش شروع می شد. ما این مطلب را به بحث گذاشتیم، و به این نتیجه رسیدیم که ساخت Halo 4 که اولین تجربه مستقل ساخت یک Halo برای 343 بود، هم برای دارندگان X360 بهتر است و هم برای خود تیم 343."