مایکروسافت به استودیوهای خود اجازۀ ساخت بازی برای سایر پلتفرم‌ها را می‌دهد

استودیوهای مایکروسافت

شرکت مایکروسافت به‌تازگی تمرکز ویژه‌ای بر روی خرید استودیوهای گوناکون کرده است تا بتواند کیفیت ناکافی در بخش بازی‌های خود را جبران کند. فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس در مصاحبۀ اخیر خود به این موضوع اشاره کرده بود که خروجی بازی‌های کنسول ایکس باکس وان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و آنها در تلاش‌اند تا با خرید استودیوهای بیشتر و حمایت از سازندگان، در کنار سرویس Xbox Game Pass شرایط را برای تجربۀ بازیبازان بهتر کنند. عناوینی که قرار است در سال‌های پیش‌رو برای کنسول ایکس باکس وان منتشر شوند به طور قابل توجهی قوی‌تر از سال‌های گذشته شده‌اند ، اما سوال اصلی این است که این عناوین چه نوع بازده‌ای را در سال‌های آینده به دنبال خواهند داشت.

به‌تازگی بازی Cuphead که تا حد زیادی متعلق به شرکت مایکروسافت است برای کنسول Nintendo Switch هم منتشر شد. انتشار این عنوان در کنسول رقیب یک غافلگیری غیر منتظره برای همه ما بود. سوال این است که آیا در آینده شاهد تکرار چنین اتفاقاتی خواهیم بود؟ با توجه به مصاحبۀ مت بوتی، مدیر استودیوهای ایکس باکس با سایت Game informer احتمالش در آینده وجود خواهد داشت. در مصاحبه با Game Informer از وی سؤال شد که به عنوان یک سناریوی فرضی، اگر یکی از استودیوهای شرکت مایکروسافت قصد داشته باشد یک بازی مولتی پلتفرم بسازد ، آیا شرکت مایکروسافت اجازۀ چنین کاری را خواهد داد؟

او در پاسخ گفت :

بنظر می‌رسد این پرسش بیشتر از آن که به انتشار یک بازی بر روی کنسول‌های Nintendo Switch یا Play Station مربوط باشد به شرایط آن عنوان بستگی داشته باشد. به عبارت دیگر ، باید ببینیم که آیا این بازی از انتشار در پلتفرم‌های دیگر بهره می‌برد و اینکار منطقی به نظر می‌رسد یا خیر. به عبارتی دیگر آیا این عنوان از آن دسته از بازی‌هایی است که از تاثیرات شبکه‌ و در دسترس قرار داشتن روی پلتفرم‌های مختلف، سود و منفعت می‌برد؟ یا اینکه ما می‌توانیم با ارائه دادن منابع مختلف و پشتیبانی از تیم سازنده به بهترین شکل ممکن از آن بازی پشتیبانی کنیم . همچنین اطمینان خاطر حاصل کنیم که پلتفرم‌هایمان یعنی چیزهایی مثل xCloud و Game Pass و یا Xbox Live که واقعا به آن‌ها متکی هستیم، توانایی پشتیبانی کردن از این بازی را دارند.

بوتی سپس بازی Minecraft را مثال زد که هم بر روی کنسول پلی‌استیشن و هم کنسول نینتندو سوئیچ (همینطور تعداد زیادی از پلتفرم‌های دیگر) در دسترس قرار دارد و با اینکه تیم سازندۀ آن یعنی استودیوی Mahjong به شرکت مایکروسافت ملحق شد، این بازی همچنان به مولتی پلتفرم بودن خود ادامه می‌دهد. همچنین اسپین آفِ این بازی هم که در سبک اکشن نقش آفرینی (RPG) است و Minecraft Dungeons نام دارد، قرار است به عنوان یک عنوان مولتی پلتفرم عرضه شود. وی در ادامۀ صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که شرکت مایکروسافت همچنان قصد دارد تا عناوین اصلی و فرست پارتی خود را در انحصار سیستم‌های خودش باقی نگه دارد.

او در ادامۀ این مصاحبه گفت :

در مورد یک بازی مثل Minecraft، من فکر می‌کنم که به هیچ‌وجه کار منطقی‌ای نیست که بخواهیم چیزهایی که از پیش روی این پلتفرم‌ها وجود داشته است را از بازیبازان بگیریم و دسترسی آن‌ها را محدود کنیم. به همین دلیل هم ما پلتفرم‌های بیشتری را اضافه کردیم. اما بطور مشخص ما فرنچایز‌های انحصاری بزرگ خودمان مانند Forza, Halo و Sea of Thieves را داریم که در واقع از ابتدا برای این ساخته شده‌اند تا روی پلتفرم‌های ایکس‌باکس وجود داشته باشند و من فکر می‌کنم این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

این روش شرکت مایکروسافت در ساخت بازی و محتویات آن و حتی چیزی که آن‌ها به عنوان چشم‌انداز از موفقیت در این صنعت به آن پایبند هستند، بر اساس روش‌های مرسوم در این صنعت انجام نشده است. مخصوصا این ایده که استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت عناوین جدیدی را برای پلتفرم‌های دیگر تولید کنند، موضوع کاملا ناآشنایی برای همۀ ما است اما در عین‌حال موضوع جالبی هم به‌نظر می‌رسد. قطعا دیدن اینکه که چطور این موضوع سیاست‌های شرکت مایکروسافت را تغییر خواهد داد جالب خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل