نظر فیل اسپنسر درباره خرید 7.5 میلیارد دلاری بتسدا

یکی از سوالات بزرگی که بلافاصله پس از خرید بتسدا توسط مایکروسافت مطرح شد، این بود که آیا بازی های آینده‌ی این استودیو برای سیستم عامل‌های پلی‌استیشن منتشر می شوند یا خیر. انحصاری نگه داشتن بازی‌های آینده‌ی این شرکت مثل Fallout 5 یا The Elder Scrolls 6 و جلوگیری از عرضه‌ی آن‌ها بر روی کنسول‌های سونی به معنای از دست رفتن سهم زیادی از فروش این بازی‌ها است، اما همچنین می تواند تأثیر زیادی بر برنامه‌های بزرگتر و بعدی مایکروسافت داشته باشد. طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی جهان باز بتسدا کم نیستند و اگر قرار باشد زمانی این بازی‌ها فقط برای پلتفرم ایکس‌باکس عرضه شوند، احتمالاً خیلی از آن‌ها در تصمیم خود برای اینکه پول خود را کجا خرج کنند تجدید نظر خواهند کرد.

فیل اسپنسر، رئیس شرکت ایکس‌باکس در مصاحبه‌ای با سایت کوتاکو بطور قطعی نگفت که مایکروسافت بازی‌های آینده‌ی بتسدا را برای کنسول ایکس‌باکس انحصاری می کند، اما تأکید کرد که می‌تواند این کار را انجام دهد. اسپنسر در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت می تواند 7.5 میلیارد دلاری را که برای خرید بتسدا هزینه کرده بدون فروش بازی Elder Scrolls 6 بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن جبران کند، با یک جواب “بله”  ساده پاسخ داد.

وی در ادامه گفت:

 من نمی خواهم به این موضوع بطور سرسری و سطحی نگاه کنم، این معامله برای گرفتن بازی‌ها از دستان بازیکنان دیگر انجام نشده. در هیچ جا از اسناد این معامله هم ذکر نشده که چگونه بازیکنان دیگر را از انجام این بازی‌ها بازداریم؟ ما می خواهیم تعداد بیشتری از مردم بتوانند بازی‌ها را تجربه کنند نه اینکه افراد کمتری بتوانند بازی کنند.

اما همچنین تحت آن شرایط پاسخ من اینگونه خواهد بود – این مستقیماً جواب من در مورد سوالی است که شما داشتید – وقتی به این فکر می‌کنم که بیشتر کاربران بر روی چه سیستم‌‌هایی  بازی می‌کنند و تعداد دستگاه‌هایی که فروخته‌ایم را در نظر می‌گیرم و اکنون با در اختیار داشتن پلتفرم‌های چون سرویس ایکس‌کلود ، رایانه‌های شخصی، گیم‌پس و کنسول‌های ایکس‌باکس‌مان ، اجباری نمی‌بینم که آن بازی‌ها را بر روی سیستم عامل دیگری به غیر از سیستم عامل‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم عرضه کنم تا به نوعی به هدفی که در این معامله داشتیم برسیم.

معنی این جواب حرف هر چه باشد، اسپنسر قبلا خاطرنشان کرده بود که مایکروسافت توافق نامه‌های موجود برای عرضه‌ی نسخه‌های بازی پلی‌استیشن 5 را ارج می‌نهد، اما فراتر از آن تعیین می‌کند که کدام بازی‌ها را به صورت موردی برای کدام سخت افزار منتشر کند. و و همانطور که سایت کوتاکو اشاره کرده، حتی لازم نیست که این موضوع یک پیشنهاد یا همه یا هیچ باشد: به عنوان مثال مایکروسافت می تواند The Elder Scrolls 6  یا هر عنوان دیگری را به عنوان یک بازی خرده‌فروشی (ریتیل) با قیمت کامل برای پلی‌اسیتشن منتشر کند و در عین حال آن را در بر روی سرویس ایکس‌باکس گیم‌پس نیز در دسترس قرار دهد ، و این امر هنوز هم یک اهرم قوی برای مایکروسافت تلقی می‌شود. مایکروسافت با توجه به برنامه های بلندمدت خود ، تمایل چندانی به انحصاری کردن این عناوین برای کنسول خود یا روش دیگر نشان نداده است، اما جالب است که اسپنسر به راحتی آماده است تا احتمال انجام آن را مطرح کند.

تمرکز بیشتر این مصاحبه بر کنسول های آینده مایکروسافت، ایکس‌باکس سری اس و ایکس است، اما اسپنسر همچنین گفت که هیچ خبر جدیدی در مورد وضعیت Halo Infinite وجود ندارد، عنوانی که تا ماه اوت به تأخیر افتاده است و این امکان وجود دارد که کمپین و مد مولتی‌پلیر آن به صورت جداگانه منتشر شوند.

اسپنسر در این باره گفت:

بنظرم این موضوعی است که باید به آن فکر کنیم، اما ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این کار را به درستی انجام می‎دهیم

خروج از نسخه موبایل