Edge: تفاوت واقعی قدرت سخت افزاری بین PS4 و Xbox One

این مقاله ترجمه گزارشات منابع، سازندگان و استدیوهای مختلف است که با مجله Edge در ارتباط هستند.

بسیاری از سازندگان در منابع مختلف ذکر کرده اند که تفاوت قدرت سخت افزاری بین PS4 و Xbox One بسیار فاحش است و این اختلاف به 50 درصد می رسد.
سازندگان رابط ما اعلام کرده اند که RAM کنسول PS4 می تواند اطلاعات را 40-50 درصد سریعتر از Xbox One بخواند و بخش Arithmetic Logic Unit) ALU) آن نیز 50 درصد سریعتر است. یکی از آنها گفته است که طی آزمایش انجام شده، Xbox One از ESRAM رنج میبرد و نمونه ساخته شده در PS4 با رزولوشن 1080×1920 و 30 فریم در ثانیه مساوی با رزولوشن 900×1600 و حدود 20 فریم درثانیه با Xbox One است. مایکروسافت از مشکلات Xbox One مطلع می باشد و برای همین سعی کرده است با افزایش سرعت پردازش، این فاصله را پر کند. یکی از دیگر از سازندگان می گوید: "این تغییر خارق العاده نیست اما از هیچی بهتر است"
یک منبع دیگر اعلام کرده است حتی در چنین زمان کمی که تا عرضه باقی مانده است، سخت افزار ثابت نیست. سونی و مایکروسافت هر دو در حال افزایش قدرت گرافیک هر دو کنسول هستند و منبعی دیگر در گزارش خود گفته است که Xbox One عقب مانده است. یکی دیگر، گرافیک این کنسول را فاجعه خطاب کرده است. گرافیک هردو کنسول حتی تا بعد از عرضه نیز افزایش پیدا خواهد کرد که تفاوت ها را کمتر خواهد کرد.

 

یکی دیگر از سازندگان می گوید که Xbox One با صادر کردن فرامین زیاد در حافظه کمی سریعتر از PS4 خواهد شد.
هر دو کمپانی سازندگان را دعوت می کنند تا از امکانات جابی کنسول ها استفاده کنند (نظیر گیم پد DS4 و کینکت در Xbox One). سازنده ای پیرامون این موضوع می گوید: "آنها از ما می خواهند از لوازم جانبی کنسول هایشان استفاده کنیم تا بر دیگری برتری بدست بیاورند. اما تا زمانی که یک طراحی خوب و مشوقی وجود نداشته باشد این کار را به ندرت انجام می دهیم."
جدا از بحث سرعت، بازی هایی که برای هر دو کنسول عرضه می شود دارای تفاوت های ناچیزی است. یکی از منابع می گوید: "گرافیک ضعیف در هر دو کنسول مانع پیشرفت اضافه در هر دو کنسول می شود و سازندگان هنوز با سخت افزار آشنایی ندارند." یک منبع معتقد است که پس از اولین موج عرضه PS4 و Xbox One شاهد استفاده بیشتر از قابلیت های هر دو کنسول خواهیم بود. در آن موقع دیگر سازندگان تجربه بیشتری دارند.
 

منبعی دیگر معقد است که تفاوت کیفیت یک بازی در نسخه های PS4 و Xbox One مشکلاتی را بین صاحبان پلتفرم، ناشرین و سازندگان به وجود خواهد آورد. اگر نسخه PS4 یک بازی که قرار است برای Xbox One نیز عرضه شود دارای فریم دهی و رزولوشن بیشتری باشد بایستی برای جلوگیری از پیش آمدن مشکلات ذکر شده، این مزایا کنار گذاشته شود.یک استدیو در پاسخ به این موضوع گفته است که: "ما می توانیم بدون هیچ مشکل سیاسی بازی خود را برای یک پلتفرم، با کیفیت بهتری عرضه کنیم اما مسئله اینجاست که به هیچ وجه از نظر اقتصادی معنی ندارد. مگر اینکه یک تفاوت کوچک فقط داشته باشیم."
تفاوت بازی هایی که برای هر دو کنسول عرضه می شود کمتر است و ارتقاء گرافیک به علاوه سیستم cloud شاید حتی به نفع Xbox One تمام شود. جدا از این مورد، PS4 کنسول تواناتری در هنگام عرضه خواهد بود.

منبع

خروج از نسخه موبایل