AMD تایید کرد: کارت گرافیک “قاتل NVIDIA” در 2020 عرضه می شود

Image credit: AMD

مدیر عامل AMD تایید کرد که کارت گرافیک سطح بالای (high-end) “BIG NAVI” در سال جاری عرضه خواهد شد.

در یک مصحابه ویدیویی با عنوان ‘The Bring Up’ که در کانال یوتوب شرکت AMD منتشر شد، مدیر عامل این شرکت Lisa Su به کسانی که در مورد BIG NAVI کنجکاو بودن اشاره کرد و بیان داشت:

 می توانم بگویم که قرار است شما BIG NAVI را در سال 2020 ببینید

BIG NAVI  قوی ترین GPU در معماری کارت های گرافیک نسل بعدی AMD به نام NAVI است که از آن به عنوان قاتل NVIDIA نیز یاد می شود و طبق اطلاعات موجود قرار است قوی تر از کارت های گرافیکی NVIDIA سری RTX باشد.

این اولین تاییدیه رسمی AMD است مبنی بر اینکه آنها  قطعا در سال جاری از قدرت بهترین کارت گرافیکشان پرده بر خواهند داشت. گرچه در این چند وقت شایعات همیشه به قدرت بسیار بالای BIG NAVI اشاره داشتند و همچنین از اظهارات Lisa Su در جلسه پرسش و پاسخی که در رویداد CES 2020 برگزار شد هم می توانستیم به این مهم پی ببریم.

Lisa Su در CES تاکیید کرد که چقدر (ساخت) کارت گرافیکی که بالاترین قدرت را دارا باشد، برای AMD اهمیت دارد. و بیان داشت ” شما باید انتظار یک کارت گرافیک NAVI سطح بالا از طرف ما را داشته باشید. گرچه من معمولا در باره محصولات معرفی نشده، اظهار نظر نمی کنم”

هر چند که Lisa Su تاریخ عرضه دقیقی اعلام نکرد اما با این حال این اشارات بیان دارد که ما قطعا شاهد عرضه این کارت گرافیک در سال جاری خواهیم بود.  البته کسانی که اخیرا شایعات پیرامون AMD و اخبار کارت گرافیک را دنبال میکردند، از شنیدن این موضوع سوپرایز نخواهند شد. ولی حداقل ما در حال حاضر از طرف AMD یک تاییدیه قوی داریم!

حدس و گمان ها در مورد قدرت BIG NAVI کم نیست. چندی پیش در یک بنچمارک، کارت گرافیکی ناشناس که ساخت شرکت AMD بود، تواسنت عملکردی تا 30% بهتر از قویترین کارت گرافیک NVIDIA یعنی  GeForce RTX 2080 Ti داشته باشد. اگر این کارت گرافیک ناشناس AMD همان BIG NAVI باشد، بسیار خبر قابل ملاحظه ای خواهد بود.

در برهه حساس کنونی، مطمعنا AMD باید سریعتر عمل کند تا عرضه کارت گرافیکش مصادف با عرضه کارت مورد انتظار NVIDIA یعنی RTX 3080 Ti که بر اساس شایعات تا 50% قویتر از کارت های فعلی شان است، نشود. هرچند که طبق همان شایعات این پیشرفت می تواند فقط در مورد تکنولوژی نور پردازی ray tracing باشد.

لازم به ذکر است که انتظار می رود نسل بعدی GPU های شرکت NVIDIA در اواخر نیمه دوم سال 2020 عرضه شوند.

خروج از نسخه موبایل