گزارش: Horizon: Zero Dawn در سال جاری میلادی از طریق Steam و Epic Games Store به PC خواهد آمد

Horizon: Zero Dawn

منابعی مورد اعتماد به وبسایت Kotaku اعلام کرده اند که ساخته تحسین شده استودیو Guerrilla Games برای PlayStation 4 یعنی Horizon: Zero Dawn امسال به کامپیوترهای شحصی خواهد آمد.

به گفته 3 منبع آگاه به برنامه های Sony، این شرکت در حرکتی بی سابقه عنوان Horizon: Zero Dawn را به PC خواهد آورد تا به سنت عرضه انحصاری ساخته های استودیوهای داخلی خود بر روی کنسول های PlayStation پایان داده و آینده عناوین اختصاصی خود را طور دیگری رقم بزند. اکنون سه سال از عرضه Horizon می گذرد و این بازی برای اولین بار به پلتفرم دیگری خواهد آمد. منابع Kotaku از عرضه همزمان این بازی بر روی Steam و Epic Games Store خبر داده اند (البته این مسئله هنوز نهایی نشده است). از زمان تصاحب استودیو Guerrilla در سال 2005 توسط Sony تاکنون، این برای اولین بار است که عنوانی از این استودیو بر روی پلتفرمی غیر از PlayStation عرضه می شود. تصمیم Sony به Guerrilla Games این اجازه را خواهد داد که توانایی های تکنیکی خود را اینبار بدون مرز و محدودیت های سخت افزار PlayStation 4 به رخ بکشد.

Horizon: Zero Dawn اولین انحصاری بزرگی است که از سوی یک استودیو داخلی Sony به PC می آید. عنوان Death Stranding که در نوامبر سال گذشته بر روی PS4 عرضه شد و قرار است اواخر سال جاری میلادی به PC بیاید، با سرمایه گذاری و حمایت Sony ساخته شد اما وظیفه توسعه آن به عهده استودیو مستقل Kojima Productions بود (در واقع نسخه PC این بازی توسط یک شرکت دیگر یعنی 505 Games عرضه می شود). استودیو فرانسوی Quantic Dream، که از جمله استودیوهای مستقل به حساب می آید، نیز سال گذشته در حرکتی مشابه تصمیم به عرضه Heavy Rain ،Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human بر روی PC، بدون همکاری با Sony گرفت.

اما نکته مشترکی میان Death Stranding و Horizon: Zero Dawn وجود دارد و آن تکنولوژی ساختشان است. هر دو بازی با استفاده از موتور بازی سازی اختصاصی Guerrilla یعنی Decima Engine ساخته شده اند. این موتور قدرتمند برای ساخت عناوین جهان آزاد بهینه سازی شده است.

عرضه بازی ها بر روی PC برای اغلب ناشران امری رایج به حساب می آید. اکثر شرکت های بازی سازی، عناوین خود را بر روی بیشترین پلتفرم های ممکن عرضه می کنند اما در مورد Sony، این اقدام کم سابقه است. از زمان عرضه اولین PlayStation در سال 1994 تاکنون تقریبا تمامی عناوینی که با سرمایه گذاری Sony ساخته شده اند، در انحصار PlayStation قرار داشتند. اما به گفته تحلیلگر صنعت بازی “مت پیسکاتلا”، دغدغه بازی سازها در ساخت عناوین آینده، اکوسیستم ها خواهند بود و نه پلتفرم ها. بزرگ ترین رقیب Sony یعنی Microsoft پیشتاز این استراتژی است و رئیس Xbox یعنی فیل اسپنسر نیز تاکنون بارها از عرضه بازی های این اکوسیستم بر روی بیشترین پلتفرم های ممکن گفته است. در سال های گذشته Microsoft تمامی عناوین خود را بر روی PC نیز عرضه کرده است، آیا Sony نیز چنین رویه ای را در قبال عناوین انحصاری PlayStation پیش خواهد گرفت؟ عرضه Horizon بر روی PC که این را گواه می دهد.

خروج از نسخه موبایل