نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان

بازی های ویدیویی و اپلیکیشن های سرگرمی تبدیل به قسمتی جدا ناپذیر از زندگی کودکان شده‌اند. در همین حال والدین زیادی احساس می‌کنند در مورد بازی‌هایی که فرزندان آن‌ها انجام میدهند اطلاعات کافی ندارند و در ارتباط با تاثیر بازی‌های ویدیویی بر زندگی آن‌ها احساس نگرانی می‌کنند. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که پدر و مادر‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها مطمئن شوند انجام بازی‌های ویدیویی قسمتی سالم از زندگی کودکان آن‌ها و همچنین بخشی مفرح و شاد در زندگی خانوادگی آن‌ها است.

فواید بازی‌های ویدیویی

بدون شک بازی‌های ویدیویی امکان سرگرم شدن و اجتماعی شدن را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند  اما انجام بازی های ویدیویی مزایای دیگر هم به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان

راهکارهایی برای مدیریت انجام بازی‌های ویدیویی در خانه

با همراه شدن با فرزندان خود در انجام بازی‌های ویدیویی به آن‌ها نشان دهید که از بازی کردن با آن‌ها لذت می‌برید.

 

دوربین واقعیت مجازی یا Virtual Reality

مشکلات خاص برای کودکان

 

مشکل 1:

تفکیک واقعیت از فانتزی برای کودکان دشوار است، از این رو آن‌ها را در مقابل محتوای خشونت‌آمیز و ترسناک آسیب‌پذیر می‌کند. بازی‌هایی که از گرافیک بالا و مبارزات زیادی در طول بازی سود می‌برند، ممکن است برای بعضی از کودکان ترسناک و دلهره‌آور باشند.

راهکار 1:

همیشه هنگام بازی کردن فرزندان در کنار آن‌ها باشید تا از مواردی که باعث ترس و وحشت آن‌ها می‌شوند مطلع شوید. هر چه کودکان بزرگتر می‌شوند به دنبال بازی‌هایی باشید که برای حل پازل‌ها و مشکلات درون بازی از راه‌های خشونت آمیز استفاده نمی‌کنند. (تعداد زیادی از بازی‌های اکشن به بازیکنان اجازه می‌دهند که با روش‌های مخفی کاری و برنامه‌ریزی به جای خشونت در بازی پیشروی کنند.)

مشکل 2:

کودکان معمولا از طریق برادر و خواهر بزرگتر و یا دوستان دسترسی راحتی به بازی‌هایی که برای آن‌ها مناسب نیست دارند.

راهکار 2:

با فرزندان بزرگتر خود و پدر و مادر دوستان فرزندان خود در مورد محدودیت‌های سنی و قوانینی که شما اعمال کرده‌اید صحبت کنید تا از قوانین شما آگاه باشند. توجه داشته باشید که تعداد زیادی از بازی‌های کنسول (پلی استیشن، ایکس باکس، نینتندو) و تلفن‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند، بنابراین قوانین و محدودیت‌های شما باید شامل حال این قسمت هم بشود.

مشکل 3:

بسیاری از کودکان بازی‌های آنلاین رایگان انجام می‌دهند که توسط نظام‌های رده بندی سنی مانند ESRB و یا PEGI بررسی و رده بندی نشده‌اند. بعضی از این بازی‌ها شاید دارای محتوای نامناسب برای کودکان باشند.

راهکار 3:

از محتوای بازی‌های آنلاین، سایت‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی که فرزندان شما از آن‌ها کسب اطلاعات می‌کنند و همچنین اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند آن‌ها مطلع باشید.

مشکلات خاص برای نوجوانان

با توجه به اینکه نوجوانان در فعالیت‌های آنلاین خود آزادی عمل بیشتری دارند، والدین باید به آن‌ها کمک کنند تا با نگاه دقیق‌تر به موضوعات، از به وجود آمدن مشکلات در هنگام انجام بازی‌های آنلاین جلوگیری کنند.

مشکل 1:

اگر‌چه نوجوانان به حریم شخصی خود در فضای آنلاین اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اما امکان دارد در هنگام استفاده از سایت‌های بازی‌های ویدیویی و به اشتراک گذاری پسورد‌های خود توجه مناسبی به تنظیمات مربوط به حریم شخصی نداشته باشند.

راهکار 1:

فرزندان نوجوان خود را کمک کنید تا اطلاعات شخصی و اکانت‌های آن‌ها امن باشد. نه تنها در سایت‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی بلکه در تمامی وسایل الکترونیکی مورد مصرف آن‌ها مانند کامپیوتر، کنسول‌های بازی و تلفن‌های همراه.

مشکل 2:

مدت زمان انجام بازی‌های ویدیویی توسط نوجوانان می‌تواند تبدیل به یک مشکل شود، خصوصا زمانی که آن‌ها بازی‌های آنلاین نقش آفرینی و یا بازی‌های چند نفره انجام می‌دهند.

راهکار 2:

توجه داشته باشید که پرداختن به تفریحات برای نوجوانان امری عادی است. به نقش بازی‌ها در زندگی فرزندان نوجوان خود توجه کنید: آیا با دوستان خود کمتر در ارتباط هستند؟ اگر در مورد تاثیرات بازی‌های ویدیویی بر روی فرزندان خود نگرانی جدی دارید، شما باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مشکل 3:

بازی‌های چند‌نفره آنلاین در بین نوجوانان بسیار پر طرفدار است. درحالی که بیشتر تعاملات با سایر بازیکن‌ها جنبه مثبت دارد، آزار رساندن و به کار بردن کلمات نامناسب هم در این بین دیده میشود. بعضی از بازیکنان از قصد به دنبال موقعیتی هستند که به دیگران آزار برسانند، مخصوصلا به بازیکن‌های تازه وارد.

راهکار 3:

به فرزندان نوجوان خود بگویید در صورتی که با رفتار نامناسبی از جانب سایر بازیکن‌ها مواجه شدند به شما اطلاع دهند. این موضوع را به طور مشخص و صریح اعلام کنید که شما مانع بازی کردن آن‌ها نخواهید شد و فقط قصد کمک کردن به آن‌ها را دارید. مشکلاتی از این قبیل را به تیم مدیریت و یا پشتیبانی بازی انتقال دهید تا با شخص خاطی برخورد لازم انجام شود.

منبع: مدیا اسمارت

خروج از نسخه موبایل