راه پیروزی مایکروسافت مقابل سونی در نبرد کنسول ها

تغییرات بزرگ در مدیریت و استراتژی های مارکتینگ مایکروسافت در صحنه گیمینگ بر کسی پوشیده نیست. در حالی که در این نسل PlayStation جایگاه مقتدرانه ای دارد و به نظرهم نمی رسد که قصدی برای رها کردنش داشته باشد، مایکروسافت که حالا در نزدیکی عرضه کنسول نسل جدیدش  Xbox Series X قرار گرفته، باید هرچه در توان دارد را انجام دهد تا با بازگرداندن فن های قدیمی این اکوسیستم به Xbox Series X به جایگاه مطلوب و مورد انتظارش برسد.

بدون هیچ شکی در حال حاضر از بهترین افراد این صنعت مشغول کار بر روی XBOX و مارکتینگ آن هستند تا بتوانند در سال 2020 بهترین تقابل را با رقیب خود یعنی PS5 داشته باشند. با این حال فیل اسپنسر (Phil Spencer) در آخرین پیام های خود، استراتژی جدیدی را نمایان ساخت که می تواند Xbox Series X را به عنوان یک رقیب بسیار جدی برای پلی استیشن 5 معرفی کند.

همکاری با بازیسازهای ژاپنی

بگذارید اینگونه شروع کنیم. ما و خیلی از گیمرها در تمام دنیا شیفته بازیهای ژاپنی و فرهنگ آنها هستیم. با این مقدمه و آگاهی از پتانسیل بلقوه طرفداران سرسخت این بازی ها، بسیار ساده است که بفهمیم چرا حمایت از بازیسازان و توسعه دهندگان ژاپنی می تواند بهترین راه برای به قدرت رساندن برند XBOX و پیروزی آنها در نبرد پیش رو کنسول ها باشد.

XBOX همیشه به عنوان یک برند آمریکایی بیشتر در این کشور محبوبیت داشته است در حالیکه هر دو رقیب XOBX یعنی Nintendo و PlayStation موفقیت بیشتری در بازارهای جهانی کسب کردند XBOX تنها حدود 0.3% از 50 میلیون کنسول فروخته شده در بازار ژاپن سهم داشته است. به عبارتی دیگر از تاریخ لانچ Xbox One در سال 2013، حدودا 150.000 عدد از این کنسول در ژاپن عرضه شده است.

به هر حال ما اینجا در مورد هدف قرار گرفتن بازار گیمینگ ژاپن توسط مایکروسافت صحبت نمی کنیم. گرچه تا الان آنها در رسیدن به این هدف ناکام بوده اند. صحبت  ما درباره (امکان) همکاری مایکروسافت با ناشرین و توسعه دهندگان ژاپنی برای ساخت عناوین انحصاری برای XBOX است. و کاملا واضح است که ما تنها کسانی نیستیم که چنین نظری داریم. استراتژی های فیل اسپنسر رییس XBOX نیز دقیقا به همین موضوع اشاره دارد.

اوایل هفته گذشته اسپسنسر برای مذاکره و به دست آوردن نظر مثبت ناشرین و توسعه دهندگان ژاپنی ، و همکاری آنها در برنامه های این شرکت در سال 2020 و “فراتر از آن” ، به ژاپن سفر کرد. به عبارتی کوتاه تر: بحث و گفتگو در باره آماده سازی مقدمات عرضه کنسول Xbox Series X .

“چقدر خوبه که به ژاپن برگشتیم. من و تیم با استودیو ها و ناشرین درباره (برنامه های) 2020 و فراتر از آن گفت و گو کردیم. اینجا انرژی و هیجان قوی در باره آینده گیمینگ وجود دارد.”

اگر این توییت به اندازه کافی حق مطلب را برای شما ادا نمی کند، توجه شما را به توییتی که در آخر هفته توسط اسپسنر و در بازگشت از ژاپن منتشر شد، جلب می کنم. وی در این توییت به طور واضح و به بازیهای معرفی نشده که برای E3 2020 در نظر گرفته شده اند اشاره کرد:

“هفته فوق العاده ای در ژاپن داشتیم و آنجا در مورد Xbox Series X ، XboxGamePass و پروژه xCloud با ناشرین و استودیوها گفت گو کردیم. عناوین معرفی شده و معرفی نشده بازی کردیم، در مورد E3 2020 تبادل نظر کردیم و حتی در مورد آینده گیمینگ بحث کردیم. همیشه  با انگیزه ای سرشار و متاثر از استعدادهای خلاق و خارق العاده، ژاپن را ترک می کنم.”

اشتباه نکنید. علاوه بر اینکه فیل اسپنسر یک گیمر حرفه ای محسوب می شود، او یک فرد خبره و دانا در زمینه برندیگ XBOX نیز است. به وسیله این توییت ها می توان فهمید که اسپنسر در مسیر رشد و پیشرفت برند XBOX قدم های قابل توجهی برداشته است. و از استراتژی مشخصی برای مارکتینگ Xbox Series X استفاده می کند.

در حال حاضر معلوم نیست که آنها تا چه میزان توانسته اند پشتیبانی استودیوها و ناشرین ژاپنی را به خود جذب کنند. اما این دیوانگیست اگر بگوییم هیچ چیز در کار نیست!

بعضی از درخشان ترین عناوین نسل حاضر در پی همکاری و پشتیبانی شرکت های سازنده کنسول با استودیو های تحسین شده ژاپنی، ساخته شده اند. چه بخواهیم در مورد سرمایه گذاری سونی در ساخت عنوان پرحاشیه Death Stranding صحبت کنیم یا نجات سری بازیهای Bayonetta توسط نینتندو و یا احیای عنوان Phantasy Star Online 2 در غرب به وسیله مایکروسافت. در همه آنها نتیجه حمایت از توسعه دهندگان ژاپنی توانست نظر فعالین و مخاطبین صحنه گیم را به خود جلب کند. چیزی که در حمایت از بازیهای غیر ژاپنی به ندرت اتفاق افتاده است. در همین راستا حتی می توان به عرضه چند بازی از سری YAKUZA برای دارندگان Xbox One نیز اشاره کرد.

علاوه بر تمام مواردی که ذکر شد، یک جدایی کاملا واضح بین  PlayStation و استودیوهای خاص و کوچک ژاپنی پدید آمده است. ناشرین و توسعه دهندگان ژاپنی از اینکه سونی تلاش میکند آنها را مجبور به غربی سازی بازی هایشان بکند، خوشحال نیستند. نهایتا این تغییرات و بومی سازی ها آنها را شدیدا محدود کرده و در نتیجه منجر به حذف قسمتی از بازی یا سانسور به اشکال مختلف می شود. این نه تنها باعث رنجش بخش قابل توجهی از توسعه دهندگان شده، بلکه موجب شکل گیری اعتراضات گسترده مخالفان سانسور در جامعه گیمینگ شده است.

سیاست سانسور سونی در حال خارج شدن از کنترل است. به نوعی که هربار به طور سخت گیرانه تری توسعه دهندگان و ناشران را مجبور به سانسور بازیهای خود به طرق مختلف می کند. Devil May Cry 5 یکی از آخرین قربانی های سیاست اعمال سانسور توسط سونی بود. با این اوصاف مخاطبان پلتفرم های PlayStation باید نگران حذفیات در بازیهای پیش رو، مانند عنوان مورد انتظار Cyberpunk 2077 نیز باشند.

اینجا زمانی است که Xbox Series X با توجه روابط ناخوشایند بین سونی و توسعه دهندگان ژاپنی، می تواند بهره ببرد و جایگاه مناسبی برای خود فراهم کند. در حالی که سونی احتمالا با عرضه PS5 مخاطبان بیشتری در عرصه جهانی پیدا خواهد کرد، مایکروسافت و تیم Xbox Series X باید بهترین تلاششان را برای متقاعد کردن توسعه دهندگان ژاپنی برای ساخت بازی های جدید و انحصاری بر روی پلتفرم هایشان ، بکنند. حتی اگر این عناوین در انحصار Xbox Series X هم نباشد، بازهم عرضه بازیها روی پلتفرمهای مختلف مایکروسافت میتواند باعث تغییر توجهات از PS5 به XBOX شود. و این یعنی قرار گرفتن XBOX در جایگاهی مساوی در رقابت با PS5.

بعد از اشباهات مدیریتی در ابتدای عرضه Xbox One و از دست دادن بخش بزرگی از هاردکور گیمرها، فیل اسپنسر و تیم XBOX شبانه روز تلاش کردند تا بتوانند دوباره به صحنه اصلی گیمینگ بازگردند. آنها با برداشتن قدم های بزرگی مثل خرید و تاسیس استودیوهای بازیسازی فوق العاده، توسعه سرویس محبوب Xbox Games Pass ، سرمایه گذاری در سرویس ابری xCloud و قرار دادن قابلیت  Backward Compatibility (پشتیبانی از بازیهای نسل پیش بدون پیش نیاز خاص) به عنوان یک استاندارد در کنسول هایشان، در جهت رسیدن به این هدف حرکت کردند.

به هرحال هیچ چیزی مثل پشتیبانی استودیوهای بزرگ از یک کنسول، مخاطبان را راضی نخواهد کرد. و با توجه به تحولات اخیر در XBOX ، ما  از شنیدن خبر ساخت بازی انحصاری برای Xbox Series X توسط استودیوهایی مثل Square Enix ، FromSoftware یا Atlus در کنفرانس خبری مایکروسافت در E3 2020، به هیچ وجه سوپرایز نخواهیم شد.

به عنوان آخرین نکته، خالی از لطف نیست که بدونید Doug Bowser (رییس نینتندو آمریکا) همزمان با فیل اسپنسر به ژاپن سفر کرده بود. چه تصادف جالبی! نه؟

خروج از نسخه موبایل