بررسی بازی‌ ها

بررسی بازی Warhammer 40,000: Space Marine

سری Warhammer 40000 آینده‌ی انسان را بعد از گذشت 40000 سال را نشان میدهد. در این زمان انسان ها به کرات دیگر مهاجرت کرده اند. اما در این بین ارک ها نیز به جمع آنان اضافه شده اند تا مانع از پیشروی بیش از حد انسان ها شوند. پادشاه انسان ها با تمامی تلاش خود سعی میکند از قلمرو انسان ها محافظت کند و در این راستا برنامه های متعددی را پیاده کرده است. تفنگداران فضایی (Space Marines) جزو ارتش امپراطوری انسان ها میباشد که امپراطور برای ایجاد آنها از روش های ژنتیکی بهره جسته است. ساختار این سربازها به گونه‌ای است که هیچ ترس و وحشت، بیماری و چیزهایی که ذهن انسان را از مبارزه نامید میکند؛ پاک میباشد. دستکاری ژنتیکی این افراد باعث ایجاد انسان‌هایی با توانایی بالا شده است به طوری که تفنگداران فضایی ترکیبی از یک انسان قد بلند و تنومند میباشند. این مقایسه به راحتی با مشاهده‌ی اولین انسان‌ها قابل نتیجه گیری است. در این شماره کنترل یکی از فرماندهان همین گروه تفنگدارن فضایی را به اسم Captain Titus در اختیار دارید. شما در قالب این شخصیت دوباره وظیفه دارید تا از نسل انسان ها و دارایی هایشان در برابر حملهِ فضایی های به ظاهر مهاجم، محافظت کنید. داستان بازی به لطف محتوای غنی دنیای Warhammer راضی کننده میباشد. گرچه این داستان خوب در طول بازی برخی از ابهاماتی را با خود به همراه دارد؛ اما در کل با داستانی خوب پیشرو هستیم. دیالوگ‌های هم که در طول بازی گفته میشود حاکی از همین داستان خوب میباشد. البته Voice Actor های بازی هم در تکمیل این فرایند نقش بسزایی دارند.,اولین چیزی که توجه‌ یک طرفدار این سری را به خود جلب میکند تغییر سبک بازی میباشد. Relic با جانشانی یک بازی TPS به جای RTS (که همه‌ی شماره های قبلی بر همین پایه ساخته شده اند) تغییر بزرگی در بازی ایجاد کرده است. این بار دنیای Warhammer را با شیوه ای متفاوت تجربه میکنید. بدیهی است که چنین بازی‌هایی که وارد یک بعد جدیدی میشوند از یک سری از بازی‌های دیگر الهام میگیرند. عمده‌ی این المان هایی که در این بازی مشاهده میکنید؛ برگفته ازسری Gears of War میباشد. با تغییر سبک؛ بازی سرعت بیشتری به خود گرفته و بازیباز را بیشتر درگیر خود میکند. شمار زیادی از دشمنان در انتظار شما هستند و با روش‌هایی کاملا دلچسب آنها را نابود خواهید کرد. سیستم مبارزه‌ای بازی برای کشتن دشمنان؛ دو دسته سلاح در اختیار شما قرار داده است. دسته‌ی اول که همان سلاح های گرم دوربرد هستند و دسته‌ی دیگر که سلاح های سرد و نزدیک برد میباشند که حالت Hack & Slash گونه ای به بازی اضافه میکنند. بدون شک کشتن دسته جمعی ارک ها با این سلاح ها لذت خاص خود را دارد. تعداد بیشمار ارک ها با ترکیب این دو دسته سلاح تجربه‌ی بسیار خوبی از بازی را برای شما رقم خواهد زد. از طرفی Captain Titus دارای حالتی به اسم Fury میباشد که با کشتن دشمنان پر میشود. وقتی این حالت پر میشود بازیباز اجازه پیدا میکند تا از این توانایی استفاده کند. این حالت به شما این امکان را میدهد تا هم ضربات کشنده‌تری وارد دشمنان کنید و هم در مدت زمانی که شما در این حالت می باشید، میزان سلامتی شما پر شود. البته معمولا سلاح‌های نزدیک‌برد سریعتر این نوار را پر میکنند. درکنار حالت Fury شما با استفاده از ترفند Execute دشمنان؛ میتوانید بخش زیادی از درصد سلامتی خود را بازیابی کنید. متناسب با این صحنه های اکشن، کنترل کاراکتر بسیار روان کار شده است و شما در مبارزات احساس خستگی نمیکنید. در طول بازی نیز سلاح های گوناگونی در اختیار شما قرار میگیرد. البته این سلاح ها همیشه قابل دسترس نیستند و از مکان های مشخصی قابل تعویض میباشند. هرکدام از این سلاح ها استفاده‌ی خاص خود را دارند و به عبارتی برای مکان‌های خاصی در نظر گرفته شده‌اند. مهمات هم در بازی کاملا مهیا است و تقریبا در هر صحنه‌ی درگیری پر میشود. در ضمن یک سلاح کمری با مهمات نامحدود هم همیشه همراه شماست، البته این سلاح هم قابل تغییر میباشد. بازی به هیچ وجه حالت یکنواختی به خود نمیگیرد و در طول بازی قابلیت‌هایی هرچند موقتی به شما اضافه میشود. مثلا در برخی از قسمت‌های بازی Jump Pack برای شما قابل استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله شما پرش‌های مرتفع و بلند مدتی خواهید داشت. شما در هر ارتفاعی که باشید میتوانید همانند یک بمب خودتان را محکم به زمین بکوبید و به دشمنان خود آسیب جدی وارد کنید. این وسیله خودش میتواند یک سبک مبارزه‌ای خاص داشته باشد.

همان طور که گفته شد برای اولین بار سبک بازی به TPS پیدا کرده است. متاسفانه به دلیل اولین تجربه از این سبک؛ بازی دارای ایراداتی میباشد. نبود سیستم کاورگیری اولین خلائی خواهد بود که احساس خواهید کرد. شما نمیتوانید پشت هر ستون و شیئی مخفی شوید. تنها قسمتهایی که ابعاد بزرگتری دارند میتوانند به عنوان سنگر مورد استفاده قرار بگیرند. در غیر این صورت شما پشت هر چیزی رویت خواهید شد. این ضعف وقتی بیشتر حس میشود که شما با سیلی از ارک ها روبرو هستید و به دلیل نداشتن سیستم کاورگیری، لذت کشتن دسته جمعی آنها هیجان خودش را تا حدی از دست میدهد. این کمبود در برخی از درگیری ها به شدت آشکار میباشد. در بازی به علت وجود Iron Halo shield (زرهی که پوشیده اید) به سختی آسیب میبینید؛ اما در برخی از صحنه ها این زره نیز پاسخگو نیست. در چنین صحنه هایی دوباره نبود سیستم کاورگیری را حس خواهید کرد. البته برخی از این قسمت هایی که در پشت آن کاور میگیرد هم محل مناسبی برای تیراندازی نیستند. به طوری که با وجود شیارهای نسبتا بزرگ، باز گلوله های شما رد نمیشوند. متاسفانه حتی حالت Duck هم در بازی وجود ندارد و شما تا آخر بازی به صورت سرپا بازی را ادامه میدهید.
با پیشروی در بازی تعدادی از همین تفنگداران فضایی به عنوان هم‌تیمی به جمع شما اضافه میشوند. این افراد در درگیری‌ها همراه شما هستند در پس از پایان درگیری‌ها با رفتن به مسیر اصلی، راه را به شما نشان میدهند. شدت انفجارها هم تاثیری روی آنان ندارد و در کل برایشان میزان سلامتی در نظرگرفته نشده است. علی رغم اینکه این افراد به عنوان کمک تحت فرمان شما قرار میگیرند؛ اما متاسفانه از هوش مصنوعی مناسبی برخوردار نیستند. همین امر در طول بازی شما را با مشکلاتی مواجه میکند. مثلا ممکن است یکی از دشمنان، بغل هم‌تیمی‌تان به شما شلیک کند و این هم‌تیمی شما هیچ کاری با او نداشته باشد. این هوش مصنوعی نچندان خوب در مورد دشمنان بازی هم صدق میکند به طوری که بعضا ارک‌ها در کنار شما به قدم زدن مشغول میشوند.

گرافیک بازی در سطح متوسطی قرار دارد. جزئیات در شخصیت های اصلی نسبتا خوب کار شده اند؛ لباس ها، سلاح ها و در کل آن چیزهایی که متعلق به تفنگداران فضایی می‌باشد در سطح نسبتا قابل قبولی قرار دارد. با این حال دشمنان طراحی چندان خوبی ندارند و آنچنان به آنها بخش پرداخته نشده است و بیشتر بافت هایی در سطح سری پیشین خود دارند. این بافت های ضعیف و قدیمی از چهره پردازی تا لباس های آنان قابل مشاهده است. بازی نورپردازی نامتعادلی را در خود دارد. به طوری که در برخی از محیط ها نورپردازی بازی خوب و در برخی از آنها به مفهوم واقعی کلمه کار نشده است. طراحی محیط خوب میباشد و افکت‌های نوری به همراه گرد و غبار، تقریبا جو خفه‌ی فضا را خلق کرده است. در کنار این اتمسفر خوب و خوش ساخت بازی دارای موزیک‌های خوبی نیز میباشد که در هرچه بهتر شدن این اتمسفر کمک میکند. در کل شاهد بهره‌گیری نسبتا خوبی از Phoenix Engine هستیم. صداگذاری بازی نیز یکی از نقاط قوت بازی میباشد. موزیک های بازی و صداگذاری شخصیت ها خوب هستند؛ اما باز در بخش دشمنان بازی، صداهایی که برای آنها انتخاب شده است در برخی از موارد ناجور میباشد و اصلا با ارک های وحشی همخونی ندارد. بازی سیستم تخریب پذیری آنچنانی ندارد و تنها چند قسمت از پیش تعیین شدن متلاشی میشود. بارگذاری بازی در نسخه‌ی کنسولی نیز بالا میباشد.

بخش Multiplayer بازی جزو قسمت های لذت بخش بازی میباشد. شما باید عکس العمل بالایی در برابر حریفان داشته باشید؛ چون که هریک آنها یک تفنگدار فضایی میباشد و همانند شما با قابلیتهایی که در طول بازی مشاهده کرده‌اید به نبرد شما می آیند. متاسفانه بیش از 2 حالت Annihilation و Seize Ground در این قسمت مشاهده نمیشود. Space Marine و Chaos Marine نیز نیز نام تیم‌های قابل انتخاب بازی میباشد. هر تیم گنجایش 8 بازیکن و هر تیم نیز سه Class پیش فرض دارد. در حالت Annihilation شما با کشتن 41 نفر، پیروز میدان خواهید بود و در حالت Seize Ground بایستی با Capture کردن نقاط مشخص شده، امتیاز لازم برای رسیدن به ‌سقف تعیین شده‌ی 1000 را بدست آورید. در طی بازی شما با کشتن دشمنان مقداری Experience دریافت میکنید. کیفیت کشتن دشمنان در میزان EXP دریافتی تاثیرگذار میباشد. با دریافت EXP و رسیدن به Level 4، میتوانید حالت Customize را باز کنید. این حالت به شما امکان میدهد تا سلاح های دلخواه خود را در Class مورد علاقه‌ی خود را به کار ببرید. حتی شکل ظاهری شما نیز در این حالت قابل تغییر میباشد و شما میتوانید از انواع حالت های پیش فرضی که در این قسمت قرار داده شده است؛ برای طراحی یک کاراکتر متفاوت استفاده کنید. Level 41 نیز آخرین نقطه در Level Up میباشد. متاسفانه بخش اعظمی از زمان بازی به بارگذاری اختصاص پیدا میکند. هر مسابقه حداکثر 12 دقیقه طول میکشد و بعد این مدت دوباره شما با این بارگذاری های مرحله ای روبرو میشوید.

لازم به ذکر است که بازی هایی که تغییر سبک میدهند در همان قدم اول ناموفق میشوند. این بازی علی رغم اینکه دچار چنین تحولی شده است اما به عنوان اولین تجربه از از سبک TPS در سطح خوبی قرار دارد و تجربه‌ی خوبی برای هوادارن خودش میتواند داشته باشد.

مطالب پیشنهادی:

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

کامبت سیستم عالی
کشتن شمار بیشماری از دشمنان
صداگذاری خوب
نقاط ضعف: نبود سیستم کاورگیری
جزئییات پایین دشمنان
لودینگ‌های اعصاب خورد کن در قسمت Multiplayer

User Rating: 4.65 ( 1 votes)
برچسب ها

احد محمدزاده

There are some things you're better off not knowing. This is one of them Resident Evil - Silent Hill - God Of War - Dynasty wArriors - Counter Strick 1.6 - Dota Warcraft - Final Fantasy -

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن