بررسی

بررسی بازی Uncharted: Golden Abyss

عرضه یک عنوان از سری Uncharted (که قطعا نیازی به معرفی ندارد) در همان روز اول به همراه کنسول، نوید آینده‌ای سرشار از بازی‌های فوق‌العاده برای آن کنسول می‌دهد. در واقع Uncharted: Golden Abyss را می‌توان شروعی طوفان برای PS Vita نامید. عنوانی که خواه یا ناخواه با هم‌نام‌هایش بر روی کنسول خانگی PS3 مقایسه خواهد شد. در همین راستا باید گفت گرچه Golden Abyss در سطح کیفی خارق‌العاده برادران بزرگترش نیست اما به عنوان تجربه‌ای متفاوت بر روی کنسولی متفاوت، بازی خوبی از آب در‌آمده و استودیو Sony Bend در انتقال این سری از کنسول‌های خانگی به کنسول دستی نسبتا موفق بوده.عناوین کنسولی Uncharted در کنار گرافیک بی‌نظیر و صحنه‌های سینمایی، به خاطر پرداخت قوی شخصیت‌ها و داستان نیز تحسین می‌شوند، این مورد برای Golden Abyss کمی متفاوت است. بازی از جایی شروع می‌شود که نیتان دریک به همراه شخصی به نام دانته که ظاهرا از دوستان اوست به دنبال ردی از بناهای تاریخی و احتمالا گنجینه‌ای وارد منطقه‌ای جنگلی در آمریکایی جنوبی می‌شوند و در ادامه با دختری به نام Chase آشنا می‌شود که قصد دارد در پیدا کردن راز این بناهای تاریخی با نیتان شریک شود و دانته را دور بزند. بازی به یک شخصیت بد هم نیاز دارد، اینجاست که یک سرهنگ ترد شده که به صورت نخ نمایی شبیه رهبران انقلاب‌های آمریکای جنوبی است، وارد ماجرا می‌شود. چنین داستانی را قبلا جایی نشنیده‌ایم؟ درسته، داستان و شخصیت‌های Golden Abyss فوق‌العاده شبیه به Uncharted 2 است! یک رفیق قدیمی که تو زرد از آب درمیاد، یک شخصیت مونث که می‌خواهد رفیق قدیمی را دست به سر کند و یک شصیت منفی که اتفاقا نظامی هم هست! همه و همه یادآور اتفاقات Uncharted 2 هستند. نکنه مسلم این است که تیم سازنده یا توان خلق یک داستان جدید را نداشته یا به خودش زحمت زیادی نداده. البته یک نکته مثبت هم در داستان وجود دارد، اینکه تا لحظات آخر شما متوجه رازی که به دنبالش هستید نمی‌شوید که همین کمی المان سوپرایز به بازی اضافه می‌کند. البته با این وجود داستان Golden Abyss به هیچ وجه بد نیست و کشش لازم برای جلوبردن بازی را دارد. در بین شخصیت‌های جدید نیز، Chase به خوبی پرداخته شده و بازیکن می‌تواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند، البته در این میان از شوخ طبعی نیتان دریک نیز به شدت کاسته شده!

در عین حال اگر صحبتی از گیم‌پلی شود، Uncharted: GA می‌تواند سرش را بالا بگیرد چرا که این نسخه بشترین تمرکز را در این زمینه دارد و به شایستگی یک تجربه هماهنگ با قابلیت‌های PS Vita ارائه می‌دهد. استفاده از صفحه لمسی برای برداشتن گنج‌ها و سلاح‌ها، در بخش پلتفرمینگ، نمایان ساختن نقش و نگارها و همینطور استفاده از حسگر حرکتی برای نشانه گیری و عکس برداری درون بازی نمونه‌هایی از موارد لذت بخش گیم‌پلی هستند، اکثرا استفاده از این امکانات در بازی اختیاری است به این معنی که راه‌های دیگری نیز برای انجام این اعمال در بازی وجود دارد، برای مثال می‌توانید بدون استفاده از صفحه لمسی، بویسله دکمه ضربدر و آنالوگ از در و دیوار بالا بروید. البته در معدود مواردی نیز به اجبار باید از صفحه لمسی استفاده کنید، Boss Fightهای بازی یکی از این موارد هستند. اینBoss Fightها در واقع یک سری QTE هستند که باید با ترکیبات درست روی صفحه لمسی، آنها را پیش ببرید، در این مواقع حتی یکبار اشتباه کردن نیز ممکن است سر نیتان دریک را به باد بدهد و مجبور شوید بازی را دوباره از چک پوینت شروع کنید. این مورد بیشتر آزار دهنده است تا لذت بخش، به همین دلیل معتقدم که Boss Fightهای بازی یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود، کما اینکه سازنده می‌توانست خیلی بهتر از پتانسیل این مبارزات استفاده کند.

همان‌طور که اشاره کردم با استفاده از صفحه لمسی می‌توانید گنجینه‌های درون بازی را جمع‌آوری کنید، در واقع collectible های بیشماری در بازی وجود دارند که فقط به گنجینه ختم نمی‌شوند و با جمع‌آوری آنها می‌توانید جواب معماها و رازهای مختلف بازی را کشف کنید، بدین ترتیب collectibleها یکی از بخش‌های اساسی گیم‌پلی بازی به شما می‌روند طوری که حس ماجراجویی بازی افزایش داده‌اند و دیگر فقط جنبه تکمیل کلکسیون و تروفی ندارند. همین مورد نقطه تمایز گیم‌پلی Uncharted: GA با دیگر عناوین سری است. بنابراین اگر از آن دسته بازیکن‌هایی هستید که به دنبال هر سوراخ موشی در بازی می‌گردید، collectibleهای GA شما را بسیار سرگرم می‌کنند.

در Uncharted: Golden Abyss دیگر خبری از صحنه‌های سینمایی و حیرت آور نیست و همان‌طور که اشاره کردم بازی بیشتر برروی گیم‌پلی تمرکز دارد. بخش اصلی بازی به 4 بخش یا منطقه تقسیم می‌شود که البته هر 4 بخش در آمریکای جنوبی قرار دارند، اما از لحاظ طراحی محیط کمی تفاوت دارند. برای مثال در بخش اول بیشتر شاهد مراحل بسته و صنعتی، و در مجموع طراحی ضعیف‌تری هستیم اما به مرور در 3 بخش بعدی مراحل و طراحی موقعیت‌های بهتری را شاهد هستیم. البته شاید سیستم نشانه‌گیری بازی نیز یکی از همین دلایل باشد که تجربه خوبی از بخش اول بازی به جا نمی‌گذارد چراکه سیستم نشانه‌گیری در ابتدا کمی سخت و ناکارآمد به نظر می‌رسد و مدتی زمانی می‌برد تا بتوانید در کنار آنالوگ‌ها به خوبی از سیستم Into Aim نیز استفاده کنید. این سیستم در واقع همان استفاده از حسگر حرکتی برای نشانه گیری است که اگر به آن عادت کنید خیلی به کار می‌آید. مبارزات تن به تن نیز همچنان در بازی وجود دارند که البته به دلیل استفاده اجباری از سیستم تاچ همانند Boss Fightها، یک اشتباه کوچک باعث مرگ می‌شود، به عقیده من بهتر بود در اینجا تیم سازنده از دکمه‌ها به جای صفحه لمسی استفاده می‌کرد چراکه همین امر باعث می‌شود خیلی از بازیکنان به دلیل ریسک بالا اصلا وارد درگیری‌های تن به تن نشوند. با تمام این‌ها، گیم‌پلی در Golden Abyss با توجه به اینکه حس یک ماجراجویی بی نظیر را به بازیکن انتقال می‌دهد تحسین برانگیز است.

از لحاظ گرافیکی Golden Abyss را می‌توان یکی از زیباترین یا حتی زیباترین بازی PS Vita تاکنون دانست، با توجه به اینکه در حال حاضر روزهای اولیه عرضه PS Vita را می‌گذرانیم، گرافیک بازی برروی صفحه نمایش عالی این کنسول، بسیار چشم نواز است. البته مشخصاً PS Vita توانایی ارائه جزییات گرافیکی بیشتری دارد، امری که قطعا در بازی‌های آینده شاهدش خواهیم بود. نورپردازی پویا و بافت‌های پرجزییات از نکات بصری قابل توجه GA هستند، ضمن اینکه طبق سنت بازی‌های Uncharted از طراحی هنری بسیار خوبی نیز بهره می‌برند. در همین حال در بازی به هیچ وجه AA وجود ندارد که کمی ناامید کننده است، البته به دلیل تراکم زیاد پیکسل در صفحه نمایش PS Vita نبود AA در سطح بازی های کنسولی به چشم نمی آید. موسیقی GA نیز که نیازی به تعریف ندارد، مثل همیشه با ورود به منوی اصلی قطعه زیبای Nate Theme پخش می‌شود که ناخود آگاه من را مجبور می‌کند که برای چند لحظه صبر کنم و فقط به این قطعه گوش کنم. در داخل بازی نیز قطعاتی زیبا مناسب با موقعیت‌ها پخش می‌شود که کار را دوچندان زیباتر می‌کند.

در نهایت باید گفت Uncharted: Golden Abyss به هیچ وجه مانند عناوین ساخت استودیو ND بی نقص نیست، اما بی شک در بین بازی‌های متعدد لانچ PS Vita یکی از بهترین‌هاست. بازی که با استفاده خوب از قدرت و امکانات سخت افزاری این کنسول دستی تجربه یک ادونچر با جلوه‌های بصری بسیار خوب را ارائه می‌دهد. به این امید که در ادامه نیز بازی‌های این چنینی و حتی بهتر برروی کنسول دستی PS Vita شاهد باشیم.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم‌پلی عالی و هماهنگ با قابلیت‌های PS Vita
جلوه‌های بصری بسیار خوب
حس یک ادونچر ناب!
نقاط ضعف:
داستان تکراری
نشانه گیری سخت
محیط‌های بسته در اوایل بازی

User Rating: 2.95 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا