ایکس باکس وانبررسی

بررسی بازی The Coma 2: Vicious Sisters

این روز ها که عناوین ترس و بقا خلاصه شده‌اند به یک سبک کلیشه‌ای که در آن چاشنی ترس بر پایه جامپ اسکر ها بنا شده و در اکثر این عناوین شاهد تلفیق «شبیه‌ساز راه رفتن» و «تاریکی» برای ساخت یک عنوان ترسناک هستیم، انتشار یک عنوان ساید اسکرولینگ دو بعدی ترسناک توسط یک استودیو کره‌ای، می‌تواند خبری خوش‌حال کننده و نوید دهنده یک عنوان متفاوت و جذاب در سبک ترسناک باشد. بازی The Coma 2: Vicious Sisters که به تازگی منتشر شده، به خوبی می‌تواند رضایت علاقمندان به سبک ترس و بقا را جلب کند و از منظر کیفی هم می‌توان از آن به عنوان یک بازی موفق نام برد.

The Coma 2 هر چند به عنوان دومین شماره از سری کما منتشر شده، اما برای درک داستان لازم نیست شماره اول را تجربه کنیم و در عمل با عنوانی مستقل از منظر داستانی طرف هستیم. کما ۲ روایتگر داستان مینا پارک به عنوان یکی از دانش آموزان دبیرستان سهوا را روایت می‌کند که در پایان یکی از روز های مدرسه، بی‌هوش شده و وقتی بیدار می‌شود، در کما و یا دنیای موازی گیر افتاده و حال باید در ادامه ماجراجویی هایش سعی کند تا از این دنیا عجیب و غریب نجات پیدا کرده و راز و رموز آن را پیدا کند. قطعا یکی از بهترین بخش‌های تشکیل دهنده کما ۲، همین داستان مرموز و گنگش است. در عمل بازی به هیچ عنوان سعی نمی‌کند تا در خصوص کما، روح‌ها و اهریمن‌هایش به ما توضیح دهد و این تنها ما خواهیم بود که در نقش مینا، با پیشروی و گردش در محیط به اکتشاف راز و رموز و پیدا کردن سرنخ‌های داستانی می‌پردازیم. بخش وسیعی از کما ۲ تشکیل شده از روح‌ها و اهرمین‌هایی که در طول داستان با آن‌ها رو به رو خواهیم شد. گروهی از آن‌ها، همانند مینا در کما گیر افتاده‌اند و گروهی دیگر هم به عنوان اهریمن‌ها، سعی در تسخیر مینا و دیگر بازماندگان را دارند. در عمل این شخصیت‌ها به شدت یادآور شخصیت‌های دنیای پرسونا هستند. به عنوان مثال همانند شماره پنجم پرسونا، یکی از معلم‌های مدرسه در نقش یکی از اهریمن‌های اصلی داستان ظاهر می‌شود و یا تعدادی از روح‌ها که به کمک مینا خواهند آمد، گروهی از دانش آموزان دبیرستان سهوا هستند. هر کدام از این شخصیت‌ها در طول داستان به نحوی قسمتی از داستان را بیان می‌کنند و یا در تشکیل فضای ترس و وحشت که بیشتر جنبه‌ی روانشناختی دارد کمک می‌کنند. به عنوان مثال در یکی از مراحل با تعداد کارگر رو به رو خواهید شد که به شما هشدار می‌دهند که در صورت عبور از محیط بازی، دیگر راهی برای بازگشت نخواهید داشت و در فضایی ترسناک همراه با اهریمن‌ها گیر خواهید افتاد. در مجموع کما ۲ به خوبی توانسته داستانی جذاب را بر پایه ترس و وحشت بیان کند و قطعا رضایت علاقمندان به این سبک را جلب خواهد کرد.

در بخش گیم‌پلی با یک عنوان ماجراجویی دو بعدی بر پایه جست و جو در محیط و فرار از دست اهریمن‌ها طرف هستیم. هر چند گیم‌پلی کما ۲ به خوبی بخش داستانی عمل نمی‌کند و در نهایت با عنوانی نسبتا ساده در بخش ماجراجویی طرف هستیم که از همان اول با قرار دادن یک نقشه در دست بازیکن به سرعت راه را در محیط های نسبتا وسیع بازی نشان می‌دهد و با قرار دادن آیتم‌ها و پول فراوان برای خرید بسته‌های سلامتی تا حدودی هیجان و ترس را از بین می‌برد، اما فرار از دست اهریمن‌ها و دیگر موجودات کما، به عنوان یکی از بخش‌های جذاب و ترسناک این عنوان به شمار می‌روند. در طول بازی که تشکیل شده از محیط های مختلف مثل اداره پلیس، مدرسه و یا بیمارستان، ما با جست و جو در محیط به جمع آوری مدرک، پیدا کردن روح‌ها و یا راه خروج خواهیم پرداخت، اما همان طور که در بالاتر اشاره کردم، بازی با قرار دادن یک نقشه در اختیار ما، عملا بخش ماجراجویی در محیط را به شدت کمرنگ می‌کند.

فرار از دست اهریمن‌ها، قطعا یکی از ترسناک‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده کما ۲ است. معمولا قبل از مواجه با این موجودات به نحوی از حضور آن‌ها مطلع خواهیم شد. به عنوان مثال معلم مینا با نام خانم سانگ در نقش اهرمین، به دلیل پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار، همیشه صدایی را موقع راه رفتن تولید خواهد کرد که ما را از حضورش در محیط با خبر می‌کند و در این شرایط مجبور به فرار و یا مخفی شدن در محیط خواهیم بود. این بخش‌ها به دلیل قدرت فراوان اهرمین‌ها و ترس و استرس مینا، به شدت حس و حال و ترس را به بازیکن منتقل می‌کنند و از منظر ترسناک بودن، به خوبی موفق به ترساندن مخاطب شده‌اند.

دو بخش بصری و صداگذاری کما ۲  قطعا به عنوان بخش‌های قدرتمند و مثبت این عنوان ظاهر شده‌اند. در بخش بصری با عنوانی دو بعدی همراه با طراحی‌‌های با جزئیات و کامل محیط و شخصیت‌ها طرف خواهیم بود که از یک منظر به شدت شبیه به کامیک‌های شرقی و کره‌ای عمل می‌کند و از منظر دیگر فضای مناسبی را به دلیل نورپردازی و رنگ‌بندی تاریک و بی‌روح خودشان برای ساخت یک عنوان ترسناک ایجاد کرده‌اند. صدا گذاری بازی هم به شدت در تکمیل یک فضای ترسناک و رعب آور موفق واقع شده و در اکثر مواقع سکوت حاکم بر محیط‌ها و صدای اهریمن‌ها و موجوداتی که از دور به گوش می‌رسند، ترسناک هستند.

نتیجه‌گیری:

کما ۲ به عنوان یک بازی ترسناک دو بعدی، به خوبی توانسته با استفاده از داستان و فضای مرموز در کنار صداگذاری و گرافیک مناسبش برای این سبک، عنوانی ترسناک و متفاوت را خلق کند که در بازار عناوین کلیشه‌ای ترسناک امروزی، قطعا به عنوان یک بازی ارزشمند شناخته خواهد شد. تنها مواردی مانند ماجراجویی کم‌رنگ و وجود آیتم‌ها و بسته‌های سلامتی فراوان در طول محیط بازی، به عنوان نکات منفی شماره دوم کما به حساب می‌آیند که به جو و اتمسفر بازی لطمه وارد کرده اند.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
داستان و فضای مرموز
گرافیک و صداگذاری مناسب برای این سبک
ایجاد حس ترس و وحشت در بخش‌های مختلف بازی
نقاط ضعف:
ماجراجویی کم رنگ و به نسبت ساده که به جو و اتمسفر بازی لطمه وارد کرده‌است
وجود آیتم‌ها و بسته‌های سلامتی فراوان در بخش‌های مختلف محیط
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم Xbox One بررسی شده است

User Rating: 5 ( 1 votes)

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا