ایکس باکس وانبررسی بازی‌ ها

بررسی بازی Starlink: Battle for Atlas

پس از موفقیت «Odyssey» و احیای «Assassin’s Creed» در لاین‌آپ امسال یوبی‌سافت، چشم‌ها به «Starlink» در جای یک عنوان جدید دوخته شده بود. البته همه می‌دانستیم که نباید انتظار زیادی از اثری با بودجه‌ی AA داشت، رویکرد بازی به Toys-to-life  نیز مزید بر علت شده بود تا شاید کاربر هاردکور توجه زیادی به بازی شعبه‌ی تورنتو نداشته باشد. البته در ابتدای مراحل توسعه نیز قرار بر این بوده است تا Starlink جامعه‌ی مخاطبان ۸ تا ۱۱ سال را هدف قرار دهد، اما با صلاح‌دید ناشر و تیم سازنده، جهت‌گیری تا حدودی تغییر می‌کند. پس اگر همچنان به Starlink تنها به چشم یک بازی کودکانه‌ی درجه ۲ نگاه می‌کنید، سخت در اشتباهید. خرید اسباب‌بازی‌ها الزامی نیست و نسخه‌ی کامل دیجیتالی تمام محتوا را در بر دارد.

starlinkعنوان Starlink یک آرکید کنترل سفینه‌ی فضایی است که می‌توان آن را در ژانر اکشن ماجرایی نیز دسته‌بندی کرد. تمرکز بر اکتشافات و گشت‌وگذار در فضا گذاشته شده. تمرکزی که ممکن است تصور مخاطب را ناخواسته به سمت و سوی «No Man’s Sky» و حواشی‌اش بکشاند؛ اما نباید از یاد برد که بر خلاف محیط نامحدود پرجنجال استودیوی «Hello Games» بازی یوبی‌سافت یک سیستم ستاره‌ای با نام «Atlas» را برای محل وقوع بازی انتخاب کرده است. ستینگی که علاوه بر افزودن زیبایی‌های محیطی کار شده به بازی، بستری را نیز برای روایت داستان فراهم آورده است. داستان تم چندان جدی ندارد، ولی به خوبی تجربه‌ی بازی را پیش می‌برد و این مهم را مدیون رد و بدل شدن پرتعداد دیالوگ‌ها حین گیم‌پلی و کات‌سین‌هایش است. شخصیت‌های حاضر در داستان هم شاید به یاد ماندنی نباشند، اما دوست داشتنی هستند.

استفاده از یک سیستم ستاره‌ای و محیطی محدود به جای اتکای کامل به سیستم طراحی رندوم، به Starlink در تبلیغات‌ها کمک نکرده ولی به زیباتر شدن هر سیاره خدمت زیادی رسانده است. از نظر هنری هر سیاره جو و اتمسفر خاص خود را دارد و تفاوت در رنگ‌بندی‌ها نیز زیبایی را دو چندان کرده. ترکیب فضاهای علمی تخیلی با صحنه‌هایی که بعضا در آثار فانتزی دیده‌ایم، برآیند جالبی را آفریده‌اند. چرخه‌ی شب و روز هم در بعد بصری Starlink نکته‌ای مثبت را خلق کرده که همه مدیون قدرت تکنیکی بازی و استفاده از انجین توانای Snow Drop هستند. یوبی‌سافت موتورهای گرافیکی خانگی زیادی دارد که در این محیط گسترده‌ی فضایی انجین «The Division» انعطاف خود را به رخ می‌کشد. در سطح سیارات تیم هنری تورنتو را تحسین خواهید کرد و زمانی که بدون لحظه‌ای نمایش صفحه‌ی لودینگ در فضای خارجی قرار می‌گیرید و بی‌وقفه سفینه‌ی خود را وارد جو سیاره‌ای دیگر می‌کنید، قدرت تیم فنی را خواهید ستود. نکته‌ی جالب‌تر عرضه‌ی بازی برای نینتندو سوییچ است که از قضا عملکرد خیلی خوبی هم دارد.

 width=به رسم سنت غیر حسنه‌ی یوبی‌سافت، نقشه در Starlink هم با ازدیاد محتوا روبرو است. بیشتر ماموریت‌ها را هم فعالیتی تکراری پوشش داده و فچ کوئست‌ها پر تعداد هستند. خوشبختانه الزامی برای انجام فرعی‌های پرتعداد نیست و اغلب در مراحل اصلی سطح مورد نظر برای سفر به سیاره‌ی بعدی را به دست می‌آورید. عدم اجبار بازیکن به تکرار مکررات و چندین ساعت ماندن در یک سیاره، Starlink را از سقوط به جمع بازی‌های خسته کننده دور می‌کند. مدتی که در یک محیط هستید، از زیبایی‌های بصری آن لذت خواهید برد و قبل از القای حس تکرار، سریعا ماموریت اصلی به سیاره‌ای دیگر انتقال پیدا می‌کند. اینجا عنصر حق انتخاب مطرح می‌شود که ‌می‌توان در محیط قبلی ماند و به کارهای فرعی و قوی‌تر شدن مشغول شد، یا به سیاره‌ای جدید رفت. ولع دیدن سیارات جدید نیز همواره یکی از محرک‌های اصلی Starlink است، مضاف بر این‌که سیستم مبارزات بازی نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

سیستم مبارزات مبتنی بر استفاده از دو سلاحی است که روی سفینه تعبیه می‌کنید. می‌توان در هر لحظه سلاح را با توجه به نقاط ضعف دشمنان و شرایط درگیری تغییر داد. مضاف بر این‌که امکان تغییر اسلحه درهر زمان فراهم است تا جذابیت مبارزات تا پایان حفظ شود، هر سلاح عنصری خاص را همراه دارد که در ترکیب با عناصر دیگر کمبوهای جالبی را خلق می‌کند. موضوعی که کلیشه‌ی دقت صرف به اعداد و ارقام را از بین برده است و تاحدی به سبک بازی شما هم بستگی دارد. همواره می‌توان اسلحه و خود سفینه داد ارتقا داد، شخصی سازی کرد و حضوری متفاوت و قدرتمندتر در مبارزات داشت. مادهایی نیز در نظر گرفته شده که فاکتورهای خاص را به سبک عناوین نقش آفرینی به اسلحه و سفینه اضافه می‌کنند.

 width=به عنوان سخن پایانی باید گفت که Statlink بازی کوچک کودکانه‌ای که احتمالا بسیاری از ما در ذهن‌مان متصور شده بودیم نیست. شاید پتانسیل‌های این سبک به سبب محدودیت‌هایش چون سواری همیشگی در سفینه، بیش از این هم نباشد؛ اما هر چه که هست، تلاش یوبی‌سافت به خلق اثری دوست داشتنی انجامیده که در راس مبارزات و اکتشافات بسیار لذت بخشی دارد. تیم هنری شعبه تورتنو فضاسازی‌های بی‌نظیر را در Starlink داشته است، به صورتی که امیدواریم در آینده یک IP جدید و بزرگ علمی تخیلی را از آن‌ها شاهد باشیم.

نقد بازی Starlink: Battle for Atlas بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.

مطالب پیشنهادی:

مجموع امتیاز - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
عملکرد فنی مناسب و بازده عالی انجین Snow Drop
کارگردانی هنری قابل تحسین
تحریک حس گشت‌گذار و کشف
نقاط ضعف:
فعالیت‌های فرعی به شدت تکراری
ازدیاد محتوای بی‌مورد در نقشه

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
  • ثبت نام کنید
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.