ایکس باکس وانبررسی

نقد و بررسی Shadow of the Tomb Raider

در حالی که قریب به ۲۲ سال از عرضه اولین نسخه فرانچایز «Tomb Raider» می‌گذرد، سه‌گانه جدید این سری‌ بازی اما عمری ۵ ساله دارد. سال ۲۰۱۳ بود که «Crystal Dynamics» اولین شماره از سه‌گانه ریبوت شده Tomb Raider را عرضه کرد. عنوانی که در زمان خود توانست تحولی مثبت را برای این سری به ارمغان بیاورد و گرچه از ریشه‌های کلاسیک خود فاصله گرفت و به عناوین Action Adventure مدرن‌تر نظیر سری «Uncharted» (که خود روزگاری از نسخه‌های قدیمی‌تر Tomb Raider الهام گرفته بود) نزدیک شد، اما وجود المان‌های درست و به کارگیری به‌جای آن‌ها باعث شد تا شروع مجدد موفقی برای ماجراجویی‌های لارا کرافت رقم بخورد. حال پس از ساخت دو شماره در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵، این بار وظیفه اصلی ساخت و توسعه بر عهده «Eidos Montréal» گذاشته شده و به نحوی استدیوی Crystal Dynamics تنها در پشت صحنه ساخت بازی حضور داشته و نقش کمرنگ‌تری را در ساخت بازی ایفا کرده است. به نظر می‌رسد شماره سوم از این سه‌گانه با نام Shadow of the Tomb Raider توانسته باشد قصه‌ای که ۵ سال قبل شروع شده بود را هرطور که هست به پایان خط برساند.

ماجراجویی‌های «لارا کرافت» درست پس از وقایع شماره قبلی یعنی Rise of the Tomb Raider پیگیری می‌شود. جایی که او به همراه بهترین دوست خود یعنی «Jonah» به دنبال مدارکی از آخرین کار ناتمام پدرش، سرنخ‌هایی را از پرونده‌ای در مورد مایا‌ها می‌یابد که در ادامه منجر به کشف وقایع دیگری می‌شود و مثل خیلی اوقات دیگر پای نجات جهان به میان می‌آید! حال اینکه سازمان شبه نظامی «Trinity» این وسط نقش پیش برنده‌ داستان را ایفا می‌کند و به فکر کنترل بر جهان و تغییر آن به سود خود است، نکته‌ای است که سال‌هاست در چنین ژانرهایی دستاویز نویسندگان شده است. خیلی کلیشه‌ای است. اینطور فکر نمی‌کنید؟ همین کلیشه ساده اما نقش خود برای توجیه ماجرای لارا و جست‌و‌جوهایش در جنگل‌های پرو و مکزیک را به خوبی بازی می‌کند. به طور کلی مگر برای لذت بردن از یک بازی اکشن ماجرایی لازم به داستانی عمیق و پرپیچ و خم است؟ همین که بهانه‌ای پیدا شود تا گشت و گذار در مقبره‌های تو در تو میسر شود کافیست تا بازی رسالت خود را در این بخش انجام داده باشد. جدا از داستان کلیشه‌ای بازی، تمرکز سازندگان به طور خاص بر روی شخصیت پردازی کارکترها معطوف شده است. حال که از ریشه‌ها و به اوج رسیدن لارا فاصله گرفته‌ایم، او را بیش از هر وقتی پخته و جاه‌طلب در پیشبرد مسیر خود پیدا می‌کنیم. لارا که روزگاری با ترس حیوانات را شکار می‌کرد، حالا به خشن‌ترین شکل ممکن دشمنان خود را از پای در می‌آورد و از اینکه ده‌ها انسان را به طرز فجیعی بکشد ابایی ندارد. این بی‌رحمی او حتی در خلال داستان به حدی می‌رسد که حاضر است برای رسیدن به هدف بزرگتر، قربانی شدن عده‌ای بی‌گناه را کم‌ارزش تلقی کند. رابطه لارا با سایر کارکترها نیز از بخش‌هایی است که سازندگان تمرکز زیادی روی آن داشته‌اند. این کارکترها علاوه بر شخصیت‌های اصلی، حتی شامل سایر NPCهایی می‌شود که برای مثال تنها برای یک بار در ماموریت‌های جانبی با آن‌ها ملاقات خواهید داشت.

 width=810 height=456 data-src=https://www.bazicenter.com/wp-content/uploads/2018/09/Shadow-of-the-Tomb-Raider-6-1024x576.png class=

 width=810 height=456 data-src=https://www.bazicenter.com/wp-content/uploads/2018/09/Shadow-of-the-Tomb-Raider-9-1024x576.png class=

 width=810 height=456 data-src=https://www.bazicenter.com/wp-content/uploads/2018/09/Shadow-of-the-Tomb-Raider-17-1024x576.png class=

 width=810 height=456 data-src=https://www.bazicenter.com/wp-content/uploads/2018/09/Shadow-of-the-Tomb-Raider-36-1024x576.png class=

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
طراحی مراحل عالی
پازل‌های متنوع و جالب
مراحل جانبی جذاب
تعامل با NPCها خوب کار شده است
گرافیک تکنیکی بسیار قوی
نقاط ضعف:
مشکلات بخش مبارزات
نارسایی‌هایی در بخش پلتفرمر
تکرار همان نسخه‌های پیشین در قسمت‌های مختلف گیم‌پلی

User Rating: 4.31 ( 4 votes)

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
  • ثبت نام کنید
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.