ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Portal 2

موفقیت بی نظیر Portal که حتی Valve هم تصور آن را نمی کرد باعث شد که این شرکت قسمت دوم این عنوان را به صورت یک بازی کامل روانه بازار کند. شماره اول بازی به عنوان کوچک ترین بازی بسته رویایی Orange Box در حالی عرضه شد که به نظر می آمد Valve به خاطر سوژه عجیب و خاص آن و احتمال فروش پایین بازی حاضر به پذیرفتن ریسک عرضه بازی به صورت مجزا نشده است، البته کوتاه بودن بازی نیز می تواند یکی از دلایل عرضه نشدن بازی به صورت مجزا باشد. با این وجود موفقیت بازی و جوایز فراوانی که کسب کرد موجب شد که Valve برای ساخت نسخه دوم آن نهایت تلاش خود را کرده و حتی مدعی شود که این بازی به بهترین بازی ساخته شده به دست آن ها تبدیل خواهد شد. شاید تا چند روز پیش این ادعا صرفا صحبتی جهت جلب توجه مخاطبان به Portal 2 تلقی می شد ولی اکنون می توان گفت که این ادعای Valve چندان عجیب نبوده و Portal 2 لیاقت این همه انتظار را داشته است.

داستان بازی صدها سال پس از اتفاقات قسمت اول رخ می دهد. Chell که در این سال ها در حالت خواب مصنوعی به سر می برده به وسیله یک Personality Core بامزه به نام Wheatley بیدار می شود و به کمک او قصد فرار از Aperture Science را دارد. طی سال هایی که Chell در خواب مصنوعی بوده Aperture Science تغییرات زیادی کرده و بسیاری از بخش های آن تخریب شده است. طی اتفاقاتی Chell دوباره با GLaDOS روبرو می شود که قصد انتقام گرفتن از وی را دارد و باز هم تست ها و آزمایش های متعدد او از سر گرفته می شود. داستان بازی به زیبایی هر چه تمام تر روایت شده و سورپرایزهای زیادی به همراه دارد. شخصیت های جدید بازی به خوبی با متن داستان و روایت آن هماهنگی دارند خصوصا Wheatley که در مدت کوتاهی شما را مجذوب خود می کند! GLaDOS کماکان حس شوخ طبعی و در کنار آن خباثتش را حفظ کرده و تعداد دیالوگ ها و صحبت های او نسبت به نسخه قبل بسیار بیشتر شده است. در کل باید گفت داستان بازی بسیار عالی نوشته شده و محرک خوبی برای به پایان رساندن بازی می باشد.

همانند شماره قبل هدف اصلی از انجام Portal 2 حل کردن پازل ها و معماهای گوناگون می باشد. تنوع پازل ها در این شماره بسیار بالاتر از شماره قبل بوده و اکثر پازل ها به صورت ترکیبی و متشکل از چند پازل کوچک می باشد. برخلاف شماره قبل که اکثر مراحل آن اندازه کوچکی داشت و معماهای آن به راحتی حل می شد، در این شماره با مراحل وسیع تر و معماهای نسبتا سخت تری روبرو خواهیم شد. کماکان تنها سلاح شما اسلحه معروف بازی به علاوه هوش و استعدادتان خواهد بود! در ابتدای بازی گیم پلی کاملا شبیه به شماره اول بوده ولی به مرور زمان با مکانیزم های جدید بازی آشنا خواهید شد که باعث می شود هیچ یک از مراحل بازی شبیه به دیگری نبوده و هر یک جذابیت خاص خود را داشته باشد. یکی از مکانیزم های جدید سکوهای پرش است که شما را با یک زاویه خاص به سمت جلو پرتاب می کند. یکی دیگر از نکات جدید بازی لیزرهای هدایت شونده می باشد که بوسیله آن ها می توانید برخی از درهای قفل شده را باز کنید، همچنین بوسیله لیزر توانایی نابودی ربات های بامزه بازی را بدست می آورید که این ربات ها بعد از اصابت لیزر ابتدا اعلام سوختگی کرده و بعد به شکل جالبی می ترکند! در چند مرحله پایانی بازی با اصلی ترین مکانیزم های بازی یعنی ژل های رنگی روبرو می شوید. ژل آبی قدرت پرش شما را افزایش می دهد، همچنین بوسیله آن قادر خواهید بود ربات های بازی را به ربات های جهنده تبدیل کنید! ژل بعدی، ژل نارنجی است که با حرکت روی آن سرعت شما افزایش می یابد و به اصطلاح روی آن سر می خورید. در ادامه نیز به وسیله ژل سفید می توانید در مکان هایی که به صورت طبیعی امکان ساخت Portal وجود ندارد به راحتی Portal ایجاد کنید. به کمک این ژل ها پازل های سرگرم کننده و بعضا غیر قابل باوری پدید آمده است که در برخی موارد شما را حیرت زده می کند و باعث می شود به هوش و خلاقیت سازنده درود بفرستید! از دیگر مکانیزم های جدید بازی باید به پل نوری و تونل نوری اشاره کرد که قابلیت دسترسی به مناطق دوردست را برای شما فراهم می آورند. ترکیب این مکانیزم ها با یکدیگر در برخی بخش ها تنها راه حل پازل های بازی می باشد، به طور مثال در یکی از قسمت ها باید ژل آبی را از میان تونل نوری عبور دهید و بوسیله آن ربات های مزاحم را از بین ببرید. خلاقیتی که در طراحی مکانیزم های جدید بازی و ترکیب آن ها صورت پذیرفته کاملا ستودنی و تحسین برانگیز می باشد.

Portal 2 بازی ترسناکی نیست ولی در برخی بخش ها باعث می شود که از یک پرش دیوانه وار آن هم از ارتفاعی بسیار زیاد، حسابی بترسید! این گونه پرش ها که در طول بازی به وفور وجود دارد و همچنین اتمسفر گیرای بازی هیجان و استرس زیادی را به شما وارد می کند. در شماره اول اکثر مراحل به جز مرحله پایانی، بسیار کوتاه بود و معماهای آن بسیار راحت حل می شد، همچنین تمام مراحل بازی در فضای بسته اتفاق می افتاد. در این شماره با محیط های بزرگ که بسیاری از آن ها در فضاهای باز اتفاق می افتد روبرو می شویم. برخی از این فضا ها به قدری بزرگ هستند که برای رسیدن به انتهای یک مرحله باید پازل ها و معماهای گوناگونی را حل کنید و همینطور از پرش های دیوانه واری که پیش تر ذکر شد لذت ببرید! یکی از نکات مثبت بازی وجود حس زنده بودن و فعال بودن محیط است. در هنگام ورود به برخی بخش ها ربات هایی را می بینید که در حال فعالیت می باشند و همچنین برخی از دیوارها و سکوهای پرش در زمان ورود شما به یک بخش شروع به حرکت کرده و در سر جای خود قرار می گیرند. مکعب هایی که پا دارند و شروع به راه رفتن می کنند نیز در نوع خود جالب هستند. حس شوخ طبعی GLaDOS فقط به گفتن جملات جذاب منتهی نمی شود و هنگام حل برخی پازل ها شاهد دخالت او در کار خود خواهید بود، به طور مثال در یکی از مراحل هنگامی که می خواهید مکعبی را جلوی یک لیزر قرار دهید ناگهان GLaDOS مکعب را نابوده کرده و سپس از شما عذرخواهی می کند و مکعب دیگری برای شما می فرستد! این گونه ریزه کاری ها باعث می شود که حضور GLaDOS را در طول بازی کاملا حس کنید و منتظر باشید که هر لحظه بلایی بر سر شما بیاورد.

طراحی مراحل بازی از اصلی ترین نکاتی است که موجب می شود از Portal 2 نهایت لذت را ببرید. هر مرحله طراحی خاص خود را داشته و از استیل گرافیکی جالبی بهره می برد. شیوه طراحی پازل ها و چیدمان آن ها در طول مراحل نیز بسیار منطقی و جالب صورت پذیرفته و از تکراری شدن روند بازی جلوگیری می کند. دیگر نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مکانیزم های جدید گیم پلی از همان ابتدا در دسترس شما قرار نمی گیرد و به مرور زمان و در طول مراحل مختلف با این مکانیزم ها آشنا می شوید و به این علت هر مرحله بازی با مرحله قبل تفاوت داشته و موجب می شود هر مرحله از تازگی خاصی برخوردار باشد. یکی از معدود مشکلات بازی وجود لودینگ های طولانی بین هر مرحله می باشد. بعد از اتمام هر مرحله و قبل از شروع مرحله جدید باید یک لودینگ اعصاب خردکن را تحمل کنید، همچنین در طول برخی مراحل طولانی نیز چندین بار شاهد وجود لودینگ خواهید بود که اندکی به تجربه بازی لطمه وارد می کند.

در نگاه اول شاید به نظر بیاید که Portal 2 بازی سختی است، خصوصا با توجه به مکانیزم های جدید گیم پلی و نمایش های عجیب بازی ممکن است افرادی که با این بازی آشنایی چندانی ندارند نسبت به تجربه آن خوش بین نباشند. اما باید گفت Portal 2 بیشتر از آن که بازی سختی باشد، یک بازی با پازل های منطقی و حساب شده به شمار می آید. اکثر پازل های بازی درجه سختی مناسبی دارند و با اندکی تفکر و تمرکز می شود آن ها را حل کرد، البته برای حل کردن برخی از پازل ها خصوصا در مراحل پایانی باید وقت بیشتری گذاشته و فسفر بیشتری بسوزانید! یکی دیگر از نکاتی که باعث می شود بازی برای تازه کارها سخت نباشد این است که هر مکانیزم در ابتدا با یک معمای آسان به بازیکن معرفی می شود و به تدریج درجه سختی معما ها افزایش می یابد و به همین دلیل تمامی بازیکن ها می توانند از بازی لذت کافی را ببرند. مطمئنا جذابیت حل پازل های بازی و سرگرم کننده بودن معماهای آن از دلایلی است که هر بازیکنی می تواند با بازی ارتباط برقرار کند.

پیشرفت بازی فقط به مسائل گیم پلی ختم نمی شود، یکی از پیشرفت های بزرگ بازی نحوه روایت داستان آن می باشد. همان طور که اشاره شد داستان بازی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و چیزی که این داستان را زیباتر می کند نحوه روایت فوق العاده آن است. در طول بازی با اتفاقات گوناگونی روبرو می شوید و این اتفاقات با صحنه های سینمایی زیبایی به نمایش در می آیند که موجب می شود احساس کنید خودتان در Aperture Science گیر افتاده اید! علاوه بر این در برخی بخش ها باید به سرعت از یک حادثه فرار کنید که در این حالت تنها راه چاره شما دویدن و پرش می باشد و خبری از حل معما نیست. این گونه بخش ها که به درستی در طول بازی قرار گرفته اند جذابیت بازی را بالاتر می برند و کارگردانی بازی در این بخش ها قابل ستایش است.

نسخه اول Portal عموما در مکان های سربسته و کاملا شبیه به هم اتفاق می افتاد ولی در این نسخه تنوع محیط ها بسیار بالا رفته و شاهد انواع محیط های گوناگون خواهید بود. کیفیت بافت های بازی قابل قبول می باشند و نورپردازی بازی بسیار زیبا طراحی شده است. طراحی ژل ها و پاشیده شدن رنگ به بخش های مختلف نیز به خوبی صورت پذیرفته و ترکیب این رنگ ها در هر محیط جلوه خاصی به بازی می دهد. در مجوع می توان گفت گرافیک بازی با اینکه با موتور قدیمی Source طراحی شده است از لحاظ فنی عملکرد خوبی دارد و از نظر هنری کم نظیر می باشد.

صداگذاری شخصیت های بازی بدون شک بی نقص ترین بخش بازی است. علاوه بر GLaDOS که با صدای زیبا و دلنشین خود بازگشته، شخصیت های جدید نیز از صداگذاری با کیفیتی برخوردار هستند، خصوصا Wheatley پرحرف که با لهجه خاص خود و صحبت های جالبش حسابی شما را سرگرم می کند. حضور بازیگران شناخته شده ای همچون Stephen Merchant و Jonathan Kimble Simmons برای صداگذاری شخصیت های جدید نشان از توجه Valve به این بخش از بازی دارد. دیالوگ های بازی سطح بسیار بالایی دارند و عامل اصلی جذابیت داستان بازی می باشند. قطعات موسیقی بازی به زیبایی با ریتم بازی هماهنگی دارد و بسته به نوع معما و مرحله ای که در آن قرار گرفته اید نوع موسیقی متفاوت می باشد. در برخی بخش ها هنگامی که در یک ارتفاع بلند قرار گرفته اید تم موسیقی و اتمسفر خاصی که در بازی برقرار است حس کاملا عجیبی را در شما پدید می آورد.

علاوه بر قسمت تک نفره شما می توانید از قسمت Co-op بازی نیز لذت ببرید. بخش Co-op بازی به شکل غیر منتظره ای عالی کار شده است. این قسمت به دو صورت آفلاین (Split Screen) و آنلاین قابل بازی می باشد. Co-op بازی داستان و روند کاملا متفاوتی با بازی اصلی داشته و طراحی معماها در آن بر مبنای همکاری و انجام کارها به صورت دو نفره انجام شده است. بر خلاف بخش تک نفره که شما در نقش Chell قرار می گیرید، در این قسمت دو ربات با نام های ATLAS و P-body وجود دارند (البته GLaDOS آن ها را Orange و Blue صدا می زند) که هر یک از بازیکنان در نقش یکی از آن ها قرار می گیرند. معماهای این مراحل نسبت به بخش تک نفره سخت تر است و بدون همکاری با همدیگر امکان حل کردن آن ها وجود ندارد. مثلا در برخی قسمت ها شما باید با استفاده از هر چهار Portal دو ربات به یک منطقه خاص برسید. برای آسان تر شدن هماهنگی و همکاری امکانات خوبی مثل نشانه گذاری برای بازیکنان قرار داده شده است. نشانه گذاری یک علامت می باشد که روی تمام قسمت های بازی می توانید بگذارید و با این کار به دوست خود می گویید که در قسمت مورد نظر Portal بزند. امکانات دیگری مانند زمان سنج و غیره هم در بازی وجود دارد. با وجود این امکانات، دیگر در حل معماها و هماهنگی با دوست خود به مشکل برنخواهید خورد و سریعا با او در فضای عجیب بازی ارتباط برقرار می کنید. بخش Co-op بازی بسیار عالی طراحی شده و Valve برای این قسمت سنگ تمام گذاشته است! طراحی مراحل به قدری هوشمندانه و بدیع کار شده که باید از آن به عنوان یک کلاس درس بازیسازی برای دیگر سازنده ها نام برد.

Portal 2 را می توان یکی از کم نقص ترین بازی های نسل اخیر به شمار آورد. تمامی قسمت های بازی با دقت و وسواس زیادی طراحی شده و تیم سازنده تمام تلاش خود را برای بالا نگه داشتن کیفیت بازی به کار برده و از هیچ یک از قسمت های بازی غافل نشده است. روایت زیبای داستان و صداگذاری و دیالوگ های فوق العاده شخصیت ها باعث می شود که بازی از این نظر یکی از بهترین بازی های سال های اخیر به شمار آید. گیم پلی بازی با توجه به پیشرفت زیادی که نسبت به شماره قبل داشته کماکان جذاب و زیباست و می تواند ساعت های لذت بخشی را برای شما پدید آورد. علاوه بر بخش تک نفره انجام بخش Co-op نیز برای شما جالب و سرگرم کننده خواهد بود. حل کردن هر پازل و حسی که بعد از حل آن بدست می آورید به هیچ عنوان قابل وصف نیست، علاوه بر این پازل های بازی بسیار سرگرم کننده طراحی شده و باعث خستگی یا آزار شما نمی شوند. انجام Portal 2 در حالی که اکثر بازی های این چند سال شبیه به هم بوده و از یک قاعده پیروی می کنند می تواند تجربه جالبی برای شما باشد. حتی اگر به سبک خاص بازی علاقه ندارید به شما توصیه می کنیم یکی از بهترین بازی های این نسل را امتحان کنید تا با هنر Valve و شیوه بازی سازی آن ها آشنا شوید. فقط فراموش نکنید هنگامی که قصد عبور از یک پرتگاه خطرناک بوسیله پرش از یک Portal را دارید به پایین نگاه نکنید! ,به خاطر علم!,به خاطر علم!,یک پرتگاه خطرناک. دری، در فاصله ای دور. صدایی عجیب که شما را تشویق به پایان رساندن ماموریت می کند. حسی غریب و آهنگی تند که انگار در دنیای دیگری نواخته می شود و سرانجام سقوط، سقوطی طولانی ولی نه برای مردن. بلکه برای رهایی، برای پرواز و برای علم!

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی خلاقانه و سرگرم کننده پازل های متنوع و جذاب موسیقی عالی پیشرفت فوق العاده نسبت به نسخه قبل جو و اتمسفر تاثیرگذار صداگذاری عالی دیالوگ های جذاب و بامزه قسمت Co-op فوق العاده
نقاط ضعف:
لودینگ های پر تعداد

User Rating: 4.63 ( 3 votes)

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا