بررسی بازی‌ هاپلی استیشن 4

بررسی بازی PixARK

چه اتفاقی میافتد وقتی ایده جذاب بازی Ark: Survival Evolved  را با گیم پلی Minecraft ترکیب کنیم؟ طبیعتا باید نتیجه کار یک بازی نسبتا جذاب و عالی از آب دربیاید اما نه چنین نیست. بازی PixARK هیچ شباهتی به یک بازی خوش ساخت و حتی معمولی روبه خوب هم ندارد. با بازی­ای سروکار داریم که تمامی ایده­ها و پتانسیل­های خوب خود را از دم تیغ گذرانده و هیچ نکته مثبتی برای ارائه ندارد.

گیمرها بازی PixARK را در نقش یک بازمانده در جزیره­ای بزرگ آغاز می­کنند. برخلاف Minecraft  در این بازی می­توان چهره و ویژگی­های ظاهری کاراکتر اصلی را انتخاب کرد. با این حال انتخاب­ها به قدری محدود هستند که بودن یا نبودشان چندان تفاوتی نمی­کند. اگر بازی را به صورت آفلاین و تک نفره تجربه کنید، خیلی کارتان سخت نخواهد بود اما در حالت آنلاین همه چیز بستگی به شانس دارد. ممکن است در نقطه­ای از نقشه فرود بیایید که محل جولان بازیکنان قدرتمند و خطرناک باشد، این بازیکنان به راحتی کاربران ضعیف ­تر را از میان برمی­دارند و به همین سادگی ممکن است تجربه راحت بازی به صورت انلاین بدل به یک کابوس شود. تنوع تجهیزات و وسایلی که در این بازی در دسترس گیمرها قرار می­گیرد، بسیار گسترده و متنوع هستند. سازندگان در استودیوی  Snail Games به خوبی از پس این بخش برآمده­اند و هیچگونه کمبود تنوعی در تجهیزات قابل ساخت دیده نمی­شود.

بازیکنان درست مانند انسان­های اولیه باید با گشت و گذار در محیط و کشف پدیده­های جدید، تجهیزات مورد نیاز خود را اختراع کرده و بر سختی­ها غلبه کنند. به عنوان مثال با کشف آتش می­توان کمپ درست کرده و با کشف منابع معدنی، تجهیزات مختلف معدن و آهنگری آزاد خواهد شد. با این حال نباید فراموش کنیم که با اسپین آف Ark: Survival Evolved  سروکار داریم، اگر دایناسور در این بازی نباشد که نمی­توان Ark  در پایان نامش قرارداد. بیش از یکصد گونه دایناسور مختلف در جزیره زندگی می­کنند که برخی از آن­ها قابل شکار و بقیه قابلیت رام شدن و حتی سوارکاری دارند اما هرچه قدر هم که بخواهیم حضور دایناسورها را در این بازی پررنگ نشان دهیم اما PixARK در بهترین حالت یک کلون پرایراد از ماینکرفت است.

سازندگان تلاش کرده­اند گرافیک بازی یک سروگردن از ماینکرفت بالاتر باشد اما دستاورد آن­ها نه تنها از ماینکرفت پیشی نمی­گیرد بلکه قادر به رقابت با آن هم نیست. بازی از ده­ها و شاید صدها مشکل گرافیکی و باگ­های ریز و درشت رنج می­برد. حرکت npcها و دشمنان به هیچ عنوان روان نیست و هوش مصنوعی آنان­هم پر ایراد است. ممکن است بدون هیچ سلاحی پا به یک غار بگذارید و زامبی درون غار به زدن چند مشت ناقابل به کاراکترتان بسنده کرده و از مهلکه فرار کند.

حرکت و مبارزات در این بازی هم یک ایراد اساسی دیگر هستند، روند بازی و گیم پلی به قدری کند و پرایراد است که بعید نیست تعدادی از بازیکنان تنها با مشاهده اولین قدم برداشتن­های کاراکتر اصلی، بازی را از سیستم خود پاک کرده باشند. ایرادات گیم پلی به حرکات محدود نمی­شود و بازی حتی به خود زحمت نداده اندکی آموزش در اختیار کاربران قرار دهد. به طور طبیعی بازی­ای مانند Minecraft  از همان اول پیچیدگی­های خود را به صورت گیمرها نمی­کوبد و بسیاری از مکانیسم­های آن مانند ساخت راه­آهن یا راه­اندازی تجهیزات خودکار با اندکی پیشروی و سروکله زدن با بازی قابل یادگیری هستند اما PixARK با کسی شوخی ندارد، هیچ کسی قرار نیست برای آموزش نکات پیچیده بازی که از همان لحظه نخست شروع بازی مانند سیلی بر گوشتان نواخته می­شود، سراغتان بیاید. همه چیز را باید خودتان یاد بگیرید. هر کسی می­تواند حدس بزند گرسنگی یا تشنگی را چگونه می­توان برطرف کرد اما وقتی انرژی کاراکتر تنها با اندکی دوییدن خالی می­شود یا وقتی کاراکتر دچار گرمازدگی یا سرمازدگی می­شود باید چه راهکاری پیدا کرد؟ حتی اگر از پیچیدگی منوهای بازی هم بگذریم، از اندک اطلاعات غلطی که بازی در اختیار می­گذارد نمی­توان گذشت. وقتی بازی آغاز می­شود پس از چند دقیقه گشت و گذار با پیغام لول آپ مواجه می­شوید، وقتی به منو مراجعه می­کنید با دریایی از اطلاعات روبه رو می­شوید که از هیچکدامشان سردرنمیاورید. هرکاری هم که انجام دهید بازهم از شر این پیغام راحت نمی­شوید، دائما با خود می­گویید حتما کاری را انجام نداده­ام یا درست لول آپ نکرده­ام، در حالی که کار خود را درست انجام داده­اید و این بازی است که ایراد دارد و مکانیسم احمقانه لول آپ خود را توضیح نمی­دهد. هیچ بازی­ای نباید اینگونه و بدین سرعت تمامی مکانیسم­ها و قابلیت­های خود را بدون حتی یک جمله آموزشی در اختیار کاربر قرار دهد، این پیچیدگی نه تنها جذاب نیست، بلکه هر گیمری را فراری می­دهد. حال این پیچیدگی را باید در کنار این مسئله قرار دهیم که رابط کاربری بازی برای کامپیوتر طراحی شده و نه کنسول، نوشتن داستان روی تبلت با استفاده از دستکش بوکس کار راحت­تری است تا استفاده از منوها و رابط کاربری این بازی. انگار سازندگان همان نسخه early access بازی روی PC را برای سوییچ پورت کرده­اند.

برخلاف Ark: Survival Evolved که تا حد زیادی پس از عر ضه رسمی موفق به برطرف کردن ایراداتش شد، PixARK هیچ تفاوتی با یک بازی “ارلی اکسس” early access  ندارد و براساس چیزی که کاربران گزارش داده­اند، نسخه نهایی به راستی هیچ تفاوتی از نظر محتوا با نسخه ارلی اکسس نداشته و حتی ایرادات آن هم برطرف نشده است. بازی PixARK همان طور که گفتیم در بهترین حالت یک کلون دست چندمی و ضعیف از ماینکرفت است. تقریبا تمامی محیط­های نقشه بازی از ماینکرفت کپی برداری شده و سازندگان حتی به غارها و سیاهچاله­­های مشهور این بازی هم رحم نکرده و یک کپی سطح پایین از آن را در PixARK قرار داده­اند. تنوع دایناسورها و قابلیت شکار و رام کردن آن­ها هم با این که ممکن است در دقایق نخست جذاب باشد اما به سرعت تکراری شده و تنها چیزی که از این بازی در ذهن بازیکنان حتی طرفداران نسخه اصلی Ark ثبت می­شود همان کلون ماینکرفت است، نه چیزی بیشتر. نکته فوق العاده خنده دار این است که این کلون بدترکیب، قیمتی بالاتر از ماینکرفت دارد.

امتیاز بازی‌سنتر

امتیاز بازی‌سنتر - 4

4

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
تنوع بالای تجهیزات و آیتم ها
تنوع خوب دایناسورها
نقاط ضعف:
گیم پلی پر ایراد
رابط کاربری مخصوص PC
پیچیدگی بیش از حد و غیرضروری
باگ¬ها و افت فریم¬های فراوان
کپی برداری ناشیانه از ماینکرفت
نبود بخش آموزشی
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PlayStation 4 بررسی شده است

User Rating: 5 ( 1 votes)
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن