ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Metal Gear Rising Revengeance

شاید اصلا کسی نباشد که نام سری بازی‌های Metal Gear به گوشش نخورده باشد. سری بازی‌ای که همیشه با نام Kojima و Kojima Production شناخته شده‌اند. اما صبر کنید. این بار قضیه کمی متفاوت است. کاراکتر اصلی این بازی که می‌توان به نوعی آن را یک اسپین‌آف برای سری Metal Gear Solid در نظر گرفت، نه بیگ باس است و نه اسنیک، بلکه کاراکتر نینجای دنیای MGS یعنی Raiden، میهمان خانه‌های شما خواهد شد. این عنوان بعد از کشمکش‌ها فراوان و گذر از پستی و بلندی‌های متعدد، بالاخره به دست استودیوی کارکشته Platinum Games افتاد که پیشتر کارنامه خود را با عناوینی همچون Bayonetta و Vanquish درخشان است و ثابت کرده بود که استاد بی‌چون چرای ساخت بازی‌های اکشن و با سرعت بالاست. از آنجایی که رایدن یک نینجاست و با توجه به شناختی که از او در سری بازی‌های قبلی MGS داشتیم، طبیعتا باید انتظار یک عنوان پرسرعت در حد Vanquish را از او داشت. پس بعد گفت‌و‌گوهایی که بین شرکت KP و PG صورت گرفت، تصمیم بر این شد که ساخت این بازی را شرکت PG بر عهده بگیرد و KP در مراحل ساخت و داستان سرایی و طراحی کات‌سین‌ها به آن‌ها کمک کنند؛ بخشی که Kojima و Kojima Production تبحر خاصی در انجام آن دارند. بیشتر از این به گذشته و اتفاقات سپری شده بر سر این بازی تکیه نمی‌کنیم و می‌رویم سر اصل مطلب.

داستان بازی 4 سال بعد از اتفاقات Guns of Patriot به وقوع می‌پیوندد. حال رایدن برای تامین نیازهای خانواده خود ، در بخش های خصوصی به عنوان یک محافظ شخصی مشغول به کار است. او در آخرین شغل خود که محافظ یک سیاست‌مدار آفریقایی است، مورد حمله یک گروه Cryborg به نام Desperado Enterprise قرار می‌گیرد که در پی این جریان، سیاست‌مدار کشته شده و خود رایدن نیز با اوضاعی بسیار وخیم راهی خانه می‌شود. بعد از این اتفاقات، رایدن با لباس جدید خود و یک چشم از دست رفته‌اش به میدان جنگ باز می‌گردد تا در مقابل این گروه عجیب که قصد ایجاد جنگی بزرگ دارند، بایستد. در این بین رایدن متوجه می‌شود که این گروه، از کودکان بی سرپرست سواستفاده کرده و بعد از کشتن آنها مغز آنها را برای آموزش‌های نظامی و تبدیل به سایبورگ، مورد استفاده قرار می‌دهند. البته داستان به همین سادگی‌ها نیست و رفته رفته با جزئیات بیشتری از داستان روبرو خواهید شد که مربوط به میهن‌پرستان یا همان Patriots می‌شود.
گیم‌پلی بازی همانگونه که از PG انتظار میرفت، عالی از آب در آمده است. اکشن و سرعت این بازی به قدری بالاست که گاها ناخودآگاه بازی را نگه داشته و نفس عمیقی خواهید کشید تا دوباره مغز شما قابلیت آنالیز صحنه و اتفاقات در حال وقوع را بازیابی کند! حالا شما این توضیحات را با فریم بالا یعنی 60 فریم بر ثانیه بودن بازی آمیخته کنید تا یک عنوان HnS تمام عیار را در ذهن خود مجسم کنید. سلاح اصلی رایدن یک شمشیر سامورایی با قابلیت ایجاد جریان الکتریکی است که تقریبا همه چیز را می‌تواند ببرد. در بازی شما تقریبا قادر به بریدن تمامی اشیایی که به چشمتان می‌خورد(به غیر از ساختمان ها) هستید. بریده شدن اشیا به صورت کاملا ریل‌تایم و همزمان طراحی شده و به هیچ وجه شاهد تصاویر و اتفاقات از پیش رندر شده نخواهید بود. می‌توانید یک درخت تنومند را به قطعات بسیار کوچک و در حد یه قوطی کبریت تقسیم کنید؛ می‌توانید ستون‌های یک بالکن را ببرید تا دشمنانی که بر روی بالکن جا خشک کرده‌اند با یک حرکت در مقابل شما آماده بریده شدن باشند! گیم‌پلی همانگونه که گفته شد از سرعت بسیار بالایی بر خوردار است. طبق رسم همیشگی ساخته‌های PG، این بازی نیز دارای کمبو‌های بسیار زیادی است که هوش از سر آدم می‌پراند. دو دکمه برای ضربه زدن در نظر گرفته شده؛ یکی ضربه‌های معمولی و دیگری ضربه‌های سنگین که با آمیختن این دو دکمه و گاها دخالت LS، می‌توانید شاهد بیش از 20 نوع کمبوی مختلف از رایدن باشید. صبر کنید، فکر نکنید قضیه کمبو‌ها به همین راحتی به پایان رسیده است. با پیشروی در بازی شما سلاح‌های جدیدی به دست خواهید آورد که می‌توانید آن‌ها را به عنوان سلاح دوم مورد استفاده قرار دهید. این سلاح‌ها به جای دکمه “ضربات سنگین” می‌نشیند و حالا با هر بار زدن دکمه مخصوص، شما شاهد استفاده رایدن از سلاح دوم خواهید بود. حالا تمامی کمبو‌های قبلی، به علاوه کمبو‌های جدیدی که سلاح جدید با خود به همراه آورده را مخلوط کنید تا میزبان یک فستیوال کمبو در این بازی باشید.,,رایدن علاوه بر استفاده از شمشیر و سلاح‌های سرد، بصورت محدود قادر به استفاده از سلاح‌های گرمی همچون RPG و نارنجک است، که البته فکر نمی‌کنم زیاد به کارتان بیاید چون خود من در اواخر بازی تازه متوجه شدم که چنین قابلیتی هم داشتم! مبارزات بسیار نفس گیر و سریع اتفاق می‌افتند و باید کاملا حواستان به صفحه نمایش باشد؛ چون یک لحظه غفلت، برابر با مرگتان خواهد بود. همانطور که قبلا در دموی بازی شاهد بودیم سیستم دفاعی بازی را می‌توان ایده جدیدی در این سبک دانست. به این صورت که هیچ دکمه‌ای برای دفاع گرفتن برای این بازی طراحی نشده است. برای مقابله با ضربات دشمن، باید جهت حرکت کاراکتر و دکمه ضربه سبک را بصورت همزمان فشار دهید تا رایدن وارد حالت دفاعی شود. شاید با این تعاریف فکر کنید این کار بسیار مسخره و البته دشوار باشد اما بعد از کمی تمرین تازه متوجه خواهید شد این کار نه تنها دشوار نیست بلکه دید گسترده و زیبای طراح گیم‌پلی بازی را برای شما به ارمغان آورده است. بدین صورت که، از آنجایی که برای دفاع کردن باید جهت به سمت دشمن بوده و ضربه حمله سبک را بزنید، بعد از دفع ضربه، رایدن سریعا بدون اینکه خود شما هم متوجه شوید از حالت دفاعی خارج شده و به سمت دشمن حمله ور می‌شود. این طراحی باعث شده که حتی برای لحظه انگشتان شما استراحت نکنند و دائما درگیر گیم‌پلی و جنگیدن با دشمنان باشید که واقعا باید به طراح هسته گیم‌پلی این عنوان تبریک گفت!
همانطور که قبلا گفتیم شما قادرید تقریبا همه چیز را ببرید. این حرف شامل تمامی دشمنان بازی نیز می‌شود که اصطلاحا به آن نام Zan Datsu گفته می‌شود. رایدن در زیر نوار سلامتی خود دارای یک نوار انرژی است که وقتی این نوار به مقدار معینی پر باشد، می‌توانید او را به حالت Blade Mode ببرید و با نشانه‌گیری دقیق بر روی اندام‌های مخصوص دشمن، حرکت Zan Datsu را بر روی آن‌ها پیاده کنید تا بعد از آن بتوانید شاهد خرد شدن ستون فقرات دشمن که حاوی انرژی است، توسط رایدن باشید. بعد از مدتی پیشروی در بازی، قابلیت Jack The Ripper Mode نیز برای رایدن آزاد می‌شود که در این حالت دیگر نیاز نیست وارد Blade Mode شوید زیرا رایدن با هر ضربه ساده‌ای که به دشمن وارد می‌کند قطعات مختلف بدن آن‌ها در هوا به پرواز در می‌آید.,,دشمنان بازی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و تقریبا هر یک از آن‌ها روش خاصی برای مقابله می‌طلبند. بعضی از آنها دارای ضربات خیلی سنگینی هستند که دفاع کردن در مقابل آن‌ها سازگار نیست و در آن لحظه باید فلنگ را ببنید! جدا از دشمنان ساده، بازی برای شما باس‌فایت‌هایی در نظر گرفته که هر یک، تنوع خود را دارند و برای پیروزی در مقابل آن‌ها ابتدا باید نقطه ضعفشان را پیدا کنید. نکته جالبی که در مورد باس‌فایت‌ها به چشم می‌خورد، نحوه مبارزه با آن هاست. بالاتر گفتیم که هر یک دارای نقطه ضعف خاصی هستند اما این کار به اجبار نیست و می‌توانید با درایت و زمانبندی مناسب، حتی بدون یافتن نقطه ضعف و با ضربات کوتاه و کمبو‌های کوچک نیز او را از پای در آوردید؛ اما با پیدا کردن نقطه ضعف آنها، می‌توانید زمان این مبارزه با بیشتر از نصف پایین بیاروید. بازی دارای Collectableهای فروانی است که بعضی از آن‌ها رابطه مستقیمی با دیگر بخش‌ها و Challenge‌های بازی دارند. مراحل Challenge عنوان Vanquish را بیاد دارید؟ همان مراحل منتها این بار با نام VR Missions در این بازی هم حضور دارند و با پیدا کردن لپ‌تاپ‌های مخصوص در داخل بازی، می‌توانید وارد ماموریت مخصوص آن لپ‌تاپ شوید. مورد دیگری که به نتوع گیم‌پلی اضافه می‌کند، قابلیت ارتقای سلاح ها، تغییر ظاهر رایدن، ارتقای نوار سلامتی، انرژی و خرید کمبو‌های جدید است! درست شنیدید، در کنار خیل عظیمی از کمبوهایی که در اختیارتان قرار دارند، هنوز هم می‌توانید کمبو‌های جدیدی را آزاد کنید تا همانند حرکات نئو در فیلم Matrix Reloaded، با استفاده از یک سلاح نیزه مانند، با دشمنان خود بازی کنید! تنها ایرادی که به بخش گیم‌پلی بازی وارد است و گاها بازیکن را اذیت می‌کند، دوربین ناسازگار آن است که تقریبا در بین تمامی عناوین این سبک از جمله Ninja Gaiden نیز مشترکا وجود دارد. البته با بالا بردن سرعت چرخش دوربین می‌توان از این ایراد تا حدودی جلوگیری کرد. مورد بعدی که واقعا بازیکنان را ناامید خواهد کرد، مدت زمان بازی است. بسته به مهارت بازیکن، این بازی بر روی درجه سختی نرمال، 4 تا 6 ساعت به طول خواهد انجامید. حالا شما کات سین‌های طولانی به سبک MGS را به این زمان اظافه کنید تا نتیجه کار را خودتان حدس بزنید. دو چپتر ابتدایی بازی دارای زمان خوب و قابل قبولی هستند اما بعد از این دو چپتر، فصل‌های بعدی به قدری سریع از پی هم خواهند گذشت که اصلا متوجه نخواهید شد!

,گرافیک بازی در یک کلام عالی است. در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم که این عنوان بر روی 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که با در نظر گرفتن این موضوع و نگاه کلی به گرافیک بازی، شاهد گرافیکی بدون ایراد و زیبا خواهیم بود. به هیچ عنوان از ابتدا تا پایان بازی شاهد افت فریم و یا Screen Tearing نخواهید بود. این نکته را نیز لحاظ کنید که حجم افکت‌ها و پارتیکل‌هایی که در حین مبارزات به صحنه اضافه می‌شوند واقعا به قدری زیاد هستند که تعجب شما را به همراه خواهد داشت، زیرا هر لحظه انتظار لحظه‌ای افت فریم را خواهید کشید اما تا پایان مبارزات هیچ اثری از آن نخواهید یافت. نورپردازی و افکت‌ها همگی به زیبایی کار شده‌اند و به جرئت نمی توان ایرادی به بخش تکنیکی بازی گرفت. این عنوان از لحاظ هنری و بصری می‌توانست زیباتر از این باشد، زیرا در یکی از مراحل شاهد طراحی هنری و زیبایی خواهید بود که تا پایان بازی تکرار نخواهد شد و به سبک MGSهای قبلی تمامی مراحل خشک و با رنگ‌های ساده و یکنواخت همراه است که البته به خوبی حس و حال سری MGS را منتقل می‌کند. متاسفانه تنها ایرادی که بخش گرافیکی به دوش می‌کشد، کیفیت پایین و نوسان دار کات سین‌ها در نسخه X360 است. بدین صورت که کات سین‌ها در بصورت رندوم از کیفیت SD تا HD نوسان میخورند. گاها شاهد کیفیت بسیار پایین SD خواهید بود اما کمی بعد کیفیت به Sub HD و یا HD تغییر پیدا می‌کند. اینطور که از شواهد پیداست شرکت PG با محدودیت حجم دیسک‌های X360 به مشکل برخورده است. البته اینکه چرا کات سین هارا بصورت ریل تایم نساخته‌اند معلوم نیست!
بخش صدای بازی بسیار کامل و عالی از آب در آمده؛ صدای آیتم‌ها از جمله برخورد شمشیر به عناصر مختلف همگی بی نقص هستند و ایرادی به این بخش وارد نیست. صداپیشگی و گروه دوبلاژ نیز به خوبی کار خود را انجام داده و لحن صحبت‌های آن‌ها یادآور سری‌های MGS است. موزیک‌های انتخاب شده برای بازی همگی لیسانس شده هستند و انصافا PG در انتخاب موزیک سنگ تمام گذاشته است. تمامی موزیک‌ها با اتمسفر بازی همخوانی دارند و در صحنه‌های سریع و مخصوصا مبارزه با باس‌ها، آدرنالین خون شما را بالا خواهند بود. موزیک‌ها در کنار اتمسفر و سرعت و حرکت بازی به قدری زیبا هستند که با توصیف و تمجید شاید نتوان آن حسی که را که خود من داشته‌ام را به شما انتقال دهم. فقط باید این عنوان را تجریه کنید تا به صحت صحبت‌های من پی‌ببرید!

ناگفته نماند که در این عنوان نیز شاهد شوخی‌های همیشگی به سبک سری MGS خواهید بود. بازی کردن یکی از سربازان با یک گربه در میانه جدیت جنگ، تا قایم شدن سربازان در قوطی که رایدن با تعجب از آن‌ها سوال میکند: “این حرکت را از کجا آموخته اید؟” همگی لحظات شادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در کل این عنوان بدون در نظر گرفتن مدت زمان کوتاه آن یک نمره قبولی دیگر در کارنامه Platinum Games ثبت کرد و آنها ثابت کردند که سلطان بی چون و چرای ساخت عناوین با سرعت و اکشن بالا هستند.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
باس فایت های عالی
موسیقی و اتمسفر سازگار
اکشن نفس گیر
نقاط ضعف:
دوربین ناکارآمد
کوتاه

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا