بررسی بازی‌ هاپلی استیشن 3

بررسی بازی LittleBigPlanet 2

روزی روزگاری در سرزمینی مرموز و افسانه‌ای به نام سوری (Surrey) یک گونی پاره و سرگردان در خیابان‌های شهر زندگی می‌کرد. گونی هیچ استعداد خاصی نداشت، شجاع نبود، هیچ پیش‌گویی و یا نکته‌ای که آن را از دیگر گونی‌های شهر متمایز کند نیز در کار نبود. در واقع گونی داستان ما تنها “گونی” خالی بود. اما سرنوشت، داستان دیگری برای گونی سرگردان ترتیب داده بود. گونی آنقدر به دست باد رفت و رفت تا خسته و غمگین به در شرکتی کوچک به نام Media Molecule رسید. کارمندان MM وقتی گونی سرگردان را دیدند آن را به داخل شرکت آوردند. گونی آنقدر خسته بود که به سرعت خوابش برد اما کارمندان شرکت بیدار بودند و تمام شب را بر روی آن کار کردند. صبح گونی از خواب بیدار شد اما گونی ما دیگر یک گونی نبود! او اکنون به دست پدرانش تبدیل به یک Sackboy زیبا و شاد شده بود! موجودات جذاب و بی‌نهایت دوست داشتنی که اکنون بالاتر از Rabbids های خرابکار به محبوب‌ترین شخصیت‌های فانتزی دنیای بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده‌اند!

یکی از اتفاقات بزرگ و تاثیر گذار این نسل شاهکار استدیو‌یی کوچک اما با ایده‌هایی بزرگ و تحسین برانگیز به نام Media Molecule است که توانسته به همراه شخصیت‌های بی‌نهایت دوست داشتنی و جذاب خود راه را از هیچ به اعماق دل گیمرها باز کند. این عنوان بزرگ Little Big Planet و شخصیت‌های دوست داشتنی آن Sack Boy ها نام دارند که اکنون آنقدر بر سر زبان‌ها افتاده‌اند که دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل یک بار نام آن‌ها را در سایت و مجلات مختلف نشنیده باشد. اکنون پس از تجربه موفق بازی اصلی شرکت Sony و MM با بازی جدید خود بازگشته‌اند تا دنیای بزرگ و خلاقانه‌ای را که خود در بازی قبل پی ریزی کرده‌‌اند تبدیل به “بزرگ سیاره‌ای‌ کوچک” کنند که وسعت آن از سرزمین‌های بی‌کران رویا تا نهایت مرز‌های تخیل و خلاقیت گسترده شده است.

شعار و بزرگترین ویژگی LBP خلاصه شده در جمله ساده اما عمیق “ساخت و به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود” است که در LBP2 در ابعادی بسیار گسترده و جذاب‌تر دوباره از نو به گیمرها دیکته خواهد شد. اگر در بازی قبلی می‌توانستید یک مرحله کاملا اختصاصی و مخصوص به خود طراحی کرده و آن را با دیگر دوستانتان به اشتراک گذارید اینبار خواهید توانست پارا فراتر از تصورات قبلی خود گذاشته و علاوه‌بر ساخت مراحل به ساخت بازی مورد علاقه در ژانر دلخواه (از RPG گرفته تا Shooter!) پرداخته، برای دشمنان هوش مصنوعی طراحی کرده، آن‌ را کارگردانی کنید، کلیپ‌های سینمایی مختلف برای آن ساخته و حتی برای آن موسیقی نیز بسازید!
,

نمی‌دانم برای شما بخش ساخت مراحل، بازی و … جذاب‌تر است و بیشتر از همه انتظار درگیر شدن با آن را می‌کشید و یا جمع آوری آیتم‌های مختلف و جایزه‌های متنوع بازی بیشتر شما را سرگرم می‌کند اما بدون شک قبل از ورود به دنیای ناتمام ساخت و ساز، بخش داستانی و تک نفره LBP2 نقطه آغاز بسیار خوب و مناسبی برای شروع است و با امکانات و ویژگی‌های متوع خود ساعت‌ها از وقت گیمرها را به خود اختصاص خواهد داد.

“دختری بود به نام سیب. او زیاد می‌رقصید. آنقدر رقصید و رقصید که در آخر پاهایش تبدیل به سوسیس شد.” داستان کوتاه و بسیار زیبایی که خواندید یکی از داستان‌هاییست که نگارنده علاقه بسیار خاصی برای تبدیل آن به یک بازی مفرح در LBP2 را دارد. البته شاید کمی احمقانه به نظر برسد اما قطعا به داستان عجیب و غریبی که سازندگان برای LBP2 در نظر گرفته‌اند نمی‌رسد! “روزی یک جاروبرقی شیطانی به نام نگاتیویترون (Negativitron) تصمیم می‌گیرد یک گرد گیری حسابی براه انداخته، تمام کهکشان را جاروبرقی کشیده و به دورن خود بمکد.” اما شما که دوست ندارید سیاره‌تان برای همیشه درون کیسه جاروبرقی فرو رفته و بجای باران آشغال برسرتان ببارد؟ پس اکنون وظیفه شماست که با کمک چهار سک بوی قهرمان به این داستان احمقانه پایان داده و جهان را از خطر فرو رفتن در کیسه کثیف و پر از گرد و خاک یک جاروبرقی (آن هم از نوع شیطانیش!) نجات دهید.

داستان در LBP2 علی‌رغم ظاهر احمقانه‌اش همانند داستان‌های فانتزی کودکانه بسیار زیبا و مسحور کننده است و بهانه بسیار خوبی برای شروع پریدن‌، سر خوردن، تاب خوردن و شلیک‌های ناتمام به دست گیمرها می‌دهد. بخش داستانی LBP2 تشکیل شده از 30 مرحله مختلف و سرگرم کننده است که از حیث تنوع و خلاقیت در طراحی بصری و گیم‌پلی کمتر عنوانی را می‌توان یافت که توان مقابله با آن‌ را داشته باشد. عموم این مراحل ظاهری 2.5 بعدی و تشکیل شده از سه بخش پیش زمینه، میانه تصویر و بخش جلویی است که شما همانند سری Mario سک بوی‌ها را در میان این سه بخش کنترل خواهید کرد. LBP2 دایم گیمرها را تا مرز سکته کردن از شدت هیجان سورپرایز خواهد کرد؛ لحظه‌ای سوار بر یک ریش تراش زمبوری(!) در آسمان‌ها پرواز کرده و دشمنان را با تیرهای عسلی نابود می‌کنید، سپس به درون دریا رفته، با یک کیک کوچک مبارزه می‌کنید، از موانع چوبی عبور کرده، با کمک یک نانوماشین به درون بدن یکی از دوستانتان رفته و حساب ویروس‌های بدجنس را می‌رسید و در نهایت شروع به حل یک پازل پیچیده با کمک کیک‌های میوه‌ای خوشمزه می‌کنید که بدون شک حتی فکر تجربه کردن نیمی از آن‌ها را هم در لحظه شروع بازی نخواهید کرد! هیچ چیزی قابل حدس و پیش‌بینی نیست و تا لحظه‌ای که به پایان این بخش نرسیده‌اید نخواهید دانست با چه چیزی روبرو شده و چگونه توسط سازندگان سورپرایز خواهید شد!

باید اعتراف کرد بخش داستانی LBP2 نسبت به بازی اصلی پیش رفت قابل ملاحظه‌ای به خود دیده‌ و در سطحی بسیار فراتر از تجربه اثر قبلی قرار گرفته است. هرچقدر مراحل تک نفره بازی اصلی خلاصه شده در پرش و عبور از موانع مختلف بود LBP2 بر روی ایجاد تنوع و حرکات جدید و خصوصا بخش‌های Vs تمرکز داشته و در نهایت تجربه بسیار لذت بخش‌تری را برای گیمرها رقم خواهد زد.

تمامی این مراحل علاوه‌بر سرگرم کننده بودن سرشار از راه‌های مخفی، انواع و اقسام آیتم و جوایز مختلف است که جمع آوری و کشف همه آن‌ها علاوه‌بر سرگرمی بیشتر و کسب تروفی ارزش تکرار بخش داستانی را به عرش خواهد رساند. LBP2 در این بخش تقریبا بازی سختی است و کسب تمامی جوایز و مدال‌های آن مهارت خاصی را از سوی گیمرها می‌طلبد. البته در این راه تجهیزات مختلف سک بوی‌ها نیز کمک بسیار بزرگی برای گیمرها بشمار می‌روند. تمامی این تجهیزات و آیتم‌ها بعد از اتمام هر مرحله از بخش فروش بازی قابل دست رس بوده و شما قادر خواهید بود برای ساخت مراخل و بازی‌های اختصاصی خود از آن‌ها استفاده کنید.

در راس این تجهیزات و اولین گام برای عبور از مراحل و موانع وسیله‌ای به نام Grappling Hook است که به شما این اجازه را خواهد داد از هر نقطه‌ای آویزان شده و به نقطه دیگر حرکت کنید. Scuba Gear این امکان را به شما خواهد داد گه برخلاف بازی قبلی بدون دنبال کردن حباب‌های هوا و یا آمدن به سطح آب به راحتی در اعماق آب‌ها شنا کرده و حسابی خیس شوید. اما بزرگترین سورپرایز بازی نوعی تفنگ همه کاره عجیب و غریب به نام Creatinator است که همانند کلاه ایمنی بر سر سک بوی‌های قرار گرفته و یک آتش بازی حسابی و یک میهمانی پرشور با حضور انواع و اقسام مواد منفجره و غیر منفجره براه خواهد انداخت! این کلاه ایمنی نتنها به هیچ وجه امن نیست بلکه اتفاقا خیلی هم خطرناک بوده و همانطور که از نامش نیز پیداست (نام این سلاح ترکیبی از دو لغت ساختن و نابود کردن است) عمل ساخت و نابود کردن را همزمان انجام داده و با پرتاب هرگونه گلوله، تیر و هر شیئی که فکرش را بکنید تمامی موانع را از سر راه برخواهد داشت! آیا دوست دارید هر جنبنده‌ای را که در طول مراحل یافت کردید به سوسیس باربیکیو تبدیل کنید؟ آیا دوست دارید با کمک PS Eye از دوستانتان عکس گرفته و بر روی صورت سک بوی‌ها قرار داده، سپس همه آن‌ها را ردیف کرده و به رگبار ببندید؟ LBP2 مفتخر است به عرضتان برساند Creatinator قادر است در عرض سه سوت همه این کارها را به انجام برساند!

برخی از مراحل بخش داستانی با اتمام بخش co-op بازی قابل دست رسی خواهند بود که متاسفانه ممکن است دنیای شیرین بازی را به یک کابوس تلخ و ترسناک تبدیل کنند! البته بازی کردن به همراه دوستان به تنهایی بسیار جذاب و سرگرم کننده است و همانند بازی اصلی لذت گیم‌پلی را چندین برابر خواهد کرد اما مشکلاتی نظیر حرکت بد دوربین، سینک نبودن حرکات و … هنگام بازی کردن به صورت لن و یا آنلاین موفق خواهند شد دست در دست یکدیگر داده و به طور کامل بر روی اعصاب شما پاتیناژ روند! اگر مشکلات یاد شده و زوم شدن‌های بی‌جای دوربین بازی را فاکتور بگیریم این بخش نیز جذابیت خاص خود را داراست و خصوصا با جوایز و آیتم‌هایی که به شما اهدا خواهد کرد بیشتر از قبل شما را ترغیب به انجام آن خواهد کرد. بخش‌های Vs چند نفره نظیر مینی گیم‌های رکوردی نیز آنقدر اعتیاد آور از کار درآمده‌اند که اگر پای کل کل به میان آید رسما تا ساعت‌ها شما را به کنسولتان چسب خواهد کرد! البته باید اعتراف کرد اگر علاقه چندانی به انجام این بخش از بازی نداشته و تنها به بهانه جمع آوری کامل آیتم‌ها قصد تجربه آن را دارید ممکن است کمی به مشکل برخورده که البته بهترین راه برای فرار از آن پیدا کردن یک دوست بیکار است که هر وقت شما خواستید به بازی آمده و بعد از کسب آیتم‌های مورد نظر پی کار خود برود!

اما مهم‌ترین سورپرایز بازی قابلیت ساخت بازی‌های مورد نظر در سبک‌های مختلف است که این عنوان پلتفرمر را به یک پلتفرم بسیار انعطاف پذیر برای طراحی و ساخت انواع و اقسام بازی‌های مختلف تبدیل خواهد کرد. اولین گام برای طراحی بازی‌های مختلف همانند بازی اصلی پرش به سوی بخش طراحی و ساخت آیتم و مراحل است که با ظاهر آشنای خود بسیاری از المان و آیتم‌های بازی اصلی را به همراه دارد. البته درکنار تمامی قابلیت‌هایی که از بازی اصلی به LBP2 نیز راه یافته‌اند امکانات بسیار زیادی به ادیتور بازی اضافه شده‌ عمق بسیار مناسبی به این قسمت بخشیده‌اند. متاسفانه بخش آموزشی ابزارهای جدید این بخش به هیچ وجه ارضا کننده نیست و گیمرها مجبور هستند برای یادگیری کامل امکانات آن ساعت‌ها با ادیتور بازی سر و کله زده و وقت خود را بر روی آن گذارند که البته مشکل خاصی برای گیم‌پلی بازی به شمار نمی‌روند.

پس از ابزارهای کارآمد طراحی مراحل، Power-Up ها از جمله بهترین بخش‌های اضافه شده به گیم‌پلی هستند که گستره وسیعی را برای ایجاد خلاقیت در طراحی نوع گیم‌پلی در اختیار گیمرها قرار می‌دهند. به عنوان مثال Grabinator Gloves این امکان را به شما خواهد داد که با کمک آن آیتم‌های سنگین و یا خطرناک را از روی زمین برداشته و جا به جا کنید، این قابلیت به ظاهر ساده می‌تواند خود کلید و رمز اصلی طراحی معمی‌های ناب و بی‌نظیری در طول مراحل شده و به پیچیده‌تر شدن گیم‌پلی‌های طراحی شده توسط گیمرها کمک کند. و یا Controlinator وسیله به ظاهر ساده‌ایست که به کمک آن قادر به طراحی مراحل مختلف و کنترل بسیاری از آیتم‌ها خواهید بود. خوشبختانه LBP2 علاوه‌بر ارایه آیتم‌های مختلف برای طراحی مراحل به گیمرها اجازه می‌دهد به راحتی کنترل مخصوص به خود را نیز طراحی کرده که انصافا کار با آن بسیار زیبا درآمده و لذت اصلی آن تنها با لمس و سر و کله زدن با آن از نزدیک منتقل و احساس خواهد شد.

یکی دیگر از بخش‌های بزرگی که LBP2 برای طراحی کامل‌تر بازی‌ها در اختیار گیمرها قرار می‌دهد بخش Cinematic Masterpieces است که همانند یک استدیو مجهز و مدرن امکانات مختلف نظیر فیلم برداری در زاویه‌های مختنلف، منتاژ آن‌ها، پیاده سازی افکت‌های مختلف و … را در اختیار گیمرها قرار خواهد داد. نکته‌ای که این بخش را جذاب‌تر خواهد ساخت استفاده از سک بوی‌های مختلفی که در طول بخش داستانی دیده‌اید به عنوان سیاهی لشکر و یا بازیگر در صحنه‌های نمایشی است که به لطف انیمیشن و هوش مصنوعی فوقالعاده آن‌ها می‌توانید از آن‌ها حسابی بازی گرفته و یک فیلم شخصی هنری برای خودتان کارگردانی کنید! خوشبختانه کار با سک بوی‌ها آنچنان راحت و انعطاف پذیر از کار درآمده است که حتی می‌توانید از آن‌ها به عنوان NPC و … در داخل بازی‌ها نیز استفاده کرده و آن‌ها را مسقیم درگیر گیم‌پلی کنید. باور کنید قرار دادن یک سک بوی دوست داشتنی که به همراه لبخند شیرین خود به سوی دوربین دست تکان می‌دهد در هر صحنه‌ای از فیلم‌هایتان آنقدر دوست داشتنی و دیدنی است که یک اسکار را برای شما به ارمغان خواهد آورد!

حدس می‌زنم شما نیز با من معتقد هستید ساخت یک بازی و از آن مهم‌تر صحنه‌‌های نمایشی آن بدون صدا گذاری و موسیقی بی‌مزه و ناقص است. هرچند کمی باور آن سخت است اما LBP2 خود یک استدیو کاملو بی‌نقص برای ساخت آهنگ و صدا گذاری مراحل است که گاهی ور رفتن با امکانات آن حتی از بازی کردن آن نیز جذاب‌تر خواهد بود! نکته‌ای که شاید در نگاه اول هر گیمری متوجه آن نشود اما نشان از دقت بسیار بالای سازندگان و قدرت موتور بازی دارد صدا گذاری دقیق برای حرکات پیش‌بینی نشده در طول مراحلی است که شما آن‌ها را ساخته‌اید. به عنوان مثال هنگامی که در بازی مخصوص شما سطوح مختلف با یکدیگر برخورد خواهند کرد صدا گذاری مربوطه با توجه به نوع جنس اشیا کاملا متفاوت و باور پذیر است. برای صدا گذاری سک بوی‌ها هم گزینه‌های پیش فرض بسیار جالب و بعضا خنده‌داری در داخل بازی ترتیب داده شده است اما اگر از این صدا‌ها خوشتان نیامده و یا فکر می‌کنید صدای خودتان جذاب‌تر است می‌توانید خودتان دست به کار شده و با کمک میکروفن مخصوص کنسولتان به جای سک بوی‌های صحبت کرده و بازیتان را دوبله کنید! به شما اطمینان می‌دهم نتیجه این کار آنقدر خده‌دار و سرگرم کننده است که تا ساعت‌ها از شدت خنده دلدرد خواهید گرفت.

با اتمام بازی و مراحل‌تان به راحتی قادر خواهید بود با اتصال به سرور‌های بازی وارد دنیای بزرگ مجازی LBP شده و آن‌ها را با دیگر گیمرهای دنیا به اشتراک گذارید. برای اشتراک بازی خود سرور بازی گزینه‌های مختلفی نظیر سبک و … را در اختیار شما قرار می‌دهد که با تنظیم آن‌ها می‌توانید بازیتان را در دسته درست و مورد نظر طبقه بندی کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهید. گیمرهای مختلف نیز می‌توانند با بازی کردن بازی‌های شما وارد ذهن خلاق شما شده و حتی به آن نمره دهند. در صورتی که استقبال از بازی شما زیاد باشد به شما درخواست برای ساخت ادامه آن نیز ارسال می‌شود که حرکتی جالب و درخورد توجه است.
بدون هیچ تعارف و اضافه گویی گرافیک هنری و بصری LBP2 جزو معدود عناوین موجود این نسل است که شما را سحر و جادو خواهد کرد! شاید LBP2 از نظر تکنیکی چندان با عناوین مطرح روز نظیر KZ3 قابل مقایسه نباشد (که با توجه به استایل خاص هنری بازی نیز نیازی به این سطح از گرافیک دیده نمی‌شود) اما از نظر طراحی هنری و خصوصا رنگ‌ بندی‌های شاد و خلاقانه حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. در مقایسه با اثر قبلی گرافیک بازی واقعا زیبا و جذاب‌تر شده است که بخش عظیمی از آن را مدیون تنوع بیشتر در رنگ بندی و استفاده از تنالیته‌های مختلف رنگ آبیست. کیفیت بافت‌های نیز هرچند تفاوت چندانی با گونی‌های بازی قبلی نکرده‌اند اما پیشرفت و بهبود کمی و کیفی در آن‌ها محسوس است.

در آخر به جای مقدمه چینی، گفتن جمله‌های تکراری و اعتراف دوباره به زیبایی بازی و جذابیت‌های آن می‌توان تمام LBP2 را در یک جمله خلاصه کرد؛ فرقی نمی‌کند طرفدار چه سبک و یا بازی خاصی باشید، در دنیای LBP2 همه گیمرها برنده خواهند بود و جازه آن‌ها‌ ساعت‌ها تفریح و سرگرمیست.,سوار بر ریش‌ تراش زنبوری بر فراز سیاره‌ای از جنس رویا,سوار بر ریش‌ تراش زنبوری بر فراز سیاره‌ای از جنس رویا,روزی روزگاری در سرزمینی مرموز و افسانه‌ای به نام سوری (Surrey) یک گونی پاره و سرگردان در خیابان‌های شهر زندگی می‌کرد. گونی هیچ استعداد خاصی نداشت، شجاع نبود، هیچ پیش‌گویی و یا نکته‌ای که آن را از دیگر گونی‌های شهر متمایز کند نیز در کار نبود. در واقع گونی داستان ما تنها “گونی” خالی بود. اما سرنوشت، داستان دیگری برای گونی سرگردان ترتیب داده بود. گونی آنقدر به دست باد رفت و رفت تا خسته و غمگین به در شرکتی کوچک به نام Media Molecule رسید. کارمندان MM وقتی گونی سرگردان را دیدند آن را به داخل شرکت آوردند. گونی آنقدر خسته بود که به سرعت خوابش برد اما کارمندان شرکت بیدار بودند و تمام شب را بر روی آن کار کردند. صبح گونی از خواب بیدار شد اما گونی ما دیگر یک گونی نبود! او اکنون به دست پدرانش تبدیل به یک Sackboy زیبا و شاد شده بود! موجودات جذاب و بی‌نهایت دوست داشتنی که اکنون بالاتر از Rabbids های خرابکار به محبوب‌ترین شخصیت‌های فانتزی دنیای بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده‌اند!

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
کل بازی!
نقاط ضعف:
بخش co-op اندکی گیج کننده است

User Rating: Be the first one !
برچسب ها

ماکان علیخانی

رئیس گروه Avalanche

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن