ایکس باکس سری ایکسایکس باکس وانبررسی بازیپلی استیشن 4پلی استیشن 5

بررسی بازی The Texas Chainsaw Massacre

کشتار با اره ‌برقی در تگزاس یا The Texas Chainsaw Massacre یک تجربه ترسناک asymmetrical به حساب می‌آید که از فیلم ترسناک معروفی به همین نام – که در سال 1974 اکران شد –  ساخته شده است.  استودیو Sumo Digital  وظیفه توسعه این عنوان را برعهده داشته و  شرکت Gun Interactive آن را منتشر کرده است. با نگاهی به تاریخچه ساخت بازی‌های Sumo Digital، و دانستن این که آن‌ها روی عناوینی مانند Sonic & All-Stars Racing Crackdown 3, Little Big Planet  و بازی‌هایی از این دست کار کرده‌اند، انتخاب بازی The Texas Chainsaw Massacre کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما از سوی دیگر، این عنوان انتخاب بسیار مناسبی برای ناشر آن‌ها، یعنی Gun Interactive محسوب می‌شود که تمرکزش به طور خاص روی بازی‌های ترسناک مانند Layers of Fear 2 و یک بازی بسیار مشابه اثر پیش روی ما یعنی «جمعه سیزدهم» Friday the 13th  است.

استودیو Gun Interactive یک بار شانس خود را با Friday the 13th امتحان کرد، که به عنوان یک کانسپت عالی بود، اما این بازی شکست خورد چون  در نهایت توسعه دهندگان حق لایسنس جمعه سیزدهم  را از دست دادند و مجبورند تا سال آینده سرورهای  بازی را برای همیشه ببندند. حالا، با تأیید صاحب برند TTCM ، آن‌ها می‌خواهند یک کشتار مشابه به راه بیاندازند، اما اینبار با کیفیت بهتر… اگر تا به امروز بازی‌های مانند ، Dead by Daylight, Evil Dead, Evolve و Predator را تجربه کرده باشید، به استثنای یادگیری مکانیک‌های منحصر به فرد هر شخصیت، نیاز به آموزش خاصی ندارید تا از ساز و کار این بازی  هم سردربیاورید. ولی اگر با این نوع از بازی‌ها (Asymmetrical Multiplayer) آشنایی ندارید، باید به شما بگویم در این سبک بازیکنان در دو گروه مخالف قرار می‌گیرند. در یک طرف، بازماندگانی که توسط خانواده Leatherface ربوده شده‌اند و باید قبل از اینکه پیدا و سلاخی شوند راهی برای فرار پیدا کنند و در گروه مقابل خانواده قاتلان را داریم. بر خلاف دیگر عنوان asymmetric که سیستم  1vs4را در نظر می‌گیرند، TTCM بر پایه سیستم  3vs4است، از این که قاتل تنها نباشد و یارانی در کنار خود داشته باشد تعجب نکنید. قاتلان باید با همکاری هم تلاش کنند تا راه عبور بازماندگان را به بهترین شکل ممکن مسدود کرده و صد البته هرچه سریع‌تر کار بازماندگان را تمام کنند. البته TTCM یک تفاوت مهم با عناوین هم سبک خود دارد. هر دست از بازی نسبت به عناوین Evil Dead، Friday the 13th و Dead by Daylight بسیار بیشتر به طول می‌انجامد و گاهی ممکن است تا 45 دقیقه برسد، موضوعی که ممکن است منجر به ناامیدی و از بین رفتن علاقه به بازی کردن دست‌های بیشتر شود. متاسفانه بازی هیچ بخش آموزشی را در اختیارتان نمی‌گذارد، حتی یک بخش با هوش مصنوعی در آن  گنجانده نشده تا بازیکن با قابلیت‌های مختلف هر شخصیت آشنا شده و آن‌ها را یاد بگیرد.  تنها آموزشی که TTCM در اختیار شما می‌گذارد یک ویدیو کوتاه است که اهداف بازی را توضیح می‌دهد. به دلایلی که گفته شد بازیکنان جدید در ابتدا فقط  به اطراف میدوند، بدون آن که بدانند چه کاری باید انجام دهند، به چه کسی حمله یا از دست چه کسی فرار کنند! درست مانند تمام عناوین asymmetric، زمانی که سرنوشت هر چهار بازمانده مشخص شود بازی به پایان میرسد. آن‌ها یا کشته می‌شوند یا فرار می‌کنند. اما در همین مدت زمان، بازیکنان در هر طرف می‌توانند به اهداف مختلفی برای کسب امتیازات تا انتهای هر مسابقه بپردازند.  داستان بازی – اگر به طور کلی بتوان گفت بازی داستانی دارد –  قبل از شروع فیلم اتفاق می‌افتد به همین طراحی بازماندگان با فیلم متفاوت است، اما هر دو شخصیت مشهور  Hitchhiker و البته Leatherface در بازی حضور دارند.

به جز این دو شخصیت گروه قاتلان ، بازی یک کاراکتر عجیب و غریب دیگر هم دارد : پدر بزرگ! پدربزرگ  نام یک NPC و یک عنصر مهم در گروه قاتلان است که بر اساس داستان بازی او بزرگ‌ترین قاتل در طول تاریخ بوده. او یک پیرمرد ویلچری است که توانایی حرکت کردن ندارد ولی  در هر دست از بازی در مکان‌های مختلف ظاهر می‌شود. اگر قاتلان خونی را که از طریق کشتن بازماندگان و یا پیدا کردن در چنگک‌ها جمع آوری کرده‌اند را برای پدربزرگ بیاورند او حساس‌تر(perceptive) خواهد شد و با فریاد زدن موقعیت مکانی بازماندگان را فاش خواهد کرد! حالا که صحبت از بازماندگان شد باید بگویم بازماندگان نسبت به اثر مشابهی مانند Dead by Daylight، پر جنب و جوش‌تر(elusive) هستند، آنها می‌توانند از شکاف‌ها یا شکاف‌های کم ارتفاع عبور کنند، از استخوان‌ها اسلحه بسازند تا به طور موقت از دشمنان دور شوند، یا در کمدها و صندوق‌ها پنهان شوند تا قاتلان محیط را ترک کنند. اما احتیاط کنید، چون بازماندگان با زخمی شدن کم‌کم خون از دست می‌دهند، که می‌تواند این موضوع به نفع  قاتلان تمام شود. در The Texas Chainsaw Massacre بازماندگان میمیرند و قاتلان کشته نمی‌شوند، اما بازماندگان قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارند تا بالانس بین دو طرف برقرار شود. مثلا  قاتلان آزادی حرکتی بازماندگان را ندارد. از طرفی قاتلان می‌توانند بعضی از درها را ببندند و بعضی درها را از بین ببرند، اما در طرف مقابل آن‌ها به شدت کندتر از بازماندگان هستند. بازی TTCM  3 نقشه دارد و می‌توانید در روز یا شب  وارد آن‌ها شوید. توسعه دهندگان سعی کرده‌اند  محیط این نقشه‌ها به شدت شبیه محیط‌های حاضر در طراحی کنند.، لوکیشن اصلی فیلم و پمپ بنزین مستقیما از فیلم وارد بازی شده‌اند.  اما در نهایت اکثر بازی در محیط داخلی دنبال می‌شود. این محیط‌ها 3 طبقه دارند که می‌شود زیرزمین، همکف و طبقه بالا. محیط‌های داخلی به اندازه کافی بزرگ هستند، اما یک مشکل مهم و عجیب در این مپ‌ها به چشم می‌خورد :  بازیکنان (بازماندگان و قاتلان) به سختی می‌توانند در اطراف خانه حرکت کنند!

 داخل خانه بسیار به هم ریخته است و پر از اشیاء غیرضروری. شاید احمقانه باشد اما واقعا  یک خانه چند یخچال و کمد لباس نیاز دارد؟  از آن بدتر اینکه هنگامی که بازماندگان از خانه خارج می‌شوند، جایی به جز درختچه‌ها یا پشت ماشین‌های خراب و کلبه های قدیمی، برای پنهان شدن ندارند. بازی پر از تله‌ها و اشیاء دیگری است که می‌تواند به تیم مخالف هشدار دهد، از مرغ‌های در قفس تا پرده آویز میان درها ، حتی باز و بسته کردن درها می‌تواند سر و صدای بلندی ایجاد کند که به دیگران هشدار دهد. هر شخصیت در این بازی دارای قابلیت منحصر به فرد خود است که هرچند بار و پس از تمام شدن cooldown میتوان از آن استفاده کرد. برخی قاتلان مانند  Leatherfaceقابلیت استفاده از اره برقی را دارند، در حالی که قاتلان دیگر مانند  Johnnyمی‌توانند دشمنان را ردیابی کنند یا Sissy می‌تواند اشیاء را مسموم کند یا مه شیمیایی ایجاد کند که به دشمنان آسیب می‌زند. همچنین بازماندگان هم این امکان را دارند که از دور قاتلان را احساس کنند، قفل‌ها را بدون ایجاد هشدار باز کنند، از زخم‌های کوچک مصون بمانند و… متاسفانه بازی از نور پردازی ضعیف در مناطق مختلف رنج می‌برد که این موضوع صرفا یک ایراد فنی نیست  و مستقیما باعث ضربه زدن به تجربه کاربران شده است. بدون توجه به چرخه زمانی ، در بازی مناطقی وجود دارد که بازیکنان قادر به دیدن هیچ چیزی نیستند. البته در برخی مناطق لامپ‌ها  این ایراد را برطرفه کرده‌اند و بازیکنان می‌توانند تصمیم بگیرند آن‌ها را روشن یا خاموش کنند، اما در برخی از مناطق این مورد وجود ندارد و هنگامی که بازیکنان در آن  منطقه گیر می‌افتند، برای چند دقیقه سرگردان می‌شود چون عملا امکان دیدن همه چیز وجود ندارد. گویا توسعه دهنده ‌ها در این مورد فکر کرده‌اند در حال توسعه یک بازی ترسناک تک نفره مثل من هانت هستند در حالی که چنین ایرادی مستقیما باعث پایین امدن سطح کیفی TTCM   شده است. ناگفته نماند، صرف نظر از این که روی کامپیوتر، ایکس باکس یا پلی‌استیشن به تجربه بازی می‌پردازید، The Texas Chainsaw Massacre از وجود برخی باگ رنج می‌برد، از گیر افتادن بین اشیاء تا بسته شدن ناگهانی بازی و کرش کردن، همه این موارد باعث خراب شدن تجربه شما می‌شود. خوشبختانه  TTCM   دارای ویژگی TTCM  در میان تمام پلتفرم‌ها است و همچنین در دسترس بودن آن درXbox Game Pass  کامپیوتر و کنسول‌های ایکس باکس باعث شده تا افراد بیشتری امکان دسترسی به این اثر را داشته باشند.

نتیجه گیری

اگر به دنبال عنوانی مشابه Dead by Daylight هستید، Texas Chainsaw Massacre می‌تواند تجربه‌ی خوبی را برای شما رقم بزند البته در صورتی که با دوستان خود به سراغ این بازی بروید. با این حال متاسفانه TTCM از  مشکلات فنی زیادی رنج میبرد و کم بودن تعداد بازیکنان، بازی کردن را دشوار کرده است. به نظر می‌رسد با اینکه بازی سرگرم کننده است اما طول عمر زیادی نخواهد داشت و کم بودن بازیکنان و نقشه‌هایی  که همه شبیه به هم هستند روی این مساله تاثیر مستقیم می‌گذارد.

امتیاز بازی‌سنتر - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بازی بسیار وفادار به منبع اقتباس خود است، خون و خشونت زیادی در انتظارتان است
تجربه خوبی برای بازیکنان حرفه‌ای سبک asymmetrical است
سیستم پرک و ارتقاء جالب
نقاط ضعف: هیچ حالت رقابت با AI یا آموزشی برای بازیکنان تازه وارد وجود ندارد
تجربه بازی در لول‌های بالا به سرعت باعث یک ‌طرفه شدن و اخرج شدن از بازی با خشم می‌شود
مکانیک‌های بازی بی نظم(Messy) و چالش‌برانگیز است و باگ‌هایی وجود دارد
بازی احساس یک کلون از دیگر عناوین ترسناک asymmetrical را می‌دهد

User Rating: 4.25 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا