بررسیپلی استیشن 4

بررسی بازی FIFA 16

روی زیبای فوتبال

فوتبال به جزیی جدا نشدنی از زندگی بسیاری از ما تبدیل‌شده است. با جابجایی یک توپ کوچک در مستطیل سبز به هیجان می‌آییم، شادی می‌کنیم، عصبانی می‌شویم، دادوبیداد می‌کنیم و در یک کلام احساسات مختلف را تجربه می‌کنیم. به همین دلیل بود که از لحظه ورود به صنعت بازی‌ها، این ورزش همواره جایگاه خاص خود را بین فوتبال دوستان بازی‌باز داشته است. سری FIFA و PES چندین سال است که به انتخاب اول طرفداران فوتبال تبدیل‌شده‌اند. هر یک در مقطعی افت کرده‌اند، اوج گرفته‌اند و درنهایت به جایگاهی که امروزه دارند رسیده‌اند. در سال‌های اخیر و با افت سری PES، سری فیفا گوی سبقت را ربوده و با رقیب دیرینه‌اش فاصله نسبتاً خوبی ایجاد کرده بود اما با ورود به نسل جدید و تغییراتی که سازندگان PES در ساخته خود دادند، به نظر می‌رسد این فاصله ایجادشده در حال کم شدن است. امسال و با عرضه فیفا 16 باید ببینیم EA و تیم فیفا برای مقابله با این پیشرفت قابل‌توجه PES چه در چنته دارند.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که به فیفا 15 وارد بود، عدم وجود هیچ‌گونه بالانس و تعادل میان بازیکنان هجومی و بازیکنان دفاعی بود. بازیکنی مثل رونالدو در میان مدافعین حریف به‌راحتی با توپ مانور می‌داد و به‌ندرت پیش می‌آمد که مزاحمتی برایش ایجاد شود و به عبارتی مدافعین از مهار وی عاجز بودند. فیفا 16 از روز اول معرفی شدنش با شعار بالانس شدن بازی، رفع این مشکل را هدف گرفته بود که می‌توان گفت موفق هم شده است. شاید اصلی‌ترین تغییری که در سبک و کلیت بازی صورت گرفته همین مورد باشد. دیگر برای گل زدن و بردن، تنها فاکتور مهم در اختیار داشتن بازیکنان سرعتی نیست و کار تیمی و بازیسازی به عنصر مهم‌تری تبدیل‌شده است. داشتن بازیکنی همچون رونالدو، مسی، ریبری یا نی‌مار همچنان یک امتیاز محسوب می‌شود اما در مقابل، ابزار مقابله با آن‌ها نیز به بازیباز‌ها داده‌شده و با یک دفاع با تمرکز بالا و منسجم می‌توان آن‌ها را از کار انداخت. بازیکنان هم‌تیمی چه در فاز هجومی و چه در فاز دفاعی به‌مراتب هوشمندانه‌تر جایگیری می‌کنند؛ بخصوص در دفاع که مدافعین علاوه بر پوشش مناسب فضاهای خالی، در ردگیری مسیر فرار بازیکنان مهاجم تیم حریف نیز بهتر عمل می‌کنند. حتی زمانی که احساس می‌کنند در رسیدن به مهاجم حریف ممکن است ناموفق شوند بجای دنبال کردن آن، سعی در قطع کردن مسیر توپ ارسالی می‌کنند که همین مورد ارسال برخی پاس‌هایی که در فیفا 15 معمول بوده را به نسبت دشوارتر کرده است.

سال گذشته اگر سری به قسمت آنلاین بازی می‌زدید، احتمالاً با گل‌هایی که با نفوذ از وسط خط دفاعی‌تان و تک‌به‌تک شدن به ثمر می‌رسید مواجه می‌شدید. تغییراتی که امسال در خطوط دفاعی اعمال‌شده این مورد را تا حدودی برطرف کرده است. در قلب خط دفاعی فشارها و جابجایی‌ها بسیار زیاد شده و مدافعین فضاها را تا حد زیادی پر می‌کنند و همین نفوذ از مرکز خط دفاعی به محوطه جریمه را بسیار مشکل و یا به عبارت دقیق‌تر واقع‌گرایانه‌تر کرده است. همین امر ناخودآگاه بازی را به سمت کناره‌ها می‌کشاند که از نتایج این امر می‌توان به افزایش تعداد سانتر ها در یک بازی به نسبت سال‌های قبل اشاره کرد که اگر بازیکن سرزنی نداشته باشید گلزنی برای تیم شما مأموریتی چالش‌برانگیز خواهد شد.
یکی از دلایل دیگر سخت‌تر شدن گلزنی در بازی، پیشرفت قابل‌توجه دروازه‌بان‌هاست. برخلاف پارسال که دروازه‌بان‌ها نسبت به هر نوع ضربه‌ای ضعف بخصوصی از خود نشان می‌دادند و گل‌های متعددی دریافت می‌کردند، در فیفا16 ، به ‌سختی گل می‌خورند و تا آنجایی که می‌توانند در مقابل ضربات مهاجمین تیم حریف از خود مقاومت نشان می‌دهند. بخصوص در مقابل ضرباتی که از فواصل نزدیک به سمت آن‌ها نواخته می‌شود با عکس‌العمل‌های گاها خیره‌کننده خود، شما را شگفت‌زده خواهند کرد. با این وجود همچنان تا ایده‌آل کمی فاصله دارند و در مقابل برخی شوت‌های دور و یا ضربات چیپ مرتکب اشتباه می‌شوند. اما خوشبختانه تعداد این اشتباهات نسبت به فیفا 15 به‌مراتب کمتر شده است. این عملکرد خوب دروازه‌بان‌ها و مدافعین و در طرف مقابل کم اثرتر شدن بازیکنان سرعتی، اثرات خود را به‌وضوح در نتایجتان نشان خواهد داد و برخلاف نسخه قبل نتایجی مانند 0-1، 1-2 و یا حتی 0-0 جای 4-4 ها، 3-7 ها و 5-6 ها را (حداقل تا حد زیادی) خواهد گرفت.

فیفا 16 در مقایسه با 15 کمی فیزیکی‌تر شده و پیروزی در نبردهای هوایی، تن‌به‌تن و یا حتی پا به توپ شدن دقت و زحمت بیشتری می‌طلبد. در کنار این‌ها سنگین‌تر شدن توپ و بهبود فیزیک آن باعث شده تا در بازی‌ها صحنه‌هایی دیده شوند که در فیفاهای قبلی کمتر سابقه داشته‌اند. ازجمله پاسی که به‌آرامی می‌دهید و بیشتر از چندین متر جلو نمی‌رود و یا بازیکنی که پا به توپ به دل مدافعین میزند و توپ زیر پای وی گیر می‌کند. به‌طورکلی عناصر مختلف گیم‌پلی بیش‌ازپیش به زمان‌سنجی و دقت حساس شده‌اند و چه در موقع ضربه سر، و چه در زمان شوت زدن و چه در زمان پاس دادن، جایگیری، اقدام به ضربه زنی و شدت نیروی وارده تأثیر بسزایی در نوع و تنوع نتایج بدست آمده خواهد داشت. تغییرات صورت گرفته در فیزیک توپ بر First Touch و لمس توپ توسط بازیکنان مختلف نیز اثر گذاشته است و بازیکنان در کنترل و نگه داشتن توپ‌های سریع و یا بلند، به‌مراتب بیشتر از قبل به‌زحمت می‌افتند. همچنین با توجه به موقعیت بدن و پاهای بازیکنان نوع ضرباتی که به توپ نواخته می‌شود نیز متفاوت است و برای مثال پاس‌هایی که با پشت پا داده می‌شوند و یا ضرباتی که بازیکنان در حالتی بی‌تعادل به توپ می‌زنند بسیار کم‌دقت‌تر بوده و ضریب اشتباهات بالاتر می‌رود. البته ممکن است گاهی احساس کنید در این مورد کمی زیاده‌روی و اغراق‌شده چرا که برخی اشتباهات به شکل خنده‌داری غیرمعمول خواهند بود.
امسال دیگر برای عبور از مدافعین روبروی خود حتماً لازم نیست لمسی با توپ داشته باشید! No Touch Dribbling (حمل توپ بدون نیاز به لمس) قابلیت جدیدی است که امسال برای بازی معرفی شد. NTD این امکان را به شما می‌دهد که بدون اینکه پای بازیکنتان به توپ بخورد و تنها با حرکات بدن، مدافعین روبروی خود را فریب داده و جا بگذارید. این سیستم چه دربازی‌های تک نفره با CPU و چه در بازی‌های چندنفره، در جاهای بخصوصی کارآمدی خود را نشان می‌دهد و در تنوع دادن به حملات ابزار جدید و مناسبی است. با این‌حال به نظر می‌رسد هنوز تا جا افتادن و تکمیل آن کمی فاصله وجود دارد؛ بدینصورت که ممکن است در بسیاری از زمان‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنید احساس کنید که فایده‌ی خاصی نداشته و مدافعین نسبت به حرکات شما بی‌تفاوت هستند و استفاده از روش‌های قدیمی برای پشت سر گذاشتن مدافعین نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.

همانند سال‌های گذشته امسال نیز ده‌ها و صدها انیمیشن جدید برای قسمت‌های مختلف در نظر گرفته‌شده است. برای کرنر، تکل، پاس دادن و … که البته برخی از آن‌ها گیم‌پلی را از جهاتی حتی گسترش داده‌اند. سانتر ها ازجمله این موارد هستند که به لطف انیمیشن‌های جدید و سیستم سانتر داینامیک بسیار کاربردی‌تر شده‌اند. در نسخه‌های پیشین امکان ارسال توپ به 3 روش مهیا بود. (بسته به تعداد دفعاتی که دکمه سانتر را فشار می‌دادید)؛ امسال نیز این 3 روش وجود دارند ولی ماهیت داینامیک‌تری به خود گرفته‌اند. اگر ساده‌تر بگوییم این سه روش در نسخه‌های قبل، خلاصه به تفاوت در ارتفاع (و تا حدودی قدرت) توپ می‌شد ولی امسال علاوه بر ارتفاع و قدرت، در مسیر ارسالی و دقت ارسال نیز تفاوت‌هایی دارند. مثلاً اگر بازیکنی از تیم شما کمی آن‌طرف‌تر در حال فرار به سمت دروازه حریف باشد و میان بازیکن صاحب توپ و وی بازیکنی از تیم حریف قرارگرفته باشد با 3 بار فشار دادن دکمه سانتر توپی کات دار و مواج و به‌صورت زمینی برای او ارسال خواهد شد که به‌نوعی با دور زدن دفاع در اختیار وی قرار خواهد گرفت. ارسال چنین توپ‌هایی (که در فیفاهای قبلی امکان‌پذیر نبود) راه‌های زیادی برای اجرای طرح و حملاتتان پیش رویتان خواهد گذاشت و این آزادی عمل ممکن است باعث شود که اگر علاقه‌ای به بازی هوایی هم نداشته باشید، شما را راغب به تست این نوع بازی بکند. در کنار این مورد رد و بدل کردن توپ بر روی زمین هم تفاوت‌هایی با سال گذشته پیداکرده است که اصلی‌ترین آن اضافه شدن PinPoint Pass و یا پاس‌هایی با دقت بالا است. این سیستم به‌نوعی آلترناتیوی برای پاس‌کاری معمولی است که ممکن است در فشار بالای وسط زمین و در بعضی صحنه‌ها ناکارآمد باشد. تفاوت پاس‌های پین پوینت با معمولی قدرت و سرعت بالاتر آن‌هاست که در تراکم بازیکنان تیم حریف و در صورت مشاهده روزنه به‌وسیله این نوع پاس‌ها می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. البته همان‌طور که اشاره شد قدرت و سرعت این پاس‌ها بسیار زیاد است و در صورت استفاده نابجا، بازیکن مقصد در کنترل توپ با مشکل مواجه شده و موقعیتتان از دست خواهد رفت.

فیفا 16 برای اولین بار در تاریخ سری میزبان تیم‌های ملی بانوان هم هست و در کنار تیم‌های فوتبال مردان جهان، قابلیت بازی با 12 تیم ملی مطرح فوتبال زنان را هم خواهید داشت. گیم پلی در بخش بانوان تفاوت‌های بسیاری با آنچه در بخش مردان تجربه کرده‌ایم دارد. سرعت کلی آن به نسبت کمتر است و فضاهای خالی بیشتری هم در زمین دیده می‌شود. به عبارتی فشار و ریتم بازی کمتر و کندتر از چیزی است که در بخش مردان وجود دارد. تفاوت‌های بخش مردان و زنان به دلیل پایه‌ای بودن هیچ‌گونه امکانی را برای تقابل تیم های طرفین با یکدیگر نمی‌دهد. علاوه بر سرعت گیم‌پلی که اشاره شد، اکثر انیمیشن‌ها نیز کاملاً منحصربه‌فرد این بخش هستند و نسبت به انیمیشن‌های بخش مردان ظریف‌تر و نرم‌تر طراحی شده‌اند. این تفاوت‌ها باعث می‌شود حتی بازیکنان دو بخش قابل‌مقایسه هم نباشند. مثلاً بازیکنی که در بخش زنان اورال 90 دارد با کسی که در بخش مردان همین اورال را دارد بسیار متفاوت است و به‌طور خلاصه این بخش نه‌تنها یک کپی ناقص از بخش مردان نیست بلکه یک بخش مستقل و منحصربه‌فرد است که این میزان تفاوت در جزئیات جالب‌توجه است تا جایی‌که حتی گزارشگر بازی نیز نسبت به هر دو بخش گزارش مجزایی دارد و همین موارد جای تحسین دارند.
باوجود نوپا بودن و محدود بودن Mode های قابل بازی با این تیم (بازی‌های دوستانه آفلاین و آنلاین به همراه تورنمنت جام جهانی زنان)، وجود این تیم‌ها و بازی کردن با آن‌ها به شکل غیرمنتظره‌ای جذاب و مفرح است و دست‌کم اگر به‌عنوان تنوع هم که شده امتحان کردنشان پیشنهاد می‌شود.

ملحق شدن تیم‌های بانوان از جهاتی برای بخش مردان نیز فوایدی داشته است. ازجمله این تغییرات می‌توان به اصلاحات در مدل‌سازی بازیکنان و مدل موی آن‌ها اشاره کرد که سطح گرافیکی را از نظر بصری بالاتر برده است. مدل‌های بازیکنان امسال از اول طراحی شده‌اند و طبق گفته سازندگان با ساختار اسکلت مانندی که در الگوی طراحی آن‌ها بکار رفته ساخته شده‌اند. تنوع در طراحی نیز بالاتر رفته که به نظر می‌رسد این مورد حقیقت دارد و بازیکنانی مثل رونی، مسی، کازورلا و … ساختار بدنی طبیعی‌تری دارند.
Mode های محبوب فیفا نیز امسال با دربرداشتن تغییرهای کوچک و بزرگ بازگشته‌اند. Career Mode که به نسبت دیگر مدها بیشترین تغییرات را داشته با دسته‌ای از پیشرفت‌ها و امکانات جدید همراه است. اولین تغییر مربوط به ‌اضافه شدن تورنمنت‌های پیش فصل است که به‌نوعی می‌توان از آن به‌عنوان یک منبع درآمد خوب قبل از شروع فصل یاد کرد. قبل از شروع هر فصل چند تورنمنت در مکان‌های مختلف دنیا به شما پیشنهاد می‌شود که با انتخاب کردن یکی از آن‌ها دوران آماده‌سازی تیمتان را استارت می‌زنید. این تورنمنت‌ها در کنار بازی‌های دوستانه و با امکان تعویض تا سقف 7 بازیکن که امسال اضافه‌شده، فرصت بسیار خوبی برای ارزیابی ترکیب‌های مختلف، بازیکنان جوان و خریدهای جدید تیمتان به شما می‌دهد و از طرفی همان‌طور که اشاره شد منبع خوبی برای درآمدزایی نیز به شمار می‌آید. Skill Games نیز امسال در Career نقش قابل توجهی، نه به‌عنوان یک مینی‌گیم سرگرم‌کننده، بلکه به‌عنوان ابزاری برای پرورش دادن و کار کردن بر روی بازیکنان ترکیبتان ایفا می‌کند. همانند Brazil 2014 شما این امکان را دارید که در هر هفته 6 بازیکن را تمرین دهید. انتخاب بازیکنان کاملاً به شما و استراتژی موردنظرتان بستگی دارد و اگر به فکر فصل‌های آتی باشید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری بر روی بازیکنان جوان قدرت تیم خود را برای آینده تضمین کنید.
مد Ultimate Team محبوب فیفا نیز امسال با اضافه شدن قسمتی به نام Draft میزبان طرفدارانش است. در این بخش با انتخاب ترکیب و یک بازیکن به‌عنوان کاپیتان از بین 5 بازیکن پیشنهادی، تیمی از بازیکنان طلایی و مطرح فوتبال جهان می‌چینید و به مصاف حریفان می‌روید. شما برای رسیدن به انتهای مسیر 4 حریف پیش رو خواهید داشت که بسته به میزان پیشروی خود جوایزی دریافت خواهید کرد. در صورت پشت سر گذاشتن هر 4 مسابقه با پیروزی بیشترین و با ارزش‌ترین نوع جوایز را دریافت خواهید کرد. ایده درفت برای این مد که چندین سال است عرضه‌شده چه از جهت انگیزشی و چه ازنظر تنوع جالب و نوآورانه است اما میزان مبلغ زیاد ورودی آن (15000 کوین و یا 300 فیفا پوینت) آن را به یک ریسک تجاری تبدیل کرده؛ بخصوص با توجه به مشکلات سرور که برای آلتیمیت‌تیم و سیزن وجود دارد اتمام این بخش به کاری بس دشوار تبدیل‌شده است. البته برای بار اول یک فرصت رایگان برای انجام این بخش خواهید داشت اما در دفعات بعدی برای شروع مجبور به پرداخت مبلغ ذکرشده خواهید شد.

دیگر Mode های بازی ازجمله Seasons و Pro Clubs تغییرات چندانی نداشته‌اند و همان فرمول‌های موفق سال‌های قبل را ادامه داده‌اند. البته در Pro Clubs یک مورد قابل‌ذکر است و آن چیزی نیست جز هوش مصنوعی هم‌تیمی‌ها که به نظر می‌رسد در برخی موارد پسرفت‌هایی هم داشته‌اند و کلکسیون کارهای عجیب‌وغریب خود را گسترش داده‌اند. ضعف در هوش مصنوعی البته در بخش‌های دیگر به‌ندرت دیده می‌شود و حتی می‌توان گفت در بازی‌های تک نفره بسیار هم چالش‌برانگیز است. تیم‌های تحت کنترل CPU بسیار خوب و با برنامه پاس‌کاری می‌کنند، مالکیت توپ را در دست گرفته و حملاتشان را طرح‌ریزی می‌کنند. به‌قدری خوب که گاهی اوقات کلافه‌تان می‌کند و برای بالانس تر کردن آن دست به دامن اسلایدر‌ها خواهید شد. سوای این موضوع در تنوع دادن به حملاتشان هم پیشرفت خوبی داشته‌اند و گاها با حرکات غیرمنتظره‌ای خط دفاعتان را غافلگیر خواهند کرد. اما شاید اعصاب خورد کن‌ترین مشکل بازی نه در هوش مصنوعی یا گیم‌پلی که بلکه داوری آن است. داوری در فیفا 16 به یک فاجعه تبدیل‌شده که بارها و بارها باعث عصبانیتتان خواهد شد. همان‌طور که بالاتر اشاره شد فیفا 16 بازی فیزیکی‌تر و درگیرانه‌تری است و همین عامل تعداد برخوردها را به‌طورمعمول بالاتر برده است. از سوی دیگر داور در تشخیص خطا بودن یا نبودن این برخوردها ناتوانی بزرگی دارد و بسیاری از صحنه‌هایی که خطا نیستند را خطا گرفته و بسیاری که خطا هستند را خطا نمی‌گیرد. این مورد در محوطه جریمه بیشتر از هر جای دیگری خود را نشان می‌دهد و عملاً باعث خواهد شد از نزدیک شدن به بازیکن حریف وحشت داشته باشید چراکه چه برخورد داشته باشید و چه برخوردی نداشته باشید (!) داور به احتمال فراوان پنالتی خواهد گرفت و در یک‌لحظه زحمات شما را به باد خواهد داد.
در کل و صرف‌نظر از مشکل بزرگ داوری بازی، فیفا 16 یکی از بهترین بازی‌های فوتبال ساخته‌شده در سال‌های اخیر است. فیفاهای قبلی هر یک مشکلات خاص و نقاط قوت خاصی داشته‌اند. فیفا 16 نیز خالی از مشکل نیست اما آزادی عمل بسیاری که چه در دفاع و چه در حمله به شما می‌دهد و علیرغم این آزادی عمل تعادل را در بین خطوط مختلف به‌خوبی برقرار می‌کند. چه سبک بازی دفاعی داشته باشید، چه هجومی، فیفا تجربه‌ای لذت‌بخش از فوتبال برایتان رقم می‌زند و اگر از مسابقات دو و میدانی فیفا 15 خسته شده بودید، فیفا 16 خبر خوبی برای شما دارد؛ وقت فوتبال بازی کردن فرا رسیده است!

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بالانس تر شدن گیم پلی
اضافه شدن تورنمنت های پیش فصل و همچنین بخش پرورش بازیکن به Career
اضافه شدن فوتبال زنان با گیم پلی مفرح و جذاب مخصوص خود
پیشرفت فوق العاده دروازه بانها
بخش جدید Draft برای آلتیمیت تیم
نقاط ضعف:
داوری بسیار بد
وجود مشکلات در سرورهای Seasons و Ultimate Team
ورودی نسبتا زیاد Draft

User Rating: Be the first one !

هادی دربانی

گرافیست سایت که هر از چندگاهی سمت نوشتن هم میره!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا