ایکس باکس وانبررسی بازی‌ هابررسی ویدیویی بازی هاپلی استیشن 4کامپیوتر

بررسی بازی Call of Duty Warzone

برای مشاهده نقد و بررسی بازی Call of Duty Warzone در یوتوب کلیک کنید

پس از ورود به دنیای بازی‌های بتل‌رویال با مود Blackout در Black Ops 4، کمپانی Activision باری دیگر با عنوانی کاملا مجزا، رایگان و بزرگتر از همه‌ی بازی‌های این سبک با امکان پشتیبانی کراس‌پلتفرم از ۱۵۰ بازیکن پا به این عرصه نهاده است. شما برای انجام بازی Call of Duty Warzone مجبور به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستید. حتی امکان انجام بازی برای بازیکنان پلی‌استیشن ۴ بدون نیاز به PlayStation Plus نیز فراهم شده است ؛ موضوعی که در افزایش محبوبیت بازی تاثیر فوق العاده ای گذاشته است. در ادامه متوجه می‌شویم که چگونه رویکرد متفاوت سازندگان، Warzone را به یکی از انقلابی‌ترین بازی‌های سبک بتل‌رویال تبدیل کرده  است.

بدون کوله؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بازی‌های بتل‌رویال، صفحه Inventory و چگونگی مدیریت آن توسط بازیکنان است. جایی که در آن به واسطه کوله‌پشتی‌تان به ارتقا اسلحه‌ها و شخصی‌سازی داشته‌هایتان می‌پردازید. حقیقتاً تصور یک بازی بتل‌رویال بدون کوله‌پشتی در ابتدا کمی دشوار به نظر می‌رسد. چرا که برای رسیدن به اسلحه‌‌های بهتر و پیروزی در مبارزه نقش پررنگ Inventory حس می‌شود ، اما استودیو Infinity Ward با کمینه‌سازی کاربرد این مکانیزم، تغییری بزرگ را رقم زده است.

در حقیقت درWarzone  پیدا کردن اسلحه مورد‌علاقه‌تان در کنار چند تکه Armor Plate کار ساده‌ای‌ است. پیدا کردن سلاح با Attachment های از پیش تعیین‌شده در بازی در مدت کوتاهی ممکن است. این سادگی در کنار عدم وجود Backpack باعث شده تا زمان کمتری را به شخصی‌سازی اسلحه در فضای Inventory اختصاص دهید. در واقع شما می‌توانید با دسترسی به Loudout Drop در همان دقایق ابتدایی بازی اسلحه‌های مورد علاقه از پیش تعیین‌شده‌تان را در کنار Perk های انتخابی به محلی که در آن حضور دارید ارسال کنید!

دنیای پس از مرگ

از دیگر تفاوت‌های اساسی Warzone با دیگر بازی های هم‌سبک ، مکانیک متفاوت مرگ است. احتمالا در همان دقایق ابتدایی بازی متوجه این وجه تمایز خواهید شد. به طور کلی پس از مرگ به دو صورت قابلیت بازگشت به بازی را خواهید داشت. در صورتی که برای اولین بار کشته شوید، با دیدن یک کات‌سین کوتاه از دستگیر و زندانی شدن، سر از Gulag در می‌آورید. قوانین اینجا دقیقا مثل مود Gunfight بوده و شما با پیروزی در نبرد یک به یک مقابل بازیکن مرده دیگر، به بازی باز خواهید گشت. در غیر اینصورت هم‌تیمی‌هایتان با پرداخت مقدار معینی پول در Buy Station می‌توانند شما را به بازی برگردانند. می‌توان گفت Gulag بهترین راه تزریق فلسفه Call of Duty به دنیای بتل‌رویال به شمار می‌رود. شما می‌میرید، ولی بلافاصله وارد مبارزه‌ای جدید برای بقا می‌شوید. Gulag تا حد زیادی حس بدی که از مرگ سریع در بازی‌های Battle Royal تجربه می‌کنید را جبران می‌کند!

در آتش‌بازی و مبارزه‌های Warzone الهامات Modern Warfare به زیبایی دیده می‌شوند. زمان کوتاه کشته شدن و حس برخورد آنی گلوله باری دیگر مرز بین Call of Duty و ‌Battelfield را نمایان کرده است. در واقع مبارزه‌های Warzone تا حد زیادی حس Apex Legends را به مخاطب القا می‌کنند. با این تفاوت که اینجا مردن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در Apex زره‌های چندلایه باعث کند شدن فرآیند مرگ می‌شوند. ولی اینجا همه چیز سریع و Call of Duty وار رخ می‌دهد!

زمینی آشنا

بی‌شک یکی از موثرترین فاکتورها در بررسی بازی‌های بتل‌رویال، نقشه آن‌هاست. در حال حاضر تنها زمین بازی Verdansk نام دارد. نقشه‌ای بسیار بزرگ با تعداد زیادی از مراکز صنعتی و تجاری، کوه و جنگل که به سادگی توانایی پشتیبانی ۱۵۰ بازیکن را فراهم می‌کند. تراکم ساختمان‌ها در بخش‌های شهری به حدی زیادی بوده که کار را برای تک‌تیرانداز‌ها سخت می‌کند. در «وارزون» به جای اینکه به شکلی کاملا اتفاقی از چند کیلومتری بوسیله یک تک‌تیرانداز کشته شوید، بیشتر آتش‌بازی‌ها در فاصله‌ی کم و نزدیک رخ می‌دهد. در طراحی Verdansk از نقشه‌های گوناگون دیگر مودهای Modern Warfare استفاده شده است. به گونه‌ای که اگر آن‌را بازی کرده باشید، از همان ابتدا اکثر نقاط این نقشه برایتان آشنا خواهد بود.

برخلاف دیگر بازی‌های هم‌سبک، نقطه‌ی فرود ابتدایی شما تفاوت چندانی در پیشرفت تیم ایفا نمی‌کند. چرا که در همه‌ی نقاط نقشه به یک اندازه شانس وجود اسلحه‌ها و تجهیزات خوب وجود دارد.  حضور وسایل نقلیه در وارزون از دیگر نکات حائز اهمیت به شمار می‌رود. به طور کلی شما به ATV، SUV، هلیکوپتر و کامیون باربری دسترسی دارید که از همان ابتدا مکان ‌آن‌ها روی نقشه مشخص شده است. حضور این وسایل نقلیه در کنار امکان پیمایش سریع نقاط نقشه، باعث بوجود آمدن آتش‌بازی‌های جدید و جذابی شده است. باید گفت سیستم نشانه‌گیری سریع و حرکات تند و چابک بازیکنان در کنار انواع و اقسام وسایل نقلیه Modern Warfare در نقشه شهری و شلوغ Warzone ترکیب جالبی بوجود آورده است. حس قهرمانانه موجود در CoD در وسعتی به عظمت Verdansk به زیبایی خودنمایی می‌کند.

برادر Modern Warfare

از نکات حائز اهمیت دیگر دنیای کاملا یکسان و سیستم پیشرفت یکپارچه بین Warzone و Modern Warfare است. تمامی مدل‌های گرافیکی و اسلحه‌ها و شخصیت‌های بازی از Modern Warfare به اینجا آمده‌اند و فضای بازی برای بازیکنان MW کاملاً آشناست. با این حال، همانطور که می‌دانید، Warzone عنوانی است که به تنهایی قابل بازی بوده و بر خلاف هرکدام از نسخه‌های Call of Duty نیازی به پرداخت هیچ مبلغی جهت بازی کردن آن نیست. اما اگر شما از قبل Modern Warfare را خریداری کرده باشید، Warzone به عنوان یک بسته الحاقی مجانی در اختیارتان قرار می‌گیرد. این بدان معناست که Rank و تمامی پیشرفت‌های شما از Modern Warfare به این بازی هم منتقل می‌شوند و شما از همان ابتدا می‌توانید از Loadout های کاملا شخصی‌سازی‌شده‌تان در بازی استفاده کنید. در طرف مقابل اگر شما به عنوان یک بازیکن Warzone بازی Modern Warfare را خریداری کنید، تمامی پیشرفت‌های شما به بخش چندنفره MW انتقال خواهند یافت. می‌توان گفت این ویژگی به افرادی که از زمان انتشار Modern Warfare را خریداری و در بخش چندنفره بازی پیشرفت حائز اهمیتی داشته‌اند، برتری‌ای نسبی در ابتدای عمر Warzone می‌بخشد. این قابلیت را نباید دست کم گرفت. زیرا معمولا بازیکن‌های حرفه‌ای Call of Duty وقت و دقت بالایی را برای طراحی Loadoutهای اختصاصی‌شان صرف می‌کنند. امکان استفاده از این Loadoutها که تاکنون فقط در مود مولتی‌پلیر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در Warzone مزیتی بی‌نظیر برای این دسته از بازیکنان به شمار می‌رود.

تمرکز اصلی Infinity Ward متصل نشان دادن دنیای مولتی‌پلیر و بتل‌رویال بوده است. این اتصال در کنار مزایای متعدد، در برخی نقاط تعادل سبک جهان‌باز بازی را بهم می‌زند و اکشن‌های تکراری‌ای را به ما نمایش می‌دهد. برای مثال در دنیای Call of Duty شات‌گان‌ها همیشه برنده جنگ‌های نزدیک هستند و Warzone هم از این قائده مستثنی نیست. این در حالی است که در دیگر بازی‌های این سبک، پیروزی در نبردهای نزدیک به عوامل تکنیکی‌تری بستگی دارد.

تکامل

در ژانری که پیشرفت شما از شانس بهتر در Loot کردن حاصل می‌شود، Warzone با سیستم اقتصادی درون بازی خود را از رقبا کاملا جدا کرده است. پس از اولین فرود متوجه می‌شوید که شما در کنار اسلحه و تجهیزات، پول هم پیدا می‌کنید. سریع‌ترین راه برای بدست آوردن پول و رسیدن به تجهیزات و اسلحه‌های ایده‌التان، انجام قراردادهاست. قراردادها رخداد‌های اتفاقی‌ای هستند که پول زیادی را به جیب شما و هم‌تیمی‌هایتان روانه می‌کند. این ماموریت‌ها شامل Bounty(که در آن باید بازیکن مشخص‌شده‌ای را نابود کنید)، Scavenger(که باید سه جعبه مشخص را پیدا کنید) و Recon(Capture the Flag) می‌شوند. می‌توان گفت زمانی که در Inventory به وررفتن با الحاقات متفاوت اسلحه‌ها سپری می‌شد، جای خود را به این قراردادها داده است. با توجه به سختی و نوع هر ماموریت، پولی دریافت خواهید کرد. بازیکن‌ها با پیدا کردن Buy Station در نقشه، می‌توانند از این پول‌ها برای خرید انواع تجهیزات، Perk، Loadout اختصاصی خودشان و حتی جانی دوباره برای هم‌تیمی‌های از دست رفته استفاده کنند.

بی‌شک تا به اینجای کار متوجه ویژگی‌های مثبتی که Warzone از سری CoD به ارث برده است شده اید. در مقابل، یکی از بدترین ویژگی‌هایی که راه خود را به این بازی باز کرده، Killstreakها هستند. شما می‌توانید با پرداخت اندکی پول Killstreakهایی را خریداری کنید که شما را به برنده میدان تبدیل کند. مثلا با خرید UAV می‌توانید مکان دقیق هرکدام از دشمنان روی نقشه را متوجه شوید. در ادامه می‌توانید با Cluster Strike یا Precision Strike به سادگی آن‌ها را بمباران کنید. وقتی به ۵ تیم نهایی می‌رسیم و هیچ جایی برای پنهان‌شدن در دایره کوچک پایانی بازی وجود ندارد، همه‌ی افراد حاضر در بازی به امید حضور دشمنان در اطراف، به ارسال حملات هوایی به گوشه‌های مختلف این دایره روی می‌آورند؛ و متاسفانه این کاملا جواب می‌دهد! اضافه کردن Killstreak ها به Warzone حتی از حضور این ویژگی در همه‌ی نسخه‌های منتشر شده CoD از سال ۲۰۰۷ تاکنون نیز مسخره‌تر به نظر می‌رسد.

مد ثانویه

بدون شک مدهای اصلی در Warzone حالت‌های سه نفره و تک نفره بتل‌رویال هستند. اما یک حالت کاملا متفاوت دیگر به نام Plunder هم در نظر گرفته شده است. Plunder هم در Verdansk رخ می‌دهد، ولی برخلاف حالت اصلی، Gulag یا دایره‌ای در آن نمی‌بینیم و خبری از Respawn های متعدد نیست. تنها هدف شما در این مود بدست آوردن پول از طریق کشتن دشمنان و کامل‌کردن قرارداد هاست.

Plunder به طرز عجیبی از بتل‌رویال ساده‌تر به نظر می‌رسد و شما می‌توانید در فضایی خلوت‌تر به تمرین مهارت‌های خود در آن بپردازید و با مکانیزم‌های متفاوت Warzone بهتر ارتباط برقرار کنید.

شاید در کنار این مدها، جای خالی بتل‌رویال ۴نفره حس شود. بی‌شک بازی در کنار سه هم‌تیمی در این نقشه‌ی وسیع با ۱۵۰ بازیکن ایده‌ای جذاب به نظر می‌رسد. با این حال اضافه شدن این مود در آپدیت‌های آتی این بازی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

در نهایت می‌توان گفت Warzone به طرز عجیبی دنیای بتل‌رویال را ساده کرده است. وجه‌تمایزهای دوست‌داشتنی‌ای که در این بازی وجود دارد، آن‌را به انقلابی در ژانر بتل‌رویال تبدیل کرده است. مدل اتفاقی لوت‌کردن، کاهش شدید نقش Inventory در بازی و قراردادهای درگیرکننده از جمله این تفاوت‌ها هستند. سازندگان می‌خواهند که توانایی‌های فردی و گروهی به جای زره‌های پرقدرت و چندستاره تفاوت بازنده و برنده را مشخص کنند. پتانسیل‌های زیادی در این بازی دیده می‌شود و موفقیت بلند مدت آن در مقابل عناوینی مانند Apex و PUBG به آپدیت‌هایی که Infinity Ward برای Warzone منتشر می‌کند بستگی دارد. در حال حاضر، همه‌ی طرفداران سبک بتل‌رویال و بازیکنان Modern Warfare از Warzone راضی و خوشحال هستند و حتی بازی کردن آن برای تازه‌کاران هم جذاب بنظر می‌رسد.

مطالب پیشنهادی:

امتیاز بازی سنتر - 8.5

8.5

امتیاز بازی سنتر

نقاط قوت:
ترکیب متعادل المان‌های CoD و بتل‌رویال
نقشه وسیع و آشنا
مکانیزم مرگ و Inventory نو و انقلابی
قراردادها
نقاط ضعف:
وجود Killsreakها
عدم وجود حالت ۴ نفره در حال حاضر

User Rating: 5 ( 1 votes)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن