ایکس باکس 360بررسی

بررسی بازی Brink

امروزه شرکت های بازی سازی سعی دارند بازی هایی متفاوت با دیگر عناوین ساخته و بازار را به دست بگیرند. بسیاری از آن ها به دنبال ایجاد نوآوری هستند تا عناوینی جدید و نو عرضه کنند و مخاطبین جدیدی را به سمت خود بکشند. در این میان بعضی از این شرکت ها دست به کارهایی میزنند که در ابتدا زیبا و پرکشش به نظر میرسند اما رفته رفته سررشته کار از دست خارج شده و عنوان به بیراهه کشیده می شود. بله درست متوجه شده اید؛ Brink از این گونه بازی هاست. به نظر میرسد شرکت Splash Damage با ساخت این عنوان قصد داشته است تا فصل جدیدی در سبک بازی های اول شخص را رقم بزند اما همه چیز مطابق میلشان نبوده و این عنوان، به یک بازی سوخته و کم ارزش بدل گشسته است. با توجه به تبلیغاتی که قبلا از این بازی دیده بودیم به واقع انتظار یک عنوان بسیار ناب و زیبا را داشتیم اما بعد از تجربه آن تمام امیدهایمان رنگ باختند.با شروع بازی و منوی انتخابی کمی هیجان زده می شوید. اینکه دو حالت برای پیشبرد داستان در نظر گرفته شده برای همه جالب است و در ذهن خود درصد تکرار این بازی را بالا می برید. با توجه به داستان بازی شما می توانید به یکی از دوگروه نظامی شهر آرک و یا شهروندان گروه مقاومت ملحق شوید. داستان بازی در همین جا خلاصه می شود. بعد از انتخاب گزینه مورد علاقه باید کاراکتر خود را طراحی کنید. انواع و اقسام حالات بدنی و لباس و مهارت ها در بازی گنجانده شده اند تا به هر روشی که دوست دارید کاراکتر خود را بسازید. انواع مدل های ریش، مو، خال کوبی و صد ها حالت دیگر برای ساختن کاراکتر موجود است. میتوانید قدرت بدنی و یا جسه کاراکتر را به دلخواه انتخاب کنید که این کار تاثیر مستقیم در روند بازی شما خواهد داشت. برای مثال کاراکتر های لاغر می توانند به سرعت زیادی در بازی حرکت کنند و از مکان هایی که دیگر کاراکتر ها قادر به عبور از آنجا نیستند، عبور کنند. میتوانند بر روی دیوار ها به سبک شاهزاده ایرانی! بدوند و خود را از مهلکه خلاص کنند. در عوض این کاراکتر ها زودتر از بقیه صدمه دیده و نوار سلامتی آنها سریع خالی می شود و قادر به حمل سلاح های بسیار سنگین نیستند. کاراکتر های تنومند تر دارای نوار سلامتی بیشتری هستند و مقاومت آن ها در برابر گلوله بیشتر است. همین امر برای سلاح های بازی؛ اما کمی محدود تر، نیز صادق هست و میتوانید آن ها را نیز به دلخواه تغییر دهید و بهبود بخشید.
با دیدن منو ها و انتخاب های متعدد رفته رفته هیجان زده می شوید و فکر میکنید که با یک بازی نقش آفرینی اول شخص طرف هستید. سه حالت برای بازی در نظر گرفته شده است. حالت داستانی، Challenge ها و چند نفره. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ در نگاه کلی هیچ یک از این سه حالت تفاوتی با یکدیگر ندارند. وارد بخش داستانی که می شوید احساس می کنید که در حال بازی آنلاین هستید. تمامی المان ها دقیقا شبیه بازی های چند نفره هستند. مکان مشخص شده را به صورت گروهی تصرف کنید، به مکان بعدی بروید و کیف مشخص شده را بردارید و در نهایت کیف را به منطقه نهایی برسانید. در این راستا دشمنان نیز سعی دارند تا از این مکان ها محافظت کنند. هنگامی هم که در طول این جریان مردید دوباره از منطقه خود زنده شده و کار را ادامه می دهید. حالت های چلنج و آنلاین چند نفره نیز با کمی تغییر در انتظار شما هستند. ماموریت هایی نظیر محافظت از یک فرد خاص ، انهدام مکان مشخص شده و یا کشتن افراد دشمن عمده ماموریت های شما در این سه بخش هستند.

المان های زیادی برای بازی در نظر گرفته شده است. شما می توانید یکی از چهار کلاس موجود را برای کاراکتر خود انتخاب کنید. این کلاس ها عبارت اند از: soldier, engineer, medic, operative. هر کلاس مهارت های خاص خود را دارد که با کشتن دشمن و انجام ماموریت ها با استفاده از امتیازاتی که به شما داده می شود می توانید مهارت های بیشتری را خریداری کنید. برای مثال اگر کلاس سرباز را انتخاب کنید، بر روی سر هم تیمی های خود علامت گلوله را خواهید که در حال کاهش هست و میتوانید به آن ها مهمات برسانید و یا کلاس دکتر می تواند هم تیمی هایی که به زمین افتاده اند را قبل از مرگشان، دوباره به بازی برگرداند. اما این کار ها به همین راحتی هم فکر میکنید نیست. در سمت چپ و پایین تصویر مقدار مشخصی به اصطلاح مانا در نظر گرفته شده که هر بار استفاده از قابلیت مخصوص، یک خط از این مانا را کم میکند و باید منتظر بمانید تا دوباره پر شود. استفاده از نارنجک نیز به همین منوال است و از مانای شما کاسته خواهد شد. در کل هر کار خاصی که مربوط به کلاس کاراکتر است، از این نوار مانا کم خواهد کرد. این بازی بر پایه همکاری تیمی طراحی شده است و حتی در ابتدای ورود به بازی چندین دقیقه طولانی ویدئوی آموزشی برای شما پخش خواهد شد که شما را بهتر با محیط بازی و حالت آن آشنا میکند. همانطور که گفتیم بازی بر پایه همکاری تیمی است و هر کس در این میان از تیمش جدا شود محکوم به مرگ است. تمامی مراحل داستانی، چلنج ها را می توان هم به صورت تنها و هم به صورت آنلاین و با دوستان بازی کرد. اگر قصد دارید این مراحل را تنهایی سپری کنید، پیشنهاد میکنم از تصمیم خود صرف نظر کنید چون منجر به مریضی اعصاب شما خواهد شد! هوش مصنوعی یار های خودی واقعا فاجعه است. در حالی که یار های دشمن به صورت گروهی به استقبالتان می آیند، یار های خودی در گوشه های دیوار و یا در قسمت مخالف شما در حال خوش گذرانی هستند. هیچ گونه دستور فرماندهی که همه آنها را به یک جا حرکت دهید وجود ندارد. کافی است تا در درجه های معمولی و سخت بازی کنید تا به این حرف پی ببرید.

طراحی مراحل به هیچ وجه خوب کار نشده اند و در طول بازی احساس خفگان به شما دست میدهد. یعنی کاملا حس میکنید که در یک محیط بسته زندانی شده اید و برای هیچ و پوچ در حال تلاش هستید. تمامی مناطق و یا Base ها که اهداف شما هستند، مکان ثابتی دارند و تغییر نمی کنند پس همیشه در حال انجام یک کار تکراری خواهید بود. همین عامل باعث می شودکه بعد مدتی تمامی سوراخ سمبه های Base مورد نظر را یاد بگیرید و به راحتی در مقابل دشمن از آن دفاع کنید و در سمت مقابل نیز تنها چندین راه محدود برای ورود به Base خواهید داشت.
گرافیک بازی در نگاه اول و در بخش ساخت کاراکتر زیبا به نظر میرزد، اما بعد از ورود به بازی همه چیز به یک باره تغییر میکند. محیط ها در هم و بدون هیچ گونه جذابیتی طراحی شده اند. همه جا به قدری شلوغ به نظر میرسد که تشخیص افراد دشمن گاهی اوقات در دور دست مشکل می شود. رنگ بندی ها هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند و تقریبا مرده به نظر می رسند. دیر لود شدن و یا کلا لود نشدن آیتم ها از مشکلاتی است که بازی از آن ها رنج می برد. بافت ها در وضعیت نابسامانی هستند به طوری که احساس میشود به هیچ وجه بر روی بخش گرافیکی این بازی کار نشده است. صدا گذاری و موزیک بازی نیم پله از گرافیک آن بالاتر است و چیز خاصی را برای نمایش ندارد. تنهای نکته مثبتی که میتوان نام برد موزیک های بازی ایست که در گاهی اوقات زیبایی آنها شما را میخکوب خواهد کرد. موزیکی که هنگامی که زمین گیر شده اید و در انتظار کمک هستید نواخته می شود را از یاد نخواهید برد و تا مدت ها در ذهنتان باقی خواهد ماند. واقعا جای سوال است که عنوانی در این سطح چرا باید موزیک هایی به این زیبایی داشته باشد!
بخش آنلاین و یا چند نفره بازی همانگونه که بالاتر گفتیم تفاوت چندانی با بخش های تک نفره ندارد، با این تفاوت که هم تیمی های شما همگی انسان هستند و میتوانید به هوش آن ها اعتماد کنید! نا گفته نماند که بخش آنلاین بازی برخلاف بخش تک نفره، میتواند شما را تا مدت ها سرگرم کند و لذت خاصی در آن نهفته است. هر چند بعد از مدت زیادی که به این بازی مشغول شوید و تمامی مهارت ها برایتان باز شد، هیچ رغبتی برای ادامه آن خواهید داشت. 50 رتبه برای بازی در نظر گرفته شده اما وقتی به رتبه 20 برسید تقریبا همه چیز برایتان آزاد شده و رتبه های بعد از آن عملا بی استفاده هستند. کل بازی از 8 نقشه تشکیل شده که برای بازی ای که بر پایه آنلاین قدم برداشته اصلا قابل قبول نیست.کلام آخر

بازی Brink ساخته تیم Splash Damage بلند پروازی ای بود که این تیم نتوانست آن را به نحو احسنت به کمال برساند. آمیختن المان های RPG (اشاره به مواردی مثل مانا) به یک بازی شوتر اول شخص و از آن سمت اضافه کردن حرکات پارکور نمیتواند یک عنوان را زیبا سازد. می توان گفت این بازی با تبلیغات فراوانی که داشت یک شکست جدی برای این تیم و Bethesda محسوب می شود و تمام امیدها به نا امیدی بدل گشت.

مجموع امتیاز - 5

5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
تقریبا ندارد
نقاط ضعف:
بی هدفی
هوش مصنوعی بد
یکنواخت

User Rating: 1.98 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا